Björn Wahlroos varoittaa Suomea: Kapitalistit äänestävät jaloillaan
Wahlroos määritteli, että oikeudenmukaisuudesta on kiva puhua, mutta se ei voi olla ainoa kriteeri, koska jos ei ole töitä eikä talouskasvua, ei ole sosiaaliturvaa, eikä pian oikeudenmukaisuuttakaan.
- Järjestys romahtaa, mikä on jokaisessa epäonnistuneessa maassa nähty kautta maailman.
Palautuminen on toki Wahlroosin mukaan mahdollista, kuten vaikkapa Kreikan esimerkki osoittaa, mutta miksi mennä kuilun reunalle alun alkaenkaan. Wahlroos haluaisi muistuttaa siitä tai tästä huolissaan olevia ekonomisteja siitä, että ajatusten pitäisi ennen kaikkea kohdistua valtion talouden tilaan.
- Päällimmäisin huoli on se, ettei talous Suomessa ole kasvanut 16 vuoteen.
https://www.verkkouutiset.fi/a/bjorn-wahlroos-varoittaa-suomea-kapitali…
Kommentit (462)
"Minä rakastan rahaa", Nalle jyrähtää. "Kauheinta olisi jos minun rahoja rakastaisi joku muu. Siksi minä ja muut mennään sinne missä saadaan rakastella rauhassa rahoja", Nalle jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Nalle itse muutti Ruotsiin 2014 Stubbin hallituksen aikaan?
Koska hän on keskimääräistä merkittävästi fiksumpi ja ymmärtää verosuunnittelun päälle. Erittäin järkevä veto.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuo edes on? Joku yhtä tärkeä ukko kuin joku seiskalehden hehkuttama Danny?
vassareiden antisankari :D
Ihmisten tuliisi pohtia:
millainen persoona olen? millaisia arvoja ja asenteiita minulla on? mikä on elämäntehtäväni ja pääämääräni? mitkä asiat ovat minulle tärkeitä? millaista pääomaaa minulla on? mitkä ovat minulle tyypilliset ajatttelumallit? kuinka voisin muuttaa niiitä? mitkä ovat tavoitteeni? millaisia uusia osaamisia ja taitoja tarvitsen niiihin pääsemiseksi? miten muuut ovat päässeeet tavoitteisiinsa? mitä vaihtoehtoja ja mahdolllisuuksia minulla on tavoitteideni saaavuttamiseksi?
Strategian mukaiset toimenpiteet ja niiden arviointi
mistä, milloin ja miten aloitan? mitä teeen seuraavaksi? mikä on aikatauluni tavoitteen saavuttamiseksi? miten olen edistynyt? mitä olen oppinut? minkälaisia tarkennuksia tuleee tehdä?
Miten hyvin onnistuttiin Neuvostoliitossa kun kapitalistit tapettiin ja heidän omaisuus ryöstettiin valtiolle? Talous sakkasi surkeasti osaamattomien ohjauksessa ja jokainen joka vain kykeni rikastumaan muiden kustannuksella, varasti minkä kerkisi. Siinä sinulle tervettä yrittäjyyttä, mikä on odotettavissa.
Tervetuloa todellisuuteen, mitään jaloa epäitsekästä ihmistyyppiä ei ole eikä tule. Ahneus perustuu eloonjäämisviettiin.
Kapitalismista ei ole tarkoitus siirtyä täys kommunismiin vaan siihen välimaastoon. Silloin alkaa homma toimimaan ja pyörimään. Mitkään ääripäät missään asiassa ei johda hyvään lopputulokseen. Ihmiset ovat sivistyneet Neuvostoliiton ajoista huomattavasti, ihan täällä Suomessa. Ei ole tarkoitus alkaa toistaa historiaa, joka on huonoksi todettu, se on oikeiston juttu, joka ottaa ja on ottanut Suomeen toimimattomia malleja jotka muualla on jo todettu ei toimiviksi. Nytkin metodit ovat kuin suoraan Thacherin, Reaganin ja aatun ajoilta. Vain vähä-älyiset oikeistolaiset apinoivat toimimattomia metodeita, koska älykkyys ei riitä luomaan mitään uutta toimivaa. Ei osata edes vastata omista tekemisistään, maassa on tällä hetkellä hallitus jolla suurin osa työajasta kuluu medialta pakoiluun. Suurempi mahdollisuus ahneuden kitkemiseen on, kun kapitalistit katoavat maan rajojen ulkopuolelle. Lisäksi taloudellisesti tasa-arvoisempi maa vähentää myös osaltaan ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on keskimääräistä merkittävästi fiksumpi ja ymmärtää verosuunnittelun päälle. Erittäin järkevä veto.
Keskimääräistä fiksummat ihmiset eivät pakota itseään koko ajan iltapaskan sivuilla
Sosialisti kuvittelee että Suomi on saari jossa voidaan laatia ihan omat lait kapitalisteillekin.
Nallehan vain selitti että jos verotusryöstäminen menee kohtuuttomaksi, kapitalisti voi valita maailman maista toisen paikan bisneksilleen. Se on Suomelle tappio. Kapitalisti työllistää, bisneksen pyörittäminen vaatii alkupääomaa.
Siinähän sitten koitat firmaa pystyttää kun ei muuta ole kuin tuulen huuhtoma perse.
Myös tieto markkinoiden toiminnasta on olennaista, noviiseja vedetään kölin alta.
Vierailija kirjoitti:
Sosialisti kuvittelee että Suomi on saari jossa voidaan laatia ihan omat lait kapitalisteillekin.
Nallehan vain selitti että jos verotusryöstäminen menee kohtuuttomaksi, kapitalisti voi valita maailman maista toisen paikan bisneksilleen. Se on Suomelle tappio. Kapitalisti työllistää, bisneksen pyörittäminen vaatii alkupääomaa.
Siinähän sitten koitat firmaa pystyttää kun ei muuta ole kuin tuulen huuhtoma perse.
Myös tieto markkinoiden toiminnasta on olennaista, noviiseja vedetään kölin alta.
Kyllähän se Zimbabwen maatalousreformi meni nappiin! Pellot noviiseille, niin hyvä tuli! Sato oli huima, ja se toimitettiin markkinoille loistavasti!
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvin onnistuttiin Neuvostoliitossa kun kapitalistit tapettiin ja heidän omaisuus ryöstettiin valtiolle? Talous sakkasi surkeasti osaamattomien ohjauksessa ja jokainen joka vain kykeni rikastumaan muiden kustannuksella, varasti minkä kerkisi. Siinä sinulle tervettä yrittäjyyttä, mikä on odotettavissa.
Tervetuloa todellisuuteen, mitään jaloa epäitsekästä ihmistyyppiä ei ole eikä tule. Ahneus perustuu eloonjäämisviettiin.
Kapitalismista ei ole tarkoitus siirtyä täys kommunismiin vaan siihen välimaastoon. Silloin alkaa homma toimimaan ja pyörimään. Mitkään ääripäät missään asiassa ei johda hyvään lopputulokseen. Ihmiset ovat sivistyneet Neuvostoliiton ajoista huomattavasti, ihan täällä Suomessa. Ei ole tarkoitus alkaa toistaa historiaa, joka on huonoksi todettu, se on oikeiston juttu, joka ottaa ja on ottanut Suomeen toimimattomia malleja jotka muualla on jo todettu ei toimiviksi. Nytkin metodit
kerro ihmeessä lisää? Mitä tuo kapitalismin ja kommunismin välimaasto on? Miten määrittelet kommunismin ja miten siinä on implementoitu talousjärjestelmä käytännössä? Sosialismi tarkoittaa lyhyesti, että jokin julkinen instanssi omistaa tuotantovälineet. Kapitalismi on vapaa omistusjärjestelmä. Miten omistus on hoidettu sinun puolivälin järjestelmässäsi?
Länsimaat ovat kaikki sekatalouksia, joten olisi mukava kuulla mitä tämä "puolivälin" malli tarkoittaa konkreettisesti. Ja länsimaissa julkistalous joutuu sopeuttamaan menonsa pitkässä juoksussa verotuloihin, pätee kaikkiin valtioihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niiden verojen takia, joita ei ole saatu korjattua edes oikeistohallituksien toimesta.
Tosin hänelle kyllä kelpasi tukiaiset valtiolta jonka maksoi hänen halveksimansa verotussysteemi.
Vierailija kirjoitti:
yli 700 000 julkisen puolen taivastelijaa ei minkään maan rahat riitä tuollaiseen johtajisto- ja päällikkömäärään.
Pakkohan tuota jatkuvasti vaan entisestäänkin byrograattisemmaksi muuttuvaa systeemiä on joittenkin pyörittää.
Kuka niitä ihmisten kompostejakaan kävisi nuuskimassa puhumattakaan muista vähemmän tärkeistä tutkimisista.
Vierailija kirjoitti:
Kreikassa ja Italiassa maksettiin tuhansille isopalkkaisille virkamiehille eläkettä 10 vuotta heidän kuolemansa jälkeen kukaan ei tiennyt että henkilö on kuollut
Suomessa sitä sanotaan leskeneläkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa myydään yritykset muualle ulkomaille kun ne alkavat kannattaa. Yritystuet ovat tekohengitystä ja tuottamattomia. 16 vuoteen ei ole niillä rahoilla saatu mitään uutta Nokiaa aikaan.
Mutta mistä tämä johtuu? Jos joku sen kertoisi niin päästäisiin keskustelussa eteenpäin.
Suomen yrittäjien ahneus ja laiskuus. Kun yrityksestä tehdään ostotarjous ja omistaja huomaa, että se raha riittää itselle loikoisaan elämään, niin se myydään. Luuletko, että syöttöporsas tekisi töitä yhtään enempää kuin omiksi tarpeiksi, johan he itsekin sitä toitottavat, ettei yritys ole "sosiaalitoimisto". Naurattaa aina, kun täälläkin yrittäjät määkivät miten pitävät maata pystyssä, se kiinnostaa tasan niin kauan, kun omat taskut ovat hiukan vajaat. Samaan aikaan nämä huutavat miten työntekijät ja muut ovat laiskoja, vaikka itse ovat vieläkin laiskempia ja keräävät yritystuet ja ilmaiset työntekijät valtion piikkiin, koska se nopeuttaa heidän sohvalle makoiluun pääsyään. Tekopyhiä pas-ja joiden isänmaallisuus on nolla ja sitten vielä vaativat, että muut heitä kumartelisivat.
Vierailija kirjoitti:
"Minä rakastan rahaa", Nalle jyrähtää. "Kauheinta olisi jos minun rahoja rakastaisi joku muu. Siksi minä ja muut mennään sinne missä saadaan rakastella rauhassa rahoja", Nalle jatkaa.
Nalle laukesi setelitukkoon ja samalla oikaisi hieman etusormellaan silmälaseja :D
Minä olen aivan varma, ettei aloita. Olisivat muuten jo aloittaneet.
T: Eri
Vaj-akki. Tietenkin aloittavat, koska silloin on tarve kaikelle. On helpompi lähteä yrittämään, kun tietää, että tiettyjä asioita ja palveluita tarvitaan. Asiakaskunta on siis valmiina. Toisin kuin nyt lähteä yksin taistelemaan isoja yrityksiä tai lukuisia samoja palvelua tuottavia yrityksiä vastaan. Jos et keksi jotain uniikkia ja uutta on todella riskialtista lähteä kokeilemaan kepillä jäätä, jos ei ole lihava lompakko. Se on se syy miksi kaikki eivät voi niitä yrityksiä perustaa vaan se oikeus on varattu jo valmiiksi varakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nalle laukesi setelitukkoon ja samalla oikaisi hieman etusormellaan silmälaseja :D
vasemmiston keskeinen kontribuutio talouskeskusteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan hän on keskimääräistä ahneempi ja itsekkäämpi, puhumattakaan epäisänmaalisuudesta.
Tervemenoa niin kauas kuin pääsevät. Ei tule ikävä ja aina löytyy uusia joten ei ole kyse mistään korvaamattomasta asiasta!
kerro ihmeessä lisää? Mitä tuo kapitalismin ja kommunismin välimaasto on? Miten määrittelet kommunismin ja miten siinä on implementoitu talousjärjestelmä käytännössä? Sosialismi tarkoittaa lyhyesti, että jokin julkinen instanssi omistaa tuotantovälineet. Kapitalismi on vapaa omistusjärjestelmä. Miten omistus on hoidettu sinun puolivälin järjestelmässäsi?
Länsimaat ovat kaikki sekatalouksia, joten olisi mukava kuulla mitä tämä "puolivälin" malli tarkoittaa konkreettisesti. Ja länsimaissa julkistalous joutuu sopeuttamaan menonsa pitkässä juoksussa verotuloihin, pätee kaikkiin valtioihin
Hyvään lopputulokseen päästään laajalla näkökulmalla, tiedossa olevilla faktoilla ja tutkimustuloksilla asioista. Niitä soveltamalla pystyy luomaan toimivia kokonaisuuksia. Sitä kutsutaan älykkyydeksi. Mustavalkoinen ajattelu ei johda mihinkään. Jos ajattelee, että on vain kaksi mahdollista vaihtoehtoa ja vuorottelee niitä, niin mikä on lopputulos? Niinpä, aina sama mitä historia on monta kertaa toistanut. Millainen pässi pitää olla, jos ei suostu uskomaan, että vaikka miten kuvittelisi olevansa muiden yläpuolella(eliitti, oikeisto) ei pysty muuttamaan lopputulosta ilman muutoksia asioihin.
Jo tämän asian ymmärtäminen auttaa alkuun. Mutta se kieltäydytään näkemästä, koska lähtökohtaisesti oikeiston ja yrittäjien ei ole tarkoitus saada aikaiseksi toimivaa yhteiskuntaa(ainakaan Suomessa) vaan maksimoida heidän oma hyöty yhteiskunnasta. Miten tuolla tavoin ajattelevista henkilöistä on millään tavalla hyötyä Suomelle? Siksi olisi parempi, kun tuollainen aines lähtisi maasta ja tilalle päättävään asemaan ja yrittäjiksi saadaan ihmisiä, jotka haluavat rakentaa yhteiskunnan, jossa kaikilla on hyvä olla.
Kuka tuo edes on? Joku yhtä tärkeä ukko kuin joku seiskalehden hehkuttama Danny?