Odotatko elimistön nälkävihjeitä /hunger cues ennen kuin syöt?
Eli siis odotatko, että tunnet nälän tunnetta vai syötkö kellon mukaan?
Pohdin että olisiko tässä yksi syy siihen, miksi on niin paljon ylipainoa? Ei osata kuunnella omaa kehoa ja mitä se tarvitsee ja milloin.
Kommentit (100)
Ajattelin itse ennen, että kun on pitkät pätkät syömättä ja syö vasta kun on hirveä nälkä, se jotenkin auttaisi painonhallinnassa. Kumma kyllä kun otin säännölliset ruoka-ajat rutiiniksi, aloin laihtua, vaikka aluksi tuntui, että syön enemmän kuin ennen. Eli säännöllinen syöminen ei itsessään automaattisesti johda ylipainoon, mutta tietenkin pitää katsoa mitä syö.
Syön lounaan, päivällisen ja iltapalan melko säännöllisesti. Tunnin voi heittää syömisaika. Joskus harvoin syön myös välipalan. Yritän nyt laihtua 3kg.
Vierailija kirjoitti:
Jos jään odottelemaan nälkäviestejä, niin sitten onkin niin kova nälkä, että menee ahmimiseksi. Säännöllinen syöminen sopii minulle paremmin.
Sama minulla, jos syön säännöllisesti, syön myös enemmän kasviksia. Jos syöminen on huonoa kiireen takia päivällä, illalla mätän hiilarirasvaa useamman päivän edestä kun tavallinen määrä ei tunnu riittävän, ketsuppi leikkii kasvista lautasella.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin itse ennen, että kun on pitkät pätkät syömättä ja syö vasta kun on hirveä nälkä, se jotenkin auttaisi painonhallinnassa. Kumma kyllä kun otin säännölliset ruoka-ajat rutiiniksi, aloin laihtua, vaikka aluksi tuntui, että syön enemmän kuin ennen. Eli säännöllinen syöminen ei itsessään automaattisesti johda ylipainoon, mutta tietenkin pitää katsoa mitä syö.
Tuttu juttu. Verensokerikaan ei heilahtele joten makeansyöntikin pysyy paremmin hallinnassa. Kaikkea hyvää ei kannata myöskään kieltää itseltänsä aina väkipakolla ja sekin auttaa pysymään kiinni painonhallinnassa kuten tyytyväisemmässä elämäntyylissäkin.
Mitä helvetin nälkävihjeitä? Syön, kun on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu juttu. Verensokerikaan ei heilahtele joten makeansyöntikin pysyy paremmin hallinnassa. Kaikkea hyvää ei kannata myöskään kieltää itseltänsä aina väkipakolla ja sekin auttaa pysymään kiinni painonhallinnassa kuten tyytyväisemmässä elämäntyylissäkin.
On hyvä myös ymmärtää, että säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein. Makean syöntiä ei tarvii väkisin välttää kun syö sopivaa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Odotan ja senkin jälkeen tuntien päästä vasta syön. Iltaisin nautin näläntunteesta nukkumaan mennessäni. 57kg/165 cm
Sama. Mä ainakin nukun paremmin kun menen nälkäisenä nukkumaan. Siltikin saatan seuraavana päivänä syödä ensimmäisen kerran vasta klo 15. Paastoan pitkiä aikoja.
Nälkävihjeitä / hunger cues??
Tarkoitatko että syönkö kun on nälkä? Onpa vaikeasti ja kapulakielisesti ilmaistu :D
Ja vastauksena, juu, syön kun on nälkä, mutta katson myös kelloa. Jos edellisestä ruokailusta on alle 3h, en pidä hirveää kiirettä syömään. Syön yleensä klo 12, 16 ja 20 ja kun sitä on tarpeeksi kauan jatkanut niin yleensä ne nälkävihjeetkin / hunger cues eli yksinkertaisemmin ihan vaan nälkä ajoittuu noihin kohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"karkkinälkä"
:) Kaikkea sitä kuuleekin. Ei jokaista mielihalua tarvitse toteuttaa - kuulostaa että ihan itse olet opetellut tuollaiseen "makeaa lounaan jälkeen" tapaan.
En ole koskaan syönyt jälkiruokia. Eikä tuo tule heti lounaan jälkeen. Kutsun sitä karkkinäläksi, koska haluan jotain pientä. En halua uutta lounasta. Eli jotain jäi uupumaan.Tuo makean nälkä tulee 1-2 tuntia lounaan jälkeen. Jos olen kotona, niin syön porkkanaa tai juon kahvia, koska kotona ei makeaa ole, mutta jos olen toimistolla, niin karkkia on helppo käydä ostamassa.
Ihmettelen tässä vain sitä, miksi minulle tulee makean nälkä iltapäivisin, ei koskaan aamuisin tai iltaisin? Aikaisempi kirjoittaja kun kirjoitti uskovansa makeannälän johtuvan siitä, että on syönyt liian vähän. Juurihan minä söin. Vastaukseni oli tuohon.
osaako kukaan ottaa kantaa tähän ongelmaan, joka minulla on lounaan jälkeen?
Meille opetettiin ja pakotettiin syömishäiriöosastolla ruoka-ajat. Se tuntui kamalalta, mutta yllätyksekseni minulle alkoi tulla nälkä aina hieman ennen lounasta, vaikka neljä tuntia aikaisemmin oltiin syöty aamupala. Muihin ruoka-aikoihin ei nälkä koskaan ehtinyt tulla, mutta muistan ikuisesti suuren ihmetykseni, että tottuuko keho tosiaan saamaan ravintoa samaan aikaan.
Aamupala ja lounas on jäänyt mulle vieläkin tavaksi, mutta iltaruokailujen kanssa on vieläkin harjoiteltavaa. Jos odottaisin nälkää lounaan jälkeen, jäisi taas ruokailut väliin, ja sitä riskiä en enää uskalla ottaa. Eli syön osittain kellon/järjen mukaan, osittain nälän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"karkkinälkä"
:) Kaikkea sitä kuuleekin. Ei jokaista mielihalua tarvitse toteuttaa - kuulostaa että ihan itse olet opetellut tuollaiseen "makeaa lounaan jälkeen" tapaan.
En ole koskaan syönyt jälkiruokia. Eikä tuo tule heti lounaan jälkeen. Kutsun sitä karkkinäläksi, koska haluan jotain pientä. En halua uutta lounasta. Eli jotain jäi uupumaan.Tuo makean nälkä tulee 1-2 tuntia lounaan jälkeen. Jos olen kotona, niin syön porkkanaa tai juon kahvia, koska kotona ei makeaa ole, mutta jos olen toimistolla, niin karkkia on helppo käydä ostamassa.
Ihmettelen tässä vain sitä, miksi minulle tulee makean nälkä iltapäivisin, ei koskaan aamuisin tai iltaisin? Aikaisempi kirjoittaja kun kirjoitti uskovansa makeannälän johtuvan siitä, että on syönyt liian vähän. Juurihan minä söin. Vastauksen
Syöt liian hiilaripitoisen ruuan. Ja vielä makea porkkana pahentaa tilannetta.
En ole koskaan syönyt jälkiruokia. Eikä tuo tule heti lounaan jälkeen. Kutsun sitä karkkinäläksi, koska haluan jotain pientä. En halua uutta lounasta. Eli jotain jäi uupumaan.
Tuo makean nälkä tulee 1-2 tuntia lounaan jälkeen. Jos olen kotona, niin syön porkkanaa tai juon kahvia, koska kotona ei makeaa ole, mutta jos olen toimistolla, niin karkkia on helppo käydä ostamassa.
Ihmettelen tässä vain sitä, miksi minulle tulee makean nälkä iltapäivisin, ei koskaan aamuisin tai iltaisin? Aikaisempi kirjoittaja kun kirjoitti uskovansa makeannälän johtuvan siitä, että on syönyt liian vähän. Juurihan minä söin. Vastauksen
kiitos ajatuksesta, hyvä pointti. Pitää alkaa seuraamaan, liittyykö tuo ruoan laatuun ja siihen, mitä lounaalla tuli syötyä. Nyt jään vain ihmettelemään, miksi hiilareiden jälkeen haluaisin vielä enemmän hiilaria? Eikö se mene pikemminkin niin päin, että jos lounaalla saa liian vähän niitä, niin jää hiilarivaje?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan syönyt jälkiruokia. Eikä tuo tule heti lounaan jälkeen. Kutsun sitä karkkinäläksi, koska haluan jotain pientä. En halua uutta lounasta. Eli jotain jäi uupumaan.
Tuo makean nälkä tulee 1-2 tuntia lounaan jälkeen. Jos olen kotona, niin syön porkkanaa tai juon kahvia, koska kotona ei makeaa ole, mutta jos olen toimistolla, niin karkkia on helppo käydä ostamassa.
kiitos ajatuksesta, hyvä pointti. Pitää alkaa seuraamaan, liittyykö tuo ruoan laatuun ja siihen, mitä lounaalla tuli syötyä.
Hiilarit koukuttaa, siksi niitä haluaa lisää. Ei se mikään vaje ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"karkkinälkä"
Voisit kokeilla syödä lounaan kanssa jonkun makean hedelmän tai hedelmäsalaatin tms. Olen itsellä huomannut, että se voi estää makeanhimon tulemisen lounaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin nälkävihjeitä? Syön, kun on nälkä.
hunger cues joo berseestä nää anglismit!
TOSI lapsellista aikuisella!
Puhukaa suomea! Mitä v***n nälkävihjeitä?
Mulla on adhd. Syön kellon mukaan, koska jos en syö, niin en välttämättä tajua syödä ollenkaan tai vaihtoehtoisesti söisin koko ajan. Neuroepätyypillisillä on vähän tämmöstä, onneksi mulla on säännöllinen päivätyö, jossa on tauot aina samaan aikaan, joten arkena tää on helppoa. Lomilla ja vapaapäivinä meinaa välillä lipsua, mutta 75 % ajasta onnistuu.
Syön kellon mukaan, yleensä silloin on myös nälkä. Tapa on jäänyt lähinnä pikkulapsiajasta, jolloin lapselle piti joka tapauksessa tarjota ruoka tietyin väliajoin. Syön aamupalan (kahvia en voi edes juoda tyhjään mahaan), lounaan klo 11-12 aikaan (yleensä vaan salaattia yksin syödessäni), pienen välipalan kahden jälkeen (hedelmä tms), päivällisen yhdessä perheen keesken n. klo 17 sekä iltapalan tv:n ääressä siinä yhdeksän maissa. 5 kertaa päivässä. Poikkeuksiakin on, esimerkiksi viikonloppuisin tai matkoilla ei välttämättä syödä kuin yksi ateria vaikkapa kolmelta korvaten lounaan, välipalan ja päivällisen.
Koirakin syö kellon mukaan aamulla ja illalla ruokansa.
Ehkä siksi, että nykyään monet lukee/kuuntelee/katselee paljon infoa englanniksi ja kaikille termeille ei välttämättä ole hyvää tai virallista suomennosta, eli englanninkielinen termi voi olla tutumpi ja siitä tietää heti mistä puhutaan.