Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Odotatko elimistön nälkävihjeitä /hunger cues ennen kuin syöt?

Vierailija
08.04.2024 |

Eli siis odotatko, että tunnet nälän tunnetta vai syötkö kellon mukaan?

Pohdin että olisiko tässä yksi syy siihen, miksi on niin paljon ylipainoa? Ei osata kuunnella omaa kehoa ja mitä se tarvitsee ja milloin.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin vai? Ei nuo ole toisensa pois sulkevia.

Syön säännöllisesti, joten nälkä tulee säännöllisesti.  Syön kellon mukaan ja aina kun syön, minulla on nälkä.

Vierailija
42/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä odotan. Painonhallintani perustuu tuolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan ja senkin jälkeen tuntien päästä vasta syön. Iltaisin nautin näläntunteesta nukkumaan mennessäni. 57kg/165 cm

Syömishäiriö

Vierailija
44/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei vanhemmiten tule enää nälkä kuten lapsena vaan sen sijaan huono, lähes pahoinvoiva olo. Sitten älyän että kello on neljä enkä ole syönyt kuin aamupuuron ja mukin kahvia.

Nälkä tulee vain jos teen jotain fyysisesti raskasta työtä, ei toimistohommissa.

Mistäköhän tämä johtuu? Itsellä sama juttu.

Tulee yhtäkkiä oksettava olo, aivan kuin oksennustaudissa tai raskaana aamupahoinvoinnissa. Monesti mietin oikeasti että pitää mennä oksentamaan, mutta pystyn selittämään itselleni että se on nälkää ja menee pian ohi. Kun tunne menee ohi, on pakko syödä jotain heti tai oksetusolo tulee kohta takaisin. 

Vierailija
45/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä odotan. Painonhallintani perustuu tuolle. 

Se on kyllä jännä, miten tämä on niin yksilöllistä! Kirjoitin tuolla aiemmin, että mulla loppui näläntunne pätkäpaastoon (en siis ole enää pätkäpaastolla). Sitä ennen mulle tuli aina kova nälkäheikotus ja muutenkin nälkä usein kehon signaalit eivät nimittäin aina puhu totta. Oon onnellinen, kun mulle on nyt keski-iässä (jolloin paino muuten helposti nousee), ettei nälkä usein tulekaan. Mulle se auttaa painonhallinnassa.

Vierailija
46/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin silloin kun on nälkä. Eikä mulla muutenkaan ole mikään pakottava tarve syödä heti kun nälkä tulee. Esimerkiksi jos on kiire enkä ehdi syödä kunnolla niin hyvin voin odottaa siihen saakka että voi syödä rauhassa. 

Vierailija
47/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kellon mukaan 5 kertaa päivässä.

Vierailija
48/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan ja senkin jälkeen tuntien päästä vasta syön. Iltaisin nautin näläntunteesta nukkumaan mennessäni. 57kg/165 cm

Menetät lihaksiasi aina kun nautiskelet näläntunteesta.

Vierailija
49/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos söisin silloin kun minulla on nälkä, en söisi varmaan kuin kerran päivässä ja painaisin 100 kg.

Syön siis kellon mukaan 4-5 kertaa päivässä. Tällöin tulee vähemmän kaloreita päivässä ja verensokeri pysyy tasaisena.

Mikä parasta aineenvaihdunta suorastaan roihuaa, eikä mene säästöliekille, jolloin lihominen on taattu.

Vierailija
50/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos söisin silloin kun minulla on nälkä, en söisi varmaan kuin kerran päivässä ja painaisin 100 kg.

Syön siis kellon mukaan 4-5 kertaa päivässä. Tällöin tulee vähemmän kaloreita päivässä ja verensokeri pysyy tasaisena.

Mikä parasta aineenvaihdunta suorastaan roihuaa, eikä mene säästöliekille, jolloin lihominen on taattu.

Mistä tiedät, että nälkä olis vain kerran päivässä? Kun syöt nyt jatkuvasti.

Vierailija
51/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön melko säännöllisessä rytmissä ja kyllä minulla nälkäkin noina aikoina jo on. Tunnen nälän siten, että tulee jotenkin ontto ja ohut olo, verensokeri laskee, suuhun tulee sellainen kuiva, ikävä tunne.

Olen laihtunut viitisen kiloa siten, että lakkasin korvaamasta/siirtämästä aterioita "parilla palalla suklaata". Aloin syömään 5 krt päivässä terveellistä ruokaa. Söin valtavasti alkuun. Kehoni oli todella nälkäinen. Sittemmin on alkanut riittää 4 ateriaa päivässä, eikä sellaista hallitsematonta makeanhimoa enää ole. Nyt en saakaan enää syötyä niin suuria annoksia kun en jaksa. Paino alkoi laskea heti, hitaasti mutta varmasti. Enkä ole kärsinyt lainkaan vaan ollut hyvävoimainen ja energinen. Piti vain uskaltaa syödä reilusti ja terveellisesti.

Väittäisin, että makenhimo johtuu aina puutteellisesta ravinnonsaannista. Eli nälästä. On syöty liian vähän tänään tai eilen tai joku muu päivä. Jotkut syövät liian vähän kuukausia!, kun laihduttavat panttaamalla ruokaa. Se on turhaa ja johtaa lopulta vain painon uudelleennousuun.

En myöskään usko, että kalori on kalori on kalori. On eri asia saada kalori vaikkapa banaanista tai pähkinästä kuin kalori sipsistä tai suklaasta.

Vierailija
52/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kello mukaan tietenkin. Eläimiäkö te olette, jotka syötte milloin sattuu?

Herttinen, oletko kasvi, sieni vai kivi, kun et ole eläin.

Asiaan; syön vasta silloin, kun tulee nälkä. Mutta näläntunteellani on taipumus mennä ohi, joten siihen on vastattava nopeasti (noin tunnin aikana), tai unohdan syödä. Nälkä tulee yleensä pari kertaa päivässä.

Vierailija
53/100 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin syömään kellon mukaan koska minulla välillä katoaa nälän tunne. Sitten jäisi syömättä kokonaan. Tosin välillä sitten taas tekee koko ajan jotain mieli ja silloinkin olis parempi syödä vaa kellon mukaan. 

Vierailija
54/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kun nälättää ja yritän vältellä napostelua.

Vierailija
55/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisenä on pakko laittaa ruokaa pöytään kellontarkasti ja esimerkin vuoksi jotain nävertääkin. Minulle kyllä riittäisivät harvemmatkin ateriat hyvin.

Joskus olen vuorokauden syömättä pelkällä kahvilla, lähinnä huvikseen - mitään maagista terveyshyötyä en tästä kuvittele.

Vierailija
56/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos odotan, niin sitten syön ihan liikaa. 

Vierailija
57/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että nälkä olis vain kerran päivässä? Kun syöt nyt jatkuvasti.

Kai nyt jokainen aikuinen on elämäässään ollut erilaisissa elämäntilanteissa ja tietää milloin nälkä iskee.

eri

Vierailija
58/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hunger cues oli hyvä leffa, eikös siinä näytellyt jennifer florance?

Vierailija
59/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko syödä kellon mukaan. Itsellä 'viivästynyt' sekä nälän että kylläisyyden tunne. Sokerit laskevat äkkiä, jos nälkä iskee kunnolla ja tulee huono olo, voisin syödä useita annoksia. Ähky iskisi vasta 1 - 2 h päästä. Eli kevyesti syöden ja kellon mukaan, noin suurinpiirtein. Näin muuten laihdutin myös 45 kg eli aika toimiva systeemi, ei toki kaikille. Liittynee myös ikääntymiseen, ainakin omien tuntemuksieni mukaan.

Vierailija
60/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö laihdutusojeet neuvo, ettei nälkää saa odottaa?