Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Odotatko elimistön nälkävihjeitä /hunger cues ennen kuin syöt?

Vierailija
08.04.2024 |

Eli siis odotatko, että tunnet nälän tunnetta vai syötkö kellon mukaan?

Pohdin että olisiko tässä yksi syy siihen, miksi on niin paljon ylipainoa? Ei osata kuunnella omaa kehoa ja mitä se tarvitsee ja milloin.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön melko säännöllisessä rytmissä ja kyllä minulla nälkäkin noina aikoina jo on. Tunnen nälän siten, että tulee jotenkin ontto ja ohut olo, verensokeri laskee, suuhun tulee sellainen kuiva, ikävä tunne.

Olen laihtunut viitisen kiloa siten, että lakkasin korvaamasta/siirtämästä aterioita "parilla palalla suklaata". Aloin syömään 5 krt päivässä terveellistä ruokaa. Söin valtavasti alkuun. Kehoni oli todella nälkäinen. Sittemmin on alkanut riittää 4 ateriaa päivässä, eikä sellaista hallitsematonta makeanhimoa enää ole. Nyt en saakaan enää syötyä niin suuria annoksia kun en jaksa. Paino alkoi laskea heti, hitaasti mutta varmasti. Enkä ole kärsinyt lainkaan vaan ollut hyvävoimainen ja energinen. Piti vain uskaltaa syödä reilusti ja terveellisesti.

Väittäisin, että makenhimo johtuu aina puutteellisesta ravinnonsaannista. Eli nälästä. On syöty liian vähän tänään tai eilen tai joku muu päivä. Jotkut syövät lii

Minulle tulee karkkinälkä iltapäivisin. Aika pian sen jälkeen, kun olen syönyt lounaan. Eihän silloin voi olla nälkä, kun vasta lounasta söin? 

Vierailija
62/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole nälän tunnetta niin eihän sitä pysty mitään syömään.

Kyllä keho kertoo kun on ravinnon aika. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmat: kellon mukaan, ja ehtii tulla nälkä. 

Vierailija
64/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö laihdutusojeet neuvo, ettei nälkää saa odottaa?

Laihdutusohjeet ovat heikoille, joilla ei ole itsehillintää.

Vierailija
65/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hunger cues...olipas taas typerä anglismi!

Vierailija
66/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"karkkinälkä"

:) Kaikkea sitä kuuleekin. Ei jokaista mielihalua tarvitse toteuttaa - kuulostaa että ihan itse olet opetellut tuollaiseen "makeaa lounaan jälkeen" tapaan.

Vierailija
67/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihon aina lomilla, kun pitää muiden aikataulussa syödä ja joutuu syömään silloinkin, kun ei oo nälkä. 

Vierailija
68/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hunger cues. Mie syön by the clock, ja hunger ehtii aina eatingien betweenissä tulla still.

Vierailija
69/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö laihdutusojeet neuvo, ettei nälkää saa odottaa?

Laihdutusohjeet ovat heikoille, joilla ei ole itsehillintää.

Sellaisia kutsutaan "ihmiseksi" - omasta mielestään yli-ihmiset taas erikseen.

Vierailija
70/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"karkkinälkä"

:) Kaikkea sitä kuuleekin. Ei jokaista mielihalua tarvitse toteuttaa - kuulostaa että ihan itse olet opetellut tuollaiseen "makeaa lounaan jälkeen" tapaan.

En ole koskaan syönyt jälkiruokia. Eikä tuo tule heti lounaan jälkeen. Kutsun sitä karkkinäläksi, koska haluan jotain pientä. En halua uutta lounasta. Eli jotain jäi uupumaan.

Tuo makean nälkä tulee 1-2 tuntia lounaan jälkeen. Jos olen kotona, niin syön porkkanaa tai juon kahvia, koska kotona ei makeaa ole, mutta jos olen toimistolla, niin karkkia on helppo käydä ostamassa. 

Ihmettelen tässä vain sitä, miksi minulle tulee makean nälkä iltapäivisin, ei koskaan aamuisin tai iltaisin? Aikaisempi kirjoittaja kun kirjoitti uskovansa makeannälän johtuvan siitä, että on syönyt liian vähän. Juurihan minä söin. Vastaukseni oli tuohon.

Vierailija
71/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
72/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä aika ajoitettu rytmi, silloin elimistö tottui aikatauluun. Nälkä oli aina samaan aikaan. Nyt kotona pyöriessä syön, kun on nälkä. Mutta aika samoihin aikoihin mennään nytkin, ehkä yksi ateria on jäänyt pois, lähinnä iltapala. 

Vierailija
73/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina syönyt säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä ja tuntenut nälkää. Maha murisee ja aiemmin iski usein myös hirveä nälkäkiukku ja outo heikotus ennen ruokailua. Ja niin vain yhdessä vaiheessa lihoin 30 kiloa mättämällä liikaa rasvaa ja huonoja hiilareita.

Eli ei se ylipaino Itsellä ainakaan johtunut siitä, että syödään koko ajan, napostellaan, ei tunneta nälkää jne, vaan ihan yksikertaisesti ruuan laadusta. Nykyään syön paljon enemmän kasviksia, vähemmän rasvaa ja en juuri ollenkaan herkkuja. Olen keventynyt 25 kiloa. Samalla nälkäkiukku ja yleinen heikotus nälän iskiessä on kadonnut ja olo muutenkin ihan erilainen. 

Vierailija
74/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun kaikki tässä ketjussa syö vain nälkään. Ei uskoisi kun vaikka uimahallissa katsoo porukkaa.

Vierailija
75/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen säännöllistä ruokavaliota. Se sopii parhaiten suurimmalle osalle. Rytmitys pitää kehosi tyytyväisempänä, ruokaa tulee hyvässä rytmissä ja verensokeri sekä koko aineenvaihdunta pysyy tasaisempana.

Lisäksi haluan kertoa että moni ylipainoinen on laihtunut syömällä säännöllisesti sekä riittävästi ja tietenkin normaalin lautasmallin mukaisesti. Välipala ei ole aikuiselle pakollinen jos ei ole nälkä ja pullakaan ei haittaa painonhallinnassa.

Pyri järjestämään elämäsi sellaiseksi jossa olet onnellinen sillä onnellisuus lisää hyvinvointia.

Kaikki kuormitus, stressitila ym vaikuttaa yllättävän paljon kehoon.

Muistakaa millainen on ihminen.

Vierailija
76/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pystyy. Itse asiassa silloin kun aletaan syömään säännöllisesti, joskus käy niin ettei olekaan nälkä tai ei pysty syömään ja silloin toimitaan tilanteiden mukaan. Normaalisti ihminen alkaa tunnistamaan nälän tunnetta jo hyvissä ajoin mutta aina näin ei ole. Ei ole myöskään tarkoitus odottaa että on niin kova nälkä että tulee ahmittua tai on jo paha olotila.

Vierailija
77/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla molemmat: kellon mukaan, ja ehtii tulla nälkä. 

Tämä on hyvä yhteistyö. Säännöllisyys auttaa myös arjen hallinnassa.

Vierailija
78/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kehon mielestä ei ole koskaan ravinnon aika, en tunne nälkää enkä myöskään janoa. 

Vierailija
79/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kellon mukaan, koska jos en, menee helposti liian pitkä aika syömättä, verensokeri romahtaa ja sitten ahmin. Alhainen verensokeri aiheuttaa minulla myös hirveän nälkäkiukun ja lopulta myös fyysisesti heikon ja tärisevän olon. Minulle on vaan paljon helpompaa syödä säännöllisesti, mutta syöminen kellon mukaan ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mättäisi hirveitä määriä ruokaa, vaikkei ole nälkä. Ruoka voi olla vain esim. yksi banaani, jos ei sillä hetkellä enempää mahdu. Tärkeintä on se, että syön jotain, jotta vältän sen verensokerin romahduksen ja ahmimisen. Joillekin sopii toisenlainen tyyli, mutta minulle tämä

Vierailija
80/100 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nälkävihjeiden perään on pitänyt laittaa hunger cues?