Odotatko elimistön nälkävihjeitä /hunger cues ennen kuin syöt?
Eli siis odotatko, että tunnet nälän tunnetta vai syötkö kellon mukaan?
Pohdin että olisiko tässä yksi syy siihen, miksi on niin paljon ylipainoa? Ei osata kuunnella omaa kehoa ja mitä se tarvitsee ja milloin.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan ja senkin jälkeen tuntien päästä vasta syön. Iltaisin nautin näläntunteesta nukkumaan mennessäni. 57kg/165 cm
Miksi syöt vasta tuntien päästä? Itse en pysty mennä nälkäisenä nukkumaan.
ap
Mulla on refluksi ja siksi en syö kuuteen tuntiin ennen nukkumaan menoa. Se on poistanut yöoireet. Nukun paremmin nälkäisenä. Syön viimeisen kerran klo 16 päivällä.
Mulla taas tyhjä vatsa alkaa aina närästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan ja senkin jälkeen tuntien päästä vasta syön. Iltaisin nautin näläntunteesta nukkumaan mennessäni. 57kg/165 cm
Oot aika paksu vaikka nautit näläntunteesta.
Eikä ole paksu, vaan normaali. Minäkin olen normaalin rajoissa vaikka olen 62 kg ja 168 cm.
Ap, yleensä tiedostan kelloajat ja ruokailun säännöllisyys olisi hyvä asia, mutta syön kun on nälkä. Siispä saattaa olla, että syön ekan aterian vasta klo 15. En odota mitään merkkejä, olen vain laiska syöjä.
Usemmiten annan vatsan ensin kurnia kuuluvasti. Opetan sitä talon tavoille. Käytän keinona myös ruokavarastojen syömistä loppuun ja sitten hoipun nälkäisenä kauppaan hakemaan lisää eväitä.
Mikä helevetin hungeri gues, joku unkarilainen ruoka?
Vierailija kirjoitti:
Jos jään odottelemaan nälkäviestejä, niin sitten onkin niin kova nälkä, että menee ahmimiseksi. Säännöllinen syöminen sopii minulle paremmin.
Miten voi olla vain pieni nälkä, jos nälän merkkien tullessa on jo liian kova nälkä?
Napostelen kokoajan, niin ei tule yhtään nälkä. Ylipainoa on kertynyt, mutta ensi tai seuraavana vuonna alan laihduttaa.
Kyllä. Itselläni ei kyllä tule nälän tunnetta, vaan tiedän että pitää syödä kun verensokeri alkaa laskea
Eikö nykyään saa edes tuntea nälkään ilman, että sille pitää vääntää jokin englanninkielinen termi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot aika paksu vaikka nautit näläntunteesta.
Olet itse kumminkin 30kg painavampi
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkanut viime aikoina kiinnittää tähän enemmän huomiota. Eli odotan, että elimistöltä tulee selkeät nälän merkit, esim. mahan murina. Tietty tää ei onnistu aina, mutta kotona ollessa.
ap
Mahan murina kuuluu oikeasti suolistosta ja johtuu ilman liikkeistä. Siis paljon alempaa kuin vatsalaukku, eikä sillä ole mitään tekemistä nälän kanssa.
Piti miettiä pitkään, mitä aloitus tarkoittaa. Mutta siis joo, syön ja olen aina syönyt sillä ajatuksella, että sapuskan aika on vasta kun tulee nälkä. Miellän ruuan kehon polttoaineeksi, en muuksi eli ei mun tarvitse enkä halua ottaa vaikkapa jossain kahvipöydässä pullaa vain siksi, että sitä on tarjolla jos en sillä hetkellä ole nälkäinen tai ei erityisesti tee mieli just sitä pullaa.
Tämä on varmaan kotoa opittu malli ja 40 vuotta ollut toimivasti käytössä. Ei meillä syöty välipaloja enkä vieläkään osaa kaivata niitä. Okei, jos on nälkä niin sitten syön, mutta olisi outo ajatus vahdata vaikka kellosta, että _pitää syödä_ kolmen tunnin välein riippumatta siitä, onko nälkä vai ei.
Nainen, pituutta 175 ja painoa 54.
Mulle ei enää nykyään tule nälkä. Olin pätkäpaastolla suunnilleen 1,5 vuotta ja sen jälkeen olen kokenut näläntunnetta vain melko harvoin. Syön siis suunnilleen kellon mukaan, etenkin työpäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkanut viime aikoina kiinnittää tähän enemmän huomiota. Eli odotan, että elimistöltä tulee selkeät nälän merkit, esim. mahan murina. Tietty tää ei onnistu aina, mutta kotona ollessa.
ap
Mahan murina kuuluu oikeasti suolistosta ja johtuu ilman liikkeistä. Siis paljon alempaa kuin vatsalaukku, eikä sillä ole mitään tekemistä nälän kanssa.
Vatsan ns murina johtuu suoliston puhdistautumisesta. Joten antakaamme sitäkin tapahtua ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Suolistosta kyllä, mutta ei se mitään ilman liikettä ole, vaan suoliston siivousääniä.
Minulla on nälkä ruoka-aikaan. Syön silloin.
Meillä esim töissä on ruokatauko tiettyyn aikaan. Jos ei ole nälkä silloin niin sitten seuraavan kerran voi syödä kotona. Ja kotona tehdään aina ruoka niin, että se on klo 16-17 aikaan valmista.
Minulla ei vanhemmiten tule enää nälkä kuten lapsena vaan sen sijaan huono, lähes pahoinvoiva olo. Sitten älyän että kello on neljä enkä ole syönyt kuin aamupuuron ja mukin kahvia.
Nälkä tulee vain jos teen jotain fyysisesti raskasta työtä, ei toimistohommissa.
Kyllä odotan että on nälkä. Ja lopetan syömisen, kun ei ole enää nälkä. En siis syö lautasta tyhjäksi vain siksi, että lautasella on vielä ruokaa.
Syön harvoja poikkeuksia lukuunottamatta vain silloin, kun minulla on kunnolla nälkä. En ole koskaan kärsinyt esim. ongelmallisesta ruokasuhteesta, tunnesyömisestä tai syömishäiriöstä, joten minun ei tarvitse syödä kellon mukaan tai välttää näläntunnetta. Kestän nälkää myös ongelmitta, jos esimerkiksi joudun odottelemaan sovittua yhteisruokailua jokusen tunnin, enkä syö tällaisessa tilanteessa esim. välipalaa siirtääkseni näläntunnetta. Joillekin se on oikeasti todella vaikeaa, mieheni esimerkiksi ei pysty keskittymään mihinkään, jos nälkä iskee ja ruokaa ei saa puolen tunnin sisällä.
En, syön kaksi kertaa päivässä ja yleensä ruoka-aikaan on jo vähän nälkä.