Onko täällä ketään, jota paskaduuni olisi auttanut urakehityksessä?
Aina täällä palstallakin kehoitetaan ottamaan ns. paskaduuneja ja sanotaan, että niiden avulla aukeaa sitten mahdollisuus urakehitykseen. Itse olen sitä mieltä, että noista duuneista ei ole mitään hyötyä urakehitykselle, ja senkin ajan, minkä niihin tuhlaa, voisi käyttää fiksummin vaikka opiskellen ja itseään kehittäen. Toki harjoittelijanpaikka omalla alalla hyvämaineisessa yrityksessä voi avata niitä ovia urakehitykseen, mutta jos nyt puhutaan ihan niistä perinteisistä paskaduuneista, joihin ei vaadita juuri mitään taitoja tai koulutusta.
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ myös opettaa, parempi tehdä ne aloittelijan virheet esimiehenä siellä mäkkärissä eikä vasta oikeassa työpaikassa. Raha hyödyttää myös.
Sillä aikaa kun itse on mäkkärissä, muut vie ne oikeat työpaikat ja itse jää lähtötelineisiin. Kenenkään koulutetun ei kannata kuvitella, että mäkkärin avulla saa oikeita töitä.
Vaikka on siellä mäkkärissä töissä, niin saa silti hakea koko ajan muualle. On jotenkin hassua, että porukka kuvittelee, että vain työttömänä haetaan töitä
Työtön kuvittelee että vain työtön hakee töitä. Töissä olevat tietää, että töitä saa parhaiten siten että vaihtaa työpaikasta toiseen, ilman työttömyyttä.
Uutinen: kaikki sinun kanssa eri mieltä olevat ei ole työttömiä. Moni tietää, ettei mäkkäristä nousta niin vaan mihinkään vaan parempi on tehdä vastavalmistuneena jotain muuta, mikä edistää työllistymistä omalle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ myös opettaa, parempi tehdä ne aloittelijan virheet esimiehenä siellä mäkkärissä eikä vasta oikeassa työpaikassa. Raha hyödyttää myös.
Harmi vaan niissä rahoituspäällikön jne töissä ei ketään kiinnosta jonkun duunit mäkkärissä vaan ne ottaa sellaisia, joilla on oman alan kokemusta ja verkostoja. Se, että on oikea pääaine, sillä että on opiskeluaikana tai sen jälkeen juhlinut jossain porukassa tai tehnyt kiinnostavan LinkedIn-päivityksen, on sata kertaa enemmän merkitystä.
Myös se työuran aikainen tulokehityskin on huomattavasti parempi, jos ei ole vastavalmistuneena ähertänyt matalapalkkatöissä. Ensimmäisillä työpaikoilla ja sillä, vastaavatko ne koulutusta on tutkitusti suuri vaikutus myöhempäänkin työuraan.
Kuul
Meinaat että ei voi tehdä sekä töitä että puuhastella niitä oman alan juttuja? Paskaduunit tapaa olla osa-aikaisia muutenkin.
Olin tehtaassa monitoimituuraajana (ml. siivous), josta pääsin täysiaikaiseksi siivoojaksi toiseen paikkaan, jonka ansiosta sain säästettyä rahaa opiskeluun (opintotukikuukaudet tuhlattu nuorempana), jonka vuoksi oli varaa opiskella uuteen ammattiin ja pääsin osa-aikaiseen siivoojan työhön opiskelujen ajalle, josta sitten lopulta seurasi se että sain tutkinnon ja paremman työpaikan.
Jos olisin jättänyt ensimmäisen opiskelukierroksen välistä ja tehnyt mitä tahansa paskaduunia saman ajan, omistaisin luultavasti jo omakotitalon. Tai jos olisin valinnut oikean tutkinnon heti ekalla kerralla. No, onneksi en jäänyt murehtimaan sitä vaan hain töitä joita oli tarjolla. Se kyllä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä aikaa kun itse on mäkkärissä, muut vie ne oikeat työpaikat ja itse jää lähtötelineisiin. Kenenkään koulutetun ei kannata kuvitella, että mäkkärin avulla saa oikeita töitä.
Vaikka on siellä mäkkärissä töissä, niin saa silti hakea koko ajan muualle. On jotenkin hassua, että porukka kuvittelee, että vain työttömänä haetaan töitä
Ongelmana se, että sieltä mäkkäristä tms hanttihommasta käsin on vaikeaa saada niitä oman alan töitä. Muut menevät edelle. Ne, jotka puuhastelevat mitä tahansa siihen omaan alaan liittyv
Se olisi varmaan etu työnhaussa, jos olisi 18-vuotias jolla koulut kesken, mutta se ei ole etu, kun on korkeasti koulutettu ja valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne mäkkäriin pääsee esimieheksi? Ainakin muissa ravintoloissa haetaan esimiestehtäviin ihmisiä, joilla on jo kokemusta vastaavista ravintola-alan tehtävistä. Ei kassatarjoilijaa ylennetä esimieheksi, ellei se ole lafkan omistajan kaveri.
No mulla on ainakin ollut se hyöty että olen oppinut miten työyhteisössä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole apua. Kannattaa ottaa vastaan vain ne duunit mitä haluaa tehdä. Muuten aion elellä yhteiskunnan ja vanhempieni elättäninä. Opintolainankin yhteiskunta maksaa takaisin puolestani, kun en töihin aio mennä vuosikausiin. T. Nuori ja onnellinen
Juurikin sinun kaltaistesi takia kärsii kaikki muutkin. Hallitus laskee tuet minimiin. Ehkäpä sitten työ kelpaa. Toivottavasti vanhempasi huomaavat laikuutesi ja sulkevat rahahanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on parempi tehdä virheitä Mäkkärissä kuin parempipalkkaisessa työpaikassa omalla alallasi? Vaikka tekisit virheitäkin niin ainakin oppisit miten oma alasi toimii ja sitä myöten tulisit paremmaksi juuri omalla alallasi.
Voi reppana, et siis tajua miksi on parempi oppia nuorena, eikä mokata sitten omassa ammatissa? Ihmisten johtaminen on ihmisten johtamista sekä mäkkärissä että muualla, ja kokemusta saa vain tekemällä. Mitä nuorempana aloitat, sitä pidemmälle ehdit. Anna kun arvaan, olet työtön.
Jos olet viiden vuoden ajan työskennellyt Mäkkärissä, niin se viiden vuoden työkokemus ja siellä tehdyt virheet, sekä niistä oppiminen auttavat sinua paljon vähemmän urallasi kuin olisi, jos olisit viettänyt tuon ajan oman alasi töissä ja tehnyt niitä oman alan virheitä. Jos uratavoitteena on vaikkapa copywriter, niin siitä on paljon vähemmän hyötyä urallasi, että olet oppinut työskentelemään ravintolassa, kuin että olisit ollut vastaavasti viisi vuotta töissä Helsingin Sanomissa ja aloittanut siellä vaikka ihan harjoittelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole apua. Kannattaa ottaa vastaan vain ne duunit mitä haluaa tehdä. Muuten aion elellä yhteiskunnan ja vanhempieni elättäninä. Opintolainankin yhteiskunta maksaa takaisin puolestani, kun en töihin aio mennä vuosikausiin. T. Nuori ja onnellinen
Juurikin sinun kaltaistesi takia kärsii kaikki muutkin. Hallitus laskee tuet minimiin. Ehkäpä sitten työ kelpaa. Toivottavasti vanhempasi huomaavat laikuutesi ja sulkevat rahahanat.
Entä tiedätkö, miksi trollit on keskustelupalstoilla ehtymätön luonnonvara? Aina löytyy joku, joka menee syöttiin ihan täysillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana se, että sieltä mäkkäristä tms hanttihommasta käsin on vaikeaa saada niitä oman alan töitä. Muut menevät edelle. Ne, jotka puuhastelevat mitä tahansa siihen omaan alaan liittyv
"Mutta sinä menet niiden edelle joilla ei ole edes sitä mäkkärikokemusta"
Niin, kun on 100 hakijan joukosta kuvitteellisella sijalla 95, on todella lohdullista, että ei ole ihan jumbosijalla vaan on muutama vieläkin kehnompi hakija :D
("Kuvitteellisella" siksi, koska eihän niitä pois karsittuja hakijoita mihinkään arvojärjestykseen pistetä. Ne vaan karsitaan pois ensivilkaisulla. Myös se mäkkärissä uurastava.)
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijana toimiessani kaikki työtodistukset olivat plussaa. Siitä näkee, että on työtä tehty ja esim. nuoret ovat jonkinlaista kesätyötä ottaneet, vaikkei se tulevaisuuden alaan liittynytkään.
Kuulin kerran kun yhtdet rekrytoijat keskustelivat "siitä ja siitä firmasta ei tuu kukaan tänne töihin".
Jätti hieman mietteliääksi, että näköjään tietyissä paikoissa työskentely voi olla merkittävästi haitaksi.
Siivoojille haluaisin sanoa. Teette maailman tärkeintä työtä. Kukaan ei huomaa, jos johtaja on pois, jos siivooja on poissa parikin päivää, kaikki huomaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinä menet niiden edelle joilla ei ole edes sitä mäkkärikokemusta
Haen työpaikkoja, joissa arvostetaan erikoisosaamistani, enkä ylipäätään tavoittele sellaisia duuneja, joissa mäkkärikokemuksella olisi jotain merkitystä työn saamiselle. Jos työnantaja valitsisi jonkun toisen sen perusteella, että tämä on ollut Mäkkärissä töissä, se ei olisi todellakaan sellainen työpaikka, minkä haluaisin. Sen sijaan se kertoisi siitä, että kyseessä ei ole kovin vakavasti otettava yhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on parempi tehdä virheitä Mäkkärissä kuin parempipalkkaisessa työpaikassa omalla alallasi? Vaikka tekisit virheitäkin niin ainakin oppisit miten oma alasi toimii ja sitä myöten tulisit paremmaksi juuri omalla alallasi.
Voi reppana, et siis tajua miksi on parempi oppia nuorena, eikä mokata sitten omassa ammatissa? Ihmisten johtaminen on ihmisten johtamista sekä mäkkärissä että muualla, ja kokemusta saa vain tekemällä. Mitä nuorempana aloitat, sitä pidemmälle ehdit. Anna kun arvaan, olet työtön.
Voi pieni, kun tässä nyt ei valittu oman alan töiden ja paskaduunien väliltä.
5 v on liian pitkä aika joka tapauksessa, jos siinä ajassa et ole töitä saanut olet lähtöruudussa, et tule työllistymään koskaan. Siinä vaiheessa ikiopiskelija elämäntapatyötön aloittaa jo uudet opinnot. Jotka ei taaskaan työllistä, kun yhä puuttuu työkokemus ihan kuten edellisellä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne mäkkäriin pääsee esimieheksi? Ainakin muissa ravintoloissa haetaan esimiestehtäviin ihmisiä, joilla on jo kokemusta vastaavista ravintola-alan tehtävistä. Ei kassatarjoilijaa ylennetä esimieheksi, ellei se ole lafkan omistajan kaveri.
Kuule, mäkkäri ylentää käytännössä vain omia duunareitaan. Eli pitää aloittaa siitä paskaduunista.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet viiden vuoden ajan työskennellyt Mäkkärissä, niin se viiden vuoden työkokemus ja siellä tehdyt virheet, sekä niistä oppiminen auttavat sinua paljon vähemmän urallasi kuin olisi, jos olisit viettänyt tuon ajan oman alasi töissä ja tehnyt niitä oman alan virheitä. Jos uratavoitteena on vaikkapa copywriter, niin siitä on paljon vähemmän hyötyä urallasi, että olet oppinut työskentelemään ravintolassa, kuin että olisit ollut vastaavasti viisi vuotta töissä Helsingin Sanomissa ja aloittanut siellä vaikka ihan harjoittelijana.
Miksi oletat, että yhtä aikaa olisi vaihtoehtoina joko mäkkäri tai hesarin toimitus? Vaihtoehdot on joko mäkkäri tai työttömyys kunnes ehkä saa sen toimituksen työn kuukausien tai jopa vuosien odottelun jälkeen. Yhtä paljon siinä on mennyt uraa hukkaan oli siellä mäkkärissä tai työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Sain jopa suosittelut 'paskaduunista' siihen parempaan koulutusta vastaavaan työhön.
Juuri näin. Siitä suorituksesta näkee, että hakija on itsessään työelämään kykenevä ja hänellä on perusvalmiudet työelämässä. Työelämään hakee heitäkin, joiden ottaminen on riski, koska työkokemus puuttuu. Ei voida tietää, että osaako hän perus työssä olemiseen liittyvän velvollisuudet, kuten ajoissa töihin tuleminen, vuorovaikutustaidot ja ilmoittaa ajoissa esimiehelle poissaolonsa, että työvuorossa on riittävästi tekijöitä tai tekemistä voidaan priorisoida tehtävissä, joissa se on mahdollista. Näitäkin asioita joidenkin kanssa pitää harjoitella erikseen, mikä tuntuu useammasta työelämässä olevasta ihan itsestäänselvyydeltä.
"Siitä suorituksesta näkee, että hakija on itsessään työelämään kykenevä ja hänellä on perusvalmiudet työelämässä. Työelämään hakee heitäkin, joiden ottaminen on riski, koska työkokemus puuttuu"
Tuolla on merkitystä, kun hakee muihin suorittaviin töihin. Saat varmasti todennäköisemmin siivoojan paikan jos olet jo ravintolan tiskaajana, ja varastotyöntekijän paikan jos olet hyllyttämässä marketissa.
Harmi vaan, että parempipalkkaisissa töissä on ihan perustavanlaatuinen oletus, ettei potentiaalinen hakija ole työelämään kykenemätön ja elämänhallintaongelmainen. Sen todistamisella ei siis varsinaisesti tee mitään. Itse asiassa se tuntuu olevan jopa säälittävää. (Huom. tämä ei ole minun henkilökohtainen mielipiteeni.)
Sen, että sovit siihen työhön, pitää käydä ilmi ihan muista seikoista kuin siitä, että olet marketin suosittelijan mukaan tosi reipas ja tunnollinen.
Toki se, että on ylipäätään hankkinut vaativan koulutuksen, kertoo jo jonkin verran niistä perusvalmiuksista.
Niinpä. Itse kirjoitat että sinä vasta haet töitä, minä jo olen töissä, oman alan töissä. Siinä se ero. Ne tajuaa, joille työ on kelvannut.
Olin puhelinmyyjänä. Sain sen jälkeen töitä asiakaspalvelussa, jossa vastataan puhelimeen ja kirjoitellaan sähköposteja, koska oli kokemusta puhelinkeskus -tyyppisestä työstä. Ja tää työ oliki sitten jo aiheeltaan virastoasioita, mikä on saanut myöhemmät työnantajat nyökkäilemään hyväksyvästi. Olin myös toisessa haastattelussa heti tuon puhelinmyynnin jälkeen, en olisi päässy sinne ilman mitään kokemusta.
Työtön kuvittelee että vain työtön hakee töitä. Töissä olevat tietää, että töitä saa parhaiten siten että vaihtaa työpaikasta toiseen, ilman työttömyyttä.