Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, jota paskaduuni olisi auttanut urakehityksessä?

Vierailija
08.04.2024 |

Aina täällä palstallakin kehoitetaan ottamaan ns. paskaduuneja ja sanotaan, että niiden avulla aukeaa sitten mahdollisuus urakehitykseen. Itse olen sitä mieltä, että noista duuneista ei ole mitään hyötyä urakehitykselle, ja senkin ajan, minkä niihin tuhlaa, voisi käyttää fiksummin vaikka opiskellen ja itseään kehittäen. Toki harjoittelijanpaikka omalla alalla hyvämaineisessa yrityksessä voi avata niitä ovia urakehitykseen, mutta jos nyt puhutaan ihan niistä perinteisistä paskaduuneista, joihin ei vaadita juuri mitään taitoja tai koulutusta.

Kommentit (398)

Vierailija
221/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ myös opettaa, parempi tehdä ne aloittelijan virheet esimiehenä siellä mäkkärissä eikä vasta oikeassa työpaikassa. Raha hyödyttää myös.

Sillä aikaa kun itse on mäkkärissä, muut vie ne oikeat työpaikat ja itse jää lähtötelineisiin. Kenenkään koulutetun ei kannata kuvitella, että mäkkärin avulla saa oikeita töitä.

Vierailija
222/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muutakin paskaduunia kuin siivous, eikä jatko-opinnot ilman työkokemusta hyödytä muuta kun alalla, jossa koko ajan opiskellaan, kuten koodarit. 

Tottakai se paskaduuni kannattaa olla jotenkin omaan alaan liittyvä. Kaupan kassa tai mäkkäri on ekonomille parempi kuin työttömyys ja cv:n tuunaus kotona vuosikausia.  

Ekonomille nimenomaan ei mäkkäri tai kaupan kassa ole järkevä valinta. Mitä tahansa muuta. Ja edelleenkin mäkkärin ainoa vaihtoehto ei ole kotona oleminen, vaikka miten vänkyttäisi.

Tunnen monta ekonomia eikä kukaan ole minkään mäkkärin kautta työllistynyt oman alan töihin.

Kas, minä tunnen monta jotka on päässeet oman alan töihin siksi että oli sitä esimieskokemusta juuri mäkkäristä, mistä sitä sai helpoiten.

Isot kaupat on tosi hyviä kou

Mikähän ala se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ myös opettaa, parempi tehdä ne aloittelijan virheet esimiehenä siellä mäkkärissä eikä vasta oikeassa työpaikassa. Raha hyödyttää myös.

Sillä aikaa kun itse on mäkkärissä, muut vie ne oikeat työpaikat ja itse jää lähtötelineisiin. Kenenkään koulutetun ei kannata kuvitella, että mäkkärin avulla saa oikeita töitä.

Vaikka on siellä mäkkärissä töissä, niin saa silti hakea koko ajan muualle. On jotenkin hassua, että porukka kuvittelee, että vain työttömänä haetaan töitä

Vierailija
224/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Pääsin aikoinaan kouluavustajaksi ilman muuta, kuin yo-paperit pohjalla. Siitä sain edes vähän näyttöä siihen, että tulen aamulla töihin sovitusti ja hoidan annetut tehtävät. Sain myös muita töitä, kun oli ensin se ensimmäinen uskaltanut palkata. Lopulta pääsin yliopistoon Siitä sitten on edetty maisteritutkinnon kautta opettajaksi ja nyt rehtorina. 

Taloudellisesti ja menetetyn vapaa-ajan suhteen tuo ensimmäinen homma oli ihan syvältä. Mutta siitä se sitten lähti rullaamaan. 

Sinusta tuli opettaja ja rehtori koulutuksesi vuoksi. Et siis mennyt kouluavustajaksi sitten, kun olit valmistunut vaan silloin, kun sinulla ei oölut koulutusta. Siitä tässä on kyse.

Vierailija
225/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla toimi. Olin henkilövuokrausyrityksen kautta puhelinvaihteenhoitajana 2kk yhdessä firmassa, sitten saman firman kautta tarvitiin Nokialle assaria, josta sitten työllistyin Nokialle ihan koulutustani vastaaviin vakituisiin hommiin (ei tietotekniikka).

Niin eli sulla oli kuitenkin se koulutus pohjalla ja sait lopulta koulutusta vastaavaa työtä sen koulutuksesi takia et sen paskaduunin takia. Jos sulla ei olisi ollut tuota koulutusta et olisi saanut nykyistä duuniasi.

No tuskin tuon kommentin kirjoittaja ei olisi saanut sitä duunia edes tietoonsa, jos ei olisi ottanut alunperin sitä puhelinvaihteenhoitajan työtä vuokrafirman kautta. Että olihan siitä hyötyä. 

Vierailija
226/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on parempi tehdä virheitä Mäkkärissä kuin parempipalkkaisessa työpaikassa omalla alallasi? Vaikka tekisit virheitäkin niin ainakin oppisit miten oma alasi toimii ja sitä myöten tulisit paremmaksi juuri omalla alallasi.            

Vierailija
227/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin nähdä sen päivän kun työnantajat joustaa. Ok, Marjatta, saat paikan, mutta koska olet yh niin voidaan sovittaa työaikasi niin että se ei aiheuta kohtuuttomia tilanteita perhe-elämääsi. Ok, Erkki, meillä yleensä maksetaan palkkaa vain 1500€/kk, mutta ajattelin että olisi kohtuullista maksaa 2000€/kk, jotta sinun ei tarvitse hakea Kelasta tukia palkan lisäksi, ja onhan työ fyysisesti raskastakin.

Ihan itse olen nähnyt. Työnantaja tiesi mitä sain entisessä hommassa, joten nosti tarjoamaansa palkkaa siitä mitä yleensä maksettaisiin jotta he pääsivät samaan. Niin tapahtuu kun hankit ensin riittävästi sellaista osaamista jolla on työnantajalle käyttöä.

Vierailija
228/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan niissä rahoituspäällikön jne töissä ei ketään kiinnosta jonkun duunit mäkkärissä vaan ne ottaa sellaisia, joilla on oman alan kokemusta ja verkostoja. Se, että on oikea pääaine, sillä että on opiskeluaikana tai sen jälkeen juhlinut jossain porukassa tai tehnyt kiinnostavan LinkedIn-päivityksen, on sata kertaa enemmän merkitystä.

Myös se työuran aikainen tulokehityskin on huomattavasti parempi, jos ei ole vastavalmistuneena ähertänyt matalapalkkatöissä. Ensimmäisillä työpaikoilla ja sillä, vastaavatko ne koulutusta on tutkitusti suuri vaikutus myöhempäänkin työuraan. 

Kuule Sherlock,  ei sulle tullut mieleen ettei tässä valita nyt oman alan työn ja paskaduunin väliltä? Ei kai kukaan mieti mennäkö oman alan työhön, vaiko mäkkäriin.

Vaan tilanne on se, että oman alan työtä ei heti löydä, onko työnantajalle kiinnostavampi työttyömänä vai työssä käyvänä, kun muut asiat pysyy ennallaan.  Kun niitä kursseja voi sinne cv:hen lisätä vaikka kävisi myös töissä. 

Vierailija
229/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka on siellä mäkkärissä töissä, niin saa silti hakea koko ajan muualle. On jotenkin hassua, että porukka kuvittelee, että vain työttömänä haetaan töitä

Ongelmana se, että sieltä mäkkäristä tms hanttihommasta käsin on vaikeaa saada niitä oman alan töitä. Muut menevät edelle. Ne, jotka puuhastelevat mitä tahansa siihen omaan alaan liittyvää menevät sen hanttihommissa ahertavan edelle. Kokemusta on.

Vierailija
230/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi länkytys että miksi vain työntekijä joustaa on ihan turhaa, työmarkkinat ei täällä itkemällä muutu. Tai itkemällä missään muuallakaan.

Ihan validi pointti se on kun vaaditaan että joustakaa, joustakaa lisää, joustakaa asioista joista ette edes pysty joustamaan. Jos joustaminen kuuluu työelämään, niin sen tulee koskea sitten myös työnantajan työelämää. Muutoin väite jouston arvosta on täysin paskapuhetta, pelkkä tekosyy riistää alisteisessa asemassa olevia.

Suurin ongelma jouston vaatijoilla on se, että unohtuu kysyä asiasta pomolta. Monesti asiasta voi keskustella ja joustoa löytyy - toivottavasti kumpaankin suuntaan  

Toisaalta jousto joillakin tarkoittaa rajapinnan hakemista, eli yhden joustamisen jälkeen sitä rajaa ryhdytään siirtämään ja siirtämään - kunnes siihen

Sen kun näkisi muuaallakin kuin tuossa sinun juhlapuheessa! Ei niissä paskaduuneissa voi mitään alkaa neuvottelemaan. Työnantaja asettaa ehdot ja toisinaan tinkii niistäkin kun sopimus on jo tehty. Duunari voi vain joko ottaa työn vastaan kaikesta huolimatta tai jatkaa työttömänä - epätoivoisia riittää jonoksi. Jos alkaa mitään ehdottamaan - paremmasta palkasta asiallisiin työvälineisiin - niin olet joustamaton ja fudut tulee.

Palkan suhteen sitä rajaa pitäisikin voida siirtää koska elinkustannukset nousee. Suomessa näin ei ole tehty ja siksi ollaan nyt kusessa.

Vierailija
231/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä,  eikö voi hakea oman alan töitä jos on jo töissä jossakin? Sä et ainakaan ole töissä missään, veikkaan minä.

Vierailija
232/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki duuni tuntuu olevan nykyisin paskaduunia. Jossain paikoissa palkka voi olla korkeampi kuin toisissa, mutta yhtä huonosti organisoitua kuraa työt ovat joka paikassa.

Vierailija
233/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muutakin paskaduunia kuin siivous, eikä jatko-opinnot ilman työkokemusta hyödytä muuta kun alalla, jossa koko ajan opiskellaan, kuten koodarit. 

Tottakai se paskaduuni kannattaa olla jotenkin omaan alaan liittyvä. Kaupan kassa tai mäkkäri on ekonomille parempi kuin työttömyys ja cv:n tuunaus kotona vuosikausia.  

Ekonomille nimenomaan ei mäkkäri tai kaupan kassa ole järkevä valinta. Mitä tahansa muuta. Ja edelleenkin mäkkärin ainoa vaihtoehto ei ole kotona oleminen, vaikka miten vänkyttäisi.

Tunnen monta ekonomia eikä kukaan ole minkään mäkkärin kautta työllistynyt oman alan töihin.

Kas, minä tunnen monta jotka on päässeet oman alan töihin siksi että oli sitä esimieskokemusta juuri mäkkäristä, mistä sitä sai

Se on kaupan ala. Toisin kuin työtön luulee,  siellä on muutakin kun sitä kassatyötä.

Vierailija
234/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin nähdä sen päivän kun työnantajat joustaa. Ok, Marjatta, saat paikan, mutta koska olet yh niin voidaan sovittaa työaikasi niin että se ei aiheuta kohtuuttomia tilanteita perhe-elämääsi. Ok, Erkki, meillä yleensä maksetaan palkkaa vain 1500€/kk, mutta ajattelin että olisi kohtuullista maksaa 2000€/kk, jotta sinun ei tarvitse hakea Kelasta tukia palkan lisäksi, ja onhan työ fyysisesti raskastakin.

Ihan itse olen nähnyt. Työnantaja tiesi mitä sain entisessä hommassa, joten nosti tarjoamaansa palkkaa siitä mitä yleensä maksettaisiin jotta he pääsivät samaan. Niin tapahtuu kun hankit ensin riittävästi sellaista osaamista jolla on työnantajalle käyttöä.

Otsikon mukaan puhutaan niistä paskaduuneista, ei sun suojatyöpaikasta.

Vierailija
235/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan niissä rahoituspäällikön jne töissä ei ketään kiinnosta jonkun duunit mäkkärissä vaan ne ottaa sellaisia, joilla on oman alan kokemusta ja verkostoja. Se, että on oikea pääaine, sillä että on opiskeluaikana tai sen jälkeen juhlinut jossain porukassa tai tehnyt kiinnostavan LinkedIn-päivityksen, on sata kertaa enemmän merkitystä.

Myös se työuran aikainen tulokehityskin on huomattavasti parempi, jos ei ole vastavalmistuneena ähertänyt matalapalkkatöissä. Ensimmäisillä työpaikoilla ja sillä, vastaavatko ne koulutusta on tutkitusti suuri vaikutus myöhempäänkin työuraan. 

Kuule Sherlock,  ei sulle tullut mieleen ettei täs

Kun ihminen on kokopäiväisesti ns paskaduuneissa, ei ole aikaa eikä jaksamista käydä niitä kursseja tai pysyä kärryillä oman alan uusimmista tuulahduksista. Ei ole sitä aikaa käydä lounailla entisten opiskelukavereiden kanssa, ei jaksamista käyttää tunteja päivässä osaamisen kehittämiseen tai työhakemusten sanamuotojen miettimiseen. Ei ehdi tapahtumiin, koska on silloin kuitenkin töissä tai menossa töihin.

Kun tulee töistä kotiin, jalkoja ja selkää särkee ruumiillinen työ, väsyttää, kotityöt odottavat tekijäänsä. 

Vierailija
236/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tavallaan yksi niistä.

olen ollut ns lattiatason hommissa (siistijä, operaattori, laitehuoltaka, mekaaninen kunnossapito) myös opiskeluiden jälkeen. Nyt pääsin työnantajalle, joka arvostaa ja nimenomaan niiden lattiatason töiden vuoksi olen valittu tehtävään. Toki olen kouluttautunut diplomi-insinööriksi, mutta ilman tuota kokemusta ei olisi ollut asiaa näihin hommiin. Pitää olla kokemus ja ymmärrys mitä kentällä tapahtuu ja miksi asiat menevät kuten menevät ihan oikeassa elämässä ja pitää olla kontakteja. Ei riitä pelkkä teoreettinen osaaminen tai hyvä cv. Toki mun päättötodistus on keskiarvolla 4,5, mutta silti pitää olla myös maalaisjärkeä. 

Vierailija
237/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi länkytys että miksi vain työntekijä joustaa on ihan turhaa, työmarkkinat ei täällä itkemällä muutu. Tai itkemällä missään muuallakaan.

Ihan validi pointti se on kun vaaditaan että joustakaa, joustakaa lisää, joustakaa asioista joista ette edes pysty joustamaan. Jos joustaminen kuuluu työelämään, niin sen tulee koskea sitten myös työnantajan työelämää. Muutoin väite jouston arvosta on täysin paskapuhetta, pelkkä tekosyy riistää alisteisessa asemassa olevia.

Toi on ihan turhaa, niin kauan kun työpaikkoja on vähemmän kuin hakijoita on työnantajan markkinat. Ihan turha padota sisälleen kaunaa, näkyy vaan työhaastattelussa.

Ai miten kätevää että Kokoomus on toimillaan aiheuttamassa Suomeen massatyöttömyyden, eikä mitenkään tahallaan tietenkään. Ilmaistyötä suuryrityksille ikuisesti! Yhteiskuntavastuulla ei niin väliä, Suomi saa vaikka palaa perustuksiaan myöten.

Vierailija
238/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on parempi tehdä virheitä Mäkkärissä kuin parempipalkkaisessa työpaikassa omalla alallasi? Vaikka tekisit virheitäkin niin ainakin oppisit miten oma alasi toimii ja sitä myöten tulisit paremmaksi juuri omalla alallasi.            

Voi reppana, et siis tajua miksi on parempi oppia nuorena, eikä mokata sitten omassa ammatissa? Ihmisten johtaminen on ihmisten johtamista sekä mäkkärissä että muualla, ja kokemusta saa vain tekemällä. Mitä nuorempana aloitat, sitä pidemmälle ehdit. Anna kun arvaan,  olet työtön.

Vierailija
239/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä,  eikö voi hakea oman alan töitä jos on jo töissä jossakin? Sä et ainakaan ole töissä missään, veikkaan minä.

Tietysti voi, mutta on vaikeampi saada niitä, mitä pidempään on niissä alaan liittymättömissä töissä. Olen tämän kokenut.

Ei sun tartte työssäkäynnistäni kantaa huolta, viisastuin ja pääsin vaikeuksien kautta omalle alalleni. Siinä ne väärän alan työt ei auttaneet mitään.

Vierailija
240/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana se, että sieltä mäkkäristä tms hanttihommasta käsin on vaikeaa saada niitä oman alan töitä. Muut menevät edelle. Ne, jotka puuhastelevat mitä tahansa siihen omaan alaan liittyvää menevät sen hanttihommissa ahertavan edelle. K

Mutta sinä menet niiden edelle joilla ei ole edes sitä mäkkärikokemusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan