Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, jota paskaduuni olisi auttanut urakehityksessä?

Vierailija
08.04.2024 |

Aina täällä palstallakin kehoitetaan ottamaan ns. paskaduuneja ja sanotaan, että niiden avulla aukeaa sitten mahdollisuus urakehitykseen. Itse olen sitä mieltä, että noista duuneista ei ole mitään hyötyä urakehitykselle, ja senkin ajan, minkä niihin tuhlaa, voisi käyttää fiksummin vaikka opiskellen ja itseään kehittäen. Toki harjoittelijanpaikka omalla alalla hyvämaineisessa yrityksessä voi avata niitä ovia urakehitykseen, mutta jos nyt puhutaan ihan niistä perinteisistä paskaduuneista, joihin ei vaadita juuri mitään taitoja tai koulutusta.

Kommentit (398)

Vierailija
381/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaduuni termillä viitataan työhön mitä voi tehdä ilman koulutusta, minusta ne ei ole useimmin "paskaduunia" vaan oikeasti kaikille hyödyllistä duunia. Puhelinmyynti, ja muut häiriköintikauppaamiset pitäisi puolestaan kieltää lailla.

Olen ollut devaamassa yhessä surkeassa paikassa, missä huijattiin asiakkaita lupaamalla älyttömiä, ja tämmönen taas on melekosta paskaduunia. Ahdistaa työntekijänä, ja harmaat kasvaa päähän.

Oletan, että "paskaduunin" nimitys tulee enemmänkin siitä, että ne ovat matalapalkkaisia aloja ja yleensä raskasta työtä. Ei niinkään halveksunnasta työn tekijöitä kohtaan.

Vierailija
382/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu onko se sellaisessa firmassa, missä on myös hyviä duuneja. Silloin on mahdollista saada parempi paikka firman sisäisen työnhaun kautta.

Aika harvoin tuo onnistuu ellei ole koulutusta.

Nimenomaan! Jotkut vanhukset täällä ilmeisesti kirjoittelevat ja luulevat, että asiat ovat vielä samalla tavalla kuin 70-80-luvulla ehkä osin vielä -90-luvullakin,  jolloin duunarikin pystyi etenemään urallaan. Nykyään mahdoton yhtälö ilman koulutusta tai/ja jos ei ole johtoportaan kersa. Tuntematon perusduunari ei koskaan paskaduuneista nouse yhtään mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu onko se sellaisessa firmassa, missä on myös hyviä duuneja. Silloin on mahdollista saada parempi paikka firman sisäisen työnhaun kautta.

Aika harvoin tuo onnistuu ellei ole koulutusta.

Nimenomaan! Jotkut vanhukset täällä ilmeisesti kirjoittelevat ja luulevat, että asiat ovat vielä samalla tavalla kuin 70-80-luvulla ehkä osin vielä -90-luvullakin,  jolloin duunarikin pystyi etenemään urallaan. Nykyään mahdoton yhtälö ilman koulutusta tai/ja jos ei ole johtoportaan kersa. Tuntematon perusduunari ei koskaan paskaduuneista nouse yhtään mihinkään.

Kannustavaa. Miksi ei nousisi? Kyllä niitäkin tarinoita on vuosikymmenestä riippumatta.

Vierailija
384/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole auttanut. Leimautuu vain sellaisten tekijäksi sitten, eikä ikinä enää muuta saa, kun kerran on kätensä pskaan iskenyt. Stigma on ikuinen sen jälkeen vaikka tohtoriksi itsensä lukisi.

Vierailija
385/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, päinvastoin. Olin opiskeluaikaan ns. paskaduunissa kesätöissä kun jostain oli pakko saada rahaa ja muuhun en päässyt. Kun sitten valmistuin maisteriksi niin sain kuulla että minulta puuttuu alan työkokemusta. No niin puuttui kun tarjolla oli vain palkattomia harjoitteluita tai kesätöitä niin pienellä palkalla että olisin jäänyt reilusti tappiolle. Ikinä ei valmistumisen jälkeen ole näistä kesätöistä ollut mitään hyötyä ja näin jälkiviisaasti voi todeta että olisi kannattanut mennä vaikka lainarahalla niihin oman alan harjoittelupaikkoihin ilmaistöihin.

Vierailija
386/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelijani oli jo ehtinyt ilmoittaa lopettavansa työt kun toivoi saavansa harjoittelupaikan kesäksi. 

No harjoittelupaikka on edelleenkin saamatta mutta tänään sai nykyisestä työpaikastan viestin että työt jatkuu niin pitkään kuin haluaa:) 

Hyvälle työntekijälle kyllä töitä löytyy!

Vierailija
387/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä ei kukaan palkkaa, kun on vaihtoehto. Ellei työkokemusta ole, ei saa niitä hyviä töitä koskaan. Ja jos jotenkin onnella saa, ei pärjää, kun tekee ne virheet joista muut otti oppia jo parikymppisenä.

Toisin kun Tiltu suosittaa, töitä kannattaa aina tehdä. Ei jäädä kymmeneksi vuodeksi aloitustason työhön, mutta ilman aloitustason työtä ei saa koskaan sitä hyvääkään.

Mutta kun se työkokemus pitää olla siltä haetulta alalta, jos olet 25+.

Kolmekymppinen, jolla on oikeanlainen koulutus mutta työkokemus siivoojana, ei kelpaa. Viisikymppinen, jolla on juuri toivotunlainen koulutus JA työkokemus, mutta joka jäi vuosi sitten työttömäksi, ei kelpaa.

Syy ei ole se, että nämä olisivat huonoja työntekijöitä, vaan se, että paperilla "täydellisempiäkin" hakijoita löytyy, todennäköisesti useampiakin.

Näin on. Jos valmistuu esim. esim filosofian maisteriksi pääaineenaan englantilainen filologia tai vaikka VTM:ksi ja kokemusta on vessojen siivouksesta opiskeluaikoina ja nurmikon ajosta yläasteella niin se ei auta yhtään sitä 25-vuotiasta vastavalmistunutta työtöntä löytämään niitä haluamiaan töitä.

Vierailija
388/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kouluttanut itseään, ei kannata ottaa hanttihommia vastaan, vaikka paikoista on verinen taistelu.

Kannattaa sen sijaan lisäkouluttaa itseään koko työnhaku ajan, vaikka se venyisi pitkäksi. Akateeminen työttömyys nyt vain on totta. 

Toki kaikilla ei ole taloudellista mahdollisuutta monen vuoden opiskelun jälkeen olla työttömänä ja kehittää itseään pitkään. Silloin pitää keksiä jotain muuta esim maksaa vain korkoja asuntolainasta ja panee auton seisontaan.

Jos työttömyys venyy kovin pitkään, kannattaa lähteä opiskelemaan uusi tutkinto, mikä työllistää paremmin esim lääkäreillä ei ole työttömyyttä

Tsemppiä, kyllä se työpaikka sieltä tulee

Vierailija
389/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskelijani oli jo ehtinyt ilmoittaa lopettavansa työt kun toivoi saavansa harjoittelupaikan kesäksi. 

No harjoittelupaikka on edelleenkin saamatta mutta tänään sai nykyisestä työpaikastan viestin että työt jatkuu niin pitkään kuin haluaa:) 

Nytpä olikin kyse valmistuneen töistä. Valmistuneen ei kannata sännätä siihen samaan purilaisenpaistoon, missä on ennenkin ollut.

Vierailija
390/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä kuitenkin suututaan, jos sanotaan että kolmen vuoden poissaolo äitiyslomien ja hoitovapaiden takia vakiduunista syrjäyttää yhtä lailla kun saman mittainen työttömyys Tätä ei saa sanoa ääneen, mutta useimmat työnantajatkin tämän tietävät.  

Ketään ei syrjäytä kun palaa vakiduuniin perhevapaalta. Ei ketään kiinnosta myöhemmin, minkä verran kukakin on ollut perhevapaalla eikä niitä edes tartte mainita CV:ssä. 

Vierailija
391/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muutakin paskaduunia kuin siivous, eikä jatko-opinnot ilman työkokemusta hyödytä muuta kun alalla, jossa koko ajan opiskellaan, kuten koodarit. 

Tottakai se paskaduuni kannattaa olla jotenkin omaan alaan liittyvä. Kaupan kassa tai mäkkäri on ekonomille parempi kuin työttömyys ja cv:n tuunaus kotona vuosikausia.  

Ekonomille nimenomaan ei mäkkäri tai kaupan kassa ole järkevä valinta. Mitä tahansa muuta. Ja edelleenkin mäkkärin ainoa vaihtoehto ei ole kotona oleminen, vaikka miten vänkyttäisi.

Tunnen monta ekonomia eikä kukaan ole minkään mäkkärin kautta työllistynyt oman alan töihin.

Minä tunnen ekonomin, joka oli mäkkärin kassalla. Nyt hän on FT ja toimitusjohtaja.

Onko hä

On aika eri asia olla opiskeluaikana mäkkärin kassalla kuin valmistuneena. Tuskinpa on ollut ekonomina siellä mäkkärissä enää.

Vierailija
392/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Paskaduuni anto motivaatiota opiskella miellytyävämpiin töihin mahdollistavan tutkinnon.

Vierailija
393/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduunissa piereskely ei voi olla väärin...

Vierailija
394/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ainakin ollut se hyöty että olen oppinut miten työyhteisössä ollaan.  

Toi olisi hyvä oppi monelle nuorelle ja vanhemmallekin.  Työvuosiin on mahtunut jos jonkinlaista kollegaa, kuka luumuili kylmiön nurkassa nakkisuojassa, kuka katsoi olevansa suuri päällikkö, vaikka oli oikeasti tavis kassa-tarjoilija, joku katsoi, etteivät työajat koske häntä. Olin hiljattain mukana rekryprosessissa, jossa haettiin meidän tiimiin uutta jäsentä. Nuori hakija ilmoitti pistävänsä ensimmäisenä meidän tiimin yhteistyön kuntoon uusilla ideoillaan näkemättä koko tiimiä tai tuntematta koko tehtävää. Meille haettiin kuitenkin siihen yhteistyöhön pystyvää henkilöä suorittaviin tehtäviin eikä mitään muutosjohtajaa. Yhteistyö ja toiminnan jatkuva kehittäminen sujuu tiimissä erityisen hyvin eli olemme aina avoimia uusille ideoille, kunhan ne eivät ole itsetarkoitus vaan oikeasti tiimille hyödyllisiä.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Olen itse aloittanut nuorena ihan alhaalta, löytänyt uusille urille opiskelun kautta, edennyt osa-aikaisesta tiskarista esimieheksi ja opiskellut lisää työn ohessa ihan toisen alan töitä varten. Olin silloin perheellinen ja asuntovelallinen, eli pientä säätöä opiskelun ja työn yhdistäminen vaati, mutta se onnistui. Edelliseen määräaikaiseen työhön pääsin ilman alan työkokemusta, mutta haastattelija katsoi pitkän työkokemukseni ja haluni kehittyä riittävän kiinnostavaksi.  Lähtiessäni harmittelivat, etteivät juuri siinä tilanteessa pystyneet tarjoamaan riittävästi tunteja, koska olisivat halunneet pitää minut. Vuoden päästä soittelivat, mutta olin jo saanut nykyisen työni. Nykyiseen työhöni vain tuo lyhyt määräaikaisuus oli ns. omaa alaa, mutta sielläkin katsottiin kokonaisuutta, sitä että olin työskennellyt niin pitkään ja työurani oli ollut kuitenkin kehittyvää, vaikka alat olivatkin täällä pskatyöksi luokiteltuja. Täälläkin aloitin avustavista töistä, mutta etenin sisäisen koulutuksen ja näyttöjen kautta nopeasti. Nyt työskentelen asuantuntijatehtävissä ja rakastan työtäni.

Eli omasta kokemuksesta voin sanoa, että matalapalkka-alan töistä ei ole ollut mitään haittaa, kunhan samalla muistaa kehittää itseään. Ikää on nyt 50+ ja tässä nykyisessä työpaikassa olen ollut vasta 10 vuotta.

Vierailija
395/398 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytpä olikin kyse valmistuneen töistä. Valmistuneen ei kannata sännätä siihen samaan purilaisenpaistoon, missä on ennenkin ollut.

Kyse ei ole hampurilaispaikasta:) 

Ihan hyvässä firmassa on töissä, sellaisessa mikä kannattaa mainita CVssä. Sellaisessa mihin kannattaa jäädä jopa valmistuttua, toki oikealle osastolle

Vierailija
396/398 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvässä firmassa on töissä, sellaisessa mikä kannattaa mainita CVssä. Sellaisessa mihin kannattaa jäädä jopa valmistuttua, toki oikealle osastolle

No eihän tuo sitten liity aloituksen aiheeseen mitenkään.

Vierailija
397/398 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain paikan, vaikka olin hieman alikouluttautunut. Syynä se, että olin ollut mäkkärissä töissä päälle kaksi vuotta. Haastattelija oli ollut myös, ja tiesi, että jos siellä jaksaa olla kaksi vuotta, kertoo tietynlaisesta mielentilasta ja ahkeruudesta.

Vierailija
398/398 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo sitten liity aloituksen aiheeseen mitenkään.

Siinä mielessä kyllä koska nykyistä työtehtävää pidetään ns paskahommana. Eikä siitä saa palkkaa kuin 14e tunti. Mutta hyvin tehtynä voi olla ponnahduslauta vaikka ko yrityksen hallinnon puolelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi