Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matalapalkkaiset yh:t, osa-aikaiset ja muut pienituloiset, HOX! Tarkista tämä!

Vierailija
07.04.2024 |

Huomasin järkytyksekseni olevani nyt oikeutettu toimeentulotukeen. Ensi kertaa elämässäni, olen koulutettu ja kokopäivätyössä (vakaope).

Tein just Kelan laskurilla arvion, kun luin jostain toisesta ketjusta, että näin saattaa nyt käydä monelle!

Eli kun asumistukeamme leikataan, saisin näköjään lasten kanssa noin 70 euroa tt-tukea! Ja ymmärtääkseni sen lisäksi sitten sossu maksa jotain laskujakin, esim. Lääkkeitä? Onko näin?

Eli laitamme säästöt ensin lihoiksi (ihan elämiseen menee) kesällä ja sitten syksyllä haemme tätä tukea. Varmaan hyvin outoa joutua sossujen syyniin ensimmäistä kertaa elämässä, mutta kyllä minä huumorilla ja lasten takia kestän sen. Sitten kun lapset ovat omillaan, en minä sitä sitten enää saa tai tarvitse mihinkään joka tapauksessa.

Mitä järkeä tässä sitten on, sitä en ymmärrä. Pärjäsimme asumistuen kanssa ihan ok. Miksi se työssäkäyvältä ja ahkeralta ihmiseltä leikattiin, sitäkään en ymmärrä. Mutta näillä nyt mennään.

Eli tarkistakaa laskurilla oma tilanteenne, voitte yllättyä!

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää näyttää edeltäviltä 2 kuukaudelta tiliotteet ja ne voidaan laskea tuloiksi.

Toimeentulotukeen on tulossa myös työvelvoite, voit tehdä ne hommat vakaopetyön lisäksi.

Muissa ketjuissa on linkki tuohon työvelvoitteeseen mikä on tulossa työkykyisille.

No sitä ei ole tulossa jo töissä oleville ttt hakijoille.

Vierailija
62/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataan muutama virheellinen käsitys. Säästöjä saa olla toimeentulotuellakin, kuhan ne ovat käteisellä. Harmaa talous ja pimeä raha kukoistaa ja sillä on helppo elää. Myöskään lapsen kesätyötuloja ei viedä, lyhytaikaiset, vähäiset kesätyötulot saa lapsi pitää ihan itse.

Ja todella, kaikkien kannattaa nyt tarkistaa oikeus toimeentulotukeen, kela maksaa lääkkeet, silmälasit, lääkärit, hammaslääkärit jne. Ja joku kyseli harrastusmenoista, niin jos on myöntävä toimeentulotukipäätös, voi oma kunnan soskusta hakea sitten täydentävää toimeentulotukea harrastusmenoihin. He katsovat kyllä tarkkaan, että jos tililtä on mennyt rahaa mihinkään muuhun kuin kauppaan ja laskuihin, eivät niitä maksa, mutta eipä sit toimeentulotuella muuhun varaa olekaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirryn myös ttt:n piiriin ja lasken tarkasti kaiken exeliin. Jokainen kuukausi erikseen ja hakemus kelalle perään. 

64/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea saattaa saada vaikka miljonääri. On tärkeää saada rahat menemään ihmisille, jotka todella tarvitsevat tukea.

Samaa mieltä. Ja ne asumistuet ovat valuneet isoille pörssiyhtiöille kuten sato, lumo ym. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
65/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaikki rahat ns patjan alle pieninä nostoina. Kesällä on helppo nostella ja vedota lomakuluihin, ylioppilaslahjoihin, rippi tai häälahjoihin.

66/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin joutua myymään omaisuuttaan. Tukien pitää tulla tulojen mukaan. 

Tässä maassa ei kannata laittaa pahan päivän varalle nyt yhtään mitään. 

Oletko tosissasi? Rikkaat eläkeläiset joilla on mökit ja veneet ja useampi auto, nostaa asumistukea ja elää leveästi, kun kela maksaa. Tämä sinusta oikein? Että nämä hilloavat jotain kymmeniä tuhansia pankissa ja asumistuki juoksee?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
67/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää näyttää edeltäviltä 2 kuukaudelta tiliotteet ja ne voidaan laskea tuloiksi.

Toimeentulotukeen on tulossa myös työvelvoite, voit tehdä ne hommat vakaopetyön lisäksi.

Laitatko linkin tästä työvelvoitteesta? Nimittäin sellaista ei ole mahdollista säätää koska se luokiteltaisiin orjuudeksi tai siihen verrattavissa olevaksi. Mutta toki yrittää saa jos haluaa.

Lisäksi pitäisi alkaa muutamaan lakeja ainakin päivähoidon osalta että sellaista työvelvoitetta voisi jollekin pienipalkkaiselle yh:lle pistää.

Vierailija
68/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko linkin tästä työvelvoitteesta? Nimittäin sellaista ei ole mahdollista säätää koska se luokiteltaisiin orjuudeksi tai siihen verrattavissa olevaksi. Mutta toki yrittää saa jos haluaa.

Lisäksi pitäisi alkaa muutamaan lakeja ainakin päivähoidon osalta että sellaista työvelvoitetta voisi jollekin pienipalkkaiselle yh:lle pistää.

Lasten kanssa työskentely on perseestä samoin valtion virastotyö.

Vierailija
69/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin persut tässä teille työvelvollisuus:

"Työvelvollisuus on Suomen laissa tunnettu poikkeusolojen aikainen velvollisuus, joka koskee kaikkia Suomessa asuvia 1867-vuotiaita henkilöitä. Sitä voidaan käyttää valmiuslain mukaisissa poikkeusoloissa eli sodan, sodan uhan, kiristyneen kansainvälisen tilanteen, maailmankaupan häiriön tai suuronnettomuuden aikana. Työvelvollisuuden tarkoituksena on varmistaa työvoiman saanti yhteiskunnan toimintojen kannalta kriittisissä tehtävissä. Perustana työvelvollisuudelle on Suomen perustuslaissa säädetty yleinen maanpuolustusvelvollisuus. Kuten muistakin poikkeustilavaltuuksista, myös työvelvollisuudesta säädetään tasavallan presidentin asetuksella, jonka eduskunta sitten hyväksyy."

Eli kun lähdette leikkimään työvelvollisuudella niin muistakaahan tuo perustuslaki ja kansainväliset sopimukset jälleen kerran. Tiedän että teitä ei kiinnosta laillisuus tai oikeudentaju mutta parempi olisi.

Vierailija
70/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea saattaa saada vaikka miljonääri. On tärkeää saada rahat menemään ihmisille, jotka todella tarvitsevat tukea.

Samaa mieltä. Ja ne asumistuet ovat valuneet isoille pörssiyhtiöille kuten sato, lumo ym. 

Ihmisen on aivan PAKKO asua jossakin. Se raha menee ihan aina jonnekin. Nyt sinne Satolle menee sitten toimeentulotuki.

On täysin järjenvastaista leikata työvoimapula-alojen ahkerilta työssäkäyviltä asumistuki ja tuneka heidät sossun syyniin. Absurdia.

Vierailija
71/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista! Minä olen luokanopettaja, joka valitettavasti joutui eroamaan avioliitosta viime vuonna hyvin ikävien syiden johdosta. Olen saanut pientä asumistukea tähän asti, sillä palkkani ei kummoinen ole, alkaa numerolla 2.

Näköjään minäkin olen tuon toimeentulotuen tulorajan alla nyt lasteni kanssa. Hurjaa. Meillä on luokalla myös lapsia, joiden perheissä on paljon ongelmia ja esimerkiksi köyhyyttä. Oletan, että moni on myös toimeentulotuella. Tosiaan tässähän saavuttaa työssäkäyvä korkeakoulutettu ihminen ihan uutta ja syvällistä ymmärrystä oppilaiden tilanteista, kun itsekin pääsee sossun asiakkaaksi. Varsinainen aivopieru hallitukselta tämäKIN.

Vierailija
72/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista! Minä olen luokanopettaja, joka valitettavasti joutui eroamaan avioliitosta viime vuonna hyvin ikävien syiden johdosta. Olen saanut pientä asumistukea tähän asti, sillä palkkani ei kummoinen ole, alkaa numerolla 2.

Näköjään minäkin olen tuon toimeentulotuen tulorajan alla nyt lasteni kanssa. Hurjaa. Meillä on luokalla myös lapsia, joiden perheissä on paljon ongelmia ja esimerkiksi köyhyyttä. Oletan, että moni on myös toimeentulotuella. Tosiaan tässähän saavuttaa työssäkäyvä korkeakoulutettu ihminen ihan uutta ja syvällistä ymmärrystä oppilaiden tilanteista, kun itsekin pääsee sossun asiakkaaksi. Varsinainen aivopieru hallitukselta tämäKIN.

Ja joo, en ole koskaan äänestänyt oikeistoa. Kollegat ovat puheittensa mukaan lähinnä vihreitä, osa vassareitakin. Nyt varmaan yhä useampi.

Vierailija
73/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariope täällä miettii, että ollaan tuon luokanopettajan kanssa yhdessä kohta jossain Nissenin jonossa maksusitoumuslappujemme kanssa rillejä hankkimassa. Ja moikkaillaan oppilaiden vanhempia samassa jonossa. 

:-D 

Vierailija
74/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärin joutua myymään omaisuuttaan. Tukien pitää tulla tulojen mukaan. 

Tässä maassa ei kannata laittaa pahan päivän varalle nyt yhtään mitään. 

Oletko tosissasi? Rikkaat eläkeläiset joilla on mökit ja veneet ja useampi auto, nostaa asumistukea ja elää leveästi, kun kela maksaa. Tämä sinusta oikein? Että nämä hilloavat jotain kymmeniä tuhansia pankissa ja asumistuki juoksee?

No ei nosta kun eläkkeensaajan asumistuessa on tulorajat. Oma asunto saa olla. Kesämökit voi unohtaa. Eikä sitä saa millä tuloilla tahansa. Pitää olla pienituloinen.

Vierailija
75/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissähän esim sairaanhoitajat ovat leipäjonojen vakioasiakkaita nykyään, kun palkka ei riitä elämiseen. Siihen täälläkin näköjään on tahtotila.

Vierailija
76/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä teille raivoajille on yritetty kertoa, ei vaan ole mennyt ymmärrykseen! Että kun yhtä etuutta pienennetään, toista nostetaan. Rahat vaan tulee eri tuutista.

Vierailija
77/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, antamillasi tiedoilla päättelen, että asut Kelan normit ylittävässä vuokra-asunnossa. Tämä tarkoittaa sitä, että Kela maksaa sinulle vain 3kk tuota 70e ja sitten ei enää. Eli mieti, kannattaako lähteä rumbaan.  

Sinänsä olen samaa mieltä kanssasi siitä, että pienelläkin palkalla pitäisi pystyä ihmisen tulemaan toimeen ilman tukia, eihän työssäkäynnissä ole järkeä muuten. 

Vierailija
78/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskin että jos saisi seudun halvimman tarjolla olevan asunnon ja tekisi täyttä työpäivää siellä Mäkkärissä jonne pääsee "kuka vain", asumistukea saa n. 150 euroa ja tt-tukea ei yhtään. 

Vuokran, veden ja sähkön jälkeen rahaa jää alle 800. Siitä sitten ne työmatkat vielä.

Näin kokopäivätöillä, joita tosin ei ainakaan tuosta puljusta varmaan saa.

Vierailija
79/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Häh? Nyt en ymmärtänyt. Maksan veroistani että perheet tippuu köyhyysloukkuun? Miten ne minun verorahat edesauttaa perheiden köyhtymistä? En ymmärrä logiikkaasi.

No sinä ja minä maksamme veroja. Osa niistä menee sosiaalitukiin. Rahallisesti on järkevää, että tuet ovat sellaisia, jotka kannustavat töihin.

Toimeentulotuki EI kannusta, vaan päinvastoin passivoi. Asumistuki kannusti ja jousti. Toimeentulotuki ei jousta, vaan pistää perheen loukkuun, jossa ei esimerkiksi saa säästää pahan päivän varalle ja jossa ihminen passivoidaan syynäyksen ja kyttäyksen kohteeksi. Tästä on paljon, paljon tutkimuksia jo olemassa.

En siis halua verorahojeni menevän tehottomiin tukiin vaan tehokkaisiin ja kannustaviin.

Tämä on kyllä aivan käsittämätöntä. Me pienipalkkaiset TYÖSSÄ KÄYVÄT ihmiset joudumme siis toimeentulotuelle kun asumistuki tippuu seuraavassa tarkistuksessa. En käsitä miten tämä hallituksen mielestä auttaa mihinkään?

Vierailija
80/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin työssä käyvänä pienituloisena joudun nyt asumistuen sijaan hakemaan toimeentulotukea! Työssäkäyvänä tuntuu kyllä uskomattomalta että tällaiseen loukkuun tosiaan pudotetaan. 

Muuta halvempaan. Lieksassa ja Rääkkylässä esim. on halpoja asuntoja. Ei ole veronmaksajien ongelma että elät yli varojesi.

Miksi ihmeessä työssäkäyvän ihmisen pitäisi jättää työnsä?

Asumistuki nimenomaan takasi sen, että pienipalkkaiset pystyivät käymään työssä niillä alueilla, jossa työvoimaa tarvitaan.

Itse aion ainakin pitää työpaikkani ja hakea nyt sitten sitä toimeentulotukea. Mikä on ihan järjetöntä, pistää nyt koulutetut ihmiset sossun asiakkaiksi. Hirveää resurssien tuhlausta.

Jep, kukahan ne matalapalkka-alojen työt tekisi sitten jatkossa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan