Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matalapalkkaiset yh:t, osa-aikaiset ja muut pienituloiset, HOX! Tarkista tämä!

Vierailija
07.04.2024 |

Huomasin järkytyksekseni olevani nyt oikeutettu toimeentulotukeen. Ensi kertaa elämässäni, olen koulutettu ja kokopäivätyössä (vakaope).

Tein just Kelan laskurilla arvion, kun luin jostain toisesta ketjusta, että näin saattaa nyt käydä monelle!

Eli kun asumistukeamme leikataan, saisin näköjään lasten kanssa noin 70 euroa tt-tukea! Ja ymmärtääkseni sen lisäksi sitten sossu maksa jotain laskujakin, esim. Lääkkeitä? Onko näin?

Eli laitamme säästöt ensin lihoiksi (ihan elämiseen menee) kesällä ja sitten syksyllä haemme tätä tukea. Varmaan hyvin outoa joutua sossujen syyniin ensimmäistä kertaa elämässä, mutta kyllä minä huumorilla ja lasten takia kestän sen. Sitten kun lapset ovat omillaan, en minä sitä sitten enää saa tai tarvitse mihinkään joka tapauksessa.

Mitä järkeä tässä sitten on, sitä en ymmärrä. Pärjäsimme asumistuen kanssa ihan ok. Miksi se työssäkäyvältä ja ahkeralta ihmiseltä leikattiin, sitäkään en ymmärrä. Mutta näillä nyt mennään.

Eli tarkistakaa laskurilla oma tilanteenne, voitte yllättyä!

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin työssä käyvänä pienituloisena joudun nyt asumistuen sijaan hakemaan toimeentulotukea! Työssäkäyvänä tuntuu kyllä uskomattomalta että tällaiseen loukkuun tosiaan pudotetaan. 

Toimeentulotukea saavana olet maaorjan asemassa, turpeeseen sidottu pakkotyöläinen ilman oikeuksia. Tuensaajana et saa matkustaa kuin 5 päiväksi kotimaan ulkopuolelle (näistä päivistä et saa toimeentulotukea) ja tukea alennetaan, jos sairastat ilman sairausajan palkkaa (Kela tulkitsee, että laistat itsesi elättämisestä, josta sanktio oli Sipilän aikana -40 % leikkaus toimeentulotukeen). Eli käytännössä olet ikuisessa oravanpyörässä, et saa säästää, matkustaa, sairastaa, vaihtaa alaa ilman seurauksia. 

Vierailija
42/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, tein laskurit ja asumistuen sijaan saisin nyt toimeentulotukea. Hoitoalalla työskentelen.

En pysty terveydellisistä syistä tekemään 100% työaikaa mutta haluaisin olla töissä edes tämän verran kun olen, tykkään työstäni jne. Siksi olen saanut asumistukea, jatkossa en saa. Toimeentulotukea nyt sitten...

On tämä aika metkaa. 

Toimeentulotukea leikataan herkästi, joten välttämättä ette sitä saa. Esim. jos ei suostu kokopäivätyöhön, leikkaus on ensin 20 % ja sen jälkeen 40 %. Näin toimittiin Sipilän aikana. Ja vuokra ei saa ylittää Kelan normeja. 

No tässä ketjussa on paljon ihan tavallisia ja koulutettuja kokopäivätyöläisiä.

Itse olen eskariope. Itselläni on lasun asiakkaita ryhmässä ja perheillä paljon sosioekonomisia pulmia. Nyt sitten sekä

Oletko tähän asti pitänyt itseäsi parempana ihmisenä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinut halutaan tarkan valvonnan piiriin. Vähän kuin pohjois-korrassa. Eihän siinä mitään muuta ideaa olekaan. Toki voi tulla pieni säästä siinä, jos joku ei hae toimeentulotukea valvonnan vuoksi ja kituuttaa vähemmällä rahalla. 

Jatkanpa vielä. Sekin säästö mikä tulee niistä jotka tukea eivät hae, vaikka olisivat siihen oikeutettuja menee niissä jotka tukea hakevat. Nyt kun olen itse joutunut maksamaan lääkkeeni olen neuvotellut lääkärin kanssa halvemmat lääkkeet käyttöön. Jos halusin toimeentulotukea ottaisin tietty koko perheelle aina niitä kalliimpia versioita. Sanoisin vain lääkärille kaikki käy. Hinnalla ei ole mitään väliä. Siihen vielä kaikki vakuutukset mitä meiltä uupuu. Muutama harrastukin yms. 

Toimeentulotuella voi ostaa halutessaan niitä kalliimpia lääkkeitä. Silloin maksaa itse sen halvimman ja kalliin lääkkeen hinnan erotuksen.

Vierailija
44/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää näyttää edeltäviltä 2 kuukaudelta tiliotteet ja ne voidaan laskea tuloiksi.

Toimeentulotukeen on tulossa myös työvelvoite, voit tehdä ne hommat vakaopetyön lisäksi.

Vierailija
45/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko vuokralla. Vuokra saa olla tietyn suuruinen.

Vierailija
46/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastike ei ole asumismeno eikä lainat, jos on oma asunto. Eikä saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää tai asuntovaunua.

Vierailija
47/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ne säästöt nostaa käteisenä talteen mitä voi.

Vierailija
48/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinut halutaan tarkan valvonnan piiriin. Vähän kuin pohjois-korrassa. Eihän siinä mitään muuta ideaa olekaan. Toki voi tulla pieni säästä siinä, jos joku ei hae toimeentulotukea valvonnan vuoksi ja kituuttaa vähemmällä rahalla. 

Jatkanpa vielä. Sekin säästö mikä tulee niistä jotka tukea eivät hae, vaikka olisivat siihen oikeutettuja menee niissä jotka tukea hakevat. Nyt kun olen itse joutunut maksamaan lääkkeeni olen neuvotellut lääkärin kanssa halvemmat lääkkeet käyttöön. Jos halusin toimeentulotukea ottaisin tietty koko perheelle aina niitä kalliimpia versioita. Sanoisin vain lääkärille kaikki käy. Hinnalla ei ole mitään väliä. Siihen vielä kaikki vakuutukset mitä meiltä uupuu. Muutama harrastukin yms. 

Toimeentulotuella voi ostaa halutessaan niitä kalliimpia lääkkeitä. Sil

Monet yksinhuoltajaksi jääneet farmaseutit putoavat nyt toimeentulotuelle. Ennen nyrpistelivät nenäänsä sossun maksusitoumuksille, nyt joutuvat turvautumaan niihin itse, jos huollettavia on paljon. 

Mikä järki tässäkin on?

Toimeentulotukea saavan kannattaa tehdä mahdollisimman vähän töitä, koska ansiotuloista saa pitää korkeintaan 150 € itsellään. Eli vakaopettajan tai farmaseutin kannattaa ottaa vain pari vuoroa vastaan kuussa, koska käteen ei jätetä yhtään enempää rahaa, vaikka tekisi täyttä työviikkoa.

Vierailija
49/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää näyttää edeltäviltä 2 kuukaudelta tiliotteet ja ne voidaan laskea tuloiksi.

Toimeentulotukeen on tulossa myös työvelvoite, voit tehdä ne hommat vakaopetyön lisäksi.

Muissa ketjuissa on linkki tuohon työvelvoitteeseen mikä on tulossa työkykyisille.

Vierailija
50/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmistaa kelasta. Omat laskut voi olla väärin laskettu.

Vierailija
51/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 €:n takia syötte säästönne. Tuo on niin pieni summa, etten olisi edes viitsinyt mainita.

Vierailija
52/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa, mitkä menot huomioidaan perustoimeentulotuessa. Esim. auton kuluja, henkilövakuutuksia, lasten harrastusmenoja tai omia kuntosalimaksuja ei huomioida menoiksi, ei myöskään osamaksulaskuja kaikesta kivasta netistä tilatusta. 

Vierailija
53/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ihan hyvä. Toimeentulotuessa on tarkemmat kriteerit joten nyt tuki kohdistuu niille, joille pitääkin. 

On väärin joutua myymään omaisuuttaan. Tukien pitää tulla tulojen mukaan. 

Tässä maassa ei kannata laittaa pahan päivän varalle nyt yhtään mitään. 

Kannattaa. Kaikki säästö vaan käteisenä/käteiseksi pikkuhiljaa nostoin. Sit sossuun, kun käteiset on jemmassa.

Vierailija
54/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Ihan hyvä. Toimeentulotuessa on tarkemmat kriteerit joten nyt tuki kohdistuu niille, joille pitääkin. 

Nyt alapeukutti ne jotka ovat saaneet tuota väärin perustein eivätkä enää saa.

Vierailija
55/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HOX HOX HOX!

Aikuinen ihminen elättää itsensä ITSE 100%. Ei ole yhteiskunnan tehtävä vetää pulkassa aikuisia työkykyisiä ihmisiä.

Ymmärräthän, ettet sinäkään elätä 100% itseäsi. Olet käynyt julkisin varoin ylläpidettyä koulua, saanut kouluttaa itsesi ammattiin asti käytännössä ilmaiseksi. Terveydenhuollon palveluihin, jopa yksityisiin käytetään valtion rahoja, kukaan ei maksa sitä todellista esimerkiksi toimenpiteistä tai edes lääkkeistä.

I d i ootti.

Vierailija
56/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan hakisi, jos summa olisin noin pieni, huom. joutuu antamaan kaikkien omien tilien tiedot myös S-tili, ei saa olla sijoituksia tai ne pitää realisoida ja myöskin kaikki lasten tilien rahat pitää käyttää ensin myös säästötilit eli niissäkään ei saa olla rahaa, vuosia sitte perheemme yhdessä vaiheessa haki kun oli kahden talon loukku tavallaan omaa tyhmyyttä osittain, enää en hakisi tätä tukea kurjaa oli tyhjentää lasten säästötilit silloin

Vierailija
57/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa ketjuissa on linkki tuohon työvelvoitteeseen mikä on tulossa työkykyisille.

Jaahas millainen se sitten sen linkin mukaan oli niille jotka ovat kokopäviätöissä? 

Vierailija
58/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ylitys on ihan perus menoilla 70e niin se oikeuttaa ilmaiseen julkiseen hammashuoltoon ja terveydenhoitoon, reseptilääkkeisiin, jos kulkee julkisilla töihin niin ne kulut maksetaan, kotivakuutus maksetaan, sähkö, vesi ja lapset voi saada harkinnanvaraista tukea harrastuksiin. Nämä nyt ensiksi tulee mieleen.

Vierailija
59/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tarkistaa, mitkä menot huomioidaan perustoimeentulotuessa. Esim. auton kuluja, henkilövakuutuksia, lasten harrastusmenoja tai omia kuntosalimaksuja ei huomioida menoiksi, ei myöskään osamaksulaskuja kaikesta kivasta netistä tilatusta. 

Söpöä että kuvittelet pienipalkkaisilla noita olevan.

Vierailija
60/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatko linkin tästä työvelvoitteesta? Nimittäin sellaista ei ole mahdollista säätää koska se luokiteltaisiin orjuudeksi tai siihen verrattavissa olevaksi. Mutta toki yrittää saa jos haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi