Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matalapalkkaiset yh:t, osa-aikaiset ja muut pienituloiset, HOX! Tarkista tämä!

Vierailija
07.04.2024 |

Huomasin järkytyksekseni olevani nyt oikeutettu toimeentulotukeen. Ensi kertaa elämässäni, olen koulutettu ja kokopäivätyössä (vakaope).

Tein just Kelan laskurilla arvion, kun luin jostain toisesta ketjusta, että näin saattaa nyt käydä monelle!

Eli kun asumistukeamme leikataan, saisin näköjään lasten kanssa noin 70 euroa tt-tukea! Ja ymmärtääkseni sen lisäksi sitten sossu maksa jotain laskujakin, esim. Lääkkeitä? Onko näin?

Eli laitamme säästöt ensin lihoiksi (ihan elämiseen menee) kesällä ja sitten syksyllä haemme tätä tukea. Varmaan hyvin outoa joutua sossujen syyniin ensimmäistä kertaa elämässä, mutta kyllä minä huumorilla ja lasten takia kestän sen. Sitten kun lapset ovat omillaan, en minä sitä sitten enää saa tai tarvitse mihinkään joka tapauksessa.

Mitä järkeä tässä sitten on, sitä en ymmärrä. Pärjäsimme asumistuen kanssa ihan ok. Miksi se työssäkäyvältä ja ahkeralta ihmiseltä leikattiin, sitäkään en ymmärrä. Mutta näillä nyt mennään.

Eli tarkistakaa laskurilla oma tilanteenne, voitte yllättyä!

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin työssä käyvänä pienituloisena joudun nyt asumistuen sijaan hakemaan toimeentulotukea! Työssäkäyvänä tuntuu kyllä uskomattomalta että tällaiseen loukkuun tosiaan pudotetaan. 

Muuta halvempaan. Lieksassa ja Rääkkylässä esim. on halpoja asuntoja. Ei ole veronmaksajien ongelma että elät yli varojesi.

Miksi ihmeessä työssäkäyvän ihmisen pitäisi jättää työnsä?

Asumistuki nimenomaan takasi sen, että pienipalkkaiset pystyivät käymään työssä niillä alueilla, jossa työvoimaa tarvitaan.

Itse aion ainakin pitää työpaikkani ja hakea nyt sitten sitä toimeentulotukea. Mikä on ihan järjetöntä, pistää nyt koulutetut ihmiset sossun asiakkaiksi. Hirveää resurssien tuhlausta.

Vierailija
22/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tilanteestanne kansanedustajallenne. Toimeentulotukea voidaan leikata, jos se on ihmisille loukku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten alle 3kk kestävät kesätyöt eivät vaikuta toimeentulotukeen.

Vierailija
24/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saattaa saada vaikka miljonääri. On tärkeää saada rahat menemään ihmisille, jotka todella tarvitsevat tukea.

Vierailija
25/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin työssä käyvänä pienituloisena joudun nyt asumistuen sijaan hakemaan toimeentulotukea! Työssäkäyvänä tuntuu kyllä uskomattomalta että tällaiseen loukkuun tosiaan pudotetaan. 

no älä hae sitten sitä ilmaista rahaa jos se on niin rankkaa. Problem solved!

Tiedätkö, että meillä päiväkodissa jo opetetaan, ettei maailma vaan toimi niinkuin minä haluaisin. 

Minäkin joudun elämään yhteiskunnan realiteettien mukaisesti. Jos haluan pysyä työssäni, johon minut on kalliisti koulutettu, on minun nyt haettava sitä toimeentulotukea. Emme me pärjää muuten. Itse toki yksinäni pärjäisin ihan mainiosti, mutta kun lapset on elätettävä ja koulutettava. Aikaisemmin pieni asumistuki riitti nuukasti eläen tähän. Nyt se leikattiin meiltä kokonaan pois, joten jos haluan jatkaa työssäni työvoimapula-alalla, on haettava sitä toimeentulotukea.

50% avioliitoista päättyy eroon. Tämä on hyvin monelle nyt todellisuutta. 

Vierailija
26/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, tein laskurit ja asumistuen sijaan saisin nyt toimeentulotukea. Hoitoalalla työskentelen.

En pysty terveydellisistä syistä tekemään 100% työaikaa mutta haluaisin olla töissä edes tämän verran kun olen, tykkään työstäni jne. Siksi olen saanut asumistukea, jatkossa en saa. Toimeentulotukea nyt sitten...

On tämä aika metkaa. 

Toimeentulotukea leikataan herkästi, joten välttämättä ette sitä saa. Esim. jos ei suostu kokopäivätyöhön, leikkaus on ensin 20 % ja sen jälkeen 40 %. Näin toimittiin Sipilän aikana. Ja vuokra ei saa ylittää Kelan normeja. 

Vierailija
27/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Ihan hyvä. Toimeentulotuessa on tarkemmat kriteerit joten nyt tuki kohdistuu niille, joille pitääkin. 

On väärin joutua myymään omaisuuttaan. Tukien pitää tulla tulojen mukaan. 

Tässä maassa ei kannata laittaa pahan päivän varalle nyt yhtään mitään. 

Vierailija
28/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saisi mitään, vaikka 1300 euroa ovat tuloni

Vierailija
29/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, tein laskurit ja asumistuen sijaan saisin nyt toimeentulotukea. Hoitoalalla työskentelen.

En pysty terveydellisistä syistä tekemään 100% työaikaa mutta haluaisin olla töissä edes tämän verran kun olen, tykkään työstäni jne. Siksi olen saanut asumistukea, jatkossa en saa. Toimeentulotukea nyt sitten...

On tämä aika metkaa. 

Toimeentulotukea leikataan herkästi, joten välttämättä ette sitä saa. Esim. jos ei suostu kokopäivätyöhön, leikkaus on ensin 20 % ja sen jälkeen 40 %. Näin toimittiin Sipilän aikana. Ja vuokra ei saa ylittää Kelan normeja. 

No tässä ketjussa on paljon ihan tavallisia ja koulutettuja kokopäivätyöläisiä.

Itse olen eskariope. Itselläni on lasun asiakkaita ryhmässä ja perheillä paljon sosioekonomisia pulmia. Nyt sitten sekä ope että perheet voimme bondata toimeentulotukihakemusten äärellä. Ou jee. 

Aivan hulluahan tämä on. 

Vierailija
30/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan. Lieksassa ja Rääkkylässä esim. on halpoja asuntoja. Ei ole veronmaksajien ongelma että elät yli varojesi.

Asumistuki nimenomaan takasi sen, että pienipalkkaiset pystyivät käymään työssä niillä alueilla, jossa työvoimaa tarvitaan.

Itse aion ainakin pitää työpaikkani ja hakea nyt sitten sitä toimeentulotukea. Mikä on ihan järjetöntä, pistää nyt koulutetut ihmiset sossun asiakkaiksi. Hirveää resurssien tuhlausta.

Kaiken tuhlannutta palkitaan nyt. Eli jos on kahdella sama palkka, niin palkkansa turhuuksiin tuhlannut saa nyt tuen ja säästänyt ei 

Muut ei toimeentulotukea saa. 

Vierailija
31/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmeisesti nostaa säästöt pois ja sukanvarteen ja sitten siitä parin kuukauden päästä tehdä hakemus? Näin olen palstalta lukenut. En ole ikinä ennen minäkään ollut tilanteessa, jossa joudun tt-tuelle... Lohdullista kuulla, että on paljon muitakin työssäkäyviä samassa veneessä.

Kauheaa yhteiskunnan resurssien tuhlausta tämä kyllä on, asumistuki olisi ajanut asiansa helpommin ja kannustavammin.

Vierailija
32/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut halutaan tarkan valvonnan piiriin. Vähän kuin pohjois-korrassa. Eihän siinä mitään muuta ideaa olekaan. Toki voi tulla pieni säästä siinä, jos joku ei hae toimeentulotukea valvonnan vuoksi ja kituuttaa vähemmällä rahalla. 

Vierailija
33/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia on erilaisia, miljardöörit nostaa yritystukia, miljonäärit eläkkeitä, toiset miljonäärit erorahoja, jne....

Vierailija
34/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tuhlannutt

Juuri tämä, että PITÄÄ tuhlata kaikki säästöt, mitän ei saa jäädä.  Toimeentulotuki passivoi ja alistaa ihmisen ihan lapsen tai vajakin asemaan. On täysin absurdia tunkea koulutettua ja työssäkäyvää väkeä tuollaiselle tuelle, kun asumistuki olisi ajanut asian ilman mitään loukkuja ja tiliotteiden kyttäystä.

Vierailija
35/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko siellä Rääkkylässä paljonkin vapaita työpaikkoja vaka opettajalle? 

-eri

Vierailija
36/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua syynättäväksi ja lapsella on kesätyörahat säästössä ja mä oon myös säästäny hälle 600 minkä saa ku täyttää 18v. 

Vierailija
37/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinut halutaan tarkan valvonnan piiriin. Vähän kuin pohjois-korrassa. Eihän siinä mitään muuta ideaa olekaan. Toki voi tulla pieni säästä siinä, jos joku ei hae toimeentulotukea valvonnan vuoksi ja kituuttaa vähemmällä rahalla. 

Jatkanpa vielä. Sekin säästö mikä tulee niistä jotka tukea eivät hae, vaikka olisivat siihen oikeutettuja menee niissä jotka tukea hakevat. Nyt kun olen itse joutunut maksamaan lääkkeeni olen neuvotellut lääkärin kanssa halvemmat lääkkeet käyttöön. Jos halusin toimeentulotukea ottaisin tietty koko perheelle aina niitä kalliimpia versioita. Sanoisin vain lääkärille kaikki käy. Hinnalla ei ole mitään väliä. Siihen vielä kaikki vakuutukset mitä meiltä uupuu. Muutama harrastukin yms. 

Vierailija
38/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko siellä Rääkkylässä paljonkin vapaita työpaikkoja vaka opettajalle? 

-eri

Toisaalta olisi ihan hupaisaa jättää työni pk-seudulla ja muuttaakin jonnekin, vaikka Posiolle tai pohjoisemmaksi Lappiin. Jääköön päiväkoti ilman opettajaa sitten. Jos ei minua ja työtäni tämän vertaa Helsingissä arvosteta, niin... ja vielä Vartiaisen järkyttävät kommentit eilen tähän päälle!

Vierailija
39/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saavat voivat säästää käteistä.

Tt-tuki korvaa jo mainittujen silmälasien,  terveydenhuolto- ja lääkemenojen lisäksi myös sähköt, kotivakuutuksen ja passin/henkilökortin hankkimisen.

Vierailija
40/130 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HOX HOX HOX!

Aikuinen ihminen elättää itsensä ITSE 100%. Ei ole yhteiskunnan tehtävä vetää pulkassa aikuisia työkykyisiä ihmisiä.

TÄMÄ. 

TÄMÄ.

HOX HOX!

Kokopäiväisestä työstä on maksettava sellaista palkkaa, ettei tukia tarvita.

TÄMÄ! TÄMÄ!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi