Matalapalkkaiset yh:t, osa-aikaiset ja muut pienituloiset, HOX! Tarkista tämä!
Huomasin järkytyksekseni olevani nyt oikeutettu toimeentulotukeen. Ensi kertaa elämässäni, olen koulutettu ja kokopäivätyössä (vakaope).
Tein just Kelan laskurilla arvion, kun luin jostain toisesta ketjusta, että näin saattaa nyt käydä monelle!
Eli kun asumistukeamme leikataan, saisin näköjään lasten kanssa noin 70 euroa tt-tukea! Ja ymmärtääkseni sen lisäksi sitten sossu maksa jotain laskujakin, esim. Lääkkeitä? Onko näin?
Eli laitamme säästöt ensin lihoiksi (ihan elämiseen menee) kesällä ja sitten syksyllä haemme tätä tukea. Varmaan hyvin outoa joutua sossujen syyniin ensimmäistä kertaa elämässä, mutta kyllä minä huumorilla ja lasten takia kestän sen. Sitten kun lapset ovat omillaan, en minä sitä sitten enää saa tai tarvitse mihinkään joka tapauksessa.
Mitä järkeä tässä sitten on, sitä en ymmärrä. Pärjäsimme asumistuen kanssa ihan ok. Miksi se työssäkäyvältä ja ahkeralta ihmiseltä leikattiin, sitäkään en ymmärrä. Mutta näillä nyt mennään.
Eli tarkistakaa laskurilla oma tilanteenne, voitte yllättyä!
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Tätä se juuri tarkoittaa, kun keskiluokalta on viety nyt turvaverkko.
Parempi pysyä terveenä, naimisissa vaikka väkisin sekä työssä tiukasti kiinni. Koko ajan. Älä vaan saa burnoutia, syöpää, mitään muuta sairautta, joudu onnettomuuteen, joudu yt:ssä ulos tai eroa.
Alla ei ole enää kuin vihonviimeinen toimeentulotuki.
Eikä siihen toimeentulotukeen kannata luottaa, ei sitäkään ole välttämättä kauaa samanlaisena. Nykyiset leikkaukset on olleet vasta alkua vajaan vuoden hallitustoiminnasta.
https://stm.fi/-/yleistuen-valmistelu-etenee
Vastuullinen lehdistömme uutisoi koko sosiaaliturvan vesittämisestä niin, että meille olisi tulossa UUSI RAHAETUUS?!?
https://www.iltalehti.fi/talous/a/438c806e-30c7-4744-8eb8-943a7ae2991b
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ihan hyvä. Toimeentulotuessa on tarkemmat kriteerit joten nyt tuki kohdistuu niille, joille pitääkin.
Siis työssäkäyvien ihmisten tiputtaminen loukkuun on susta jotenkin hieno asia? Loukkuun, jossa lasten kesätyörahatkin on käytettävä, jossa ei SAA säästää enää koskaan pahan päivän varalle, jossa tarvitaan aivan hullu määrä byrokratiaa, joka on jäykkä ja joustamaton, joka on KALLIS, joka ei millään tavoin kannusta työhön. Siis mikä tässä tarkalleen on hyvä asia?
Kateellisten suomalaisten mielestä on oikein, että tukien saajat ovat tuolla tavalla kytättävänä. Toki moni huutelija on itse ihan pihalla, tuurilla täyspv vakityö tai vaikka hullun eläke, oli kumpi vain, samaa huutelevat. No kohta irtisanomistakib helpotetaan ja oottakaa vain kun taantuma muuttuu lamaksi niin yyteitten kautta moni huutelija pääsee sinne niin ihanalle sossun luukulle. Ei tarvi enää sitten olla kateellinen eikö vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ihan hyvä. Toimeentulotuessa on tarkemmat kriteerit joten nyt tuki kohdistuu niille, joille pitääkin.
Siis työssäkäyvien ihmisten tiputtaminen loukkuun on susta jotenkin hieno asia? Loukkuun, jossa lasten kesätyörahatkin on käytettävä, jossa ei SAA säästää enää koskaan pahan päivän varalle, jossa tarvitaan aivan hullu määrä byrokratiaa, joka on jäykkä ja joustamaton, joka on KALLIS, joka ei millään tavoin kannusta työhön. Siis mikä tässä tarkalleen on hyvä asia?
Tämä! Ihan järjetöntä. Kiva siinä lasten katsoa vierestä että äiti tekee töitä ja silti joutuu käymään sossussa ja jos teini menee kesätöihin niin maksaa itse sitten elämänsä. Hienon kuvan antaa työelämästä! Kun äiti kuitenkin on halunnut antaa sellaisen kuvan että töissä käydään. En asumistukea saa nyt enkä myöhemminkään koska on omistusasunto. Jos paska osuu tuulettimeen niin sitten minäkin marssin sossuun! En uskalla enää tilille tms säästää, pelkään pahaa päivää.
Ei hitsi, voisin saada toimeentulotukea 237 euroa kuussa! En ole tajunnut, että voisin saada sitä. Olen kroonisesti sairas ja teen osa-aikatyötä. Olisi tosi iso raha minulle.
Laskin myös niin, etten ottanut mukaan asumistukea ja soviteltua päivärahaa. Silloin saisin tt-tukea 590 euroa eli enemmän kuin päiväraha ja asumistuki yhteensä.
Vieköön hallitus minulta tuet. Saan enemmän toimeentulotukiasiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Tämä! Ihan järjetöntä. Kiva siinä lasten katsoa vierestä että äiti tekee töitä ja silti joutuu käymään sossussa ja jos teini menee kesätöihin niin maksaa itse sitten elämänsä. Hienon kuvan antaa työelämästä! Kun äiti kuitenkin on halunnut antaa sellaisen kuvan että töissä käydään. En asumistukea saa nyt enk
Jep ja pian tämä opettaja-äiti makselee kallista opintolainaansa kituutellen sossun tuilla ja samaan aikaan käyden kokopäivätyössä. :-D Katsokaa lapset, näin se opiskelu, ahkeruus, lainanotto, jatkuva työnteko ja lasten hankinta kannattaa!
Tosiaan voi minulla ihan pikkuisen tuo työmotivaatio kärsiä. Ehkä liityn itsekin vessassa vapettavien kapinateinien joukkoon, koska olo alkaa olemaan aika vahvasti luokkaa "mitävitunvälii".
Joku sanoi, ettei sen vakaopen kannata 70 euron vuoksi lähteä syynättäväksi, mutta kyllä se vuosien myötä kannattaa! Koska kun saa sen toimeentulotuen, saa sitten myös tosiaan lääkärilaskut ja mahdollisesti jopa lasten harrastuksetkin maksatettua. Samoin sähkölasku, lääkkeet, vakuutus... Jos kerran hallitus haluaa ajaa ahkarat äidit näin ahtaalle, niin silloin siitä kyllä kannattaa myös sitten lypsää irti se, mikä lähtee. Lasten takia.
Mistä lähtien ttt-tuki on kattanut lasten harrastukset? Ikinä ole tollasta kuullutkaan
huom!
3 hlö maksivuokra saa olla 1023€ Helsingissä, alken 1.4.24.
4 hlö 1122€
ylimenevän joutuu ekan 3 kuukauden jälkeen maksamaan itse, jos et osaa vedota työssäkäyntiin työvoimapula alalla.
Vierailija kirjoitti:
Suuri kupla koko Kokoomuksen talousosaaminen. Mitähän ihmettä tällä kuviolla oikein haetaan? Tuntuu enemmän ideologiselta kyykyttämiseltä kuin talousosaamiselta.
Sitähän tämä kaikki on. Ideologista kyykyttämistä ja suorastaan oman kansan vihaamista kansalaisille vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri kupla koko Kokoomuksen talousosaaminen. Mitähän ihmettä tällä kuviolla oikein haetaan? Tuntuu enemmän ideologiselta kyykyttämiseltä kuin talousosaamiselta.
Sitähän tämä kaikki on. Ideologista kyykyttämistä ja suorastaan oman kansan vihaamista kansalaisille vittuilua.
Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitsi, voisin saada toimeentulotukea 237 euroa kuussa! En ole tajunnut, että voisin saada sitä. Olen kroonisesti sairas ja teen osa-aikatyötä. Olisi tosi iso raha minulle.
Laskin myös niin, etten ottanut mukaan asumistukea ja soviteltua päivärahaa. Silloin saisin tt-tukea 590 euroa eli enemmän kuin päiväraha ja asumistuki yhteensä.
Vieköön hallitus minulta tuet. Saan enemmän toimeentulotukiasiakkaana.
Sama täällä, paremmin pärjäisin toimeentulotuella kuin nyt pienipalkkaisena + asumistuen saajana. Mitä ihmeen järkeä tässä on? Tähän saakka olen halunnut olla osa yhteiskuntaa ja maksaa veroni eli olla palkkatyössä, mutta eihän matalapalkka-alalla ole mitään järkeä enää.
Tällä tavoin ei ainakaan ketään kannusteta töihin pienellä palkalla. Siinäpä sitä sitten lapsillekin esimerkkiä. Sossun luukulle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, tein laskurit ja asumistuen sijaan saisin nyt toimeentulotukea. Hoitoalalla työskentelen.
En pysty terveydellisistä syistä tekemään 100% työaikaa mutta haluaisin olla töissä edes tämän verran kun olen, tykkään työstäni jne. Siksi olen saanut asumistukea, jatkossa en saa. Toimeentulotukea nyt sitten...
On tämä aika metkaa.
Helvetin kaukana metkasta. Sanoisin, että perseestä pikemminkin. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, tein laskurit ja asumistuen sijaan saisin nyt toimeentulotukea. Hoitoalalla työskentelen.
En pysty terveydellisistä syistä tekemään 100% työaikaa mutta haluaisin olla töissä edes tämän verran kun olen, tykkään työstäni jne. Siksi olen saanut asumistukea, jatkossa en saa. Toimeentulotukea nyt sitten...
On tämä aika metkaa.
Helvetin kaukana metkasta. Sanoisin, että perseestä pikemminkin. Psyk.sh.
No et sitten sarkasmia ymmärrä?
Olen tuo aikaisempi vakaope. Sain juuri hekalta asuntotarjouksen, kun etsin halvempaa. Sain tarjouksen 3 h ja k asunnosta ja arvatkaa huviksenne paljonko vuokra...
1300!!! Euroa. Siis kaupungin asunto ja se menee yli kaikkien Kelan normien niin että paukkuu. Alue oli sellainen peruslähiö.
Tuokin asunto olisi ahdas minulle ja kahdelle jo isolle lapselle, ovat eri sukupuolta myös. Olkkari ja keittiö ovat yhtä (pientä) tilaa, eli edes omaa huonetta en olkkarista saisi.
Hylkäsin tarjouksen tietysti.
Me ihan tavalliset työntekijät saatiin tämän hallituksen kourissa kyllä varsinainen mustapekka käteen: ei ole enää halpoja asuntoja, asumistuki leikattu, toimeentulotuki kutsuu. Silti itketään kovasti työvoimapulaa meidän aloillamme, no MIKSIKÖHÄN.
Joskus mietin hätkähtäen itsekseni, että onko tämä todellista vai olenko jossain kuumehoureisessa painajaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Tämä! Ihan järjetöntä. Kiva siinä lasten katsoa vierestä että äiti tekee töitä ja silti joutuu käymään sossussa ja jos teini menee kesätöihin niin maksaa itse sitten elämänsä. Hienon kuvan antaa työelämästä! Kun äiti kuitenkin on halunnut antaa sellaisen kuvan e
Hei täällä toinen ope, joka liittyy mukaan vessan vapejengiin! Aloitetaan hiljainen kapina. Alkaa todella riittämään tämä hallituksen loputon hulluus.
Me ihan tavalliset työntekijät saatiin tämän hallituksen kourissa kyllä varsinainen mustapekka käteen: ei ole enää halpoja asuntoja, asumistuki leikattu, toimeentulotuki kutsuu. Silti itketään kovasti työvoimapulaa meidän aloillamme, no MIKSIKÖHÄN.
Tätä minäkin ihmettelen... kuka ne matalapalkka-alojen työt tekee vaikkapa pääkaupunkiseudulla tai muussa isossa kaupungissa jos kaupungissa ei voi asua vaan pitää muuttaa johonkin kauas halvemman asunnon perässä?
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen... kuka ne matalapalkka-alojen työt tekee vaikkapa pääkaupunkiseudulla tai muussa isossa kaupungissa jos kaupungissa ei voi asua vaan pitää muuttaa johonkin kauas halvemman asunnon perässä?
Tähän kun saisikin vastauksen.
Vakaope? Mikä on vakaope? Siis olet opettaja, lapsia? Kuinka monta? Isä työtön vai oletko yh ja ruokot?
Miten ihmeessä voi olla mahdollista, että olet oikeutettu toimeentulotukeen?
Jaetaanko sitä jokaiselle?