voiko miehen liian korkea koulutus olla turnoff?
Monesti sanotaan, että miehen liian matala koulutus voi olla turnoff, mutta voiko liian korkea koulutus olla myös?
Voisitko seurustella miehen kanssa, joka olisi tutkija tai professori?
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalle naiselle miehen koulutus on asia suuntaan tai toiseen, vaan kyse on ehkä enemmän ammatista ja statuksesta. Yrityspomo, esimies jne. on lähtökohtaisesti ehkä hieman paremmissa asetelmissa kuin maalari tai kirvesmies. Mutta se että jos siitä kirvesmiehestä tulee vaikka keskikokoisen raksafirman pomo, niin en usko että moni nainen niinkään miettii tutkintotodistuksia. Kyllä se asema ja status tulee kuitenkin sen työn perusteella.
Viimeinen lause mielestäni pitää paikkansa sillä näyttö ratkaisee. Status ja korkea palkka eivät tule itsekseen, vaan niiden eteen pitää tehdä ura.
Koulutus ilmeisesti toimii pariutumismarkkinoilla yhteiskuntaluokan rajapintana. Duunarit eivät arvosta asioita, mistä ei saa rahaa ja konkreettista hyötyä "automaattisesti". Kaikki sellainen on heidän maailmassaan aidosti turhaa, ehkä jopa vahingollista. Keskiluokalle ja ylemmälle kesk
Ja tässähän tuli hienosti esiin se duunareiden halveksuminen.
Kiitos esimerkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näillä on sellainen kuivakka, analyyttinen mentaliteetti. Ei innosta sellainen. Kaipaan toki joskus syvällisiäkin keskusteluja, mutta harvoin tällaisten kanssa on onnistunut.
Et taida tuntea yhtään. Olen töissä fysiikan laitoksella ja tunnen useita alan tohtoreita. Ovat lämpimiä, huumorintajuisia ja hyvin laajan yleissivistyksen omaavia ihmisiä jotka keskustelevat melkeinpä aiheesta kuin aiheesta.
Aivoissa tuntuu olevan niin paljon prosessointitehoa että sisäistävät asian kuin asian harvinaisen hyvin ja onnistuvat vielä heittämään hyväntuulista huumoria samassa.
Älykkyys ja ihmistaidot yleensä kulkevat käsi kädessä.
Kyllä se näin on ja myös tutkitusti. Ne joilla ihan oikeasti on korkea äo, ovat taitavia myös ihmissuhteissaan. Älykkyyshän tarkoittaa sitä, et
En ihan allekirjoita tuota. Yksi ex oli selkeästi minua älykkäämpi, mutta suhdetaitoja hänellä ei ollut nimeksikään. Paljonhan on myös herttaisia ja sydämellisiä ihmisiä joilla on taito saada muille ihmisille hyvä fiilis, vaikka heillä ei ole koulutusta. Omallakin koulutustasolla on persoonia ollut laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalle naiselle miehen koulutus on asia suuntaan tai toiseen, vaan kyse on ehkä enemmän ammatista ja statuksesta. Yrityspomo, esimies jne. on lähtökohtaisesti ehkä hieman paremmissa asetelmissa kuin maalari tai kirvesmies. Mutta se että jos siitä kirvesmiehestä tulee vaikka keskikokoisen raksafirman pomo, niin en usko että moni nainen niinkään miettii tutkintotodistuksia. Kyllä se asema ja status tulee kuitenkin sen työn perusteella.
Viimeinen lause mielestäni pitää paikkansa sillä näyttö ratkaisee. Status ja korkea palkka eivät tule itsekseen, vaan niiden eteen pitää tehdä ura.
Koulutus ilmeisesti toimii pariutumismarkkinoilla yhteiskuntaluokan rajapintana. Duunarit eivät arvosta asioita, mistä ei saa rahaa ja konkreettista hyötyä "automaattisesti". Kaikki sellainen on heidän maailmassaan aidosti turhaa, ehkä jopa vahingollista. Keskiluokalle ja ylemmälle kesk
Niin se vähä on että proffan tittelistä ei ole paljoa iloa kun kaupassa ei makseta proffan papereilla vaan euroilla. Siinä tilanteessa rehellinen duunari mies vetää pidemmän korren.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Esim. Insinöörin kanssa tulee äkkiä hulluksi.
Eihän insinööri ole mitenkään erityisen korkea koulutus. Perus amk-tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse duunari ja kyllä eniten duunarimiehet kiinnostaa. Ei se korkea koulutus välttämättä olisi turn-off tai este seurustelulle, kunhan toinen on maanläheinen, löytyy sitä maalaisjärkeä ja ymmärtää että on erilaisia ihmisiä ja ei pidä itseään muiden yläpuolella koulutuksensa tai tittelinsä takia. Toivoisin myös että kumppanini ei olisi töissä suunnilleen 24/7.
Niin, moni korkeasti koulutettu on ihan maalta kotoisin, joten sitä maalaisjärkeä on myös ihan sieltä lapsuudesta lähtien. Meidän maalaiskylästä aika moni lähti yliopistoon opiskelemaan. Yksi on lääkäri, toinen eläinlääkäri,kolmas opettaja, neljäs matematiikan tohtori ja pari insinööriä.
Mikähän oli pointtisi, kun en niin sanonut etteikö heillä _voisi_ olla maalaisjärkeä? Ja ei se maalla syntyminen/asuminen automaat
Enkä tiedä sitäkään, onko vanhalla lapsuuden kaverilla välttämättä kusikaan noussut päähän opiskelujen myötä. Aikaa on saattanut kulua, piirit ovat olleet erilaisia, arvostetaan eri asioita. Elämä on muuttunut.
Helposti tulkitaan sitten, että kusi on noussut päähän ja nokka pystyssä kuljetaan jos ei samat vanhat jutut enää kiinnosta.
Tutkija ja professori, eivätkös ne ole ammatteja? On moniakin ammatteja jotka voivat olla turnoffeja, mikseivät nuokin voisi jollekulle sitä olla.
Veikkaan, että korkea koulutustaso itsessään (esim. se että on tehnyt väikkärin) on aniharvoin turnoff. Jos etsii korkeakouluttautunutta, liberaalia miestä joka olisi vielä hyvännäköinen, mukava ja sinkku, niin vaihtoehtoja ei kauheasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ilmeisesti toimii pariutumismarkkinoilla yhteiskuntaluokan rajapintana. Duunarit eivät arvosta asioita, mistä ei saa rahaa ja konkreettista hyötyä "automaattisesti". Kaikki sellainen on heidän maailmassaan aidosti turhaa, ehkä
Pistää hiljaiseksi. Päälle 7000€/kk palkka ei riitä, kun duunarimiehet tienaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ilmeisesti toimii pariutumismarkkinoilla yhteiskuntaluokan rajapintana. Duunarit eivät arvosta asioita, mistä ei saa rahaa ja konkreettista hyötyä "automaattisesti". Kaikki sellainen on heidän maailmassaan aidosti turhaa, ehkä
En minä halveksi duunareita. Eri yhteiskuntaluokissa vain arvostetaan eri asioita. En ole edws ymmärtänyt ennen palstalle tuloani, että Suomessakin on aika selkeät yhteiskuntaluokat eivätkä kaikki suinkaan ole keskiluokkaa.
Ei olisi turn-off. Olen itsekin akateemisesti koulutettu.
En ymmärrä tätä joidenkin matalasti koulutettujen luuloa, että akateemisesti koulutetut eivät osaisi tehdä käsillään mitään. Mieheni on DI ja tietoteknisen alan johtaja. Harrastuksenaan ostaa huonokuntoisia asuntoja ja remontoi ne itse hienoiksi. Ihan tuottoisa harrastus. Itse olen hyvä käsitöissä, ruuanlaitossa ja leipomisessa ja kasvatan puutarhassa kaikenlaista syötävää. Monet tutut tekevät samoin. Väittäisin pikemminkin, että kun on kiinnostunut ja innokas oppimaan ja se oppiminen käy helposti, niin asioiden opettelu ei jää vaan siihen omaan alaan.
Voi. Jos ovat kovinkin johtavassa tehtävässä niin vastapainoksi vapaalla makuukammarissa kaipaavat dominointia josta en ainakaan itse syty. Olen se alistuva osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi turn-off. Olen itsekin akateemisesti koulutettu.
En ymmärrä tätä joidenkin matalasti koulutettujen luuloa, että akateemisesti koulutetut eivät osaisi tehdä käsillään mitään. Mieheni on DI ja tietoteknisen alan johtaja. Harrastuksenaan ostaa huonokuntoisia asuntoja ja remontoi ne itse hienoiksi. Ihan tuottoisa harrastus. Itse olen hyvä käsitöissä, ruuanlaitossa ja leipomisessa ja kasvatan puutarhassa kaikenlaista syötävää. Monet tutut tekevät samoin. Väittäisin pikemminkin, että kun on kiinnostunut ja innokas oppimaan ja se oppiminen käy helposti, niin asioiden opettelu ei jää vaan siihen omaan alaan.
Tätä luuloa olen itsekin ihmetellyt. Lähes kaikki tuntemani akateemiset osaavat tehdä käsilläänkin. Itsekin huollan ja korjaan perheen kulkupelit ja remontoin taloa tarpeen mukaan. Yksi tuntemani tohtori rakentaa soittimia omaksi ilokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä stereotypioita täällä viljellään.
Tohtorimies ei osaa rakentaa terassia eikä vaihtaa autoon öljyjä, mutta duunarimies osaa. Kuka osaa, kuka ei.
Tässäkö on se miehen mitta, terassi ja öljynvaihdot? Ihan saa mies muuten olla millainen nenänkaivaja tahansa, kunhan terassi syntyy ja autoa ei tarvitse huoltoon viedä.
Entä tohtorinainen, pitäisikö häneltä syntyä myös terassi tuosta vain?
Samat stereotypiat toisinpäin duunarista:
- Ei ole eläessään lukenut kuin yhden kirjan ja senkin ala-asteella pakotettuna.
- Töissä jossain likaisessa rasvamontussa kaikki päivät.
- Tekee aivotonta suorittavaa työtä 1600 € kuukausipalkalla koko ikänsä.
- Halveksuu syvästi kaikkia jotka ovat opiskelleen yhtään mitään peruskoulun jälkeen.
- Juo kaljaa, rassaa autoja ja rakentaa terasseja.
Vierailija kirjoitti:
Tutkija ja professori, eivätkös ne ole ammatteja? On moniakin ammatteja jotka voivat olla turnoffeja, mikseivät nuokin voisi jollekulle sitä olla.
Veikkaan, että korkea koulutustaso itsessään (esim. se että on tehnyt väikkärin) on aniharvoin turnoff. Jos etsii korkeakouluttautunutta, liberaalia miestä joka olisi vielä hyvännäköinen, mukava ja sinkku, niin vaihtoehtoja ei kauheasti ole.
On tässä ketjussa moni tuonut esille, että tohtorintutkinto tai siitä eteenpäin menevät pätevyydet (esim. dosentin arvo) voivat olla turn off.
Totta, että stereotypiat kulkevat myös toiseen suuntaan. On turha ajatella, että ammattikoulun käynyt on välttämättä tyhmempi tai että hänellä ei voisi olla akateemisia kiinnostuksen kohteita tai hän ei harrastaisi lukemista. Esimerkiksi tunnen henkilön, joka on ammattikoulun käynyt ja käsityöammatissa, jossa on erittäin hyvä. Lisäksi harrastaa lukemista ja historiaa. Seuraa politiikkaa ja rakastaa keskusteluita.
T. Maisteri (eli puolivälistä)
283. Eihän se että miehellä on korkeampi äo kuin sinulla tarkoita välttämättä, että hän olisi erityisen älykäs.
Viestissäsi menee sekaisin äo ja koulutus. En huomannu että tähän mennessä kukaan olisi kiistänyt etteikö duunarin äo voisi olla hyvinkin korkea, vaikka se onkin harvinaisempaa kuin vaikkapa lääkärien keskuudessa. Itsekin tunnen hyvin älykkään ja täysin kouluttamattoman, jo edesmenneen keksijän, josta tuli monimiljonääri.
Jos kasvaa ympäristössä missä kaikki ovat kouluttamattomia ja korkeintaan normaaliälyisiä, niin korkean äon ihminen voi joutua jopa kummajaisen rooliin. Vaikka kyse on vain siitä että hän on niin paljon muita fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ilmeisesti toimii pariutumismarkkinoilla yhteiskuntaluokan rajapintana. Duunarit eivät arvosta asioita, mistä ei saa rahaa ja konkreettista hyötyä "automaattisesti". Kaikki sellainen on heidän maailmassaan aidosti turhaa, ehkä jopa vahingollista. Keskiluokalle ja ylemmälle keskiluokalle koulutus ja tietopääoma taas ovat itsestäänselvyys ja itseisarvo.
Hämmentävää, että se tosiaan näyttäytyy näin selvänä rajapintana palstan keskusteluissa. Puheenvuorot ovat hyvin vilpittömän oloisia, trollausta ei juurikaan.
Kuitenkin, jos heiltä kysyttäisiin yhteiskuntaluokista, enemmistö duunareista kertoisi ettei sellaisia Suomessa ole ja he itse ovat keskiTULOISIA. Kuitenkin on hyvin selvää, että miehen ammatti ja koulutus arvona eroaa selkeästi eri yhteisk
Aivan, sillä he mieltävät yhteiskuntaluokan käsitteen tukojen kautta.
Kyse ei varmastikaan ole korkean (tai matalan) koulutustason hylkimisestä, vaan siitä, että löytää henkilön, joka on sopivalla aallonpituudella. Eli henkisesti samalla tasolla suurin piirtein.
Jos on hurjan älykäs tai omaa poikkeuksellisia mielenkiinnon kohteita, voi olla vaikeaa löytää kumppania, koska samankaltaisia henkilöitä on vähemmän. Kyse on siis enemmänkin siitä, että hyvin älykkään on vaikeaa löytää vertaistaan. Ei niinkään koulutuksesta.
Toinen asia on se, että monilla tohtorikoulutuksen käyneillä ja tutkijana toimivilla on luultavasti autismikirjon piirteitä. Tutkimuskohteet ovat luultavasti usein omia erityisiä mielenkiinnon kohteita. Tällainen mielikuva minulle on tullut yliopistolla.
T. Maisteri
Vierailija kirjoitti:
283. Eihän se että miehellä on korkeampi äo kuin sinulla tarkoita välttämättä, että hän olisi erityisen älykäs.
Viestissäsi menee sekaisin äo ja koulutus. En huomannu että tähän mennessä kukaan olisi kiistänyt etteikö duunarin äo voisi olla hyvinkin korkea, vaikka se onkin harvinaisempaa kuin vaikkapa lääkärien keskuudessa. Itsekin tunnen hyvin älykkään ja täysin kouluttamattoman, jo edesmenneen keksijän, josta tuli monimiljonääri.
Jos kasvaa ympäristössä missä kaikki ovat kouluttamattomia ja korkeintaan normaaliälyisiä, niin korkean äon ihminen voi joutua jopa kummajaisen rooliin. Vaikka kyse on vain siitä että hän on niin paljon muita fiksumpi.
Koulutuksesta ja titteleistä tämä ketju lähti liikkeelle. Ja ÄLYKKYYSosamäärä on nimenomaan älykkyyttä mittaava määre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksesta ja titteleistä tämä ketju lähti liikkeelle. Ja ÄLYKKYYSosamäärä on nimenomaan älykkyyttä mittaava määre.
Ja lisäyksenä, kun itse vedit yhtäläisyysmerkit älykkyyden ja ihmissuhdetaitojen välille niin miten poikkeuksellisen älykäs ihminen sitten muka voisi joutua kummajaisen rooliin, jos hän pystyisi älyllään ratkaisemaan tämän ihmissuhdeongelman?
Koulutus ilmeisesti toimii pariutumismarkkinoilla yhteiskuntaluokan rajapintana. Duunarit eivät arvosta asioita, mistä ei saa rahaa ja konkreettista hyötyä "automaattisesti". Kaikki sellainen on heidän maailmassaan aidosti turhaa, ehkä jopa vahingollista. Keskiluokalle ja ylemmälle keskiluokalle koulutus ja tietopääoma taas ovat itsestäänselvyys ja itseisarvo.
Hämmentävää, että se tosiaan näyttäytyy näin selvänä rajapintana palstan keskusteluissa. Puheenvuorot ovat hyvin vilpittömän oloisia, trollausta ei juurikaan.
Kuitenkin, jos heiltä kysyttäisiin yhteiskuntaluokista, enemmistö duunareista kertoisi ettei sellaisia Suomessa ole ja he itse ovat keskiTULOISIA. Kuitenkin on hyvin selvää, että miehen ammatti ja koulutus arvona eroaa selkeästi eri yhteiskuntaluokissa. Duunareille itse ammatilla ei ole niinkään väliä, kunhan mies käy rehellisissä töissä, niin, että ansaitsee osuutensa perheen elatukseen ja vapailla mielellään osaa tehdä miehille luokiteltuja hommia. Keskiluokalle taas on tärkeää myös ammatillinen identiteetti ja tietotyö, yleissivistys, koulutustausta. Sen sijaan se osaako itse remontoida keittiönsä tai vaihtaa autonsa renkaat ei ole kovinkaan iso juttu.