Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko miehen liian korkea koulutus olla turnoff?

Vierailija
07.04.2024 |

Monesti sanotaan, että miehen liian matala koulutus voi olla turnoff, mutta voiko liian korkea koulutus olla myös?

Voisitko seurustella miehen kanssa, joka olisi tutkija tai professori?

Kommentit (578)

Vierailija
241/578 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim tällä hetkellä koen sen verran turhauttavaksi sen, että et ymmärrä mitä eroa on sillä, kuinka paljon koulutus per käytetty aika voi äo:tai nostaa vs se, mikä on yksittäisen henkilön maksimikapasiteetti jota tosiaan emme käytännössä voi tutkia, että tulen kurkkaamaan ketjun huomenna ja menen nyt valmistamaan salaattia. 😊

Kyllä mä sen ymmärsin mutta kun sulla on vain oma mielipiteesi älykkyydestä ja sen kehittämisestä eikä mitään perusteluja sille. 

Mielipide ja tutkimustulos ovat kaksi aivan eri asiaa ja keskustelun edellytys on ymmärtää se. Tieteen kanssa tekemisissä ovat erottavat ne yleensä automaattisesto toisistaan keskustellessaan. Ehkäpä olet tuo Guardianin kolumnin linkittänyt henkilö. Hän ei  joko ollut lukenut tai ymmärtänyt mitä tutkimuksissa oikeasti sanottiin.

Olisihan se mukava, jos koulutus kehittäisi älykkyyttä. Vaikutus on kuitenkin aika pieni.

Älykkyys on herkkä aihe. Useimmin näissä keskusteluissa nöhty väite on juuri se mikä sinullakin on eli että testaus ei testaakaan sitä mitä ihminen "oikeasti" on, olkoonpa se sitten maksimi tai jokin erityisempi älyn osa-alue. 

Vierailija
242/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älykkyys on herkkä aihe. Useimmin näissä keskusteluissa nöhty väite on juuri se mikä sinullakin on eli että testaus ei testaakaan sitä mitä ihminen "oikeasti" on, olkoonpa se sitten maksimi tai jokin erityisempi älyn osa-alue. "

...Jatkuu:

Ei ole helppoa esittää jotain muuta kun oikeasti on, vaikka henkilö itse ei sitä itse yleensä ymmärrä. Sepittelyn tarve ei ole normaali, inhimillinen tarve, vaan oire, joka tulee esimerkiksi terveydenhuollossa kirjata. Se voi nimittäin olla oire hyvinkin vakavista psyykkisistä sairauksista, jolloin sepittely tuhoaa laajalla rintamalla henkilön ihmissuhteita ja elämää - jota myöskään hän ei yleensä itse havaitse, vaan pyrkii näkemään syyn siinä henkilössä, joka kyseenalaistaa tarinat.

Realiteeteissa pysymättömyys on aina vakavaa haittaa aiheuttava oire, koska ihmissuhteet perustuvat luottamukselle. Täällä palstalla esiintyy sekä sepittelyä että muiden jatkuvaa, perusteetonta epäilyä kaiken sepittelystä hyvin paljon. Molemmissa on kyse siitä, että sepittelystä on tullut normaali toimintatapa omassa elämässä, minkä vuoksi sen näkee kaikkien muidenkin normaalina toimintatapana ja siten harmittomana. Näin asia ei ole. Psyykkisesti terve ihminen ei kerro jatkuvasti tarinoita, jotka eivät pidä paikkansa eikä kuvittele, että muut uskoisivat hänen tarinansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisempi ketju olisi missä luetellaan kaikki mikä ei nykynaiselle voi olla turnoff - tulisi aika lyhyt ketju siitä :P

Vierailija
244/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nin ylikouluttautunut etten halua mitään surkeaa työtä siksi käyn ruokajonossa ja 2 maisterimtutkintoa muut työt on junttipaskaa myös ala-asteet on paskaa jotka on tehty tyhmile naisille

Andy

Vierailija
245/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla jollekulle, itselleni ei ole. Olen naimisissa tohtorin kanssa.

Mainittu tutkijan ammatti nyt ei vaadi erityisen korkeaa koulutusta. Olen itse ollut töissä yliopistolla tutkija-nimikkeellä 24-vuotiaana maisterina.

Suvulleni puolisoni koulutus oli turnoff, häntä pidettiin (pidetään) turhantärkeänä paperinpyörittäjänä, joka ei osaa tehdä oikeita töitä. (Isäni sanat.)

Tohtorimies tässä.

Kun aikanaan riiasin nykyisen vaimoni kanssa, kävi kyllä selväksi duunariperheen isän ja äidin näkemys vävykokelaasta. Silloin kirjoitin gradua, että valmistuisin maisteriksi, niin nykyinen appiukko kysyi, että eikö sulla ole muuta tekemistä kuin jotakin kirjaa (=gradu) naputella. Että talon ulkoseinät pitäis maalata, siinä voisi auttaa.

Väitöskirjaa ei sitten enää mitenkään ääneen kommentoinut

Vierailija
246/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistepertti ilmeisesti ei ole käynyt lukion lyhyttä matematiikkaa, kun ei tunne hajonnan käsitettä. Siinä onkin hyvä arvioida kaverien älykkyyksiä.

Itse et ole käynyt yläastetta jollet osaa käyttää muuttujasta kirjainta x. 

Jollain voi esim olla äo 1,5x yli keskiarvon. Eri hajonnoilla se tuottaa eri pistemäärän. X:n tilalle voi laittaa minkä keskihajonnan ikinä tarviikaan. Olen törmännyt äo:sta puhuttaessa ainakin kolmeen eriin, ja muuttujan x käytöllä nuo saa helposti ja sievästi toistensa kanssa korreloimaan. 

Enpä ajatellut että perusmatematiikkaa täällä joutuisi opettamaan.

Tosin tämä käy hyvästä esimerkistä siitä, miten pystyy toisten älystä lukemaan. 

Suosittelen jotain matematiikan kertaamista teille. 

Aivan, aivan. Sinä tääkkä kouhottelit, kuinka 10 tai 20 pinnan ero älykkyysosamääränsä vaikuttaa kommunikaatioon. Sinulta kysyttiin, millä hajonnalla sinä noita tuttaviesi älykkyyksiä pisteyttelet. Vastasit arvokkaasti, että muuttujalla x. 

Jos kysymys olisi kuulunut, että montako kilometriä on Helsingistä Turkuun, sinä olisit varmaankin vastannut, että sinne on x kilometriä. Kengännumeroa kysyttäessä olisit ehkä briljeerannut kertomalla että se on 2x.

X on matemaattisen kielen tapa ilmaista, että asia on tuntematon. Eli käytännössä juuri tulit kertoneeksi, että käyttämäsi keskihajonta on sinulle tuntematon, ja siten niillä pinnoilla, joilla kavereitasi luokittelet, ole mitään yhteyttä reaalimaailmaan. Tuskin näitä kavereitakaan on olemassa.

Vierailija
247/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä joku joka tietää mitä testejä Mensa käyttää silloin kun haetaan jäseneksi? Kuuluuko siihen esimerkiksi CS (Rorshach Comprehensive System)? (Voitte googlata mikä se on ja kertoa oliko siellä sitä testiä.)

Vaikutelmani on, että Mensan testaus ei vastaa virallisia, lääketieteessä käytössä olevia testejä. Sikäli kun täällä oikeasti on yhtään oikeaa mensalaista (vaikutelma on se, että suurin osa muka-mensalaisista on korkeintaan tehnyt netin pikatestejä, jos niitäkään ohjeiden mukaan).

Suppeilla pikatesteillä ei voi määritellä kenenkään älykkyyttä luotettavasti. Ne ovat enemmän viihdettä.

Vierailija
248/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti selattuna reilusti yli puolet näyttäisi olevan sitä mieltä, että tohtoritutkinto tai proffan ammatti on turnoff. Sitten on joku osa, joiden mielestä ei ole väliä ja muutama hassu, joiden mielestä on plussaa.

Vierailija
249/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä useamman viestin kirjoittanut älykkyydestä ja testeistä, mutta en ole vielä vastannut aiheeseen. Tietenkään miehen korkea koulutus ei ole turn off, päinvastoin. 

Pariskuntien koulutustaso on tilastojen mukaan suurin piirtein samaa tasoa, ja tutkimusten mukaan myös heidän älykkyysosamääränsä on suurin piirtein samaa tasoa. Ymmärrettävää, koska näin heillä on paljon yhteistä ja ns. samalla sivulla. Muunkinlaisia parisuhteita voi tietysti syntyä, mutta epäilen, että se on eroriski aivan kuten tutkitustikin on riski se, jos pariskunnan sosioekonomiset taustat poikkeavat paljon toisistaan.

Ei siis kannata edes tavoitella sellaisia naisia/miehiä, joiden arvostukset poikkeavat paljon omista. Tarkoitan siis koulutuksen arvostamista. Siitä ei kuitenkaan pitkällä tähtäimellä tule mitään.

Vierailija
250/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla jollekulle, itselleni ei ole. Olen naimisissa tohtorin kanssa.

Mainittu tutkijan ammatti nyt ei vaadi erityisen korkeaa koulutusta. Olen itse ollut töissä yliopistolla tutkija-nimikkeellä 24-vuotiaana maisterina.

Suvulleni puolisoni koulutus oli turnoff, häntä pidettiin (pidetään) turhantärkeänä paperinpyörittäjänä, joka ei osaa tehdä oikeita töitä. (Isäni sanat.)

Tohtorimies tässä.

Kun aikanaan riiasin nykyisen vaimoni kanssa, kävi kyllä selväksi duunariperheen isän ja äidin näkemys vävykokelaasta. Silloin kirjoitin gradua, että valmistuisin maisteriksi, niin nykyinen appiukko kysyi, että eikö sulla ole muuta tekemistä kuin jotakin kirjaa (=gradu) naputella. Että talon ulkoseinät pitäis maalata, siinä voisi auttaa.

Väitöskirjaa ei sitten enää mitenkään ääneen kommentoinut

Aika rajua. Millaisiksi suhteet appivanhempiin ovat sittemmin muodostuneet? Arvostaako vaimosi koulutustasi, oletteko mahdollisesti molemmat duunaritaustoista tulevia "luokkaretkeläisiä"?

Vierailija
251/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta musta professorit on yliarvostettuja. Eivät ole muuta työtä saaneet ja sitten vaan siellä pitävät samat kalvot vuodesta toiseen. Oon pitäny työskennelly vähä aikaa ammattikoulussa ja vanhat matskut sain millä opettaa. En ois sillä palkalla jääny kauemmaksi ja tuskinpa professorit sen enempää tienaa

Vierailija
252/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta musta professorit on yliarvostettuja. Eivät ole muuta työtä saaneet ja sitten vaan siellä pitävät samat kalvot vuodesta toiseen. Oon pitäny työskennelly vähä aikaa ammattikoulussa ja vanhat matskut sain millä opettaa. En ois sillä palkalla jääny kauemmaksi ja tuskinpa professorit sen enempää tienaa

Ja ne "kalvotkin" vielä!

Vierailija
253/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset pelkäävät älykkäitä ja itsenäisiä miehiä. Siihen vielä korkea koulutus niin aika vähiin käy potentiaaliset naiset.

Vierailija
254/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisempi ketju olisi missä luetellaan kaikki mikä ei nykynaiselle voi olla turnoff - tulisi aika lyhyt ketju siitä :P

Onpa kummallista. Joku voisi melkein luulla, että jokaisella naisella on omat mielipiteensä ja ne voivat olla erilaiset kuin toisilla naisilla. Lol, hassua, kun naisethan ovat oikeasti yksi entiteetti jolla on vain yksi yhteinen luonne ja jaettu mielipide. Hassu naisentiteetti, ei osaa edes päättää mitkä ne turnoffit nyt ovat tänään, sellainen päättämätön epälooginen hupsu se entiteetti on 🙄🙄🙄

Vierailija
255/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset pelkäävät älykkäitä ja itsenäisiä miehiä. Siihen vielä korkea koulutus niin aika vähiin käy potentiaaliset naiset.

Onko tämä nyt sarkasmia? Kun tuo väite kuullaan täällä usein naisten suusta. Ja molemmat väitteet ovat mielestäni täyttä puppua. 

Pelkoja voi olla monista syistä, mutta tuossa on kyse vain selityksestä, joka säästää omaa itsetuntoa. Ei ne kiinnostu, kun olen liian "hieno ja hyvä". Tietty hienous ja hyvyys voivat saada muunkin sisällön kuin koulutus ja äly. Liian kaunis esimerkiksi naisten kohdalla.

Ei se niin mene. Kyllä asiat ovat monimutkaisempia.

Vierailija
256/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian korkea koulutus? Riippu mitä se tyyppi tekee päivisin. Tädin mies on professori / tohtori ja ei kyllä tajua normaaliasioista juuri mitään. Osa siis tilastotietee tms, mutta vaikea keskustella ihan arkisista asioita ja kaveri ei osaa edes peruskonetta käynnistää... Eli riippu täysin henkilöstä muuten...

Vierailija
257/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöläismies on todennäköisesti jäänne maatalousajalta. Muissa maissa se ei liene yhtä haluttu piirre miehessä. 

Vierailija
258/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian korkea koulutus? Riippu mitä se tyyppi tekee päivisin. Tädin mies on professori / tohtori ja ei kyllä tajua normaaliasioista juuri mitään. Osa siis tilastotietee tms, mutta vaikea keskustella ihan arkisista asioita ja kaveri ei osaa edes peruskonetta käynnistää... Eli riippu täysin henkilöstä muuten...

Eli kääntyy turnoffin puolelle? Itselle ainakin turnoff, koska en haluaisi, että mies on koulutetumpi

Vierailija
259/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole sinällään este seurustelulle. Kyllä voisin seurustella vaikka professorin kanssa. Tosin, professori on virka, jota yleensä hoitaa tohtorikoulutuksen saanut henkilö. Mutta toinen asia on se, olisiko esimerkiksi professori kiinnostunut minusta ja minä hänestä.

Olen kyllä maisteri ja kaiketi keskimääräistä hieman älykkäämpi, mutta kuitenkin liikunta, perhe yms on minulle kaikista tärkeintä. En jaksa kiinnostua äärimmäisen syvällisesti oikeastaan mistään aiheesta, vaikka pitkäjänteisesti jaksankin työskentellä, lukea ja pohdiskella. Kuitenkin se ymmärryksen taso on omasta halustani matalammalla. Joten tuskin kiinnostaisin professoria, tai hän minua. Minulle henkinen yhteys ja sopivuus on tärkeää. 

Vierailija
260/578 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt sarkasmia? Kun tuo väite kuullaan täällä usein naisten suusta. Ja molemmat väitteet ovat mielestäni täyttä puppua. 

Pelkoja voi olla monista syistä, mutta tuossa on kyse vain selityksestä, joka säästää omaa itsetuntoa. Ei ne kiinnostu, kun olen liian "hieno ja hyvä". Tietty hienous ja hyvyys voivat saada muunkin sisällön kuin koulutus ja äly. Liian kaunis esimerkiksi naisten kohdalla.

Ei se niin mene. Kyllä asiat ovat monimutkaisempia.

Mitä ollaan saunassa juteltu miesten kesken niin yks kaveri kertoi, että ollut aikalailla kahtiajakoisia kokemuksia. On ollu semmosia, jotka on ite tutkijanuralla ja joille se on ollut tosi positiivinen asia, sitten on semmosia, jotka on ollut kovia pätemään (jokainen varmaa tietää ihmistyypin, joka aina oikeassa) ja ovat sitten muuttuneet kuin sormia napsauttamalla vaivautuneeksi jos on tullut ammateista puhe ja käynyt ilmi, että se humumaisteri ei nyt olekaan niin huiman korkea koulutus toiseen verrattuna.