voiko miehen liian korkea koulutus olla turnoff?
Monesti sanotaan, että miehen liian matala koulutus voi olla turnoff, mutta voiko liian korkea koulutus olla myös?
Voisitko seurustella miehen kanssa, joka olisi tutkija tai professori?
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni on tietotekniikan DI, tekee vaativaa työtä ja on hyvin älykäs. Varmasti älykkäämpi kuin minä.
Hän ja muutama muukin tuntemani hyvin älykäs on henkilö on kyllä sillä tapaa stereotyyppisesti matemaattis-loogisesti älykkäitä, että jonkinlainen autismin/aspergerin piirre tulee ajatteluun.Se haittaa ensisijaisesti sosiaalista elämää, mutta mielestäni aiheuttaa myös tiettyä ajattelun jäykkyyttä. Ehkä siihen yhdistyy ripaus (sinänsä perusteltua) ylimielisyyttä, eli on totuttu siihen että ollaan itse askeleen edellä muita. Mutta tavallaan mennään aina säännöt edellä, jokin toimintamalli tai logiikka, eikä osata joustaa.
Fiksut ihmiset kyllä havainnovat tämänkin asian ja kehittävät siihen toimintatapoja. Mutta olen ihan varma että olen tyhmempi kuin puolisoni tai osa tutuistani, mutta monissa tilanteissa joustavuus korostuu, ts pärjään paremmin.
Itse en kuitenkaan usko ne
Korkea äo ei liity yhteen autismikirjon tai muun ajattelun jäykkyyden kanssa. Älykkyyshän on nimenomaan joustavaa ajattelua. Jos henkilö on ajattelussaan jäykkä, hänen äo:nsa ei voi olla kovin korkea. Itseen vertaaminen ei näissä toimi, eikä koulutustasoon vetoaminen, sillä kuten jo huomautin, niin korkean äo:n ihmisiä on vain vähän.
Olen ennenkin huomannut älykkyydestä täällä puhuttaessa, että se yhdistetään autismiin, mikä on hyvin outoa, koska autismissa on kyse aivojen toimintahäiriöistä ja kolmannes autisteista on kehitysvammaisia.
En tiedä mihin tällainen käsitys alun perin pohjautuu, että älykäs olisi "yhden asian mies" ja henkilö, jolla on vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessa. Kun ne lääketieteen käyttämät testit testaavat sitäkin miten asianmukaisia tulkinnat elämänmenosta ovat. Ehkäpä taustalla ovat jotkut leffat, jossa autistia kuvataan nerona tai omituisena tiedemiehenä?
Mutta jotenkin hiertää kun nämä Mensa tyypit ovat täällä palstalla Luulisi älykkäällä olevan parempaa tekemistä 😄
Vierailija kirjoitti:
Mutta jotenkin hiertää kun nämä Mensa tyypit ovat täällä palstalla Luulisi älykkäällä olevan parempaa tekemistä 😄
Kuule ihan samanlaisia he ovat kuin muutkin ihmiset. Joskus aivot narikkaan vaikka vauvapalstalla.
Kyllä minä olen seurustellut (lääketieteellisen) tutkijan kanssa, joka tohtori. Itse olen maisteri (eri alalta). Lapsuudenystäväni, joka itse amk:n käynyt, sen sijaan jätti OKM:n, koska ko. mies oli hänen makuunsa liian akateeminen snobi ja hän koki huonommuutta ko. miehen seurassa. Toki tuo oikiksen käynyt oli parempituloinen, eikä akateemisella uralla.
Mutta kyllä joillekin naisille miehen menestys koulutus- ja työrintamalla voi olla turn-off.
Tinderistä löytyi tällainen proffa tai tutkija. Siis joo tutkin taustat ja katoin netistä, että hän puhui totta taustoistaan. Tyyppi puhui ihan hirveää alapäähuumoria ja pillu ja tissit oli vaan mielessä. Olin tosi yllättynyt miten erilainen ihminen voi olla työelämässä ja sitten vapaa-ajalla. Ihan hirveä apina oli koko äijä koulutuksestaan huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen seurustellut (lääketieteellisen) tutkijan kanssa, joka tohtori. Itse olen maisteri (eri alalta). Lapsuudenystäväni, joka itse amk:n käynyt, sen sijaan jätti OKM:n, koska ko. mies oli hänen makuunsa liian akateeminen snobi ja hän koki huonommuutta ko. miehen seurassa. Toki tuo oikiksen käynyt oli parempituloinen, eikä akateemisella uralla.
Mutta kyllä joillekin naisille miehen menestys koulutus- ja työrintamalla voi olla turn-off.
OKM = OTM, sori
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt kiva tietää mitä se Mensan testaus pitää sisällään, mutta kukaan ei ole kysymykseeni vastannut.
Ei se joka tapauksessa niin voi olla että sekä henkilö itse että kaikki hänen kaverinsa ovat mensalaisia. Ellei jäseneksi pääse ristikoita täyttämällä. Testaus menettää merkityksensä täysin, jos kaikki saavat hyvin korkeita pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen pomo ryyppäs kaljaa vapaa-ajalla ja jopa töissä. Pienessä sievässä sai inspiraatiota työtehtäviin. Täysi alkkis siis vaikka Mensan jäsen onkin, ja voisin kuvitella hänet tänne kännipäissään vähän provoilemaan ajan kuluksi työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Sosiaalisesti taitavia ihmisiä löytyy monenlaisista ammateista. Sen ei voi sanoa olevan tunnuksenomaista vain matalastikoulutetuille tai korkeastikoulutetuille.
Koulutuksen perusteella ei voikaan, mutta älykkyyden perusteella voi todennäköisyyksiä jo alkaa laskemaan. Tietysti perhetaustalla ja kasvatuksella on iso merkitys, mutta kyllä ne älykkäät keskimäärin ovat sosiaalisesti parempia.
Kyllä yliopistolla professoreina on usein juuri high functioning autism tai asperger -tyylisiä henkilöitä. Kiinnostuksen kohteet vaikuttavat kapeilta ja sosiaalisesta kanssakäymistä huomaa myös.
Itselläni mies DI, ja kuten täällä muutkin kirjoittaneet DI-miehistä, on hänkin todella älykäs mutta myös käytännön osaamista löytyy paljon. Mutta monesti juuri tohtoritasolla on ei-niin-käytännönläheisiä ihmisiä. Mutta toki kaikenlaisia! Tunnen myös varsin puuhakkaita ja käytännönläheisiä tohtoreita.
T. Maisteri
Autistit voivat olla älykkyydeltään mitä vain! Osa on älykkäitä, osa kekiverto ja osa tosiaan kehitysvammaisia. Nykyään puhutaan lisäksi autismikirjosta eli siihen sisältyy myös Aspergerin syndrooma eli juurikin "professorityyppi". Olen sellaisen äiti itsekin. Älykkyyden osa-alueissa ja taidoissa voi olla eroja, eli kykyprofiili voi olla epätasainen.
T. Maisteri
Vierailija kirjoitti:
Olen ennenkin huomannut älykkyydestä täällä puhuttaessa, että se yhdistetään autismiin, mikä on hyvin outoa, koska autismissa on kyse aivojen toimintahäiriöistä ja kolmannes autisteista on kehitysvammaisia.
En tiedä mihin tällainen käsitys alun perin pohjautuu, että älykäs olisi "yhden asian mies" ja henkilö, jolla on vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessa. Kun ne lääketieteen käyttämät testit testaavat sitäkin miten asianmukaisia tulkinnat elämänmenosta ovat. Ehkäpä taustalla ovat jotkut leffat, jossa autistia kuvataan nerona tai omituisena tiedemiehenä?
Rainman ja Sheldon Cooper ovat olleet varmaan suuria tekijöitä populaarikulttuurissa. Muitakin vastaavia on... Populaarikulttuurissa älykkäät usein näytetään hieman omituisina, koska keskivertoihmisen pitää siitä että jos on jossain erityisen hyvä niin sitten pitää vastaavasti olla jossain erityisen huono.
Vierailija kirjoitti:
AV-palstahan on mitä parhain tapa nollata nuppia kun on tehnyt aivotyötä pitkän päivän.
Pitääkö paikkansa, että älykkäät rakastavat keskustelupalstoja? Sillä verukkeella minä täällä kirjoittelen.
T. Maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt kiva tietää mitä se Mensan testaus pitää sisällään, mutta kukaan ei ole kysymykseeni vastannut.
Ei se joka tapauksessa niin voi olla että sekä henkilö itse että kaikki hänen kaverinsa ovat mensalaisia. Ellei jäseneksi pääse ristikoita täyttämällä. Testaus menettää merkityksensä täysin, jos kaikki saavat hyvin korkeita pisteitä.
Parikymmentä vuotta sitten se oli sellainen nivuska palikkatestejä. Aikaa meni parisen tuntia muistaakseni. Ja kyllä, ne viimeiset ovat vaikeita. Keskivertotallaaja ei kovin pitkälle siinä pääse.
En uskoisi, että olisi yhteistä menestyvän tohtorismiehen kanssa. Ihan rehellisesti sanottuna kokisin itseni alempiarvoiseksi kun en ole kovin työelämässä tai opinnoissa menestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rainman ja Sheldon Cooper ovat olleet varmaan suuria tekijöitä populaarikulttuurissa. Muitakin vastaavia on... Populaarikulttuurissa älykkäät usein näytetään hieman omituisina, koska keskivertoihmisen pitää siitä että jos on jossain erityisen hyvä niin sitten pitää vastaavasti olla jossain erityise
Keakiverroille ja heikommille lapsena opetetaan että "kaikki ovat hyviä jossain", mutta sanomaatta jää että jotkut ovat hyviä kaikessa...
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys ei tarkoita, että muuten olisi elämässään fiksu ja järkevä. Voi olla ihan hirveä perseilijä, joka rakastaa tällaisia keskustelupalstoja. Todennäköisempää on kyllä, että olisi Ylilaudalla eikä täällä. Siellä saa perseillä vielä enemmän kuin täällä.
En ymmärrä miksi tähän ketjuun tunkee kokoajan ihmiset puhumaan amk-insinööreistä ja dippainsseistä, kun jo aloitusviestissä sanotaan, että kyse on tohtori- ja professori-tasosta.