Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäiden vanhempien verkkoasiointi (kanta, ajanvaraukset ym)

Vierailija
06.04.2024 |

Lähisukulainen ylipuhuu iäkkäitä vanhuksia hankkimaan pankkitunnukset asioiden hoitamiseksi. Käytännössä, koska vanhukset eivät osaa käyttää nettiä eivätkä osaa edes tekstaria lähettää, pankkitunnukset menisi tälle lähisukulaiselle ja hän sitten hoitaisi reseptien uusinnat, terveyskeskuksen aikavaraukset ja muut.

Vanhukset eivät ole hoksanneet että jos lähisukulainen saa heidän pankkitunnuksensa, hän pääsee katsomaan myös kaikki heidän pankkiasiansa. Ajattelevat että pankkitiedot voi ikään kuin sulkea pois tunnuksista, mutta tällainen ei liene mahdollista?

Mitä muita vaihtoehtoja olisi tällaisten asioiden hoitamiseksi toisen ihmisen kautta? Siten että heidän ei tarvitsisi tilitietojaan kenellekään näyttää.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi hoitaa kaikki mahdolliset valtuutukset, sopimukset, valtakirjat sun muut valtuudet "ajoissa kuntoon" jos vanhus itse ei halua sellaisia tehdä? Ei mitenkään.

Jossain vaiheessa joutuu holhouksenalaiseksi, jolloin määrätään yleinen edunvalvoja. Jonkunhan asiat täytyy hoitaa, mikäli ei itse kykene.

Vierailija
102/118 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi hoitaa kaikki mahdolliset valtuutukset, sopimukset, valtakirjat sun muut valtuudet "ajoissa kuntoon" jos vanhus itse ei halua sellaisia tehdä? Ei mitenkään.

Jossain vaiheessa joutuu holhouksenalaiseksi, jolloin määrätään yleinen edunvalvoja. Jonkunhan asiat täytyy hoitaa, mikäli ei itse kykene.

No tuohan on päivänselvä asia. Mutta ei vastaa näiden asioiden hoito-vaatijien puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: Ei asioita ole pakko hoitaa etukäteen kuntoon, jos ei halua. Ihan vapaasti saa hoitaa asiansa niin, että laskut  menee perintään ja sitten ulosottoon ja pahimmassa tapauksessa, jos asuu vuokralla, tulee häätö maksamattomien vuokrien takia, tai jos asuu taloyhtiössä, taloyhtiö voi ottaa asunnon haltuunsa maksamattomien yhtiövastikkeiden takia. Ja ihan saa vanhus istua pimeässä, jos sähkölaskut on jääneet maksamatta. Jossain vaiheessa sitten joku viranomainen puuttuu asiaan. Viimeistään sitten, kun vanhus tavaroineen on kannettu asunnosta ulos ja naapurit ehkä huomaa, ettei tuo ihminen taida kyetä huolehtimaan itsestään. Voi puuttua jo aiemminkin, esimerkiksi vuokranantaja tai isännöitsijä tehdä vanhuksesta huoli-ilmoituksen. 

Mitä tulee edunvalvontavaltuutukseen, niin sehän ei vielä tarkoita, että saisi hoitaa vanhuksen asioita. Ensin lääkärin pitää todeta, että vanhus on nyt kykenemätön hoitamaan asioitaan. Tähänkin voi mennä aikaa, koska muistisairaudenkin toteamiseen ennenkuin lääkäri voi moisen todistuksen kirjoittaa, vaaditaan yleensä myös pään magneettitutkimus. Jonotusajat ainakin julkiselle voi olla useampia kuukausia.  Sen jälkeen edunvalvontavaltuutus toimitetaan Digi- ja viestintävirastolle, jossa kestää sellaiset 3-6 kk ennenkuin edunvalvonta voidaan myöntää sille henkilölle, jonka vanhus on  edunvalvontavaltuutuksessaan nimennyt tulevaksi edunvalvojakseen. Eli tässä voi olla hyvinkin pitkä aika siitä hetkestä, kun vanhus ensimmäisiä kertoja jättää laskunsa maksamatta, siihen hetkeen, että joku muu saa oikeudet huolehtia vanhuksen asioista.  Vähintäänkin vanhuksen kannattaisi laittaa kaikki säännölliset juoksevat menot menemään suoraveloituksena pankkitililtä, jotta ei ainakaan häätö ehdi tulla sitä ennen kuin joku saa oikeudet alkaa maksella vanhuksen tililtä vanhuksen laskuja. 

Vierailija
104/118 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ap:lle: Ei asioita ole pakko hoitaa etukäteen kuntoon, jos ei halua. Ihan vapaasti saa hoitaa asiansa niin, että laskut  menee perintään ja sitten ulosottoon ja pahimmassa tapauksessa, jos asuu vuokralla, tulee häätö maksamattomien vuokrien takia, tai jos asuu taloyhtiössä, taloyhtiö voi ottaa asunnon haltuunsa maksamattomien yhtiövastikkeiden takia. Ja ihan saa vanhus istua pimeässä, jos sähkölaskut on jääneet maksamatta. Jossain vaiheessa sitten joku viranomainen puuttuu asiaan. Viimeistään sitten, kun vanhus tavaroineen on kannettu asunnosta ulos ja naapurit ehkä huomaa, ettei tuo ihminen taida kyetä huolehtimaan itsestään. Voi puuttua jo aiemminkin, esimerkiksi vuokranantaja tai isännöitsijä tehdä vanhuksesta huoli-ilmoituksen. 

Mitä tulee edunvalvontavaltuutukseen, niin sehän ei vielä tarkoita, että saisi hoitaa vanhuksen asioita. Ensin lääkärin pitää todeta, että vanhus on nyt kykenemätön hoitamaan asioitaan. Täh

Olipas sinulta "asiallinen" kirjoitus 😂 Etenkin kun olen monesti ketjussa sanonut, että heillä laskut menee suoramaksuna eli eivät jää maksamatta. Eivät asu vuokralla, häätöä ei voi tulla ja muutenkin taloudellinen tilanne kunnossa. Enempää en jaksa edes kommentoida, kun ei näitä näköjään kuitenkaan lueta. Ap

Näytä aiemmat lainaukset

No sori, että en lukenut koko ketjua ensin.

Vierailija
106/118 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä vanhemmat ovat päättäneet, tuliko pankkitunnuksia?

Vierailija
107/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä vanhemmat ovat päättäneet, tuliko pankkitunnuksia?

Ei. Eikä muutakaan valtuutuksia. Ap

Vierailija
108/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten kannattaa ottaa käyttöön mobiilivarmenne, niin ei tarvitse käyttää pankkitunnistautumista.

https://mobiilivarmenne.fi

Se on riskialtista nykyaikana. Rikollisilla on yhä pirullismepia keinoja päästä ihmisten tietoihin.

Vierailija
109/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten kannattaa ottaa käyttöön mobiilivarmenne, niin ei tarvitse käyttää pankkitunnistautumista.

Ei irtoa ilman pankkitunnuksia.

Vierailija
110/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaan niin hirveän hidas ja työläs tie, vie aikaa monta kuukautta. Oman vanhemman kohdalla prosessi aloitettiin, kun hän ei kyennyt enää pitämään kynää kädessä eli ei voinut allekirjoittaa tilisiirtoja. Prosessi oli vielä kesken, kun vanhempani menehtyi yli kolme kuukautta myöhemmin.

Vierailija
111/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa on selvää että jos toinen heistä menee huonoon kuntoon tai menehtyy, silloin toinen jotain valtuutuksia hoitaa kuntoon omalta osaltaan. Nyt heillä tosiaan paperit, että toisen asioista saa toinen päättää. Nyt heitä kuitenkin kaksi täysjärkistä, jotka tosiaan itse saavat asiansa hoidettua. Ap

Vierailija
112/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa on selvää että jos toinen heistä menee huonoon kuntoon tai menehtyy, silloin toinen jotain valtuutuksia hoitaa kuntoon omalta osaltaan. Nyt heillä tosiaan paperit, että toisen asioista saa toinen päättää. Nyt heitä kuitenkin kaksi täysjärkistä, jotka tosiaan itse saavat asiansa hoidettua. Ap

Toivotaan että riittää

Vierailija
113/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niin.

Vierailija
114/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi.fi kautta voi antaa tietyt valtuutukset kuten esim reseptit, että toinen voi ostaa/tilata toimitettua. Toki tähänkin tarvitsee olla ne pankkitunnukset, että sinne pystyy kirjautuu.

Kuka estää vanhuksia hankkimasta mobiilivarmennetta? Maksaa alle 2€ teleoperaattorilla. Vaihdetaan SIM-kortti uuteen ja pankkitilille ei kurkita.

Mobiilivarmenne on vain digitaalinen henkilötodistus.  Ja se on henkilökihtainen.

Jos sillä kirjautui pankkiin, voi pankkitileillä tehdä kaikkea sitä, mitä tilin omistajakin voi tehdä.  Maksaa laskuja, siirtää rahaa muille tileille jne

Ei se pankkitilin omistajaa mitenkään suojaa, jos hän luovuttaa oman mobiilivarmenteenda jonkun toisen käyttöön.

Ja sitäpaitsi siinä pitää muista oma pin-koodinsa.

Vierailija
115/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että aloittaja on itse tässä tilanteessa mitä hän on kuvaillut aloituksessa kautta rantain.

Vierailija
116/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että aloittaja on itse tässä tilanteessa mitä hän on kuvaillut aloituksessa kautta rantain.

Totta hemmetissä olen tässä yhtenä osallisena, ei tämä mikään keksitty juttu ole. Mutta en ole vanhuksista kumpikaan enkä lähiomainen. Ap

Vierailija
117/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö ostaa sitä varten mobiili, jos ei sellaista muuten tarvitse ja maksaa vielä kalliit kuukausimaksut, saati että näkisi sitä käyttää.

Vierailija
118/118 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö ostaa sitä varten mobiili, jos ei sellaista muuten tarvitse ja maksaa vielä kalliit kuukausimaksut, saati että vanhus näkisi sitä käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi