Iäkkäiden vanhempien verkkoasiointi (kanta, ajanvaraukset ym)
Lähisukulainen ylipuhuu iäkkäitä vanhuksia hankkimaan pankkitunnukset asioiden hoitamiseksi. Käytännössä, koska vanhukset eivät osaa käyttää nettiä eivätkä osaa edes tekstaria lähettää, pankkitunnukset menisi tälle lähisukulaiselle ja hän sitten hoitaisi reseptien uusinnat, terveyskeskuksen aikavaraukset ja muut.
Vanhukset eivät ole hoksanneet että jos lähisukulainen saa heidän pankkitunnuksensa, hän pääsee katsomaan myös kaikki heidän pankkiasiansa. Ajattelevat että pankkitiedot voi ikään kuin sulkea pois tunnuksista, mutta tällainen ei liene mahdollista?
Mitä muita vaihtoehtoja olisi tällaisten asioiden hoitamiseksi toisen ihmisen kautta? Siten että heidän ei tarvitsisi tilitietojaan kenellekään näyttää.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
DVV:n sivuilla on hyviä ohjeita asioiden hoitamiseen ennen edunvalvontaa:
https://dvv.fi/edunvalvonta-ja-toisen-asioiden-hoitaminen
Jos hoitaa vanhuksen pankkiasioita, niin ne pitää sopia pankin kanssa. Vanhuksen tunnuksilla niitä ei saa tehdä, vaan pitää olla omat tunnukset, millä voi käyttää vanhuksen sellaista tiliä, johon vanhus on antanut käyttöoikeuden.
He nimenomaan eivät halua, että kukaan hoitaa heidän pankkiasioitaan, tai pääsee heidän pankkitietoihinsa. Haluavat pitää raha-asiat itsellään, yksityisinä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ajattelette heti pahasti?
Monesti ne tunnukset todella ovat nopein ja helpoin tapa hankkia keino, jolla nopeiten ja helpoiten saa asiat hoidettua. Lähiomainen voi tässäkin tapauksessa ajatella aivan vilpittömästi sitä, että tilanne on win-win, kun vanhusten asioita hoidetaan mutta ne hoidetaan tavalla joka myös auttajalle on nopein ja helpoin. Jos minulla olisi sukulainen, joka hoitaisi asiani, minusta olisi kohtuullista sellaisesta ajan- ja vaivannäöstä jopa maksaa.
Tuntuu hullulta sekin, että omaisen pitäisi auttaa pyyteettä 24/7 vanhuksia, ehkä mielellään jopa antaan vanhuksille vähän rahaa siitä hyvästä, että saa olla heidän pyyteetöön palvelijansa mahdollisesti vielä seuraavat 30 vuotta. Ja jos yrittää "luistaa" tästä pyyteettömyydestään edes tekemällä asian mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi, saa melkein poliisit peräänsä, kun on kehdannut sellaista ehdottaa.
Hmm. Jos on kaksi tapaa hoitaa asioita, 1.valtuutus jolla pääsee kaikkiin tarpeellisiin tietoihin mutta ei pankkitietoihin, tai 2.pankkitunnukset joita ei lähiomaisella saa lain mukaan edes olla ja joilla pääsee kaikkiin tarpeellisiin tietoihin JA pankkitietoihin joita vanhukset eivät halua lähiomaisensa näkevän,
miksi sinusta tuo pankkitunnusten saaminen on ainoa oikea ratkaisu? Ei minusta kuulosta lainkaan vilpittömältä painostaa vanhuksia tällaiseen. Saatatpa olla itse tämä lähiomainen. Ap
Pankkitunnuksilla saa laskut maksettua siinä vaiheessa, kun toinen joutuu sairaalaan. Ap itse kuulostaa hieman vainoharhaiselta kyllä.. Aika normaalia, että joku auttaa esim. laskujen maksussa, vaikka vanhus itse sen puhelimen hyväksynnän tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Pankkitunnuksilla saa laskut maksettua siinä vaiheessa, kun toinen joutuu sairaalaan. Ap itse kuulostaa hieman vainoharhaiselta kyllä.. Aika normaalia, että joku auttaa esim. laskujen maksussa, vaikka vanhus itse sen puhelimen hyväksynnän tekisi.
He hoitavat pankkiasiansa itse, laskut menee suoramaksuna ja näin haluavat toimia jatkossakin. He eivät halua, että kukaan pääsee heidän pankkitietoihinsa. Miksi sinusta on vainoharhaista ymmärtää, että haluavat pitää pankkiasiat yksityisinä? He ovat yhä ihmisiä, täysin toimivaltaisia sellaisia, vaikka ovatkin vanhoja. Sitä on kunnioitettava, eikä siinä ole sinullakaan nokan koputtamista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotain mätää asiassa on kun noin kovasti haluaa toisten pankkitunnukset käyttöönsä.Eikö hälytyskellot soi ? En antaisi.
TÄMÄ.
miksi sinusta tuo pankkitunnusten saaminen on ainoa oikea ratkaisu? Ei minusta kuulosta lainkaan vilpittömältä painostaa vanhuksia tällaiseen. Saatatpa olla itse tämä lähiomainen. Ap
Saatatpa itse nyt kuulosta ihmiseltä, jolla on alkavaa vainoharhaisuutta. Tietenkään se lähiomainen ei ole täällä, ja se, että moista kuvittelet, kertoo kyllä siitä, että nyt stressi alkaa tehdä jo tepposia.
Minä en kuvittele, että teidän tilanteessanne tunnusten saanti on ainoa ratkaisu. Mutta tunnistan paljon persoonallisuuksia, jotka ihan suoraviivaisuuttaan haluavat tehdä asiat jollain sellaisella tavalla, joka on heidän käsityksensä mukaan helpoin ja nopein. Tämäkään ihminen tuskin iltojaan ja vapaa-aikojaan viettää tutkien Kelan sivuilla ja muille miten asia pitäisi kaikkien sääntöjen mukaan hoitaa. Yrittää vain auttaa. Ehkä. Meitä on moneen junaan. Jos kyseinen henkilö on alkoholiin taipuva tai teidän suvussa on yleisemminkin mt-puolen häiriöitä, ehdotuksesta on syytä olla epäluuloinen. Aika usein vain on niinkin, että epäluuloisia ovat ne autettavat vanhukset - ja perinnöstään kovin, kovin huolestuneet kärkkyjät.
Ei voi tietää. Ja edelleenkään en ole omaisenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys miksi lähiomainen haluaa nimenomaan pankkitunnukset asioiden hoitoon. Vastausta ei tarvinne kauaa miettiä.
sopisit hyvin vainoharhaiseksi pilkun nus sija pankkivirkailijaksi, joilla ei ole omakohtaista kokemusta vanhusten asioiden hoidosta nyky suomessa
Minä hoidan oman vanhemman pankki-, apteekki- ja terveysasiat ihan valtuutuksilla eikä minulla ole hänen pankkitunnuksia. Ihan hyvin on toiminut.
"Tämäkään ihminen tuskin iltojaan ja vapaa-aikojaan viettää tutkien Kelan sivuilla ja muille miten asia pitäisi kaikkien sääntöjen mukaan hoitaa. Yrittää vain auttaa. Ehkä. Meitä on moneen junaan. Jos kyseinen henkilö on alkoholiin taipuva tai teidän suvussa on yleisemminkin mt-puolen häiriöitä, ehdotuksesta on syytä olla epäluuloinen. Aika usein vain on niinkin, että epäluuloisia ovat ne autettavat vanhukset - ja perinnöstään kovin, kovin huolestuneet kärkkyjät.
Ei voi tietää."
Minä tiedän tästä tilanteesta paljon, paljon enemmän kuin sinä. Ja edelleen, jos ja kun asiat voi hoitaa samalla tavoin ilman, että näkee pankkitilejä, ei ole syytä saada vaatia nähdä pankkitilejä, vastoin vanhusten omaa tahtoa. Jokainen tajuaa, ettei asia mene aivan oikein silloin. Ap
Ei mun äitilläkään ole mitään verkkotunnuksia ja hyvin pärjäilee. Terveystiedot voidaan postittaa kirjeenä. Apteekkiasiat hoidetaan apteekissa. Laskut toimitetaan pankin laatikkoon. Tosi vanhanaikaista, mutta toimii siltikin.
Mun mielestä tällaiset asiat pitää mennä niin että ihminen itse pyytää että jotain järjestelyitä tehdään asioiden hoitamiseksi jos tarvetta on. Ei niin että ulkopuolinen haluaa järjestelyitä ja sitä sitten tuuttaa vanhemmille. Etenkin kun verkkopankkitunnuksista kyse. Tässäkin tapauksessa kuulostaa siltä ettei tarvetta edes oikeasti ole. Kieron vaikutelman antaa tämä omainen.
Tehkää edunvalvontavaltakirja. Tätä suosittelen kyllä ihan jokaiselle, jo 30-v. lähtien. Jos joudut vaikka äkillisesti sairaalaan, kuka hoitaa ja mitä? Valtakirjalla asiointi helpottaa käytännön asoiden hoitoa todella paljon. Ohjeita löytyy netistä, mutta asianajaja tekee sen 100 eurolla tai allekin. Valtakirjasta voi rajata myös pois tietyt asiat niin halutessaan. Nimetä valtuutetun ja varavaltuutetun jne. Äitini järki pelaa täysin, mutta kädet toimivat huonosti (reuma, nivelrikko), joten ei voi eikä halua käyttää älypuhelnta tai tietokonetta. Teimme ensin tuon valtakirjan ja myöhemmin vahvistimme sen ihan käytännön asioiden hoitamiseksi viralliseksi edunvalvonnaksi DVV:ssa. Äitini oli ainakin helpottunut, kun ei tarvitse miettiä maksuja tai raha-asioita. Tiliotteet hän saa paperisina kotiin. Jos hän haluaa muutoksia, teen ne tai käymme yhdessä varatulla ajalla pankissa. Lisäksi varaan tarvittaessa lääkäriajat (tähän yllättäen tarvittiin eräässä kaupungissa ihan erillinen sopimus / valtakirja). Käytäntö on ainakin helpottanut hänen huoliaan ja soitellessamme aina mainitsen, että maksut on hoidettu ja tarkistettu. Suurin osa on tietysti suoraveloituksessa, mutta esim. kauppapalvelulaskun tarkistan mielelläni itse, jotta näen hänen todellakin tilanneen kunnolla ruokaa eikä turhaan pihistelleen esim. hedelmistä.
Ehdottomasti ei kenellekään sukulaiselle pankkitunnareita! Hyvä tahto - no, se voi jännästi muuttua, jos tilillä onkin vähän suurempia summia...
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nyt siis lähinnä reseptien uusinta kanta.fi-palvelun kautta, käyntitietojen katsominen samalta sivustolta ym. Ja jossain ajamvarausasioissa kun täytyy varata tunnistautumisen kautta. Muuten hoitavat apteekkiasiat ym itse, mutta verkkoasiointiin tarvitsevat apua. Ap
Monissa kunnissa voi soittaa reseptin uusimiset.
Vierailija kirjoitti:
Apteekki voi hoitaa reseptien uusinnan ,ehkä 0-5€ kpl. Pankkitunnuksilla hoidetaan vain pankkiasioita!
Pankki tunnuksilla hoidetaan monia asioita. Kätevää kun yks käy kaikkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi.fi kautta voi antaa tietyt valtuutukset kuten esim reseptit, että toinen voi ostaa/tilata toimitettua. Toki tähänkin tarvitsee olla ne pankkitunnukset, että sinne pystyy kirjautuu.
Kuka estää vanhuksia hankkimasta mobiilivarmennetta? Maksaa alle 2€ teleoperaattorilla. Vaihdetaan SIM-kortti uuteen ja pankkitilille ei kurkita.
no joopa joo, et sä tajuu,kun vanhukset,,jopa 60 v on niitä jotka eivät osaa tehdä pdf,maksaa verkossa, joku ehkä sähköpostin just kirjoittaa,lukee netistä vain lehdet,läppärillä, jolle joku on asettanut kaiken valmiiksi, osaa kirjautua ,ei muuta. esim. pankkiasiointi läppärillä ihan toivotonta, sekin sivusto muuttuu koko ajan . älypuhelin se vasta vaikea onkin, sen koko,ja kun ei ole aikoinan ollut moisia ja valiinputjia,ei työssäkään oikein ehtinyt tähän aikakauteen. mutta monilla oppimiskykyä ei ole vaan. olkoon mobiilivarmenne,,mites se sitä käyttää.edes pankkikortilla makseta kun mites päin se siihen työnnettiin ja ei näe onko tilillä katetta,toisin kun nostaa tai hänelle nostetaan vaikka pari kertaa kk käteistä, näkee heti lompasasta onko rahnaa mihin ostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäisistä on kyse? Miten on mahdollista ettei ole kännykkää eikä tietokonetta? Mun yli 80-vuotiaat vanhemmat on käyttäneet nettipankkia ja kännyköitä alusta asti/ useampia vuosikymmeniä.
Mutta itse ongelmaan: menkää lakimiehen luo tekemään kaikki tarvittavat paperit ja valtakirjat ihan kaikkiin asiointipaikkoihin oikeamuotoisina. Maksaa muutaman satasen mutta helpottaa tulevia vuosia.
On heillä kännykät, mutta kuten sanottu, eivät osaa lähettää esim. tekstareita ja nettiin tms ei heidän puhelimilla edes pääse. 85 on ikää.
Ajatteletko että koska sinun vanhempasi osaavat käyttää kännyköitä ja nettipankkia, se tieto auttaa jotenkin muiden vanhusten kanssa? 😄 Tiedoksesi, että Suomessa on PALJON jopa 60+ -vuotiaita, jotka eivät osaa käyttää nettiä, verkkopalveluita tai edes älykännykkää.
N
Oletko ihan varma esittämästäsi ikärajasta?
t. 61v työssäkäyvä vanhus, joka käyttää työssään ja yksityiselämässään nettiä, verkkopalveluita ja älykännykkää. Työpaikallani on paljon muitakin 60+ työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nyt siis lähinnä reseptien uusinta kanta.fi-palvelun kautta, käyntitietojen katsominen samalta sivustolta ym. Ja jossain ajamvarausasioissa kun täytyy varata tunnistautumisen kautta. Muuten hoitavat apteekkiasiat ym itse, mutta verkkoasiointiin tarvitsevat apua. Ap
Monissa kunnissa voi soittaa reseptin uusimiset.
Niin voi soittaa. Yliopiston apteekki uusii reseptit kanta-asiakkaille maksutta.
Tämä homma on Suomessa tosi hankalaksi tehty. Itse olin tosi onnellinen isän edunvalvontavaltuutettuna, että hänellä oli ne pankkitunnukset itsellään olemassa.
Kyllä: Käytin hänen pankkitunnuksiaan hänen asioidensa hoitamiseen, vaikka ei olisikaan virallisesti saanut. Tietenkin minulla oli myös ihan oman pankkitilini kautta yhteys hänen pankkitietoihinsa, joten niistä ei todellakaan ollut kyse, vaan kaikesta muusta, mikä vaati tunnistautumista. Olin mm. Trafiin ja Vero.fi:hin yhteydessä hänen asioistaan ja samoin Kanta-palveluihin. Isä tiesi ja ymmärsi minun näin tekevän: hänellä oli vain muistisairaus, jonka takia hän ei enää itse osannut tehdä asioita.
Tiedän muita tapauksia, joissa omainen on joutunut hoitamaan perinteisesti asioiden pankkitunnuksettoman vanhuksen asioita. Se on ollut nykypäivänä jo todella hankalaa, koska kaikki palvelut on siirretty sähköiseen asiointiin. Vaatii mm. omasta työstä poissaoloja ym.
Todennäköisesti Suomi on täynnä aikuisia lapsia, jotka käyttävät omien vanhempiensa pankkitunnuksia näiden asioiden hoidossa, vaikka ei lain mukaan saisi. Tämä on sellainen ns. vaiettu julkinen salaisuus, joka tiedetään myös pankeissa. Et saa sanoa, mutta ymmärrys on, että teet niin kuitenkin.
Vanhukset kertoivat aiemmin minulle, että heidän pitäisi hankkia pankkitunnukset että lähiomainen saisi hoidettua heidän asioitaan verkossa. Tuli puheeksi, että lähiomainen näkee sitten myös heidän pankkiasiansa, eivätkä halunneet sitä. Haluavat pitää raha-asiat omanaan. Asia pyöri päässä ja täältä kysyin neuvoja. Selvisi että itse asiassa pankkitunnuksia ei saa näin edes käyttää ja että suomi.fi-valtuutus olisi laillinen ratkaisu ja hyvä siinäkin mielessä, että vanhusten pankkitietoihin ei ole silloin muilla pääsyä.
Nyt kun soitin kertoakseni tästä valtuutus-mahdollisuudesta, selvisi että eivät he alunperinkään ole pankkitunnuksia tai verkkoasiointia halunneet. Ovat hoitaneet asiat suoraan apteekissa, tk:ssa, Terveystalolla ym ja olisivat itse sitä mieltä että näin jatkaisivat. Mutta lähiomainen on kuulemma nyt jatkuvasti painostanut, että pankkiitunnukset on hankittava jotta hän alkaa hoitaa asioita. Ihmettelivät itsekin etteivät ymmärrä mikä tarkoitus tällä nyt on, mutta olivat jo suostumassa pankkitunnuksiin, koska kuulemma "ne vaan on nyt hankittava". Ja annettava lähiomaisen käyttöön. Ottivat alunperinkin tämän puheeksi minun kanssani siksi että heitä asia vaivasi, ja vielä enemmän kun sanoin että sieltä näkee sitten kaikki pankkiasiatkin.
Nyt kannustin heitä miettimään mitä itse haluavat ja katsovat tarpeelliseksi ja toimimaan sitten sen mukaan. Ei kenenkään muun painostuksen mukaan! Puhuttiin myös että soittavat esim. Kansalaisneuvontaan jotta saavat sieltä neuvoja. Nyt ainakin aikoivat pysyä vanhassa systeemissä eli asioivat itse, ja mahdollisesti ne valtuutukset lähiomaiselle antavat, mutta eivät pankkitunnuksia.
Minulla ei tässä ole muita "taka-ajatuksia" kuin se, ettei vanhuksia huijata tai pakoteta sellaiseen mitä eivät halua. Heidän asioitaan hoitaa usea ihminen, minäkin, ja kaikki on sujunut aivan hyvin näin. Asuvat omillaan ilman mitään kotiapuja tms, hyväkuntoisia vanhuksia. Ap