Iäkkäiden vanhempien verkkoasiointi (kanta, ajanvaraukset ym)
Lähisukulainen ylipuhuu iäkkäitä vanhuksia hankkimaan pankkitunnukset asioiden hoitamiseksi. Käytännössä, koska vanhukset eivät osaa käyttää nettiä eivätkä osaa edes tekstaria lähettää, pankkitunnukset menisi tälle lähisukulaiselle ja hän sitten hoitaisi reseptien uusinnat, terveyskeskuksen aikavaraukset ja muut.
Vanhukset eivät ole hoksanneet että jos lähisukulainen saa heidän pankkitunnuksensa, hän pääsee katsomaan myös kaikki heidän pankkiasiansa. Ajattelevat että pankkitiedot voi ikään kuin sulkea pois tunnuksista, mutta tällainen ei liene mahdollista?
Mitä muita vaihtoehtoja olisi tällaisten asioiden hoitamiseksi toisen ihmisen kautta? Siten että heidän ei tarvitsisi tilitietojaan kenellekään näyttää.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekki voi hoitaa reseptien uusinnan ,ehkä 0-5€ kpl. Pankkitunnuksilla hoidetaan vain pankkiasioita!
Pankki tunnuksilla hoidetaan monia asioita. Kätevää kun yks käy kaikkiin
Kätevää silloin kun ne asiat hoitaa itse. Ap:n tapauksessa näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäisistä on kyse? Miten on mahdollista ettei ole kännykkää eikä tietokonetta? Mun yli 80-vuotiaat vanhemmat on käyttäneet nettipankkia ja kännyköitä alusta asti/ useampia vuosikymmeniä.
Mutta itse ongelmaan: menkää lakimiehen luo tekemään kaikki tarvittavat paperit ja valtakirjat ihan kaikkiin asiointipaikkoihin oikeamuotoisina. Maksaa muutaman satasen mutta helpottaa tulevia vuosia.
On heillä kännykät, mutta kuten sanottu, eivät osaa lähettää esim. tekstareita ja nettiin tms ei heidän puhelimilla edes pääse. 85 on ikää.
Ajatteletko että koska sinun vanhempasi osaavat käyttää kännyköitä ja nettipankkia, se tieto auttaa jotenkin muiden vanhusten kanssa? 😄 Tiedoksesi, että Suomessa on PALJON jopa 60+ -vuotiaita, jotka eivät osaa käyttää nettiä, verkkopal
Oletko ihan varma esittämästäsi ikärajasta?
t. 61v työssäkäyvä vanhus, joka käyttää työssään ja yksityiselämässään nettiä, verkkopalveluita ja älykännykkää. Työpaikallani on paljon muitakin 60+ työntekijöitä
Olen, koska työssäni tapaan tällaisia ihmisiä paljon. Työikäisiä ihmisiä, jotka eivät osaa ollenkaan käyttää nettiä tai sitä älykännykkääkään, monella ei ole edes laitteita. Kas kun nykyäänkin on paljon ammatteja, joissa ei tarvitse tietokoneita käyttää ollenkaan, ja kun on ikänsä tehnyt sellaista työtä, niin ei vain ole koskaan tarvinnut opetellakaan. Tottakai on eri asia heillä, joilla tämä on jo työssä tullut vastaan 😄
Omat vanhempani ovat myös olleet työssä, jossa ei tietokoneita tarvittu, vaikka ne yleistyivätkin heidän viimeisimpinä työvuosinaan. Äidin työhön ei tietokoneita tullut lainkaan, isän työpaikalle tuli yksi kone, jota muut käyttivät. Hän ei, koska ei tarvinnut, asiat hoitui edelleen paperilla. Ovat olleet siis eläkkeellä jo 90-luvulta saakka. Ap
.
Valtuutus tilille kannattaa kuitenkin tehdä. Joku edellä mainitsi, että jo nuorempanakin. Kenenkään, varsinkaan 85v, ei kannata kuvitella, että ei voisi sairastua ja haluta vaan jatkaa kuten ennenkin. Lääkäriasiat ja reseptien uusinnat on helppoa hoitaa toisen puolesta, laskut saa maksupalveluun, mutta rahoihin ei pääse käsiksi jos vanhus ei yhtäkkiä pysty siihen itse. Joku aivoinfarkti, lonkkamurtuma tai muu, muutama kuukausi sairaalassa, ja pankkikorttia ei löydy, tunnuslukua ei muista, niin siinä sitten ollaan ongelmissa. Pankki vaatii, että vanhus menee itse paikanpäällä hoitamaan asioita, mutta monelta ei onnistu. Kaikilla ei ole edes voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta, niin pitäisi käydä poliisiasemalla ensin. Vaikka saisi järjestymään niin aikaa menee viikkoja. Pahimmillaan tuossa on kierre, kun rahaa ei ole, ei pääse hoitamaan asioita ja rahaa ei saa, kun ei ole niitä asioita hoidettu. Helppoa, kun omat jalat ja pää toimii jotenkin, mutta ei siinä vaiheessa, kun jompikumpi tai molemmat menee.
Onko seuraava helppouden ja kätevyyden vaihe sitten se, että vanhuksesta huolehtiva henkilö siirtää rahat omalle tililleen jos käy vanhuksen puolesta ruokakaupassa, apteekissa tai muualla jossa tarvitsee maksaa ostoksia?
Mahdolliset väärinkäytösepäilyt voi sitten myöhemmin selvitellä esim. poliisin avustuksella, jos vanhuksen omista tilitiedoista ei selviä mihin rahat ovat käytetty? Olisiko se helppoo helppoo helppoo...
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten kannattaa ottaa käyttöön mobiilivarmenne, niin ei tarvitse käyttää pankkitunnistautumista.
Vanhalla näppäinpuhelimellako myös toimii?
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäisistä on kyse? Miten on mahdollista ettei ole kännykkää eikä tietokonetta? Mun yli 80-vuotiaat vanhemmat on käyttäneet nettipankkia ja kännyköitä alusta asti/ useampia vuosikymmeniä.
Mutta itse ongelmaan: menkää lakimiehen luo tekemään kaikki tarvittavat paperit ja valtakirjat ihan kaikkiin asiointipaikkoihin oikeamuotoisina. Maksaa muutaman satasen mutta helpottaa tulevia vuosia.
Otatko huomioon, että sinun vanhempasi eivät ole niiden muiden vanhempien kanssa samanlaisia. Suuri osa 8-kymppisistä on jonkin verran muistisairaita ja osa ei ole iässään tarvinnut mitään it - juttuja. Nyt minä, minä, minun......taas valtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko seuraava helppouden ja kätevyyden vaihe sitten se, että vanhuksesta huolehtiva henkilö siirtää rahat omalle tililleen jos käy vanhuksen puolesta ruokakaupassa, apteekissa tai muualla jossa tarvitsee maksaa ostoksia?
Mahdolliset väärinkäytösepäilyt voi sitten myöhemmin selvitellä esim. poliisin avustuksella, jos vanhuksen omista tilitiedoista ei selviä mihin rahat ovat käytetty? Olisiko se helppoo helppoo helppoo...
Aika moni maksaa nuo omista rahoistaan, kun asioita ei ole hoidettu. Voi naureskella, mutta myös miettiä onko itse siihen valmis? Rahallisesti ja käyttämään vapaapäivänsä siihen?
Kelataksi sairaalasta 25e. Lääkärin määräämät uudet lääkkeet, joihin ei vielä ole tullut kelakorvauksen päätöstä (käsittelyyn voi mennä kuukausia) voi maksaa satoja euroja. Seuraavalla viikolla labrat ja sydänfilmi, taksit meno-paluu 50e. Ruoka ostokset, jne... Vanhus maksaa takaisin sitten joskus. Vaan milläs maksaa, kun rahat on tilillä ja sinne ei pääse kukaan muu kuin vanhus itse.
Vierailija kirjoitti:
Valtuutus tilille kannattaa kuitenkin tehdä. Joku edellä mainitsi, että jo nuorempanakin. Kenenkään, varsinkaan 85v, ei kannata kuvitella, että ei voisi sairastua ja haluta vaan jatkaa kuten ennenkin. Lääkäriasiat ja reseptien uusinnat on helppoa hoitaa toisen puolesta, laskut saa maksupalveluun, mutta rahoihin ei pääse käsiksi jos vanhus ei yhtäkkiä pysty siihen itse. Joku aivoinfarkti, lonkkamurtuma tai muu, muutama kuukausi sairaalassa, ja pankkikorttia ei löydy, tunnuslukua ei muista, niin siinä sitten ollaan ongelmissa. Pankki vaatii, että vanhus menee itse paikanpäällä hoitamaan asioita, mutta monelta ei onnistu. Kaikilla ei ole edes voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta, niin pitäisi käydä poliisiasemalla ensin. Vaikka saisi järjestymään niin aikaa menee viikkoja. Pahimmillaan tuossa on kierre, kun rahaa ei ole, ei pääse hoitamaan asioita ja rahaa ei saa, kun ei ole niitä asioita hoidettu. Helppoa, kun omat jalat ja pää toimii jotenkin, mutt
Heitä on kaksi, ja tilit on yhteiset, ne asiat ovat hoitaneet niin että jos toiselle jotain sattuu, toinen hoitaa. On aika epätodennäköistä että samaan aikaan menisivät siihen kuntoon ettei mikään asioiden hoito enää onnistu. Siksi haluavat pitää toistaiseksi asiat ennallaan eikä pankkivaltuuksia muille ole tulossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos valtsevat, että sukulainen hoitaa nämä asiat, vanhukset tekevät valtuutuksen heidän pankkiasioiden hoitoon.
miten vaikea on lukea ketju?
Onhan nettipankit ym vasta 20 vuotta olleet arkipäivää..
Vierailija kirjoitti:
Onhan nettipankit ym vasta 20 vuotta olleet arkipäivää..
Miten liittyy aiheeseen?
Miksi ihmeessä vanhukset on päästetty oppimasta alkeellisia nettitaitoja? Tietokoneet tulivat jo 1990-luvulla yksityisten ihmisten käyttöön, joten aikaa olisi ollut oppia taitoja nelisenkymmentä vuotta. Vieläkään ei ole myöhäistä lasten opettaa vaikkapa isovanhempiaan tai vanhempiaan asioimaan pankissa ja sähköpostissa. Tietokoneista olisi vanhuksille paljon iloa ja viihdykettä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vanhukset on päästetty oppimasta alkeellisia nettitaitoja? Tietokoneet tulivat jo 1990-luvulla yksityisten ihmisten käyttöön, joten aikaa olisi ollut oppia taitoja nelisenkymmentä vuotta. Vieläkään ei ole myöhäistä lasten opettaa vaikkapa isovanhempiaan tai vanhempiaan asioimaan pankissa ja sähköpostissa. Tietokoneista olisi vanhuksille paljon iloa ja viihdykettä.
Päästetty? Jos eivät ole halunneet, ei kukaan voi aikuisia ihmisiä pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtuutus tilille kannattaa kuitenkin tehdä. Joku edellä mainitsi, että jo nuorempanakin. Kenenkään, varsinkaan 85v, ei kannata kuvitella, että ei voisi sairastua ja haluta vaan jatkaa kuten ennenkin. Lääkäriasiat ja reseptien uusinnat on helppoa hoitaa toisen puolesta, laskut saa maksupalveluun, mutta rahoihin ei pääse käsiksi jos vanhus ei yhtäkkiä pysty siihen itse. Joku aivoinfarkti, lonkkamurtuma tai muu, muutama kuukausi sairaalassa, ja pankkikorttia ei löydy, tunnuslukua ei muista, niin siinä sitten ollaan ongelmissa. Pankki vaatii, että vanhus menee itse paikanpäällä hoitamaan asioita, mutta monelta ei onnistu. Kaikilla ei ole edes voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta, niin pitäisi käydä poliisiasemalla ensin. Vaikka saisi järjestymään niin aikaa menee viikkoja. Pahimmillaan tuossa on kierre, kun rahaa ei ole, ei pääse hoitamaan asioita ja rahaa ei saa, kun ei ole niitä asioita hoidettu. Helppoa, kun omat jalat ja pää toimii jotenkin, mutt
Tämä on niin totta. Asioiden hoitaminen ilman pankkitunnuksia tai asiointivaltuutuksia on yhtä tuskaa, kun tilanne sitten muuttuu. Se on kiva saattohoidosta lähteä sinä ainoana hyvänä hetkenä poliisiasemalle ja pankkiin jonottamaan, eikä katsomaan viimeistä kertaa rakasta mökkirantaa tai ehtiä näkemään tuoreinta lapsenlapsenlasta. Tai ihan vain päätyä sähköttömäksi tai asunnottomaksi laskujen maksamattomuuden takia, kun lonkka murtui.
Sairaalan sosiaalityöntekijät pyörittelevät näitä asioita paljon ja oikeasti usein oikein mitään ei ole tehtävissä, koska pankki vaatii sen vanhuksen konttoriin passi tai henkilökortti kädessä, kykenevänä puhumaan.
Kun ikää on 85, mikään ei enää pitkään jatku kuten ennen.
Vähintään ne pankkitunnukset kannattaa hankkia, kun ne vielä saa. Ei niitä pidä/tarvitse muille antaa, mutta tarvittaessa niitä voi sitten avustettuna käyttää.
Näillä vanhuksilla tosiaan on laskuissa suoramaksu käytössä. Eli laskut menee automaattisesti tililtä. Eivät siis ole päätymässä sähköttömiksi tai asunnottomiksi.
Siitä voi olla montaa mieltä, pitääkö tehdä edunvalvonta- tai muita valtuutuksia. Ratkaisevaa on kuitenkin se, mitä he itse haluavat. Ja he eivät vielä tuollaisia halua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan äidin ruokaostokset. Maksan ne itse ja vien äidille kuitin kera. Kotona siirrän sitten vastaavan summan äidin tililtä omalleni, laitan viestiksi ruokaostot xx.xx. CM ja Prisma. Äiti näkee nuo tiliotteeltaan, sehän vielä menee hänelle paperisena. En tiedä, miten tarkkaan äiti nuo katsoo, sillä hän valittaa, että tiliotteella on liikaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo ketjussa kertonut, miksi eivät ole tietokoneita oppineet käyttämään niiden tultua. Lisäksi heillä ei ole ollut, eikä ole edelleenkään, tarvetta eikä mitään mielenkiintoa sitä opetella. Ilmankin ovat pärjänneet aivan hyvin.
Eivätkä he tarvitse viihdykettä ja iloa tietokoneista, vaikka se ehkä nuoremman ihmisen on mahdoton ymmärtää 😄 Käyttävät aikansa aivan toisin, esim.käsitöhin, puutöihin, palapeleihin, polttopuiden tekoon (puunkaadoista alkaen), puutarhan ja kasvimaan hoitoon, jne. Ja tapaavat usein lapsia, lastenlapsia ja lastenlastenlapsia. Heidän arkensa on vallan aktiivista ja viihdyttävää, ilman nettiäkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani ei mikään mahti maailmassa olisi saanut hankkimaan ja opettelemaan tietokoneen käyttöä 90-luvulla. Ei liki kuusikymppiset olisi osanneet kuvitella mihin kaikkeen sitä tulevaisuudessa pitää käyttää. Siinä on jo tekemistä, että telkkarin kaukosäädintä ja kännykkää osaa käyttää sotkematta näyttöä niin, että sitä ei osaa käyttää.
Huokaus. Vielä kerran: edunvalvontavaltakirja EI tarkoita, että ketään 'holhottaisiin'. Se vain helpottaa KAIKKIEN asioiden hoitamista, jos jotakin tapahtuu. https://dvv.fi/nain-laadit-edunvalvontavaltakirjan
Jos valtsevat, että sukulainen hoitaa nämä asiat, vanhukset tekevät valtuutuksen heidän pankkiasioiden hoitoon.
Mikä estää heitä jatkamasta entiseen malliin?