Syö vähemmän ja liiku enemmän -moni uskoo laihtumisen olevan yksinkertaista kaloripeliä, mutta näin ei ole
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama käsikirjoitus teillä lihavien haukkujilla. Ensin pyydetään selittämään, miksi laihdutus ei onnistu, ja kun selitetään, vastaus on, että älkää selitelkö. 😂
Jos laihdutus ei onnistu niin syy voi olla korvienkin välissä. Ensin kannattaa käydä jonkinlainen henkinen taisto itsensä kanssa, että löytyy henkistä kurinalaisuutta hoitaa fyysinen puoli kuntoon.
On varmaan hienoa, kun pystyy näkemään kompleksiset ongelmat noin yksinkertaisina, todellisuudesta irtautuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että ympäri maailmaa tutkijat paneutuvat lihavuuden ongelmiin kun sen suurin asiantuntemus on täällä! Miksi ei Suomi ole älynnyt valjastaa tätä av-asiantuntemusta tieteen käyttöön? Säästyisi aivan valtavasti rahaa!
Ei tämä mitään av-asiantuntemusta ole. Tämä tutkimussuuntaus on ihan yleinen joka puolella maailmaa. Kyllä nämä mekanismit on tiedetty jo ainakin 10-20 vuotta. Atkins suositteli insuliiniresistenssiä purkavaa dieettiä sydänpotilailleen jo 80-luvulta lähtien.
Miksi ihmiset eivät sitten luovu sokerista ja keholleen liiallisista hiilihydraateista? Siinä sinulle pohtimisen aihetta.
Täytyy kompata sen verran, että Atkins-tyyppiset vähähilariset ruokavaliot on todettu tehokkaimmiksi. Ehkä siksi, että ne ovat lähempänä metsästäjä-keräilijän ruokavaliota.
Parhaiten olen laihduttanut karppauksella, mutta joutunut keskeyttämään sen kun on alkanut vatsavaivat. Siksi se ei toimi mulla pitemmän pääle ja kiloja tulee herkästi takaisin. Normaaliruokaa jos rajoitan niin että syön kaloreissa puolet vähemmän peruskulutuksesta niin laihdun kilon kuukaudessa.
Liikuntaa en voi paljoa lisätä vaivojeni takia. Ylipainoa mulla on n.10 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä kun asiantuntijat kertoo artikkelissa miten asiat on, niin vauvapalstan asiantuntijat kumoaa. Ihan voisi tieteelliset tutkimukset lopettaa ja kysyä vauvapalstan asiantuntijoilta kaiken.
Artikkelin mukaan lihavuuden taustalla on sata eri selittävää tekijää, joten jonkin verran spekuloitavaa taitaa riittää tännekin palstalle.
AV-asiantuntijoiden lempiselitys on yleensä, että lihavat on tymii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että nyt noita selityksiä riittää , mutta miten ihmiset pysy sitte normaalissa painossa 20+v sitte..
Kyllähän vaikka ysärillä oltiin aktiivisempia, niin lapset kuin aikuiset. Ja tarjonta oli vähäisempää ja ruoka oli aika perusruokaa syötiin aika monen kotona. Kaikkea ei myöskään ollut 24/7 tarjolla.
Eli toisinsanoen juuri se liiku enemmän, syö vähemmän päti heilläkin silloin vaikka muutakin nyt väitetään.
Nopea syöjä syö noin 10 prosenttia enemmän kaloreita
Listasimme myös 8 muuta syytä, jotka voivat nostaa painoa:
1. Häiriintynyt unirytmi
Unentarve on suuri varsinkin pimeään vuodenaikaan.
2. Yösyöminen
Syöminen pitäisi painottaa päivän aktiivisimpaan aikaan.
3. Pitkät ateriavälit ja liian pienet ruoka-annokset
Jatkuva kalorivaje hidastaa ruuansulatusta.
4. Epäsäännöllisyys
Milloin sattuu -syöminen lihottaa.
5. Laihduttaminen
Tyypillinen laihduttaja yrittää laihduttaa syömällä vähemmän, mikä ei toimi.
6. Liikkuminen liian myöhään illalla
Liikkuminen liian myöhään vaikuttaa unensaantiin.
7. Alkoholi
Alkoholi lihottaa ja heikentää unen laatua.
8. Krooninen stressi
Stressi vaikuttaa unen laatuun ja sotkee ruokahalun säätelyä.
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005459743.html
laihtuu täysin varmasti, jos ei laita ruokaa suuhunsa tai kaloripitoisia juomia. Yksikään ihminen ei pysty läskinä pitkällä 800 cal a day dietillä.
Kun syö liian vähän, keho turpoaa ja paino nousee: "Liikkumiseen ei jää energiaa"
Kun laihduttaminen määrittelee ihmisen arkea ja saa lähtemään sairaana lenkkipolulle, on painonhallinta riistäytynyt käsistä. Ulkopuolisen ei välttämättä ole helppo nähdä merkkejä syömis- tai liikkumishäiriöstä.
Minulla toimi sellainen kikka, että jätin herkut pois ja aloin laihtumaan. Lähti kymmenen kiloa puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla toimi sellainen kikka, että jätin herkut pois ja aloin laihtumaan. Lähti kymmenen kiloa puolessa vuodessa.
Mulla nousi paino kuukaudessa 4 kiloa kun jätin sokerin,suolan, rasvat ym ns lihottavat pois ja siirryin salaattipitoisiin ruokiin myös ruoka annokset pienenivät puolella
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminut eikä lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi paino kuukaudessa 4 kiloa kun jätin sokerin,suolan, rasvat ym ns lihottavat pois ja siirryin salaattipitoisiin ruokiin myös ruoka annokset pienenivät puolella
Miten tilanne tämän jälkeen eteni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tilanne tämän jälkeen eteni?
En uskaltanut jatkaa itseni lihottamista
Ei kaikille ihmisille vaan toimi samat keinot, oli syy mikä hyvänsä. Olen kyllä tällä hetkellä normaalipainoinen ja pyöreimmillänikin olen ollut vain lievästi ylipainoinen, mutta kuitenkin. Mä olen yrittänyt karpata moneen kertaan koska tiedän että useimmat ihmiset laihtuvat karppaamalla, mutta mun painoni ei sillä tavalla vaan kerta kaikkiaan putoa. Minä sen sjaan laihdun parhaiten syömällä paljon kasviksia, normaalisti hiilihydraatteja ja proteiinia ja välttelemällä rasvaa ja ylimääräisiä herkkuja. Laihdun vain syömällä pieniä ruokamääriä enkä liian usein, tosin olen myös pienikokokoinen ja teen istumatyötä, joten pieni annoskoko on aika lailla itsestäänselvyys. Mulle siis oikeastaan sopii virallisterveellinen ruokavalio, tosin syön sekä laihduttaessa että normaalisti paljon vähemmän kuin kaikenlaisten laskurien mukaan kuuluisi. Peruskulutukseni on selvästi matalampi kuin kaikenlaisissa arviolaskelmissa.
Ihmiset ovat yksilöitä ja tunnen ylipainoisia ihmisiä, jotka eivät todellakaan syö mitenkään paljon tai ns. liikaa. Uskon, että geenien lisäksi hormonitoiminnalla on paljon enemmän vaikutusta painonnousuun tai laihtumiseen kuin kunnolla vielä tiedostetaan, ja ihmisillä on kaikenlaisia hormonihäiriöitä nykyään paljon, kun ympäristö ja ruoka on täynnä niitä aiheuttavia kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että ympäri maailmaa tutkijat paneutuvat lihavuuden ongelmiin kun sen suurin asiantuntemus on täällä! Miksi ei Suomi ole älynnyt valjastaa tätä av-asiantuntemusta tieteen käyttöön? Säästyisi aivan valtavasti rahaa!
Ei tämä mitään av-asiantuntemusta ole. Tämä tutkimussuuntaus on ihan yleinen joka puolella maailmaa. Kyllä nämä mekanismit on tiedetty jo ainakin 10-20 vuotta. Atkins suositteli insuliiniresistenssiä purkavaa dieettiä sydänpotilailleen jo 80-luvulta lähtien.
Miksi ihmiset eivät sitten luovu sokerista ja keholleen liiallisista hiilihydraateista? Siinä sinulle pohtimisen aihetta.
Täytyy kompata sen verran, että Atkins-tyyppiset vähähilariset ruokavaliot on todettu tehokkaimmiksi. Ehkä siksi, että ne ovat lähempänä metsästäjä-keräilijän ruokavaliota.
Ei ole. Kalorivaje on todettu tehokkaimmaksi, ja hiilareiden välttelystä ei saa mitään lisähyötyä. Tämä on todettu. Kuntoilun osalta siitä voi olla jopa haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän, liiku enemmän. Ellei toimi niin syö vielä vähemmän ja liiku vielä enemmän. 100-varmasti laihdut pitkällä aikavälillä.
Päin vastoin, laihdut lyhyellä aikavälillä. Ja lihot pitkällä aikavälillä. Tämä on tieteellisesti todistettu fakta, jota sinun mutuilusi ei kumoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä rikotaan jo fysiikalakeja,jos syöt vähemmän niin lihot mitä paskaa.
Ei rikota, koska ihmiselimistön toiminta ei noudata fysiikan lakeja.
On täällä kyllä varsinaisia neroja liikkeellä. Keskitysleireille kyllä laihduttiin menetelmällä "syö vähemmän liiku enemmän" erinomaisin tuloksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että nyt noita selityksiä riittää , mutta miten ihmiset pysy sitte normaalissa painossa 20+v sitte..
Minä olin kyllä lihava jo 20+ vuotta sitten, samoin moni sukulaiseni. Minulla on kuva isoisoäitini vanhemmista, varsin tanakoita olivat hekin.
Huomattavasti harvinaisempaa oli ennen. Kun itse olin koulussa, meitä oli 3 rinnakkaisluokkaa ja vain yksi poika vähän lihavampi, nyt on ainakin 15 % nuorista lihavia, aikuisista vähintään joka kolmas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä rikotaan jo fysiikalakeja,jos syöt vähemmän niin lihot mitä paskaa.
Ei rikota, koska ihmiselimistön toiminta ei noudata fysiikan lakeja.
On täällä kyllä varsinaisia neroja liikkeellä. Keskitysleireille kyllä laihduttiin menetelmällä "syö vähemmän liiku enemmän" erinomaisin tuloksin.
Oli siellä lihaviakin paljon. heillä oli vaan unirytmi väärä, raudanpuutos ja söivät liikaa hiilareita.
Kuulemma laihtuu, kun syö koko ajan , ja lopettaa kaiken liikkumisen!
Tilaa ruoat kotiin, ja palvelija syöttää sänkyyn!
Tällä neuvolla laihtuminen 100% varmaa!