Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syö vähemmän ja liiku enemmän -moni uskoo laihtumisen olevan yksinkertaista kaloripeliä, mutta näin ei ole

Kommentit (186)

Vierailija
181/186 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus toimii vain muuttamalla elintapoja pysyvästi.

Kaikki dietit ja karppihömppä ei ole pysyvä ratkaisu, Jojoilu on vaan epätervettä.

Kaikkea voi syödä kohtuudella ja lisätä liikuntaa.

Vaakaan mennään vasta vuoden päästä, ei 6 kertaa päivässä. 

Tämä neuvo ei maksa mitään. Olkaa hyvä.

Jos mä käyn vaa'alla vain kerran vuodessa, paino voi siinä kohtaa olla ihan mitä tahansa. Tai todennäköisemmin se on vähän enemmän kuin se on ennen laihduttamista. Kroppa haluaa pitää nykyisen painon, mielellään saada vähän lisää, laihtumiseen se ei suostu. Jos haluan laihtua, mun pitää myös seurata tilannetta jatkuvasti, muuten syön liikaa. Tosin en käy vaa'alla kuin kerran päivässä, jos sitäkään.

Vierailija
182/186 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten lääkärikoulussa jäi mieleen tutkimus jonka mukaan ylipainosta dieetillä laihduttaneista ainoastaan himoliikkujiksi alkaneet onnistuivat pitämään painonsa tavoitteessa.

Nykytiedon mukaan kannattaa harrastaa sekä kuntosalilla voimailua ja lenkkeilyä jotta painon laskiessa lihakset eivät surkastu ja toisaalta paino pysyy paremmin kurissa lenkkeilyllä.

Tavallisen pulliaisen kannattaa syödä normaalisti tervettä ruokaa ja jättää laihdutusyritykset kokonaan sekä liikkua monipuolisesti

Tuo vain ei laihduta. Voin kyllä syödä sopivasti ja terveellisesti ja liikkua sopivasti, mutta vyötärölihavuus ei katoa mihinkään. Haluaisin sen pois, koska se nostaa verenpainetta ja on muutenkin terveysriski. Ei kuitenkaan ole vielä löytynyt keinoa saada tämä minun kehoni luopumaan vyötäröläskistä - tai mistään muustakaan läskistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/186 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 10kg, lähtöpaino bmi 27.. Se vaati, että dieettipäivinä söin 1800 kaloria. Kalorinlaskentaa ja kaikki ruoka kulki vaaan kautta. 10 000 askelta päivässä sekä 3-4 salitreeniä viikossa.

eli ei ole mahdotonta, mutta vaatii pitkäjänteisyyttä.

Vierailija
184/186 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 10kg, lähtöpaino bmi 27.. Se vaati, että dieettipäivinä söin 1800 kaloria. Kalorinlaskentaa ja kaikki ruoka kulki vaaan kautta. 10 000 askelta päivässä sekä 3-4 salitreeniä viikossa.

eli ei ole mahdotonta, mutta vaatii pitkäjänteisyyttä.

Hienoa, että sulla onnistui. Niin on onnistunut mullakin ja ilman liikuntaa, vaikkei se helppoa ollut näin nelikymppisenä. Painoni on jopa pysynyt suht samana parisen vuotta, BMI on noin 22, eli koen onnistuneeni. En silti oleta, että laihtuminen on helppoa muille ja onnistuu kaikilta. Ihmiset on erilaisia ja heillä on erilaisia ongelmia. Jos laihtuminen olisi helppoa, ei lihavia olisi edes. Jotkut eivät laihdu, vaikka tekisivät mitä. Ja vastaavasti jotkut eivät liho, vaikka tekisivät mitä. Toki laihtuminen on mahdollista suurimmalle osalle ihmisiä jollain keinolla.

185/186 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerännyt tietoa vuosia koska on ollut paino-ongelmia aikuisiällä. Tässä tärkeimmät: 1) Kalorit, osittain muttei koko totuus läheskään 2) lääkkeet, osa hidastaa/muuttaa aineenvaihduntaa/hormonitoimintaa niin että lihoo helpommin/joka tapauksessa, jopa paljon (esim. e-pillerit, psyykenlääkkeet) 3) stressi, kortisolin liikatuotanto sotkee aineenvaihdunnan ja hormonit ja tekee vyötärölihavuutta muodostamalla viskeraalirasvaa 4)uni, riittävä uni tasapainottaa metaboliaa ja hormoneja 5)säännöllisyys ruokailussa 6) ruoan happamuutta/alkalisuutta soluissa muodostava ominaisuus (happamuus tekee tulehduksia ja sairastuttaa ja lihottaa, alkalisuus tervehdyttää, vähentää tulehdusta ja laihduttaa, esim. sokeri happamoittaa, sitruuna alkalisoi) 7)sikiöaikainen äidin ravintotilanne (sikiön soluihin muodostuu "hätäkoodi" että hätävarastoidaan rasvaa, jos äiti näkee nälkää tai on hyvin niukalla ravinnolla. iso tutkimus Suomessa jossa käytettiin koko väestöpohjan tietoja. Oli korrelaatio: "laihisäitien" lasten solut olivat ohjelmoituneet hätävarastointiin, niiden äitien lapset aikuisena olivat usein lihavia, "lihoivat tyhjästä ilmasta"-tyyliin, verrattuna muihin) 8) perityt ominaisuudet (geenit?, veriryhmä! ym.) 9) kotoa opitut tavat 10)liikunta, normaaliliikunnalla vain 10% osuus laihtumisessa, himoliikkujat ja itsensä rääkkääjät sitten eri asia 11) säästöliekki, eli metabolia vähissä kun liian vähän kaloreita 12) vedenjuonti, riittävästi tarvitaan. Nämä ovat tärkeimmät.

Itselläni on esim. viime vuonna ollut stressi, vähäinen uni, epäsäännölliset ruokailuajat, synnynnäinen alttius (isä piti kirjaa äidin syömisestä kun äiti minua odotti ja painosti niin niukkaan että äiti painoi juuri synnyttäneenä 43kg ja luulivat että mitattu virheellisesti)ja sitten elämäntilanteeni takia satuin olemaan 14 viikkoa niin että päivittäinen kalorimäärä oli alle 700kcal ja vesi hyvin vähäistä. luulisi että olisi päätynyt anorektikon näköiseksi, mutta ei. 14 viikon nälkäkuurin jälkeen oli 100kg:n lähtöpainosta lähtenyt vain 2 kg, eli vaaka näytti 98kg, ilmeisesti syynä pääasiassa säästöliekillä olo ja veden vähyys ja hervoton stressi ja univaje.Aiemmin elämässä laihdutuskokemuksia: Painonvartijat, eli lähes yksinomaan kaloriperusteinen, ei toiminut vaikka pilkuntarkasti laskin. Muut laihtuivat, minä en. Atkins taas toimi hyvin. Laihdutin n. 100kg:sta normaalipainoon eli n. 65kg. Parhaillaan perehdyn happo-emästasapainon saamiseen kuntoon mutta laskurilla vahdin kaloreita. Tai se olisi osa suunnitelmaa, kunhan saisin nukkumisen, stressin ja ruokarytmin hallintaan ensin. ja vedenjuonnin paremmaksi. On vaan vaikeaa tilannetta ollut ja pitänyt muuta priorisoida.

Yksi mielenkiintoisimmista tutkimistani asioista on ollut eri veriryhmien erilainen reagointi ruoan sisältämiin aineisiin. Esim. B-veriryhmän veren ominaisuus on ettei tykkää tomaatin yhdestä ainesosasta vaan alkaa paakkuuntua. Toisilla veriryhmillä on taas eri ominaisuudet minkä takia jonkun keho sietää hyvin viljoja, toisen ei. Se on ihan fysiologista ja tutkittua. Löytyy nimikkeellä veriryhmädieetti/veriryhmäruokavalio. Perustuu vuosituhansien kehityskaareen eri ihmisryhmien asuessa erilaisilla vyöhykkeillä missä eri ruokia. Kannattaa lukaista nopeasti edes perusteet netistä, mielenkiintoista ja saattaa saada ymmärrystä omiin terveysvaivoihinsa tai vatsaongelmiin.

Vierailija
186/186 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nyt lisätä liikuntaa, kun bmi on kivunnut yli 30. Mutta minun liikuntani ovat lempeitä ja rauhallisisia youtubesta löydettyjä chair yoga ja streching-ohjelmia, ja joku sanoi juuri ettei niiden tekemisestä ole mitään hyötyä?? Näinkö on? Siis ei hyödytä laihtumiseen? Olen 60 vee sohvaperuna-tyyppi.