Syö vähemmän ja liiku enemmän -moni uskoo laihtumisen olevan yksinkertaista kaloripeliä, mutta näin ei ole
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että ympäri maailmaa tutkijat paneutuvat lihavuuden ongelmiin kun sen suurin asiantuntemus on täällä! Miksi ei Suomi ole älynnyt valjastaa tätä av-asiantuntemusta tieteen käyttöön? Säästyisi aivan valtavasti rahaa!
Eikö sitten ole mitenkään mahdollista että täällä olevista jotkut juuri ovat perehtyneet siihen mitä nuo tutkijat ovat saaneet selville? En minä ainakaan ihan omasta päästäni huvikseni juttuja keksi vaan menen niillä tiedoilla mitä meille on annettu.
Omalla kohdalla toimi, ja olen ollut melkein 10 vuotta normaalissa painossa. Laihdutin yli sadasta kilosta. Leikkasin sokerin minimiin ja aloitin säännöllisen liikunnan, it ain't rocket science. Toki tekosyitä on kiva keksiä, ja että kaikki on poissa omista käsistä ja täysin ulkoisten, omista päätöksistä riippumattomien tekijöiden aiheuttamaa.
Pohjimmiltaan se vaan on kuitenkin kaloripeliä. On varmasti ihan totta että joku tulee kylläiseksi pienemmästä määrästä kuin toinen, jollain on lihottava lääke, kaupoissa paljon herkkuja ja henkiset ongelmat voi estää laihtumisen. Mut silti. Pohjimmiltaan. Jos syö enemmän kuin kuluttaa ei laihdu vaan lihoo. Näin se vaan on. Noille muille asioille voidaan sitten yrittää tehdä jotain, tai panna pää pensaaseen ettei kelleen vaan tule paha mieli. T: henkilö jolla on jonkinverran omaa kokemusta em. asioista
Anoreksiaa sairastaneet tietävät painonpudotuksen olevan nimenomaan yksinkertaista kaloripeliä. Omat dieetit, paljon urheilua, tiukka itsekuri ja täysin varma lopputulos. Toimii myös toisinpäin: sairaalassa painonnousun viikkotavoite sekä kalorit arvioidaan hoitosuunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei mun lihavuutta ainakaan millään laihdutuksella laihduteta, olen monisairas keski-ikäinen. Ei minun ikuinen obeesi tulehdustila korjaannu yhtään millään, tämä on lumipalloefektinä kertynyt iän, sairauksien, alkoholin ja lääkitysten myötä, ei liikasyömisestä. Syön vähemmän normipainooset läheiseni. Rasvasolut ovat pysyviä jotka on kerran muodostuneet, vaikka ne tyhjenisi, ne täyttyvät kohta uudestaan ja muodostavat enemmän soluja niin tehdessään.
Minun pappani äoti oli yli 100 vuotta sitten ollut n.200kiloinen, olen nähnyt kuvan. Siihen aikaan ei ole millään sipsuleilla ja ylensuönnillä lihottu, nälkääkin varmaan enimmäkseen kärsitty. Vrikkaan että olrn saanut isoisoäitini lihavuusgeenin.
Kyllä, suurin syy lihavuuteen on geeneissä. Toisilla on varastokeho, toisilla läpipasko, ja enemmistöllä aineenvaihdunta on näiden väliltä. Näihin joilla aineenvaihdunta ja geenit toimivat virallisen mallin tavoin, voi laihdutus ja elämäntapamuutos baikuttaa, mutta äärilaitojen puolella näillä ei ole mitään pysyvää vaikutusta.
Onneksi tiede on vihdpin alkanut löytää lihavuuden juurisyyt, geenit. Ihmiset eivät toimi keholtaan samanlailla, eikä se mikä vaikuttaa yhteen, vaikutakaan kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin otsikon ja päätin vilkaista, että ketju varmasti on täynnä vastaanjankkausta, että asia ei varmasti ole näin. No, näinhän se olikin juuri kuten arvelin. Jatkakaa toki, viis tutkimustuloksista.
Tutkimus ei edelleenkään kumoa sitä että vähemmillä kaloreilla laihtuu, se valottaa sitä että keho pistää vastaan muun muassa lisäämällä nälkää. En ole ikinä ollut sitä mieltä että laihduttaminen on vain todella helppo "syö vähemmän kuin kulutat" -yhtälö koska ihmiseen vaikuttaa moni tunnepuolenkin asia, mutta silti pohjimmiltaan kyse on tuosta. Moni itse laihduttanut tietää kyllä että laihduttamiseen liittyy kaikenlaista, vaikkapa aloittaen siitä syystä miksi on alunperin lihonut.
Kannattaa lukea/kuunnella seuraava: "Ihmiskehon lyhyt historia: Evoluutio, hyvinvointi ja sairaudet"
Kattava selonteko, miten ihmiskeho toimii ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä, että ympäri maailmaa tutkijat paneutuvat lihavuuden ongelmiin kun sen suurin asiantuntemus on täällä! Miksi ei Suomi ole älynnyt valjastaa tätä av-asiantuntemusta tieteen käyttöön? Säästyisi aivan valtavasti rahaa!
Ei tämä mitään av-asiantuntemusta ole. Tämä tutkimussuuntaus on ihan yleinen joka puolella maailmaa. Kyllä nämä mekanismit on tiedetty jo ainakin 10-20 vuotta. Atkins suositteli insuliiniresistenssiä purkavaa dieettiä sydänpotilailleen jo 80-luvulta lähtien.
Miksi ihmiset eivät sitten luovu sokerista ja keholleen liiallisista hiilihydraateista? Siinä sinulle pohtimisen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Pohjimmiltaan se vaan on kuitenkin kaloripeliä. On varmasti ihan totta että joku tulee kylläiseksi pienemmästä määrästä kuin toinen, jollain on lihottava lääke, kaupoissa paljon herkkuja ja henkiset ongelmat voi estää laihtumisen. Mut silti. Pohjimmiltaan. Jos syö enemmän kuin kuluttaa ei laihdu vaan lihoo. Näin se vaan on. Noille muille asioille voidaan sitten yrittää tehdä jotain, tai panna pää pensaaseen ettei kelleen vaan tule paha mieli. T: henkilö jolla on jonkinverran omaa kokemusta em. asioista
Kyse on sekä energiamäärästä että siitä mitä syö. Tuon surullisen kuuluisan kaloriteorian mukaan on aivan sama syökö 200 kcal suklaata tai 200 kcal kurkkua mikä suurinta huuuhaaata mikä on ikinä keksitty. Kaikesta hiilihydraatista tulee sokeria mikä nostaa insuliinipiikkiä ja insuliini on myös rasvan tallennushormoni
- Voisimmeko siis vihdoin todeta, ettei lihavuus ole valinta, jota voisi käsitellä tai hoitaa irrallaan ihmisen kokonaistilanteesta ja ympäröivästä yhteiskunnasta? Männistö haastaa.
Männistö myös peräänkuuluttaa painoneutraalia terveyspuhetta. Se tarkoittaa sitä, että vähennetään terveysriskejä, ei lihavuutta.
Mitä enemmän olen lukenut lihavuudesta ja painostigmasta, sitä enemmän minulle on avautunut, miten haitallinen painokeskeinen ajattelutapa on, Männistö sanoo.
Aina kun puhutaan lihavuudesta ongelmana, puhutaan lihavista ihmisistä ongelmana.
Jotkut ovat geneettisesti lihavia, mutta kyse on vähemmistöstä... Siis että sairastaisi jotain, jonka takia paino nousee, tai että on lääkitys joka tätä aiheuttaa. Useimmilla lihavuus johtuu yksinkertaisesti huonoista ruokatottumuksista ja liikkumattomuudesta, mutta tämän myöntäminen on toki mahdoton asia, ja syitä on kaikkialla muualla ml. planeettojen asennoissa.
Onneksi olen mies. Lihoaminen on minulle oikeasti vaikeaa ja se tapahtuu silloin kun ostelen liian usein makeisia. Makeiset jää pois ja alkaa rasvat putoamaan itsestään parissa viikossa. En edes käy salilla, hieman kehonpainon kanssa treenailen pari kertaa viikossa, siinä kaikki. Päivittäinen proteiinisaantini on noin 90-120 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei mun lihavuutta ainakaan millään laihdutuksella laihduteta, olen monisairas keski-ikäinen. Ei minun ikuinen obeesi tulehdustila korjaannu yhtään millään, tämä on lumipalloefektinä kertynyt iän, sairauksien, alkoholin ja lääkitysten myötä, ei liikasyömisestä. Syön vähemmän normipainooset läheiseni. Rasvasolut ovat pysyviä jotka on kerran muodostuneet, vaikka ne tyhjenisi, ne täyttyvät kohta uudestaan ja muodostavat enemmän soluja niin tehdessään.
Minun pappani äoti oli yli 100 vuotta sitten ollut n.200kiloinen, olen nähnyt kuvan. Siihen aikaan ei ole millään sipsuleilla ja ylensuönnillä lihottu, nälkääkin varmaan enimmäkseen kärsitty. Vrikkaan että olrn saanut isoisoäitini lihavuusgeenin.
Kyllä, suurin syy lihavuuteen on geeneissä. Toisilla on varastokeho, toisilla läpipasko, ja enemmistöllä aineenvaihdunta on näiden väliltä. N
Suurimman osan syyt eivät läheltä tarkastellessa ole geeneissä vaan pikemminkin perheen syömistavat ovat periytyneet. Kaikki perheessä tai suvussa ovat isoja ja sanotaan että meidän suku on lihavaa, se on geeneissä, vaikka syödään niin että kuka vain sillä lihoisi.
Minullakin on lihavaa sukua, on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja kaikenlaista. Silti suurin ero sukuni lihavien ja ei-lihavien välillä on se miten he syövät ja liikkuvat. Olin itse lapsena lihava perheeni tapojen vuoksi, enää en ole koska omaksuin paremmat tavat itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on sekä energiamäärästä että siitä mitä syö. Tuon surullisen kuuluisan kaloriteorian mukaan on aivan sama syökö 200 kcal suklaata tai 200 kcal kurkkua mikä suurinta huuuhaaata mikä on ikinä keksitty. Kaikesta hiilihydraatista tulee sokeria mikä nostaa insuliinipiikkiä ja insuliini on myös rasvan tallennushormoni
Ja kun eri ruoka-aineet nostavat verensokeria eri tavalla eri ihmisillä, niin onhan tämä aikamoinen soppa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että nyt noita selityksiä riittää , mutta miten ihmiset pysy sitte normaalissa painossa 20+v sitte..
Minäkin olen kuulemma lihovaa sorttia mutta olenko oikeasti? Vaatekoko on ollut aikaisena välillä 38-44/46. Koen että olen lihavahko? Ikää 60 v.
Neuvolan täti oli äitilleni todennut kun olin taapero, että mulla on varastokeho. Olin todella pullea vaikka äiti syötti minua tosi terveellisesti ja on itse hoikka ollut aina.
En ole aikuisenakaan ollut koskaan syömäri, mutta niin vain nyt 5kymppisenä painan n. 140kg ja kärsin monista sairauksista.
Normaalipainoinen olin ala- ja yläasteella, kasvavassa iässä, ja parikymppisenä. Kolmekymppisenä olin jo lihava, ja nyt olen sairaalloisen lihava.
Olkaa te onnellisia joilla ei varastokehoa ole, voitte naureskella sairaille "ryhävalaille" kun teidän kehot toimivat kaikkien keskilinjan normien mukaan.
Minun keho olisi ollut kovaa valuuttaa kivikaudella, te muut olisitte riutuneet ja kuolleet ehkä nälkään, kun minä olisin ollut normaalikokoinen ja voimissani. Harmi ettei ole aikakonetta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä mitään av-asiantuntemusta ole. Tämä tutkimussuuntaus on ihan yleinen joka puolella maailmaa. Kyllä nämä mekanismit on tiedetty jo ainakin 10-20 vuotta. Atkins suositteli insuliiniresistenssiä purkavaa dieettiä sydänpotilailleen jo 80-luvulta lähtien.
Miksi ihmiset eivät sitten luovu sokerista ja keholleen liiallisista hiilihydraateista? Siinä sinulle pohtimisen aihetta.
Nykyajan "hypermaukas" ruoka jossa on paljon kaloreita muttei vie nälkää ja jota siten on helppo ylensyödä, joka sotkee kehon hormoneita ja joka on helposti saatavilla lienee suurin syy. Oikealla ruoalla on vaikeampi lihoa koska kanafileet ovat paljon täyttävämpiä kuin herkullinen luonnossa tapaamaton kemiallinen yhdistelmä rasvaa, sokereita ja suolaa juuri oikeassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tätä halua kiistää eikä ruokavaliooni tietenkään koostu pelkistä kurkusta, suklaasta tms johan siinä tulisi puutostauteja. Mutta siltikin. Pohjimmiltaan. Jos syön vain pelkkää suklaata sopivan määrän päivässä niin en liho. Käytännössä tietysti mulle tulee hirveä nälkä ja sorrun syömään joko liikaa sitä suklaata tai jotakin muuta. Mutta en kai minä eikä kukaan ole väittänyt että on se ja sama mistä ne kalorit tulee, tai että ne pitäisi tulla vain yhdestä ruoka-aineesta. Mutta silti, pohjimmiltaan, kyllä se nyt vaan on niin kuin sanoin. Vaikka ei kalorit ole kaikki kaikessa tietenkään ja ruoasta pitää saada paljon muutakin, en ole tietääkseni yrittänyt muuta väittää. Mut jos syö liikaa niin lihoo näin se vaan on, oli sitten taustalla geenit, hormonit, lääkkeet, sokerin aiheuttamat verensokeripiikit, mikä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun keho olisi ollut kovaa valuuttaa kivikaudella, te muut olisitte riutuneet ja kuolleet ehkä nälkään, kun minä olisin ollut normaalikokoinen ja voimissani. Harmi ettei ole aikakonetta. 😂
Missäs me oltaisiin kivikaudella syöty kun ei olisi mäkkäriä?
mutta heidänkin elimistöönsä tuo 600 kilokalorin dieetti jätti jäljet pitkäksi aikaa, sitä korjatessa voi kulua vuosia, vaikka ravinnonsaanti olisi säännöllistä ja riittävää.