Lounasetu vai 200€/kk lisää palkkaa
Kommentit (89)
Meillä maksetaan lounasetu palkan päälle eli vajaa pari sataa/kk riippuen työpäivien määrästä. Itse en joka kk ota sitä koska en syö joka päivä ulkona ja se nostaa vero%. Jos kodin lähellä olisi enemmän lounaspaikkoja niin sitten voisin ottaa joka kk, etäpäivinä tulee syötyä normaalia kotiruokaa (lähellä olevat pikaruokaravintolat ei kiinnosta).
Lounas kupongit eivät kartuta tulevaa eläkettä, joten itse ottaisin 200€ korotuksen palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lounas kupongit eivät kartuta tulevaa eläkettä, joten itse ottaisin 200€ korotuksen palkkaan.
Kupongit? :D Taidat olla aika vanha...
Työpaikkaruokailun veroetu suosii niitä joilla on muutenkin asiat hyvin. Työttömät, eläkeläiset, yrittäjät ja 0-tuntiduunarit eivät saa tuota veroetua. Etu on epäreilu ja turha, siksi poistaisin sen saman tien.
Lounasedussa työnantajan osuus on joku 60€ kk. Kuka tyhmä ei ottaisi 200€?
Sain 10 vuotta sitten muutettua lounasedun palkaksi. Kannatti isosti. Jokainen palkankorotus on nostanut palkkaa enemmän kuin muuten olisi tapahtunut. Myös eläkekertymä on melkoisesti suurempi näin. Teen osittain etätöitä, etu ei edes tulisi käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu menevän sekaisin lounasetu ja lounasseteli. Lounasetu = työntekijä ei maksa lounaasta mitään, mutta sitä verotetaan. Lounasseteli = työnantaja järjestää lounassetelin, jonka nimellisarvo on lounaan verotusarvo. työnantaja maksaa erotuksen. Lounasseteliä ei veroteta, kunhan se ei ole halvenpi kuin verotusarvo. Jos on halvenpi, erotus verotetaan.
Jotain omaa tulkintaa taas. Epassinkin sivuilla selitetään, että lounasetu voi olla joko palkan päälle tai osana palkkaa. Jälkimmäinenkin on silti lounasetu.
" 2. Lounasetu palkan osana.
Kun lounasetu saadaan osana palkkaa, puhutaan lounasvähennyksestä. Työntekijän nettopalkasta pidätetään lounasedun verotusarvo 75 %. Työnantaja maksaa 25 % lounasedusta."
Sain 350€ lisää palkkaa/kk ja lounasetu säilyy.
Jos se on lounasetu, kyllä se maksetaan kokonaan. Työntekija ei maksa mitään, paitsi jos siirtyy a la carte listalle. Työnantaja valitsee muutaman paikan, joitten kanssa tekee sopimuksen.