Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lounasetu vai 200€/kk lisää palkkaa

Vierailija
06.04.2024 |

Kumman ottaisit ja miksi?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää palkkaa tietysti.

Miksikö?

Koska jo nyt työnantaja maksaa mulle verottoman ateriakorvauksen työmaatehtävissä, olisko tuo reilu 12€/työpäivä. Eli saan yli 250€/kk puhtaana ihan vaan siitä että tulen työmaalle töihin. 

T. Raksainssi

Vierailija
42/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasedun ottaisin. Se on arvokkaampi kuin kympin kerta.

Lounasedulla siitä ateriasta joutuu silti vielä maksamaan jonkun 6,5 € kerta (en ole käynyt vuosiin, jotain tuollaista se oli, nykyään varmaan vielä enemmän). Mutta siis tuolla summalla tekee jo ison satsin ruokaa kotona, josta voi ottaa lounasta mukaan töihin. 

Osa saa lounasedun luontoisetuna, jolloin he maksavat verot lounasedun verotusarvosta. Tällöin sitä todellista maksettavaa voi olla 2-3 euroa per lounas. Lounasvähennyksenä kustannus on nykyisin jo reilun kympin per 13,50 euron lounas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasedulla siitä ateriasta joutuu silti vielä maksamaan jonkun 6,5 € kerta (en ole käynyt vuosiin, jotain tuollaista se oli, nykyään varmaan vielä enemmän). Mutta siis tuolla summalla tekee jo ison satsin ruokaa kotona, josta voi ottaa lounasta mukaan töihin. 

Lounaedusta menee vero oman veroprosentin mukaan, ei siitä erikseen makseta. 

Jos työnantaja tukee ruokailua esim. 2 eurolla, silloin maksetaan lounaasta itse aterian hinta väh. tuen määrällä.

Edun voi antaa myös lounasvähennyksenä, jolloin sen verotusarvo vähennetään palkasta. Näin nykyisessä työpaikassani, kun taas edellisessä paikassa sain lounasedun luontoisetuna.

Vierailija
44/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lounasetu on 13,50 €/pv. Keskimäärin 21 työpäivää kuussa, niin se tekee yli 280 euroa kuussa. Josta vielä 25%:ia verovapaata ja maksat veroja vain 75%:sta. Jos on sille lounasedulle käyttöä, niin ehdottomasti taloudellisesti järkevämpi. 

Vierailija
45/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, miksi näprätään lounassetelien kanssa, kun se etu on niin pieni, että varmaan sen järjestelmän pyörittämisen byroktatiaan kuluu enemmän rahaa.

Joo, lounasetu- järjestelmä pitäisi poistaa, mitä järkeä on siinä että muut veronmaksajat osallistuvat ruoka-annoksen maksuun.

Millä tavalla muut veronmaksajat siihen osallistuu? Ainut mieleen tuleva huono puoli on, että lounasedun enimmäisarvon nosto nostaa lounaan hintaa myös heille, jotka maksaa lounaansa ilman lounasetua tai maksimiarvoa pienemmällä lounasseteleitä täysin omasta pussistaan silloin kun työnantaja ei heille täysimääräistä lounasetua tarjoa. Ehkä lounaan hinta olisi halvempi jos kenelläkään ei olisi niitä seteleitä? Tosin jossainhan ravintoloidenkin kannattavuuden raja tulee aina vastaan.

Vierailija
46/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200e lisää palkkaa koska lounasetuutta ei kuitenkaan koskaan käytä täysmääräiseksi, lisäksi etu on todellisuudessa vain pari euroa per lounas eikä koko lounaan hinta.

Mikäpä logiikka? Jos saan pari euroa alennusta jokaisesta lounaasta niin selitäpä logiikkasi perusteella miksi se olisi typerää?

Vierailija
47/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää palkkaa tietysti.

Miksikö?

Koska jo nyt työnantaja maksaa mulle verottoman ateriakorvauksen työmaatehtävissä, olisko tuo reilu 12€/työpäivä. Eli saan yli 250€/kk puhtaana ihan vaan siitä että tulen työmaalle töihin. 

T. Raksainssi

Ei tainnut olla matematiikka inssityösi aiheena.

Vierailija
48/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounaedusta menee vero oman veroprosentin mukaan, ei siitä erikseen makseta. 

Jos työnantaja tukee ruokailua esim. 2 eurolla, silloin maksetaan lounaasta itse aterian hinta väh. tuen määrällä.

Edun voi antaa myös lounasvähennyksenä, jolloin sen verotusarvo vähennetään palkasta. Näin nykyisessä työpaikassani, kun taas edellisessä paikassa sain lounasedun luontoisetuna.

*luontaisetu* Kiitos tästä eteenpäin. Ei myöskään enään, vaan enää.

Vierailija
49/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää palkkaa tietysti.

Miksikö?

T. Raksainssi

Olen eri, mutta oikealta laskelmaltahan tuo vaikuttaa. Minkä summan itse saat + oletko varma, että sinulla on tuo matematiikka täysin hallussa?

Vierailija
50/84 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää palkkaa tietysti.

Miksikö?

T. Raksainssi

Olen eri, mutta oikealta laskelmaltahan tuo vaikuttaa. Minkä summan itse saat + oletko varma, että sinulla on tuo matematiikka täysin hallussa?

16.

Vierailija
51/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää palkkaa tietenkin.

Lounas"etu" on vain pari euroa kun lounaat on vähintään sen maksimin eli 13,70€

Omat eväät 1 - 3€ riippuen mitä syö.

Ei millään kaavalla saa lounas"edusta" isompaa nettotuloa kuin omista eväistä.

Vierailija
52/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin rahana, mutta se ei ole vaihtoehto.

Vierailija
53/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkääs joku ihan esimerkillä miten tästä edusta voisi hyötyä. Googlaamalla löytyy vain ePassi/Edenred/Smartum propagandaa.

Jos oikein ymmärsin niin kuukaudessa saa max 21 lounasta hintaan 13,70€ josta omavastuu on 75% eli 10,28€. Vaikka tämän saisi palkan päälle (kaikki eivät saa vaan se vähennetään bruttopalkasta) maksaisi lounas silti 3 - 5€ riippuen veroprosentista. Tähän vielä kulut lounaspaikkaan kulkemisesta ja menetetystä ajasta.

Omat eväät maksavat enintään 2€, joskus jopa 0€ kun syö edellisen päivän tähteitä.

Vierailija
54/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ois vain teidän köyhien unelma tää 200 €. Oikeesti se on pieni summa mutta joillekin näköjään ei.

Kyllä sinäkin vingut siinä vaiheessa, kun köyhä saa tukea 200 euroa. Silloin se on sinusta ihan valtava summa. 

Vierailija
55/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iloisesti taas unohtuu se, että palkasta peritään esim veroja. 

Juuri niin.  Pidän mieluummin lounaskortin, koska jollain 200 palkankorotuksella ei tee mitään, verojen jälkeen.   

Vierailija
56/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös lounasedun arvo ole muutama euro päivässä? Ennemmin tuo palkankorotus,.nii voi syödä vaikka omia eväitä.

200€/kk olisi kyllä melkein kymppi päivässä, mutta ei sillä saisi koko ateriaa lounasravintolassa vaan pitäisi maksaa osa itse. Aika kallis lounas, eväät tulisi halvemmaksi eli osa jäisi käyttämättä.  Eri asia, jos kyseessä oli joka työpäivä työpaikalla tarjottava lounas, josta ei tarvitsisi maksaa enempää omistaan.

Vierailija
57/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitvit XDDD

Kirjoittiko joku että saa 200e käteen. Ei kirjoittanut. Sulle tais tulla yllärinä että palkasta lähtee verot, me muut ollaan tämä tiedetty ja imeväisiästä lähtien.

Vierailija
58/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 e/kk ostaa helposti koko kuukauden ruuat ja syö omia eväitä, joten rahana kiitos.

Laskitko paljonko tuosta jää käteen? Helposti menee toinen satku veroihin kun marginaalivero on niin kova. 

Vierailija
59/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin.  Pidän mieluummin lounaskortin, koska jollain 200 palkankorotuksella ei tee mitään, verojen jälkeen.   

Missä maassa on käytössä lounaskortit? Meillä saa vaan jotain pari euroa/ ateria silloin, kun syö tietyissä sopimuksen mukaisissa paikoissa. Jos joku nyt tulee kertomaan, että edun saa missä vaan eikä ole enää sidoksissa tiettyihin paikkoihin, voi olla niin. En ole vielä tämän vuoden puolella lounasetua käyttänyt, koska olen ollut etätyössä ja syönyt eväitä. Veroprosenttini on jotain 15, joten 200 euron korotuksesta jäisi 170€ veron jälkeen.

Vierailija
60/84 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lounasetu on 13,50 €/pv. Keskimäärin 21 työpäivää kuussa, niin se tekee yli 280 euroa kuussa. Josta vielä 25%:ia verovapaata ja maksat veroja vain 75%:sta. Jos on sille lounasedulle käyttöä, niin ehdottomasti taloudellisesti järkevämpi. 

Onko tämmönen malli jossain julkisella kouluissa tai tarhassa puolella käytössä, en ole koskaan kuullut. 

Itse valitsisin todellakin palkalisän. Teen etänä jotne lounasetu jää joka tapauksessa käyttämättä. Lisäksi ruokarajoitteisena on paljon päiviä jolloin listalta ei löydy mitään syötävää. Suolanen hinta muutamasta nahistuneesta salaatinlehdestä ja kurkkuviipaleesta.