Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: ihmiset eivät enää katso uusia elokuvia ja syy on mysteeri - 50% katsotuista elokuvista yli 9 vuotta vanhoja

Vierailija
05.04.2024 |

Tuota siis tutkittiin ja tutkimuksesta luin jutun. Ihmiset katsovat VANHOJA elokuvia mieluummin kuin uusia. Miksi?

Kommentit (684)

Vierailija
301/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarnaava viihde. Eikö tämä sano tarpeeksi?

Vierailija
302/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää nykyleffojen "vahvat naiset". Poikkeuksetta ovat kusipäitä tai itse täydellisyyksiä ilman heikkouksia, tai heikkous on tyyliä "ei pidä perunoista". Joku täällä mainitsi uudet Star Warsit ja ne on oiva esimerkki tästä. Siinä missä vanhoissa leffoissa oli jokaisella roolihahmolla oma paikkansa joukossa, oli johtaja, pilotti, järjen ääni, jne, niin uusissa kaikki vahvuudet kiteytyy päähenkilöön ja muut hahmot vaan hengaavat mukana. Eli leffaa ei vihata siksi, että päähenkilö on nainen, vaan siksi, että päähenkilö on yksinkertaisesti tylsän täydellinen.

Mä oon samaa mieltä. En yhtään koe voimaantuvani näistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että kirjoissa ei ollut naishaltijoita? Oletko lukutaidoton?

Minusta Sormusten herra on vähän tylsä naisen näkökulmasta, koska siinä kaikki action tapahtuu miesten kesken. Naisen rooli on olla kotona, tai olla joku superkaunis haltija, jolla on ylimaalliset voimat. 

Minulle kirjan sankari on Eowyn. Ikävä, että hänen roolinsa ja rakkaustarinansa on elokuvista jätetty lähes kokonaan pois.

Aragornin ja haltijamisulin tarina ei ollut mulle tärkein.

Vierailija
304/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut elokuvia kohta 30 vuoteen. Nuoruuden elokuvakerhoelämysten jälkeen kaikki ovat näyttäneet niin typeriltä ja turhilta.

Vierailija
305/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa suoranainen valehtelu? Musta lumikki, vaikka sadussa kerrotaan ihon olevan valkea kuin lumi, hiusten mustat kuin eebenpuu, ei toisinpäin.

Viimeisiin vuosiin ei vaan ole tehty katsottavaksi kelpaavia leffoja 

Vierailija
306/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Sormusten herra on vähän tylsä naisen näkökulmasta, koska siinä kaikki action tapahtuu miesten kesken. Naisen rooli on olla kotona, tai olla joku superkaunis haltija, jolla on ylimaalliset voimat. 

Aa, tässähän on hyvin sama ajatus kuin siinä Bill Burrin pätkässä, kun se puhuu siitä kuinka Titanic on miesten näkökulmasta kauhuelokuva. 

Vierailija
307/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta katsoin godzilla vs king kong- leffan telkkarista, ja olihan siinä about kaikki samaan tungettuna - paitsi oikea leffa!

Sama kokemus monien nykyleffojen kanssa - vain leffa puuttuu! Muuten kaikki on mukana - pakolliset kliseet, mahtiefektit, mahdollisimman myyvät päähahmot, kaavamainen juoni jne.

Vierailija
308/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvista on suoratoistojen myötä tullut halpaa kulutustavaraa ja sen huomaa laadussa. Itsekin katson mielelläni "oikeita" elokuvia useampaankin kertaan, mutta esim. Netflixin tusinatuotannot jää siihen yhteen.

Vierailija
309/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää nykyleffojen "vahvat naiset". Poikkeuksetta ovat kusipäitä tai itse täydellisyyksiä ilman heikkouksia, tai heikkous on tyyliä "ei pidä perunoista". Joku täällä mainitsi uudet Star Warsit ja ne on oiva esimerkki tästä. Siinä missä vanhoissa leffoissa oli jokaisella roolihahmolla oma paikkansa joukossa, oli johtaja, pilotti, järjen ääni, jne, niin uusissa kaikki vahvuudet kiteytyy päähenkilöön ja muut hahmot vaan hengaavat mukana. Eli leffaa ei vihata siksi, että päähenkilö on nainen, vaan siksi, että päähenkilö on yksinkertaisesti tylsän täydellinen.

Esim. Mission imbossible- leffoissa Cruise on juuri tuollainen, tylsän täydellinen johtaja, pilotti, järjen ääni, johon kaikki vahvuudet kiteytyy, mutta kummasti se ei ärsytä ketään.

Minua taas ärsyttää se, kun ihmiset eivät tunnista omia ennakkoluulojaan ja sovinismiaan, vaan luulevat suhtautuvansa miesten ja naisten hahmoihin samalla tavalla.

Vierailija
310/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset sarjat ja useimmat muut visat on yritetty matkia jostain ulkomaisesta ja siksi eivät kiinnosta koska alkuperäinen on aina parempi.

Vierailija
311/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Sulta on mennyt ohi "I am NO man" hetki. Nainenhan siinä hankkiutuu eroon Sauronin jälkeen pahimmasta pääpahiksesta. En ymmärrä kuinka joku voi pitää Taru Sormusten Herrasta tylsänä. (Hobitti oli tosin tylsä. )

Vierailija
312/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä tätä woke-vääntöä. Se on sana jota viljellään, mutta kukaan ei koskaan pysty sanomaan mikä taho tämä woke on ja kuka sitä ohjaa. Vaikka jotain valkoisena näkemään totuttua hahmoa laitetaan näyttelemään musta näyttelijä, ei se tee elokuvasta mitenkään tiedostavaa, kun sisältö on kuitenkin sitä samaa valkoista mainstreamviihdettä. Musta merenneito toisintamassa sama valkoinen satu ei ole muuta kuin mainotemppu, jolla saadaan huomiota näiden remakejen loputtomassa virrassa.

Ihmiset ovat kyllästyneet katsojien aliarvioimiseen. 20 vuotta meille on tuputettu supersankarileffaa toisensa perään, joissa juoni on sivuosassa ja erikoistehosteet pääroolissa. Kaikki elokuvat tehdään sillä ajatuksella, että niistä saadaan franchising, jolla pystytään imemään rahaa koko ajan pienemmällä panostuksella. Uutta ei tarvitse keksiä toviin ja jos ei halua jatkaa sarjaa, aina voi kääntyä niiden remakejen puoleen. Laitetaan niihin sopivasti "väriä", jotta saadaan nuoret mukaan ja milleniaalit tulevat nostalgiannälässä perässä.

Ei ole mitään wokea, vaan pelkkää markkinointia kohulla, jota tänä päivänä tarvitaan. Vaikka joku näyttelijä olisi musta, ei mikään ole muuttunut sen suhteen, että edelleen täytyy olla nuori ja kaunis ja tosiaan kertoa valkoista tarinaa, josta rahat menevät valkoisen taustaorganisaation taskuun.

Oikeasti "wokea" olisi alkaa kertomaan mustien tarinoita, niitä oikeita, ei valkoisia tarinoita mustilla näyttelijöillä. Oikeasti "wokea" olisi tehdä vaikka Pocahontas niin, että kaikki näyttelijät olisivat oikeasti alkuperäisväestöä ja tarina kerrottaisiin heidän näkökulmastaan niin, että he olisivat tuomassa äänensä ja kulttuurinsa jo alusta asti mukaan. Oikeasti wokea olisi näyttää naishahmoja, jotka voivat erehtyä ja toimia väärin tai mieshahmoja, jotka voivat olla herkkiä ja heikkoja päätymättä koomiseksi sivuhahmoksi.

Mutta sen sijaan voimme tehdä taas yhden Marvel-leffan lisää ja sen jälkeen miettiä olisi rajua jos Robin Hood olisikin nainen.

Vierailija
313/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin miettinyt miksi nykyään ei tehdä kiinnostavan oloisia elokuvia. Leffaliput maksanee sen 20e, eikä ole tullut suoratoistopalveluja tms hankittua. Mistä niitä uusia elokuvia edes näkisi?

Myrskyluodon Maija on ensimmäinen, joka kiinnostaa sitten Koronan. En muista mitä siellä edes on ollut tarjolla? Spiderman istuu ja makaa.

Toista oli kun oli vielä Matrix ja Sormusten herra ja jotain mitä odottaa. 

Vierailija
314/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen Kingin musta torni- kirjoista tehty leffa: kun kirjassa ihmetellään Rolandin seurueen Susannahia että pitkästä aikaa näkevät "ruskuaisen" eli mustan ihmisen, ninn leffassapa Roland itse onkin musta! 

Ottaisin tosiaan viihteeni ilman saarnoja, kiitos!

Vierailija
315/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se itseäni häiritsee että naisia on tungettu toiminta sankareiksi ja se tuntuu todella luonnottomalta. 

Eihän siinä ole mitään uutta, vaikkapa Alienit ja Kill Bill ovat jo vanhoja leffoja. 

Mutta se on tylsää jos siitä naistoimintasankarista tehdään kaikkivoipa jossa ei ole mitään vikoja ja jonka ei tarvitse edes oppia mitään kun osaa jo kaiken.

Toi on ihan tarinankerronnan alkeiskurssin asia. Älä kirjoita täydellistä henkilöhahmoa, katsojat inhoaa niitä, eikä niille saa minkäänlaista kehityskaarta. Ennen nämä osattiin. Oli käyty alkeiskurssit ja jatkokurssit myös. 

Vierailija
316/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä tätä woke-vääntöä. Se on sana jota viljellään, mutta kukaan ei koskaan pysty sanomaan mikä taho tämä woke on ja kuka sitä ohjaa. Vaikka jotain valkoisena näkemään totuttua hahmoa laitetaan näyttelemään musta näyttelijä, ei se tee elokuvasta mitenkään tiedostavaa, kun sisältö on kuitenkin sitä samaa valkoista mainstreamviihdettä. Musta merenneito toisintamassa sama valkoinen satu ei ole muuta kuin mainotemppu, jolla saadaan huomiota näiden remakejen loputtomassa virrassa.

Ihmiset ovat kyllästyneet katsojien aliarvioimiseen. 20 vuotta meille on tuputettu supersankarileffaa toisensa perään, joissa juoni on sivuosassa ja erikoistehosteet pääroolissa. Kaikki elokuvat tehdään sillä ajatuksella, että niistä saadaan franchising, jolla pystytään imemään rahaa koko ajan pienemmällä panostuksella. Uutta ei tarvitse keksiä toviin ja jos ei halua jatkaa sarjaa, aina voi kääntyä niiden remakejen puoleen. Laitetaan nii

Loistava analyysi. En ole tätä näin miettinytkään, mutta juuri näinhän se on. Laita tekstisi johonkin isomman lehden mielipide sivuille. Josko siihen joku tarttuisi. 

Vierailija
317/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Mission imbossible- leffoissa Cruise on juuri tuollainen, tylsän täydellinen johtaja, pilotti, järjen ääni, johon kaikki vahvuudet kiteytyy, mutta kummasti se ei ärsytä ketään.

Minua taas ärsyttää se, kun ihmiset eivät tunnista omia ennakkoluulojaan ja sovinismiaan, vaan luulevat suhtau

Sekin ärsyttää kun tyhjästä uhriutuja hakee sovinisminsa vaikka kiven silmästä!

Vierailija
318/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa ajatella, että jonkun minipää persun mielestä Tuulen viemää olisi nykyään woke-leffa, kun siinä oli nainen pääosassa, ja tumma nainen sivuosassa.

Onko teidän aivot mädäntyneet, vai mikä on ongelma?

Tuulen viemäähän on cancelled koska siinä on mustia orjia. Etkö tiennyt tätä?

Vierailija
319/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmasta on syntymässä luokkayhteiskunta. Hollywoodin käsikirjoittajat ei enää osaa kirjoittaa tarinoita jotka purevat kansaan, koska heillä ei ole kokemusta siitä miten tavallinen kansa elää. Niiltä puuttuu kyky nähdä ihmiseen

Vierailija
320/684 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri minä tarkoitin tuolla hetki sitten tuuppaamallani pitkällä oksennuksella asiasta.

Näissä nykypäivän naishahmoissa ei ole mitään uutta, vaikka heidät laitetaan uuteen ympäristöön. Naishahmot olivat aiemmin täydellisiä ja erehtymättömiä, toimien peilinä ja "järjestykseen" pistävänä voimana mieshahmoille. He olivat kauniita, erehtymättömiä ja kaikin tavoin täydellisiä, vaikkakin usein sivuroolissa. Nyt tuo sama hahmo nostetaan päärooliin, annetaan taistelutaidot ja tiukka nahka-asu, mutta hahmo on edelleen se sama täydellinen nainen, missä ei ole kenellekään samaistumispintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan