Miten tästä ahdingosta voi selvitä?
Ostin pienen kaksion kerrostalosta 2019. Taloyhtiössä ei ole hissiä. Olin säästänyt asuntoa varten tarvittavan käsirahan. Olin terve, urheilullinen ja työhistoriaa oli takana kaikkiaan 19 vuotta. Olen 42-vuotias.
Sairastuin 2 vuotta sitten vaikeaan tukielinsairauteen, jouduin luopumaan asunnostani omana kotinani, koska 3. kerrokseen nousu ja sieltä lasku alkoi olla liian vaikeaa. Koska asuntojen hinnat ovat tulleet niin paljon alas ja taloyhtiössä on tulossa remontti, asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa. Olen sittemmin itse asunut pienemmässä vuokra-asunnossa. Sain pankilta lyhennysvapaata asunnon kauppa-ajaksi, mutta koska asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa, lyhennysvapaat loppuivat.
Asunto ei ole ylihintainen, sen myyntihintaa laskettiin kaksi kertaa myynnin aikana. Asunnonvälittäjät sanoivat, että se on tämä aika, hyvätkään asunnot eivät vaan mene kaupaksi niin kuin ennen. Asuntoa ei voisi myydä sellaiseen hintaan, että menetän siihen laittamani käsirahat ja joudun vielä maksamaan jäljelle jäänyttä velkaa, koska tilanne olisi sitten sama kuin nyt, mutta minulla ei olisi edes sitä asuntoa. Asunnon myyntiaikana maksoin yhtiövastiketta hätävarasäästöistäni. Nyt ne ovat loppu. Laitoin asunnon vuokralle. Vuokra kattaa yhtiövastikkeen, ei muuta. Yhtiövastikkeet nousivat 300 eurosta lähes 500 euroon kahden viimeisen vuoden aikana.
En ole työkykyinen (olin sairaanhoitaja), mutta en pääse sairaseläkkeelle. Aikuiskoulutukseen, siis uudelleenkoulutukseen en pääse, koska hallitus lopetti aikuiskoulutustuen kaikilta. Asumistukea en saa, enkä toimeentulotukeakaan, koska minulla on se asunto, josta en pääse eroon, vaikka miten yritän. Kela ja sosiaalitoimi levittelevät käsiä ja sanovat, että muuta ei nyt ole vaihtoehtona, kuin olla työnhakijana ilman työnhakuvelvoitetta.
Olen aivan loppu. Olen 42-vuotias ja haluaisin vielä tehdä töitä, mutta sairauteni huomioon ottaen, se vaatisi uudelleenkouluttautumista alalle, jossa fyysiset rajoitukset voitaisiin huomioida. Olisin valmis kouluttautumaan vaikkapa kirjanpitäjäksi ja toimimaan yrittäjänä starttirahan avulla, mutta tämä ei ole enää mahdollista. Miten ihmeessä tästä selviää?
Kommentit (86)
Mä en jaksa lukee koko ketjua uudelleen, mutta tuosta sairaseläkkeestä tai kuntoutustuesta.. käsittääkseni on aika normi käytäntö että siitä annetaan ensin hylsy. ja sitten vaan haetaan uudestaan.
Ylipäätään monissa hakemuksissa on tuo outo juttu että ensin annetaan hylsy. En ymmärrä miksi, mutta muistan että joitakin vuosia sitten ainakin tämä oli ihan normaalia. Jopa kelalla sanoivat että tällein se menee. En tiedä mikä sun tilanne, haitko uudestaan vai neuvoko ne ihan selkeesti että älä hae, et saa? Tuntuis kyllä oudolta, kun mun järki sanoo että sulle kuuluis kuntoutustuki (määräaikaiseläke).
Enkä minäkään jaksanut lukea kaikkia vastauksia...
Oma asunto vuokralle niin että vuokralla kattaa kulut.
Itse asut vuokrakämpässä joka sopii sulle ja rajoitteille, tarvittaessa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Teille tappiolla myyntiä ehdottaville tiedoksi, että pankkihan ei välttämättä anna lupaa myydä tappiolla jos katsovat, että velallisella ei ole maksukykyä maksaa jäljelle jäävää velkaa.
Onko kymppitonni tosiaan niin valtava summa, etteivät pankit siihen suostu?
Oletko nainen? Suht hyvä vartalo? jos niin istut rahan päällä.
Mä nauran täällä samaa asiaa :D