Miten tästä ahdingosta voi selvitä?
Ostin pienen kaksion kerrostalosta 2019. Taloyhtiössä ei ole hissiä. Olin säästänyt asuntoa varten tarvittavan käsirahan. Olin terve, urheilullinen ja työhistoriaa oli takana kaikkiaan 19 vuotta. Olen 42-vuotias.
Sairastuin 2 vuotta sitten vaikeaan tukielinsairauteen, jouduin luopumaan asunnostani omana kotinani, koska 3. kerrokseen nousu ja sieltä lasku alkoi olla liian vaikeaa. Koska asuntojen hinnat ovat tulleet niin paljon alas ja taloyhtiössä on tulossa remontti, asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa. Olen sittemmin itse asunut pienemmässä vuokra-asunnossa. Sain pankilta lyhennysvapaata asunnon kauppa-ajaksi, mutta koska asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa, lyhennysvapaat loppuivat.
Asunto ei ole ylihintainen, sen myyntihintaa laskettiin kaksi kertaa myynnin aikana. Asunnonvälittäjät sanoivat, että se on tämä aika, hyvätkään asunnot eivät vaan mene kaupaksi niin kuin ennen. Asuntoa ei voisi myydä sellaiseen hintaan, että menetän siihen laittamani käsirahat ja joudun vielä maksamaan jäljelle jäänyttä velkaa, koska tilanne olisi sitten sama kuin nyt, mutta minulla ei olisi edes sitä asuntoa. Asunnon myyntiaikana maksoin yhtiövastiketta hätävarasäästöistäni. Nyt ne ovat loppu. Laitoin asunnon vuokralle. Vuokra kattaa yhtiövastikkeen, ei muuta. Yhtiövastikkeet nousivat 300 eurosta lähes 500 euroon kahden viimeisen vuoden aikana.
En ole työkykyinen (olin sairaanhoitaja), mutta en pääse sairaseläkkeelle. Aikuiskoulutukseen, siis uudelleenkoulutukseen en pääse, koska hallitus lopetti aikuiskoulutustuen kaikilta. Asumistukea en saa, enkä toimeentulotukeakaan, koska minulla on se asunto, josta en pääse eroon, vaikka miten yritän. Kela ja sosiaalitoimi levittelevät käsiä ja sanovat, että muuta ei nyt ole vaihtoehtona, kuin olla työnhakijana ilman työnhakuvelvoitetta.
Olen aivan loppu. Olen 42-vuotias ja haluaisin vielä tehdä töitä, mutta sairauteni huomioon ottaen, se vaatisi uudelleenkouluttautumista alalle, jossa fyysiset rajoitukset voitaisiin huomioida. Olisin valmis kouluttautumaan vaikkapa kirjanpitäjäksi ja toimimaan yrittäjänä starttirahan avulla, mutta tämä ei ole enää mahdollista. Miten ihmeessä tästä selviää?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono tilanne sinulla. Pitäisin vaikka väkisin vuokralla ja myisin sijoittajalle tai suoraan vuokralaiselle vaikka ihan nippa nappa alle velkasi määrän.
Laitoin kaikkiin mahdollisiin kiiteistösijoitusfirmaan kyselyä ennen kuin laitoin asunnon vuokralle. Yhdestäkään ei tullut edes vastausta. Asunnon hinta on tosiaan tällä hetkellä pudonnut niin alas, että jos myisin sen edes kohtuulliseen alihintaan, jäisin vielä melkein 10K velkaa. Asuntoa yrittettiin jo myydä niin, että saisin sen myyntihinnalla katettua velan + välityskulut. Ei onnistunut.
Joskus on elämässä tehtävä päätöksiä ja kivuliaita sellaisia. Itse Olen ennen korkojen nousua myynyt juuri noin miinuksella mutta pääsin elämässä eteenpäin enkä ole enää korkoja maksamassa.
kun joku ovi menee kiinni, toinen ovi aukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono tilanne sinulla. Pitäisin vaikka väkisin vuokralla ja myisin sijoittajalle tai suoraan vuokralaiselle vaikka ihan nippa nappa alle velkasi määrän.
Laitoin kaikkiin mahdollisiin kiiteistösijoitusfirmaan kyselyä ennen kuin laitoin asunnon vuokralle. Yhdestäkään ei tullut edes vastausta. Asunnon hinta on tosiaan tällä hetkellä pudonnut niin alas, että jos myisin sen edes kohtuulliseen alihintaan, jäisin vielä melkein 10K velkaa. Asuntoa yrittettiin jo myydä niin, että saisin sen myyntihinnalla katettua velan + välityskulut. Ei onnistunut.
Miten on edes mahdollista että ostit asunnon jo 5 v sitten ja olet maksanut velkaa siitä asti, mutta nyt on edelleen 10 000 euroa alijäämää myyntihintaan nähden? Kai sinä jouduit maksamaan jotain omavastuutakin siitä, miten paljon se arvo oikein on pudonnut? Ei luulisi että joku huonokuntoinen heikolla sijainnilla oleva asunto on edes 2019 ollut kovin korkealla hintapyynnöllä.
Vierailija kirjoitti:
Kun sinulla on jo sairaanhoitajan koulutus ja työkokemusta, voisit valmistua esimerkiksi sosionomiksi suhteellisen helposti kahdessa vuodessa hyväksilukujen avulla. Sillä tutkinnolla pääsisit todennäköisesti tekemään sopivaa työtä. Vaikk aikuiskoulutustuki poistuu, työttömyysetuudella opiskelu voi hyvinkin olla tilanteessasi mahdollista.
Tätä juuri yritän sanoa, että kun sille hakemukselle tuli hylsy, enkä ymmärrä kuinka se näin voi mennä. Kela ja sosiaalitoimi pompottavat minua vuorotellen, eikä kumpikaan ota koppia.
Jos taloyhtiöön on tulossa remontti, se tietää lisää menoja. Tuliko asunnosta yhtään tarjouksia? Koska joudut kuitenkin omasta pussistasi maksamaan koko ajan korkoja ja etenkin kun remontti on tulossa (eikä silloin ehkä vuokralaiselta saa täyttä vuokraa)ja lainakulut nousevat entisestään, minä koittaisin myydä asunnon, vaikka tappiota tulisikin. Pahaltahan se tuntuu, mutta tärkeintä mielestäni olisi, että et muun epäonnen lisäksi saa lisää ongelmia.
Näin minä ajattelen, mutta toivon, että joku voisi antaa sinulle valoisamman vastauksen. Kaikkea hyvää toivon sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Asunto kannattaa myydä sillä hintaa kuin menee kaupaksi. En halua heittää suolaa haavoihin, mutta kai ostaessa ymmärsit mitä remontteja taloyhtiöön on tulossa
En tarkoita aloittajaa, eiköhän hän ole ollut tietoinen noista remonteista. Mutta... Kertoo kuitenkin aika paljon keskiverto asunnonostajasta jos ei aina edes ymmärretä, että vastike pitää maksaa tai korot ihan oikeasti vaikuttavat kuukausittaiseen maksumäärään. Sehän on nähty jo vaikka perus opintolainan takaisinmaksuissa: on ihmisiä, jotka julkisesti lehtien palstoilla itkee kun on tullut otettua velkaa (myös opintolaina on velkaa) ja sitten korot onkin pompanneet ja ei ole elämää mitoitettu ollenkaan siihen.
Aloittajalle annan vinkiksi, että myyt sen asunnon sillä hinnalla millä menee nyt. Se on sen asunnon tämän hetken todellinen arvo. 2019 on asunnot olleet aivan järkyttävässä kuplassa ja nyt kun alkaa hinnat laskemaan sille tasolle, missä Suomessa pitäisi olla niin ollaankin kusisukassa. Jos jäät tappiolle vain 10 000 euroa niin se on vain positiivista. Tässä lähivuosien aikaan tulee ihmiset alas pilvilinnoistaan vielä ja lujaa. Sijoitusmielessä olisit katsonut asunnon sellaiseksi, että siihen olisi voinut muuttaa kuka vain ja milloin vain. Nyt ei ole kyse siitä. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun sinulla on jo sairaanhoitajan koulutus ja työkokemusta, voisit valmistua esimerkiksi sosionomiksi suhteellisen helposti kahdessa vuodessa hyväksilukujen avulla. Sillä tutkinnolla pääsisit todennäköisesti tekemään sopivaa työtä. Vaikk aikuiskoulutustuki poistuu, työttömyysetuudella opiskelu voi hyvinkin olla tilanteessasi mahdollista.
Hyväksilukuja ei tietääkseni saa, jos tutkinnosta on yli 10 vuotta. Ap on 42, joten hän on todennäköisesti valmistunut sairaanhoitajaksi yli kymmenen vuotta sitten.
Koska et enää muuta takaisin omaan asuntoosi, suosittelen myymään sen vuokrattuna. Siis joku vois ostaa sen sijoitusasunnoksi.
Remontit harvoin tulee yllätyksenä, jos katsoo mitä on tehty ja vertaa siihen mitä sen ikäisessä talossa olisi pitänyt tehdä 🤔
Tarkennapa mikä tukielinsriraus sinulla on? Mikä on sellainen tukielinsairaus, jossa ei auta aktiivinen itsensä kuntouttaminen?
Kouluttautuminen kirjanpitäjäksi on hyvä idea, mutta startirahalla oma yritys. Ei mitään järkeä. Olet nyt jo rahaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on edes mahdollista että ostit asunnon jo 5 v sitten ja olet maksanut velkaa siitä asti, mutta nyt on edelleen 10 000 euroa alijäämää myyntihintaan nähden? Kai sinä jouduit maksamaan jotain omavastuutakin siitä, miten paljon se arvo oikein on pudonnut? Ei luuli
Ostin asunnon joulukuussa 2019. Ensimmäinen lyhennys oli helmikuussa 2020. Maksoin ensin normaalia lyhennystä noin vuoden, sitten noin vuoden minimiä, koska sairastuin ja tuloni putosivat palkan pudotessa sitä mukaan, kun sairausaika piteni (ensin 60 vrk normaalia palkkaa, sitten 120 vrk 2/3 palkkaa sitten sairauspäivärahalle). Sitten olin 6kk lyhennysvapaalla, jonka sain asunnon myyntiyritystä varten. Sen jälkeen olen maksanut jälleen minimiä.
Tuommoisen sepustuksen teit ja luulet, että täältä saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sairaanhoitajat voi tehdä myös esim chat -neuvontaa yms, missä fyysiset rajoitteet ei tule vastaan?
Voisi kyllä, mutta ei sellaista ole tarjolla. Olen joskus aiemmassa työpaikassani ollut mm. neuvontapuhelimessa, mutta se on osa muuta työvuoroa. Ei siten, että istuisin vain puhelimen äärellä tekemässä vain sitä. Jossain suurimissa kaupungeissa se voi olla mahdollista, ehkä Helsinki, Tampere ja Turku.
Eikö tuollaista voi tehdä etänä mihin vaan?
Voiko? En ole ap, mutta luulisin että tuollaista ei voi tehdä ihan mistä käsin tahansa, kun siinä käsitellään potilaiden yksityisasioita.
Jollei muu auta etkä saa myytyä niin anna pankin lunastaa se. Sen jälkeen saat ainakin tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksilukuja ei tietääkseni saa, jos tutkinnosta on yli 10 vuotta. Ap on 42, joten hän on todennäköisesti valmistunut sairaanhoitajaksi yli kymmenen vuotta sitten.
Ei ehkä suoraan tutkinnosta, mutta monet kurssit voi suorittaa näyttöinä, jolloin opinnot etenevät sutjakasti. Samoin pakolliset harjoittelut voi ainakin osittain kuitata näytön kautta soveltuvalla työkokemuksella, ja siitä kilahtaa mukavasti opintopisteitä kasaan.
Ap, hae vaan uudestaan ja uudestaan sitä opiskelun puoltoa. Joskus työkkäri ensin epää sen, mutta jos työttömyys pitkittyy, tilannekin muuttuu. Minä sain vasta toisella kerralla suotuisan vastauksen, kun työttömyysaikani oli venynyt ahkerasta työnhausta huolimatta yli vuoteen. Ehkä opiskelu ei ole sinulle ratkaisu, mutta tässä asiassa tilanne ei ole ihan toivoton kuitenkaan.
Kiinnostaisiko opiskella verkkopainotteisella muuntokoulutuksella terveydenhoitajaksi ja sitten töihin vaikka oppilaitokseen tai työterveyteen?
Vierailija kirjoitti:
Tarkennapa mikä tukielinsriraus sinulla on? Mikä on sellainen tukielinsairaus, jossa ei auta aktiivinen itsensä kuntouttaminen?
Kouluttautuminen kirjanpitäjäksi on hyvä idea, mutta startirahalla oma yritys. Ei mitään järkeä. Olet nyt jo rahaton.
Nivel- ja selkärankareuma sekä osteoporoosi.
Tuolihissin saisiko rappuun asennettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselyä? Kiinteistösijoitusfirmoihin pitää soittaa, ei laittaa viestiä. Tai viestin lisäksi se soitto.
Hae työeläkelaitokselta ammatillista kuntoutusta. Saisit siis kuntoutusrahaa opintojen ajalta. Jos eivät myönnä, voit hakea kuntoutusrahan Kelalta.
Jos nämä eivät onnistu, hae työpaikkaa palkkatuella. Varmasti onnistuu, kun olet sekä työtön että sairas.
Ei opintotuella voi opiskella lääkäriksi, jos suurimman osan siitä on käyttänyt saikkarin tutkintoon. Opintotukea saa nykyään vain hyvin rajatun ajan ja se on muutenkin niin pieni raha, ettei sillä yksistään kukaan elä. Oletko kenties eläkeikäinen, jonka nuoruudessa opiskeluaikoja ei oltu vielä rajattu?