Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tästä ahdingosta voi selvitä?

Vierailija
05.04.2024 |

Ostin pienen kaksion kerrostalosta 2019. Taloyhtiössä ei ole hissiä. Olin säästänyt asuntoa varten tarvittavan käsirahan. Olin terve, urheilullinen ja työhistoriaa oli takana kaikkiaan 19 vuotta. Olen 42-vuotias.

Sairastuin 2 vuotta sitten vaikeaan tukielinsairauteen, jouduin luopumaan asunnostani omana kotinani, koska 3. kerrokseen nousu ja sieltä lasku alkoi olla liian vaikeaa. Koska asuntojen hinnat ovat tulleet niin paljon alas ja taloyhtiössä on tulossa remontti, asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa. Olen sittemmin itse asunut pienemmässä vuokra-asunnossa. Sain pankilta lyhennysvapaata asunnon kauppa-ajaksi, mutta koska asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa, lyhennysvapaat loppuivat.

Asunto ei ole ylihintainen, sen myyntihintaa laskettiin kaksi kertaa myynnin aikana. Asunnonvälittäjät sanoivat, että se on tämä aika, hyvätkään asunnot eivät vaan mene kaupaksi niin kuin ennen. Asuntoa ei voisi myydä sellaiseen hintaan, että menetän siihen laittamani käsirahat ja joudun vielä maksamaan jäljelle jäänyttä velkaa, koska tilanne olisi sitten sama kuin nyt, mutta minulla ei olisi edes sitä asuntoa. Asunnon myyntiaikana maksoin yhtiövastiketta hätävarasäästöistäni. Nyt ne ovat loppu. Laitoin asunnon vuokralle. Vuokra kattaa yhtiövastikkeen, ei muuta. Yhtiövastikkeet nousivat 300 eurosta lähes 500 euroon kahden viimeisen vuoden aikana.

En ole työkykyinen (olin sairaanhoitaja), mutta en pääse sairaseläkkeelle. Aikuiskoulutukseen, siis uudelleenkoulutukseen en pääse, koska hallitus lopetti aikuiskoulutustuen kaikilta. Asumistukea en saa, enkä toimeentulotukeakaan, koska minulla on se asunto, josta en pääse eroon, vaikka miten yritän. Kela ja sosiaalitoimi levittelevät käsiä ja sanovat, että muuta ei nyt ole vaihtoehtona, kuin olla työnhakijana ilman työnhakuvelvoitetta.

Olen aivan loppu. Olen 42-vuotias ja haluaisin vielä tehdä töitä, mutta sairauteni huomioon ottaen, se vaatisi uudelleenkouluttautumista alalle, jossa fyysiset rajoitukset voitaisiin huomioida. Olisin valmis kouluttautumaan vaikkapa kirjanpitäjäksi ja toimimaan yrittäjänä starttirahan avulla, mutta tämä ei ole enää mahdollista. Miten ihmeessä tästä selviää?  

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinulla on jo sairaanhoitajan koulutus ja työkokemusta, voisit valmistua esimerkiksi sosionomiksi suhteellisen helposti kahdessa vuodessa hyväksilukujen avulla. Sillä tutkinnolla pääsisit todennäköisesti tekemään sopivaa työtä. Vaikk aikuiskoulutustuki poistuu, työttömyysetuudella opiskelu voi hyvinkin olla tilanteessasi mahdollista. 

Hyväksilukuja ei tietääkseni saa, jos tutkinnosta on yli 10 vuotta. Ap on 42, joten hän on todennäköisesti valmistunut sairaanhoitajaksi yli kymmenen vuotta sitten.

Ei ehkä suoraan tutkinnosta, mutta monet kurssit voi suorittaa näyttöinä, jolloin opinnot etenevät sutjakasti. Samoin pakolliset harjoittelut voi ainakin osittain kuitata näytön kautta soveltuvalla työkokemuksella, ja siitä kilahtaa mukavasti opintopisteitä kasaan. 

Ap, hae

Kiitos tästä! Ajattelin, että kun on kerran saanut hylsyn, niin se ei siitä muuksi muutu ainakaan nyt, kun kaikkea on niin leikattu ja kiristetty, mutta ei kai se mistään pois ole jos painostan asiaa uudestaan.

Vierailija
42/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kysytty osastosihteeriksi, löytyisikö vastaavaa sinulle, silloin koulutuksestasi olisi hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka voit olla työkkärin kirjoilla vaikka et kykene nykyiseen työhösi? Sinunhan kuuluisi olla sairaspäivärahalla ja kelan tai työeläkeyhtiön kuuluisi kustantaa sinulle koulutus uuteen ammattiin. 

Vierailija
44/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono tilanne sinulla. Pitäisin vaikka väkisin vuokralla ja myisin sijoittajalle tai suoraan vuokralaiselle vaikka ihan nippa nappa alle velkasi määrän.

Laitoin kaikkiin mahdollisiin kiiteistösijoitusfirmaan kyselyä ennen kuin laitoin asunnon vuokralle. Yhdestäkään ei tullut edes vastausta. Asunnon hinta on tosiaan tällä hetkellä pudonnut niin alas, että jos myisin sen edes kohtuulliseen alihintaan, jäisin vielä melkein 10K velkaa. Asuntoa yrittettiin jo myydä niin, että saisin sen myyntihinnalla katettua velan + välityskulut. Ei onnistunut.

Kyselyä? Kiinteistösijoitusfirmoihin pitää soittaa, ei laittaa viestiä.  Tai viestin lisäksi se soitto. 

Niissä kaikissa on kylläkin lomake, joka pitää täyttää aika tarkasti. Niissä kysytään kaikki mahdollinen asunnosta ja he palaavat asiaan, mikäli kiinnostusta on. Puhelimitse saa ainoastaan ohjeen täyttää lomake, kuten olen tehnyt.

Vierailija
45/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö sä sitten muuttamaan isommalle paikkakunnalle, tai siis sellaiseen kaupunkiin jossa olisi sh töitä jonain puhelin/nettipäivystäjänä? Asunto ois siellä vuokralla ja myynnissä samalla. Ja kun saat myytyä, voisit ajatella häke-koulutusta? Älä luovuta. Ja muista kysyä esim diakonialta apua, sulla on varmaan tiukkaa nyt eikä ehkä niin laajaa kokemusta köyhäilystä.

Vierailija
46/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sairaanhoitajat voi tehdä myös esim chat -neuvontaa yms, missä fyysiset rajoitteet ei tule vastaan?

Voisi kyllä, mutta ei sellaista ole tarjolla. Olen joskus aiemmassa työpaikassani ollut mm. neuvontapuhelimessa, mutta se on osa muuta työvuoroa. Ei siten, että istuisin vain puhelimen äärellä tekemässä vain sitä. Jossain suurimissa kaupungeissa se voi olla mahdollista, ehkä Helsinki, Tampere ja Turku.

Eikö tuollaista voi tehdä etänä mihin vaan? 

Voiko? En ole ap, mutta luulisin että tuollaista ei voi tehdä ihan mistä käsin tahansa, kun siinä käsitellään potilaiden yksityisasioita.

Uutisissa oli juuri muutama viikko sitten etätyötä tekevistä sairaanhoitajista. Ei niitä paikkoja varmaankaan paljon Suomessa ole, mutta kyllä niitä on. Tosin tuo, että ei ole tehnyt sairaanhoitajan työtä ja on sairas ei ole työnantajalle houkutteleva vaihtoehto.

Vierailija
47/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka voit olla työkkärin kirjoilla vaikka et kykene nykyiseen työhösi? Sinunhan kuuluisi olla sairaspäivärahalla ja kelan tai työeläkeyhtiön kuuluisi kustantaa sinulle koulutus uuteen ammattiin. 

Sairauspäivärahaa maksetaan 300 pv. Sen jälkeen ollaan tässä vaiheessa, jossa nyt olen.

Vierailija
48/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. myös työttömänä voi hakea sairauslomaa ja sinuna hakisinkin.

Vierailija
49/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei muu auta etkä saa myytyä niin anna pankin lunastaa se. Sen jälkeen saat ainakin tuet.

Ohis jos asumto pääty pankin lunastettavaksi ap:lle jää reilusti enemmän velkaa kuin se 10 000e, joka olisi ollut häviö jos hän olisi hyväksynyt saamansa tarjouksen.

Vierailija
50/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauspäivärahaa maksetaan 300 pv. Sen jälkeen ollaan tässä vaiheessa, jossa nyt olen.

Sairaspäivärahan kuuluisi muuttua tuossa vaiheessa kuntoutustueksi eli määräaikaiseksi eläkkeeksi, onko sitä haettu? Sitä voi sitten saada koko koulutuksen ajan eli kun kela tai työeläkeyhtiö on myöntänyt sinulle kuntoutuksena koulutuksen uuteen ammattiin.

Vierailija
51/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, oot saanut ihan älyttömän hyviä neuvoja tähän asti. Tältä palstalta valitettavasti katoaa keskusteluja koko ajan ties minkä ilmiantajien takia, joten ota varmuudeksi screenshotit kaikista hyvistä neuvoista jo tässä vaiheessa. On tosi harvinaista että keskustelu on ollut näinkin asiallista joten ota ajoissa hyödyt talteen!

Vierailija
52/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi saada ihan työkyvyttömyyseläkettä, jos olet liian sairas tehdäksesi työtä, tai ainakin nykyistä työtä? Jonkinlainen kuntoutustukikin pitäisi olla mahdollinen, pitäis kysyä lääkäriltä noista. 

Vierailija
53/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misså tämä asunto on? Asuntomarkkinat on hyvin eriytyneet alueittain Suomessa. Aika paljon auttaisi, jos paikkakuntaa, asunnon ikää ja ostohintaa kerrottaisiin..

Vierailija
54/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi saada ihan työkyvyttömyyseläkettä, jos olet liian sairas tehdäksesi työtä, tai ainakin nykyistä työtä? Jonkinlainen kuntoutustukikin pitäisi olla mahdollinen, pitäis kysyä lääkäriltä noista. 

Anteeksi luinkin nyt, että et pääse sairauseläkkeelle.

Vierailija
55/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille tappiolla myyntiä ehdottaville tiedoksi, että pankkihan ei välttämättä anna lupaa myydä tappiolla jos katsovat, että velallisella ei ole maksukykyä maksaa jäljelle jäävää velkaa.

Tsemppiä ap:lle. Muuta en osaa sanoa.

Vierailija
56/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollei muu auta etkä saa myytyä niin anna pankin lunastaa se. Sen jälkeen saat ainakin tuet.

Ohis jos asumto pääty pankin lunastettavaksi ap:lle jää reilusti enemmän velkaa kuin se 10 000e, joka olisi ollut häviö jos hän olisi hyväksynyt saamansa tarjouksen.

Asunnosta ei tullut yhtään tarjousta...

Vierailija
57/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut Kelan avoimet työpaikat? Heillä ainakin joihinkin työpaikkoihin vaaditaan sairaanhoitajan koulutusta.

Vierailija
58/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus että selviät kunnialla, tarkoitus on että ulkomaalainen sijoitusyhtiö ostaa sun asunnon sitten kun annat sen puoli-ilmaiseksi pois hädissäsi.

Sama huijaus toistuu 20 vuoden välein, se on se omistusasuminen nääs nääs niin hienoa.

Vierailija
59/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Misså tämä asunto on? Asuntomarkkinat on hyvin eriytyneet alueittain Suomessa. Aika paljon auttaisi, jos paikkakuntaa, asunnon ikää ja ostohintaa kerrottaisiin..

En halua ihan kaikkea paljastaa, mutta hieman PK:n ulkopuolella, 80-luvulla rakennettu ja hinta n. 80K. Asunnon suhteen on kaikki kortit katsottu. Tilanne sen kanssa on nyt mikä on.

Vierailija
60/86 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa työttömyystukea ilman vaatimusta työpaikkojen hakemisesta, luulisi että onnistuu saman tuen saaminen kouluttautumiseen uudelle alalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan