Miten tästä ahdingosta voi selvitä?
Ostin pienen kaksion kerrostalosta 2019. Taloyhtiössä ei ole hissiä. Olin säästänyt asuntoa varten tarvittavan käsirahan. Olin terve, urheilullinen ja työhistoriaa oli takana kaikkiaan 19 vuotta. Olen 42-vuotias.
Sairastuin 2 vuotta sitten vaikeaan tukielinsairauteen, jouduin luopumaan asunnostani omana kotinani, koska 3. kerrokseen nousu ja sieltä lasku alkoi olla liian vaikeaa. Koska asuntojen hinnat ovat tulleet niin paljon alas ja taloyhtiössä on tulossa remontti, asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa. Olen sittemmin itse asunut pienemmässä vuokra-asunnossa. Sain pankilta lyhennysvapaata asunnon kauppa-ajaksi, mutta koska asunto ei mennyt kaupaksi puolessa vuodessa, lyhennysvapaat loppuivat.
Asunto ei ole ylihintainen, sen myyntihintaa laskettiin kaksi kertaa myynnin aikana. Asunnonvälittäjät sanoivat, että se on tämä aika, hyvätkään asunnot eivät vaan mene kaupaksi niin kuin ennen. Asuntoa ei voisi myydä sellaiseen hintaan, että menetän siihen laittamani käsirahat ja joudun vielä maksamaan jäljelle jäänyttä velkaa, koska tilanne olisi sitten sama kuin nyt, mutta minulla ei olisi edes sitä asuntoa. Asunnon myyntiaikana maksoin yhtiövastiketta hätävarasäästöistäni. Nyt ne ovat loppu. Laitoin asunnon vuokralle. Vuokra kattaa yhtiövastikkeen, ei muuta. Yhtiövastikkeet nousivat 300 eurosta lähes 500 euroon kahden viimeisen vuoden aikana.
En ole työkykyinen (olin sairaanhoitaja), mutta en pääse sairaseläkkeelle. Aikuiskoulutukseen, siis uudelleenkoulutukseen en pääse, koska hallitus lopetti aikuiskoulutustuen kaikilta. Asumistukea en saa, enkä toimeentulotukeakaan, koska minulla on se asunto, josta en pääse eroon, vaikka miten yritän. Kela ja sosiaalitoimi levittelevät käsiä ja sanovat, että muuta ei nyt ole vaihtoehtona, kuin olla työnhakijana ilman työnhakuvelvoitetta.
Olen aivan loppu. Olen 42-vuotias ja haluaisin vielä tehdä töitä, mutta sairauteni huomioon ottaen, se vaatisi uudelleenkouluttautumista alalle, jossa fyysiset rajoitukset voitaisiin huomioida. Olisin valmis kouluttautumaan vaikkapa kirjanpitäjäksi ja toimimaan yrittäjänä starttirahan avulla, mutta tämä ei ole enää mahdollista. Miten ihmeessä tästä selviää?
Kommentit (86)
Miten huutokaupalla myynti, mutta myyjällä oikeus olla hyväksymättä tarjousta, jos se on liian alhainen. Nettihuutokauppa tavoittaa koko maan.
Miten olisi ammattiopinnot oppisopimuksella? Löytyykö ala joka soveltuisi? Velkaneuvontaan aika?
Harva tulee ajatelleeksi, että voi sairastua. Hissitön ei esteetön asunto on siksi riskisijoitus. Ostajia ei välttämättä löydy. Lisäksi yllätystemontteja voi aina tulla.
Kolmas kerros ilman hissiä on riski, siksi se ei kiinnosta ketään. Joko pidät vuokralla tai myyt reilulla alennuksella pois. 1980-luvun talot eivät muutenkaan ole kovin huudossaan, tulossa remontti-ikään. Teit alunperinkin huonot kaupat, anteeksi kun tämän kerron.
Nyt katsot koko Suomen työpaikat omalla koulutuksellasi, haet toimistotyötä, tai etätyötä. Varmasti löytyy näistä hyvinvointialuehimmeleistä, tosin se vaatii muuttoa.Mutta sinä voit muuttaa, ei se kaksiosi mihinkään häviä tällä vauhdilla.
Jos jäät paikkakunnalle, onko siellä kiinnostusta airnbn-toiminnalle? Siitä voit saada paremman tuoton kuin pitkäaikaisesta vuokrauksesta.
Voimia ap:lle. Asioilla on yleensä tapana järjestyä, aina jotenkin, muista se🌷
Paljonko maksoit asunnosta?
Kuinka paljon olet lyhentänyt lainaa? Omaa ja yhtiölainaa?
Mihin hintaan asuntoa on yritetty myydä?
Joku tässä yhtälössä kuulostaa nyt musta oudolta. Neljän vuoden aikana olisit maksanut vuokraa luultavasti vähintään 28 000 euroa
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut Kelan avoimet työpaikat? Heillä ainakin joihinkin työpaikkoihin vaaditaan sairaanhoitajan koulutusta.
Toinen voisi olla vakuutusyhtiöt. Tai kauneushoitolat, jos kouluttaudut pistoshoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä yhtälössä kuulostaa nyt musta oudolta. Neljän vuoden aikana olisit maksanut vuokraa luultavasti vähintään 28 000 euroa
Näihin muihin olen jo vastannut, mutta en ole ollut vuokralla 4 vuotta, vaan viime syksystä. Sairastuin 2 vuotta sitten.
Miksi perit niin pientä vuokraa? Jos yhtiövastike on noussut 300:sta viiteensataan, on sinulla hyvät perusteet vastaavasti nostaa vuokraa. Muutenkin vuokrat ja kaikki hinnat ovat viime vuosina nousseet. Eikö vuokran nostaminen auttaisi, jos asuntoa ei saa myytyä?
Toivottavasti tilanne lähtee selviämään. Ennen uutta koulutusta selvittäisin, löytyisikö jotakin nykyistä koulutusta vastaavaa esim. etätyötä, jota sairautesi ei estäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin muihin olen jo vastannut, mutta en ole ollut vuokralla 4 vuotta, vaan viime syksystä. Sairastuin 2 vuotta sitten.
Tarkoitan sitä, että tuona aikana olisit tehnyt tuon verran tappiota, jos et olisi asunut omassa asunnossa. Mistä löytyy viesti missä noihin on vastattu, kun en löydä
Pystyisitkö tekemään istumatyötä tai kevyttä työtä? Tässä olisi muutamia ideoita:
* taloushallinnon työt, olisiko sinun mahdollista kouluttautua oppisopimuksella ja jonkinlaista tukea saaden? Merkonomi-opinnot ei kauan kestä, jos pohjalla on lukio ja sairaanhoitaja-opinnot
* IT-ala ja huomio erityisesti terveydenhuoltoalan järjestelmissä. Olet niitä varmasti työssäsi käyttänyt ja sinulla on ymmärrystä sisällöstä. Järjestelmien tuessa ja kehityksessä voisi oikeasti olla tarvetta kokemuksellesi
* Toimistotyöt terveydenhuollossa. En tiedä kuinka haluttuja(kilpailtuja) nämä paikat ovat, mutta taaskin, olisiko oppisopimus mahdollinen tai jokin lyhyt tutkinto jonka varjolla voisit päästä työharjoitteluun ja saada kokemusta.
Itse suosittelen IT-alaa, jos vain istuminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut Kelan avoimet työpaikat? Heillä ainakin joihinkin työpaikkoihin vaaditaan sairaanhoitajan koulutusta.
Toinen voisi olla vakuutusyhtiöt. Tai kauneushoitolat, jos kouluttaudut pistoshoitajaksi.
Toi sun viimeinen ehdotus toi virneen naamalle. Ymmärrän, ettei kaikkia viestejä tule luettua tai muista mitä niissä on sanottu. Niin käy itsellenikin jos luen pitkää ketjua, mutta toi pistoshoitajan homma 🤭 Kun näillä mun käsillä on välillä vaikeaa saada kynääkään pysymään kädessä, niin ei pistoshoitajan työ oikeen taida onnistua 😁
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö tekemään istumatyötä tai kevyttä työtä? Tässä olisi muutamia ideoita:
* taloushallinnon työt, olisiko sinun mahdollista kouluttautua oppisopimuksella ja jonkinlaista tukea saaden? Merkonomi-opinnot ei kauan kestä, jos pohjalla on lukio ja sairaanhoitaja-opinnot
* IT-ala ja huomio erityisesti terveydenhuoltoalan järjestelmissä. Olet niitä varmasti työssäsi käyttänyt ja sinulla on ymmärrystä sisällöstä. Järjestelmien tuessa ja kehityksessä voisi oikeasti olla tarvetta kokemuksellesi
* Toimistotyöt terveydenhuollossa. En tiedä kuinka haluttuja(kilpailtuja) nämä paikat ovat, mutta taaskin, olisiko oppisopimus mahdollinen tai jokin lyhyt tutkinto jonka varjolla voisit päästä työharjoitteluun ja saada kokemusta.
Itse suosittelen IT-alaa, jos vain istuminen onnistuu.
Käsissä ja selkärangassa reuma + osteoporoosi, niin nuo työt taitavat olla poissa laskuista.
Ap, asunto-ongelmaasi en osaa ottaa kantaa, mutta ottaen huomioon sairautesi/työkyvyttömyytesi, tilanteesi kuulostaa erikoiselta. Oletko varmazti hakenut kuntoutustukea (= määräaikainen työkyvyttömyyseläke)? Se on yleensä aina seuraava vaihe, jos s-päivärahan enimmäismäärä tulee täyteen ja tuökyvyttömyys edelleen jatkuu. Sinun kannattaa mielestäni ehdottomasti selvittää myös mahdollisuutesi työeläkekuntoukseen (voi olla myös uudelleenkoulutusta). Ja tämä on siis kokonaan eri järjestelmä kuin mainitsemasi aikuiskoulutustuki tai TE-toimiston työttömille tarkoitettu omaehtoisen kolutuksen tuki. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on aika tiukassa nykyisin, kuntoutusvaihtoehdot selvitellään aina ensin.
Työeläkelaitokset tai Kela neuvovat kuntoutusasioissa. Tsemppiä!
Jos taloudellinen tilanne menee aivan mahdottomaksi, pankki kyllä todennäköisesti myöntää lisää lyhennysvapaata, kun sen oikein perustelee. Pankin ei kannata lunastaa tuollaista kämppää ja saattaa asiakasta maksuvaikeuksiin, vaan kyllä sieltä yleensä joustetaan. Pankille lyhennysvapaa on varsin kannattava diili myös, koska asiakas maksaa enemmän korkoja kuin alkuperäisessä maksusuunnitelmassa. Sinulle se ei ole pitkällä tähtäimellä tietenkään kannattavaa, mutta saattaa auttaa nyt tässä pattitilanteessa, kun päätöksissä kestää. Itse olen hakenut pari kertaa lainaan vuoden lyhennysvapaan, ja sen myös saanut. Jos tilanne paranee kesken lyhennysvapaan, lainaa voi kyllä aina alkaa lyhentää koska tahansa.
Anteeksi ohi aiheen, mutta kiinnostaa miten noin nuorena on tullut osteoporoosi? Onko vain huonoa tuuria vai oliko joskus syömishäiriö?
Mutta kovasti tsemppiä ja kyllä toi tilanne jotenkin päin ratkeaa.
Töihin johonkin säätiöön tai yhdistykseen. Toimistotyötä ja puhelinpalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ohi aiheen, mutta kiinnostaa miten noin nuorena on tullut osteoporoosi? Onko vain huonoa tuuria vai oliko joskus syömishäiriö?
Mutta kovasti tsemppiä ja kyllä toi tilanne jotenkin päin ratkeaa.
Kiitos! Meillä on toisen vanhemman suvussa osteoporoosia, mutta diagnoosi tuli itselle yllätyksenä. Ei sitä ajattele tämän ikäisenä, että sellainen olisi itselläkin. Oireet alkoivat erilaisina kipuina ja sitten todettiin nivel- ja selkärankareuma. Osteoporoosi ilmeni myöhemmin vähän vahingossa, kun kompastuin ja nilkka murtui.
Kiitos kaikille tähän ketjuun vastanneille. Olen saanut täältä paljon vinkkejä ja vaikka asunnon suhteen tilanne on mikä on (sitä on tosiaan pyöritelty kaikilla mahdollisilla tavoilla niin pankin kuin välittäjien ja muutaman alaan liittyvän tuttavan kanssa), joten sen suhteen ei oikeen lisäneuvot ole tarpeen. Se on tehty, minkä nyt on voinut tehdä ja kun asunto ei mennyt kaupaksi edes alle markkinahinnan, pitää vaan antaa ajan kulua. Vuokraakaan ei voi vaatia yli alueen vastaavien asuntojen hintojen tai asunto seisoisi tyhjänä. Onneksi vuokralainen on luotettava ja sen verran läheinen, ettei ole todennäköistä, että hän tuhoaisi asuntoa tai jättäisi vuokran maksamatta.
Eniten kaipasin vertaistukea ja samassa tilanteessa olleilta tai asioista tietäviltä vinkkejä Kelan kanssa asioimiseen ja niitä tulikin. Olen ollut ihan nurkkaan ajettuna, kun tuntuu, että väki vaihtuu ja kukaan ei tiedä mitään, mutta selvittää asiaa ja sitten taas käsittelijä vaihtuu.
Kiitos kaikille asiallisesta keskustelusta ja hyvää viikonloppua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, asunto-ongelmaasi en osaa ottaa kantaa, mutta ottaen huomioon sairautesi/työkyvyttömyytesi, tilanteesi kuulostaa erikoiselta. Oletko varmazti hakenut kuntoutustukea (= määräaikainen työkyvyttömyyseläke)? Se on yleensä aina seuraava vaihe, jos s-päivärahan enimmäismäärä tulee täyteen ja tuökyvyttömyys edelleen jatkuu. Sinun kannattaa mielestäni ehdottomasti selvittää myös mahdollisuutesi työeläkekuntoukseen (voi olla myös uudelleenkoulutusta). Ja tämä on siis kokonaan eri järjestelmä kuin mainitsemasi aikuiskoulutustuki tai TE-toimiston työttömille tarkoitettu omaehtoisen kolutuksen tuki. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on aika tiukassa nykyisin, kuntoutusvaihtoehdot selvitellään aina ensin.
Työeläkelaitokset tai Kela neuvovat kuntoutusasioissa. Tsemppiä!
Ammatillinen kuntoutus tuli mieleeni myös. Olet kuitenkin nuori vielä. Sairautta hoitavalta taholta pitäisi aloittaa. B-lausunnon tarvitset, ja haet sitä joko kelasta tai työeläkeyhtiöstäsi. Itse kouluttauduin Ilmarisen piikkiin, kun työkyky ei riittänyt silloiseen ammattiin. Ja oppisopimuksella viimeisen vuoden opiskelin. Sittemmin jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle.
Olen katsonut, mutta se ei tähän hetkeen auta, kun olen sairauden vuoksi työkyvytön. Olen niitä, joille ei vaan saada sitä lausuntoa aikaiseksi, jolla pääsisin siirtymään tästä johonkin suuntaan, eli pattitilanteessa, kunnes joku taho ottaa kopin ja tekee ne päätökset, joilla joku muu kuin tämä roikkuminen on mahdollista.