"Kuolleet loistaa kynttilöin - Käytkö veljesi haudalla pyhäinpäivänä
Kommentit (23)
En käy. Emme olleet missään tekemisissä veljen viimeisen viidentoista vuoden aikana. Minä katsoin, että vedätys riittää jo.
En käy, en pysty. Menetys tuntuu haudalla liian isolta. Siellä haluan itsekin kuolla. Enkä todellakaan usko, että veljeni olisi halunnut sitä. Surullista sinänsä, jos haudalle kynttilän laittaminen on ainoa kaipaamisen muoto.
Ja samassa _joulu_laulussa: äijä hakkaa lapsia ja akkaa
Hakkaako aloittajakin?
Miten on?
Veli on psykiatrina isossa sairaalassa. Oot ehkä tavannutkin, Konala.
Isoveljen ja isän haudalla haluaisin käydä, mutta matkaa on liian paljon :(
Isoveli kuoli muutaman päivän ikäisenä, ja minä synnyin monta vuotta myöhemmin. Hänestä ei jäänyt edes yhden yhtä valokuvaa. Ilmeisesti sairaalassa kukaan ei häntä halunnut kuvata. Veljen kallon luissa oli hämminkiä, mikä sitten kai vammautti hänet synnytyksen yhteydessä. Hautajaisista useampikin oli ottanut valokuvia, mutta yksikään kuva ei onnistunut.
Muistelupaikalla ehkä käyn.
Erään erittäin rakkaan ihmisen haudalla haluaisin käydä, mutta etäisyys 500 km ja en saa siitä rauhaa itseni kanssa, koko ajan soimaan itseäni ja tunnen itseni huonoksi, laitan tuikun palamaan kotona ja katselen valokuvia jossa on minä sekä hän, olen huomannut jopa juttelevani ääneen, ei kai se ole väärin ?
Milloin on kuollut? Toinen veljeni soitti tällä viikolla ei ainakaan vielä ole haudattu. Ei vissiin muistanut kertoa että toinen on kuollut.
Veljeni on vielä elossa, vaikka kuoleman kylmä koura kävi lähellä. Melanooma-syöpä yllätti. Onneksi noutaja vetäytyi ja sain pitää veljeni. Terveen paperit antoi lääkäri viimeksi.
En ole erityisen läheinen veljen kanssa, mokoma mennyt kuolemaan eikä edes vaivautunut kertomaan.
En kyllä kävisi sen haudalla, en käy muidenkaan kuolleiden sukulaisten haudoilla.
En ymmärrä miksi pitäisi lähteä erikseen haudalle kylmään, tuuleen ja sateeseen. Tai muutenkaan etsimään parkkipaikkaa ja maksaa siitä vielä.
Pystyn ajattelemaan läheisiäni ihan kotisohvalla.
Käyn.