Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset palaavat maitojunalla ulkomailta kylmään Suomeen?

Vierailija
05.04.2024 |

Joskus. Mitä syitä on. Miten sen voi välttää? Eikö maavalinta menekään putkeen. Onko vaihtoehtona muu kuin Suomi.

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikanaan paljonkin ulkomailla olut keikkaluonteiseisissa töissä, joskaan en sitten lähinnä perhesyistä pysyvämmin sinne hakeutunut.

Toki verkostossa on niitä, jotka sen ovat tehneet. Kun nyt ollaan tuolla koulutettujen maailmassa, lähtijöille yhteistä taisi olla järkevimmässä päässä kv-kokemuksen hankkiminen ja siinä hiukan typerämmässä päässä uho, että MINÄhän se ansaitsen sitä ja tätä ja Suomi vaan verottaa.

Osa on tullut takaisin. Iso este takaisintulossa on se, että kv-tehtävissä poissa Suomen "piireistä" olleet eivät tunnu työllistyvän enää kirveelläkään. On käytännössä sama, oletko ulkomailta tullut vai työtön, kumpikaan ei ole ns. "potentiaalinen". Suomen työmarkkinat ovat koulutettujen osalta lähinnä kotimaisille työpaikanvaihtajille, muut ovat ulkopuolisia.

Se typerämpi porukka sitten palaa lähinnä siksi, että jossain vaiheessa ura tyssää ja lähtee alaspäin ja tässä vaiheessa takki kääntyy, halutaankin taas turvaverkkojen pariin, kun pitäisi alkaa kaikki itse maksamaan, maasta riippuen toki.

Vierailija
102/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla syy ihan että normaali arkielämä sujuu, suihkusta tulee tasalämpöistä vettä, ei sähkökatkoja, asunnot ei ole kylmiä ja kosteita, ei ole torakoita jne. jne.

Arkielämä sujuu, kunnes tulee hoitotakuuta vaativa terveysjuttu.

Yli vuosikymmen ulkomailla ilman ainoatakaan sähkökatkoa. Sitä ennen Suomessa asuessa oli varageneraattori, koska sähköt meni poikki, koska tuuli, ukkonen, lumisade ja liian kova pieru.

Olet kyllä eka, jonka olen kuullut sähkökatkon takia muuttaneen ulkomaille. Onko ilmavaivat lieventyneet siellä asuessasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikanaan paljonkin ulkomailla olut keikkaluonteiseisissa töissä, joskaan en sitten lähinnä perhesyistä pysyvämmin sinne hakeutunut.

Toki verkostossa on niitä, jotka sen ovat tehneet. Kun nyt ollaan tuolla koulutettujen maailmassa, lähtijöille yhteistä taisi olla järkevimmässä päässä kv-kokemuksen hankkiminen ja siinä hiukan typerämmässä päässä uho, että MINÄhän se ansaitsen sitä ja tätä ja Suomi vaan verottaa.

Osa on tullut takaisin. Iso este takaisintulossa on se, että kv-tehtävissä poissa Suomen "piireistä" olleet eivät tunnu työllistyvän enää kirveelläkään. On käytännössä sama, oletko ulkomailta tullut vai työtön, kumpikaan ei ole ns. "potentiaalinen". Suomen työmarkkinat ovat koulutettujen osalta lähinnä kotimaisille työpaikanvaihtajille, muut ovat ulkopuolisia.

Se typerämpi porukka sitten palaa lähinnä siksi, että jossain vaiheessa ura tyssää ja lähtee alaspäin ja tässä vaiheessa tak

Saksassa IG-teollisuusduunari tienaa verotuksen huomioiden saman verran kuin ylempi toimihenkilö Suomessa.

Vierailija
104/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla syy ihan että normaali arkielämä sujuu, suihkusta tulee tasalämpöistä vettä, ei sähkökatkoja, asunnot ei ole kylmiä ja kosteita, ei ole torakoita jne. jne.

Yli vuosikymmen ulkomailla ilman ainoatakaan sähkökatkoa. Sitä ennen Suomessa asuessa oli varageneraattori, koska sähköt meni poikki, koska tuuli, ukkonen, lumisade ja liian kova pieru.

Olet kyllä eka, jonka olen kuullut sähkökatkon takia muuttaneen ulkomaille. Onko ilmavaivat lieventyneet siellä asuessasi?

Olet kyllä eka, joka on niin saatánan tyhmä, ettei tajunnut etten sähkökatkojen takia muuttanut ulkomaille, vaan hommasin sen varageneraattorin.

Vierailija
105/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelivat että nyt aukeaa paratiisi,sitten joku kaatoi kylmää vettä niskaan,sama mulle rotat pakenee laivasta kun hätä tulee.

Vierailija
106/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni syy oli vain liian hyvä tarjous Suomesta. Tiedän myös muutaman pariskunnan jotka ovat palanneet Suomeen kun on aika tehdä lapsia. Minulla siis ura oli se syy, heillä turvallisuus ja koulutus.

Missä ihmeessä sitten asuit? En ole vielä koskaan kuullut että kukaan muuttaisi Suomeen takaisin TÖIDEN takia; muualla on niin paljon paremmat palkat ja työtilaisuudet, että Suomi häviää niille aina. Todella poikkeuksellista jos sulle on käynyt toisin päin.

Tuo taitaa olla kuitenkin melkoista yleistystä tuo, että ruoho olisi vihreämpää aidan takana. Joo, jotkut jossakin tienaavat hyvin, mutta jos vertaillaan keskimääräisiä palkkoja vaikkapa eri EU-maiden välillä, niin Suomihan pärjää siellä aivan hyvin, oliko samoilla hujakoilla Saksan kanssa, vaikka yleistysten perusteella voisi kuvitella jotakin aiv

Jämför köpkraften. Det är den vi arbetar för, inte bruttolönen.

Man har inga tankar på att återflytta. De som kommer tillbaka med mjölktåget har ofta attitydproblem utomlands och de värsta fallen är skickade utomlands just p.g.a. att företagen vill bli av med dem.

En stor grupp som saknar framgång utomlands är offentligt anställda. Det finns ingen efterfrågan på sådana. Diverse "Suomi" offentligt anställda roterar i land som land utan att egentligen uträtta annat än kostnader (från Finland). Mest satsade Finland i detta fall på Sovjet II. Det säger allt om de beslutsfattandes kvalitet.

Vierailija
107/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi paluu pitää nimetä maitojunalla palaamiseksi. Kävin ja nyt tulin takaisin, siinä se.

Ehkä jotkut pystyvät kokemaan oman tilanteensa parempana jos voivat todeta, että toinen "epäonnistui" esim. "joutumalla" palaamaan?

Vierailija
108/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmeessä koko ikänsä ulkomailla asuneita lapsia kannattaisi raahata ulkomailta Suomeen, kun he voivat aivan hyvin opiskella siellä ulkomailla, jossa perhe muutenkin haluaa asua?"

Jos asuu vaikka EU:n ulkopuolella maassa, jossa verot ovat matalat ja jossa koulutus pitää suurelta osin maksaa itse, voi joku optimoida tilannetta järjestämällä niin, että itse on mahdollisimman pitkään matalilla veroilla ulkomailla, mutta sekä itse että jälkikasvu saavat ilmaiset koulutukset Suomesta. En toki tiedä, onko tuollaisia monia, ja moni varmaan palaa jossakin vaiheessa esim. perhesyistä, kun omat vanhemmat ovat jo vanhoja ja hauraita.

Vierailija
109/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä maitojuna? 

en minä ainakaan suomeen ole takaisin tulossa käyn lukemassa palstaa välillä ja muistutan itseäni miksi 😆

Jos olisit itse kiva ihminen, niin et olisi kirjoittanut noin :)

Vierailija
110/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä eka, joka on niin saatánan tyhmä, ettei tajunnut etten sähkökatkojen takia muuttanut ulkomaille, vaan hommasin sen varageneraattorin.

Tuosta vastauksesta huokuu se syy, jonka takia jotkut lähtevät itseään pakoon ulkomaille.

T. Eri

Vierailija
111/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi paluu pitää nimetä maitojunalla palaamiseksi. Kävin ja nyt tulin takaisin, siinä se.

Ehkä jotkut pystyvät kokemaan oman tilanteensa parempana jos voivat todeta, että toinen "epäonnistui" esim. "joutumalla" palaamaan?

En koe, että epäonnistuivat, mutta sellaisena huhtikuun päivänä, kun lunta tuiskuaa ja kylmä viima viiltää naamaa, on kiva ajatella, että joku koki siitä huolimatta paremmaksi palata.

Auttaa jaksamaan tämän ilmaston huonoja puolia.

Vierailija
112/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison sisko palasi 20 vuoden jälkeen briteistä koska Suomessa oli parempi sossusysteemi silloin eikä häntä työnteko kiinnostanut, ei nähtävästi kiinnostanut briteissäkään. Pari pussillista vaatteita oli koko omaisuus kun palasi.

Vierailija
113/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se typerämpi porukka sitten palaa lähinnä siksi, että jossain vaiheessa ura tyssää ja lähtee alaspäin ja tässä vaiheessa tak

Tämähän vain puhuu sen puolesta, ettei Suomeen kannata palata. Työllisyysnäkymät on täällä surkeat.

Tosin tunnen erään pitkän uran ulkomailla (Lähi-idässä) tehneen, pahasti alkoholisoituneen henkilön, ja hän sai helposti töitä. Suomessa oli käynyt v.2010 ja paluun teki vähän ennen pandemiaa.

Vierailija
114/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison sisko palasi 20 vuoden jälkeen briteistä koska Suomessa oli parempi sossusysteemi silloin eikä häntä työnteko kiinnostanut, ei nähtävästi kiinnostanut briteissäkään. Pari pussillista vaatteita oli koko omaisuus kun palasi.

Tällaisia palaajia Suomi ei varsinaisesti kaipaa.

Vierailija
115/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia palaajia Suomi ei varsinaisesti kaipaa.

Mene kertomaan se hänelle. Itse en ole tuon ihmisen kanssa tekemisissä.

Vierailija
116/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ihmeessä koko ikänsä ulkomailla asuneita lapsia kannattaisi raahata ulkomailta Suomeen, kun he voivat aivan hyvin opiskella siellä ulkomailla, jossa perhe muutenkin haluaa asua?"

Jos asuu vaikka EU:n ulkopuolella maassa, jossa verot ovat matalat ja jossa koulutus pitää suurelta osin maksaa itse, voi joku optimoida tilannetta järjestämällä niin, että itse on mahdollisimman pitkään matalilla veroilla ulkomailla, mutta sekä itse että jälkikasvu saavat ilmaiset koulutukset Suomesta. En toki tiedä, onko tuollaisia monia, ja moni varmaan palaa jossakin vaiheessa esim. perhesyistä, kun omat vanhemmat ovat jo vanhoja ja hauraita.

Just tämmöiseen ilmaiskoulutettavaan törmäsin kampaajalla, jossa hän vakuutteli kampaajalle, ettei missään tapauksessa kylläkään tänne Suomeen jää, hän vaan kouluttautuu ja painuu Usaan takaisin.

Vierailija
117/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sössi ei saa mitään.

lDB

Vierailija
118/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla tuntuu olevan monilla se laulu, että Suomi on paska maa, ja täältä pitäisi mahdollisimman monen lähteä. Miksi näin ei kuitenkaan tapahdu, mikäli tämä on totaalisen paska maa, ja täällä ei kannata asua? Yleensä ne ketkä eniten möykkäävät, eivät lähde minnekkään, kun taitoa/uskallusta ei riitä.

Vierailija
119/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluikä on vuodet 7-ammatti/korkeakoulutus. Eli käytännössä tarkoittaa perheellisellä, että ihminen asuu suurimman osan elämästään Suomessa. Missä välissä sinne ulkomaille oli tarkoitus mennä?

Vierailija
120/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin Suomeen koska suku ja läheisimmät ystävät ovat täällä. Lisäksi kaipasin Suomen ruokakauppoja ja suomalaista ruokaa sekä suomalaista luontoa ja vuodenaikoja. Ehkä olin myös liian suomalainen, muistan kun kerran saavuin lentoterminaaliin josta lentoni Suomeen lähti ja nautin siitä rauhallisesta ja hiljaisesta tunnelmasta joka lähtöterminaalissa vallitsi. Suurin osa matkustajista oli suomalaisia. Suomalaiset osaavat olla aidosti hiljaa ilman tekohymyjä seurassa ilman että siitä tulee vaivaannuttavaa. Asuminen Suomessa on paljon edullisempaa ja laadukkaampaa kuin maassa josta lähdin. Yksi syy oli myös maan verotus joka oli korkeampi kuin Suomessa. Suomessa ei ole mm. varallisuusveroa ja työn verotus on minun tuloillani on kevyempää Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi