Miksi ihmiset palaavat maitojunalla ulkomailta kylmään Suomeen?
Joskus. Mitä syitä on. Miten sen voi välttää? Eikö maavalinta menekään putkeen. Onko vaihtoehtona muu kuin Suomi.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin takaisin koska jatkoin opiskeluja ja suku asuu Suomessa.
Toki lähden takaisin jossain vaiheessa. Vihaan tätä kylmyyttä, ankeutta, holhousta ja verotusta.
Mikä on asia, mihin tarvitset nyt sukua, mutta et myöhemmin tarvitse?
Ja mikä sinua estää opiskelemasta muualla?
Olen eri, mutta monen voisi tuoda takaisin myös jo melko iäkkäät vanhemmat, ja valitettavasti sitä syytä ei sitten välttämättä enää ole jokunen vuosi myöhemmin.
Hän puhui kuitenkin suvusta, ei vain vanhemmista. Opiskelut onnistuu mainiosti muissa maissa. Ei niiden takia tarvitse muuttaa Suomeen.
Tuo nyt riippuu ihan maasta. Jos täytyy suorittaa pääsykoe maan kielellä, olla todistetusti tietyllä kielitasolla ja myös maksaa opiskeluista, ei sinne ihan niin vain valmistautumatta ja suunnittelematta mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on parhaat sosiaalituet
Esim. Saksassa maksetaan nykyyän vuokrat yms, 600€ burgergeldiä ja 250€ per lapsi päälle. Hintataso on 30% matalampi ja töitäkin on tarjolla vaikka kuinka.
Ei missään tapauksessa kannata jäädä tänne työttömäksi lasten kanssa. Elämä on kylmää, köyhää ja lapsen tulevaisuus on pilalla.
Saksassa on myös maan tapa, että jos yritys irtisanoo, työntekijöille maksetaan erittäin muhkeita irtisanomispaketteja.
On se vähän eri asia lähteä työnhakuun vuoden tai pidemmänkin ajan palkkasummaa vastaava erokorvaus takataskussa kuin tämä Suomen malli, jossa jatkossa jo kahdeksan viikon työttömyys aiheuttaa ansiosidonnaisen romahduksen. Vain johtajille maksetaan Suomessa isoja erorahoja.
Se on myös täysin eri asia, kuka Saksassa saa sellaisen työn, josta voi saada muhkean irtisanomispaketin. Maassa on paljon pienituloisia, jotka eivät varmaan osaa nähdä edes unta muhkeista irtisanomispaketeista.
-Saksassa asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki lähden takaisin jossain vaiheessa. Vihaan tätä kylmyyttä, ankeutta, holhousta ja verotusta.
Olen eri, mutta monen voisi tuoda takaisin myös jo melko iäkkäät vanhemmat, ja valitettavasti sitä syytä ei sitten välttämättä enää ole jokunen vuosi myöhemmin.
Hän puhui kuitenkin suvusta, ei vain vanhemmista. Opiskelut onnistuu mainiosti muissa maissa. Ei niiden takia tarvitse muuttaa Suomeen.
Totta, suvusta puhui, mutta voi tietysti olla läheisiä sukulaisia eli muitakin kuin vain omat vanhemmat, jotka ovat tärkeitä ja joille voi haluta olla tukena yms. Esim. itsellä perheetön setäni, jolle olen kiitollinen hänen inspiraatiostaan ja kannustuksestaan, kun olin lapsi/nuori.
t. Kauan jo ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Se on myös täysin eri asia, kuka Saksassa saa sellaisen työn, josta voi saada muhkean irtisanomispaketin. Maassa on paljon pienituloisia, jotka eivät varmaan osaa nähdä edes unta muhkeista irtisanomispaketeista.
-Saksassa asuva
Burgergeld, vuokrat ja parin lapsen lisät vastaa suomalaisten palkansaajien rahatulojen mediaania.
Kun on ensin tienannut ulkomailla, voi elää herroiksi maailman onnellisimmassa maassa Suomessa. Ammattilaiset toki piilottavat ensin rahansa veroparatiiseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni syy oli vain liian hyvä tarjous Suomesta. Tiedän myös muutaman pariskunnan jotka ovat palanneet Suomeen kun on aika tehdä lapsia. Minulla siis ura oli se syy, heillä turvallisuus ja koulutus.
Missä ihmeessä sitten asuit? En ole vielä koskaan kuullut että kukaan muuttaisi Suomeen takaisin TÖIDEN takia; muualla on niin paljon paremmat palkat ja työtilaisuudet, että Suomi häviää niille aina. Todella poikkeuksellista jos sulle on käynyt toisin päin.
Olen asunut maassa jossa keskimäärin palkat ovat pienemmät, mutta ne kyllä kompensoituvat paljon pienemmillä elinkustannuksilla. En kaipaa niinkään rahaa vaan tietynlaista elämänlaatua ja esimerkiksi inhoan kylmää ja pimeää niin paljon että Suomessa puolet vuodesta sitä laatua ei ole.
Olen tulossa takaisin muutaman vuoden kuluttua 32 ulkomailla viettämäni vuoden jälkeen. En nyt sanoisi että maitojunalla. Minulle oli alusta asti selvää että palaan Suomeen eläkepäiviksi ja tämä tunne on vain vahvistunut.
Suomi on monessa suhteessa erinomainen maa. Ja minulle se on ainoa kotimaa, vaikka itse asiassa olen jo nyt asunut muualla kauemmin kuin asuin Suomessa.
Maitojunasta puhuvat vain pahansuovat ihmiset. Sellaiset joilla ei itsellä riitä rahkeet lähteä.
Mä olen aina ajatellut, että mikään ei ole ikuista ja että aina voi palata. Minutkin toi "takaisin" työ, joka kuitenkin on matkahommaa.
Kuten joku jo sanoi, aika aikaansa kutakin.
Jos rahaa ja terveyttä riittää sitten joskus, olisi ihannetilanne viettää muualla Euroopassa talvet - mun haave on Italia - ja Suomessa kesät.
Palstalla on vallan sellainen ajatus että ulkomailla kaikki on parempaa: töitä piisaa, palkkaa sataa, asuminen on halpaa ja aurinko paistaa. Olen asunut itse opintojen, vaihdon ja työn perässä muutamassa maassa Euroopan alueella sekä sen ulkopuolella. Jokaisessa maassa on hyviä puolia sekä sitten niitä nurjia puolia. On kuitenkin utopiaa ajatella että paikallisella tasolla keskiluokkaisen ihmisen elämä olisi toisaalla huomattavan paljon parempaa. Suomalainen elintaso on kuitenkin suhteessa varsin hyvä. Tienasin toisaalla paremmin, mutta toisaalta lasten päivähoito ja -koulutus maksoi. Toisessa maassa sama tilanne, mutta asuminen oli uskomattoman kallista ja heikkotasoista eikä omaan taloon olisi varaa ikinä ellei muuttaisi maaseudulle (missä ei sitten ole töitä).
Toki jos muutat ulkomaille ja kuulut maan ylimpään tulodesiiliin on elämä laadukasta lähes missä vaan maailmankolkassa. Tuollaista ei voi kuitenkaan pitää minään keskivertokansalaisen elintason mittapuuna.
T: toistaiseksi ulkomailla mutta Suomessa kiinnostaisi oman äidinkielen puhuminen, edullisempi asuminen, sukulaiset ja vanhat ystävät.
Mikä on siis maitojunalla palaamista mielestäsi?
Emme näe todellisuutta sellaisena kuin se on. Toimimme siten, mikä sopiii meidän maailmaaamme. On hyvä havahtua ajattelemaan, että maailma on muutakin kuin mitä itse näen. Jokainen ihminen toimiii omasta näkökulmastaan ja omien perustarpeiden mukaisesti. Kun näemme että muut ihmiset toimivat heidän näkökulmistaaan ja omia tärkeitä tarpeitaan toteuttaen, ymmärrämme heitä huomattavasti paremmin.
Tavoite pitää miettiä ja ilmaista todella tarkasti. Jos tarkoitus on löytäää uusi työpaikka, pitää miettiä yksityiskohtaisesti, mitä haluaa ja mitä milloinkin tekee, jotta tavoite täytttyisi. Täsmälliset tavoitteet toteutuvat. Samalla pitää pohtia, mitä asioita voi poistaa elämästäään. Uutta ei saa, jos sille ei anna tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Maitojunasta puhuvat vain pahansuovat ihmiset. Sellaiset joilla ei itsellä riitä rahkeet lähteä.
Mä olen aina ajatellut, että mikään ei ole ikuista ja että aina voi palata. Minutkin toi "takaisin" työ, joka kuitenkin on matkahommaa.
Kuten joku jo sanoi, aika aikaansa kutakin.
Jos rahaa ja terveyttä riittää sitten joskus, olisi ihannetilanne viettää muualla Euroopassa talvet - mun haave on Italia - ja Suomessa kesät.
Harmi. Itse puhun siitä myös hyvässä merkityksessä, vaikka voihan se joillekin olla huono asia jos ei haluaisi lähteä ulkomailta kotiin. Jos joku menisi pieleen, voisi itsekin palata junalla mansikkamaidon äärelle ja nuorena niin kävikin toisella paikkakunnalla. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni syy oli vain liian hyvä tarjous Suomesta. Tiedän myös muutaman pariskunnan jotka ovat palanneet Suomeen kun on aika tehdä lapsia. Minulla siis ura oli se syy, heillä turvallisuus ja koulutus.
Missä ihmeessä sitten asuit? En ole vielä koskaan kuullut että kukaan muuttaisi Suomeen takaisin TÖIDEN takia; muualla on niin paljon paremmat palkat ja työtilaisuudet, että Suomi häviää niille aina. Todella poikkeuksellista jos sulle on käynyt toisin päin.
Olen asunut maassa jossa keskimäärin palkat ovat pienemmät, mutta ne kyllä kompensoituvat paljon pienemmillä elinkustannuksilla. En kaipaa niinkään rahaa vaan tietynlaista elämänlaatua ja esimerkiksi inhoan kylmää ja pimeää niin paljon että Suomessa puolet vuodesta sitä laatua ei ole.
Miksi sitten asut Suomessa, jos muualla olisi parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt riippuu ihan maasta. Jos täytyy suorittaa pä
Mikä siinä maasta tekisi silloin edes hyvän asuinmaan, jos ihminen ei osaa edes maan kieltä?
Lähes joka maassa voi myös opiskella englanniksi. Miten siinä maassa luulee voivansa myöhemmin asua ja työskennellä, jos ei osaa mitään siellä käytettyä kieltä edes opiskelun verran?
Mitä tulee opiskelun hintaan: Eikö alkuperäinen kommentoija valittanut Suomen veroista? Kuitenkin se maksuton koulutus pitää saada. Pieni ristiriita tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo taitaa olla kuitenkin melkoista yleistystä tuo, että ruoho olisi vihreämpää aidan takana. Joo, jotkut jossakin tienaavat hyvin, mutta jos vertaillaan keskimääräisiä palkkoja vaikkapa eri EU-maiden välillä, niin Suomihan pärjää siellä aivan hyvin, oliko samoilla hujakoilla Saksan kanssa, vaikka
Minä olen yhtä soittoa viihtynyt monessa ulkomaassa vuodesta 1971 lähtien. Välillä kävin joskus Suomessa nyt en ole vuosiin enää edes käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee opiskelun hintaan: Eikö alkuperäinen kommentoija valittanut Suomen veroista? Kuitenkin se maksuton koulutus pitää saada. Pieni ristiriita tässäkin.
Miksi sen maksuttoman koulutuksen takia pitäisi asua koko elämä Suomessa?
Riittää että asuu sen aikaa, kun lapset sitä tarvitsevat. :D
"Mitä tulee opiskelun hintaan: Eikö alkuperäinen kommentoija valittanut Suomen veroista? Kuitenkin se maksuton koulutus pitää saada. Pieni ristiriita tässäkin."
Joku voi haluta poimia rusinat pullasta. Koulutus Suomesta veronmaksajien piikkiin, ja sitten maahan, jossa on alhaisempi verotus, jos mm. koulutuksen kustannuksista ison osan joutuu usein maksamaan opiskelijan perhe/opiskelija itse. Eli itselle kustakin paikasta parhaat puolet samalla kun haukkuu lähtömaan systeemiä - erityisesti korkeata verotusta - jota ilman hän ei tosin olisi välttämättä koskaan päässyt siihen etuoikeutettuun asemaansa, yksi maailman parhaista eli Suomen passi vielä siihen päälle. Todellisuudessa olisi syytä kiitollisuuteen isänmaata kohtaan.
-Ulkosuomalainen itsekin, ei tosin matalien verojen maassa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on parhaat sosiaalituet
Tuo on totta! Asun Espanjassa, joten näen miten turhasta Suomessa valitetaan. Täällä on palkat pienemmät, mutta vuokrat korkeammat. Ruokakin alkaa olla jo Suomen hinnoissa ja monet tuotteet jopa kalliimpia. Terveydenhuolto on ilmainen, mutta sen saa vain jos on työpaikka. Muuten on mentävä yksityiselle lääkäriasemalle.
Täällä omaiset ja sukulaiset auttavat toisiaan, ostavat ruokaa ja antavat käytettyjä vaatteita ja huonekaluja. Kaksiossa asuu hyvin kolmekin sukupolvea.
Pärjään, kun elän vaatimattomasti. En ole muuttamassa takaisin, mutta käyn kesälomalla Suomen luontoa ihailemassa ja läheisiä tapaamassa.
Jostain Espanjasta rampataan edes takaisin. Saksassa, Norjassa, Kanadassa, Ausseissa ja Tanskassa asutaan pysyvästi.
Näihin maihin kannattaa muuttaa, jos mahd. koska Espanja palaa vielä poroksi ja hinnat nousseet
"Minuakin monet "pelottelivat" ja uhittelivat että "ei se paratiisi siellä ulkomailla ole, kyllä Suomi on hyvä (ellei paras) maa". Onhan se joillekin, minulla kuitenkin sujui lähes kaikki paremmin noilla nk. ulkomailla vaikkei mikään maa paratiisi olekaan. Ei tarvitse haukkua Suomea lyttyyn mutta en myöskään ymmärrä sitä asennetta että ulkomailla tulee sitten ikävä Suomea kuitenkin ja maitojunalla sieltä tullaan kuitenkin takaisin."
En tarkoittanut aloituksessa että "kaikki tulisivat takaisin" tai pitäisi tulla, hyvä jos joku voi olla ulkomailla. Ja suosin ulkomaita, jos on kiva ilmasto ja voi kävellä. ap