Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset palaavat maitojunalla ulkomailta kylmään Suomeen?

Vierailija
05.04.2024 |

Joskus. Mitä syitä on. Miten sen voi välttää? Eikö maavalinta menekään putkeen. Onko vaihtoehtona muu kuin Suomi.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ihmeessä koko ikänsä ulkomailla asuneita lapsia kannattaisi raahata ulkomailta Suomeen, kun he voivat aivan hyvin opiskella siellä ulkomailla, jossa perhe muutenkin haluaa asua?"

Jos asuu vaikka EU:n ulkopuolella maassa, jossa verot ovat matalat ja jossa koulutus pitää suurelta osin maksaa itse, voi joku optimoida tilannetta järjestämällä niin, että itse on mahdollisimman pitkään matalilla veroilla ulkomailla, mutta sekä itse että jälkikasvu saavat ilmaiset koulutukset Suomesta. En toki tiedä, onko tuollaisia monia, ja moni varmaan palaa jossakin vaiheessa esim. perhesyistä, kun omat vanhemmat ovat jo vanhoja ja hauraita.

Kouluikä on vuodet 7-ammatti/korkeakoulutus. Eli käytännössä tarkoittaa perheellisellä, että ihminen asuu suurimman osan elämästään Suomessa. Missä välissä sinne ulkomaille oli tarkoitus mennä?

Nimenomaan korkeakoulutus on se, joka monissa maissa maksaa maltaita, eli ei ole niin kovin monesta vuodesta kyse.

Vierailija
122/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla tuntuu olevan monilla se laulu, että Suomi on paska maa, ja täältä pitäisi mahdollisimman monen lähteä. Miksi näin ei kuitenkaan tapahdu, mikäli tämä on totaalisen paska maa, ja täällä ei kannata asua? Yleensä ne ketkä eniten möykkäävät, eivät lähde minnekkään, kun taitoa/uskallusta ei riitä.

Tämä nyt on sellainen Suomi-haukkumisketju, missä pari trollia hekumoi. Antaa heidän toteuttaa luovuuttaan. Ulkosuomalaisia tunnen, ihan tyytyväisiä he ovat, eivätkä ole katkeria vanhalle kotimaalleen, vaan mielellään lomailevat Suomessa. Yksi pariskunta palasi Suomeen, eikä todellakaan sillä maitojunalla, vaan koti-ikävä iski, ja perustivat tänne yrityksen. Lapset heillä jo aikuisia ja omillaan. Joillakin tutuillä on etelässä loma-asunto jossa ovat talvisin ja kesät kuluu Suomessa ja eivät hekään tärise katkeruudessaan kotimaataan kohtaan.

No niin, siirtyväänpä taas rinnakkaistodellisuuteen ja haukutaan Suomi suohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla tuntuu olevan monilla se laulu, että Suomi on paska maa, ja täältä pitäisi mahdollisimman monen lähteä. Miksi näin ei kuitenkaan tapahdu, mikäli tämä on totaalisen paska maa, ja täällä ei kannata asua? Yleensä ne ketkä eniten möykkäävät, eivät lähde minnekkään, kun taitoa/uskallusta ei riitä.

Minä en voi lähteä, koska joutuisin eroon lapsestani. Täytyy odottaa, että hän kasvaa ja itsenäistyy.

Vierailija
124/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös "maitojunalla palaaminen" koske ainoastaan miehiä (peräkamarinpoikia)? Vahvojen ja itsellisten naisten kotiinpaluusta ei puhuttaisi koskaan "maitojunalla palaamisena", oli syy sitten mikä hyvänsä. 

Vierailija
125/140 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne on sellasia munapäitä, että niistä ei kauheesti tykätä ulkomailla, eikä ne sopeudu asiallisten ihmisten joukkoon. Täällä on enemmän samankaltaisuutta ja vertaistuki lähellä.

Vierailija
126/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viittaama maitojuna viittaa epäonnistumiseen. Todellisuudessa ihmiset muuttavat Suomeen mitä moninaisimmista syistä, kuten muihinkin maihin, enimmäkseen kai siksi että haluavat asua Suomessa.

-Kauan ulkomailla asunut

Vierailija
127/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pitkään kaukana, mutta sukulaiset alkoivat vanhentua ja päätin muuttaa takaisin. Arki on arkea missä vaan, oma työni on sitä samaa teki sitä sitten kuinka kaukana Suomesta tahansa. Huvittavaa, miten Suomessa ikänsä asuneet kuvittelivat minun tulleen maitojunalla takaisin tai että arki olisi jotenkin juhlaa ja lomaa kaikkialla muualla. Ihan yhtä lailla olisin voinut jäädä töihin maahan, jossa olin eikä arkeni olisi erityisemmin muuttunut muuten kuin, että illat olisivat lämpimämpiä. Viikonloput taas paranivat Suomessa huomattavasti. Luontoon ja liikuntaharrastuksiin on todella lyhyt matka ja mökkeilen todella paljon. Mikään harrastaminen ei oikeastaan maksa yhtään mitään eikä missään ole valtavia ruuhkia. Mitään ei tarvitse suunnitella etukäteen, sen kun menee ja tekee. Aiemmassa asuinmaassani oli paljon ihmisiä joka puolella, mikä oli toisaalta mukavaa, mutta toisaalta myös rasittavaa ruuhkien ja kalliiden harrastusmaksujen takia. Ja kaikki viikonloppumenot piti suunnitella viikkoja etukäteen.

Vierailija
128/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä minulle riittää se, että silloin tällöin matkustelen ulkomaille.Haaveen itse ulkomailla asumisesta kun olen jo saanut toteuttaa. Työkuviot kun ei Etelä- Euroopassa ole helpoimpia mahdollisia monessakaan mielessä...

Sen sijaan nyt olen muuttamassa täällä Suomessa kaupunkiin, josta olen jo pidemmän aikaa haaveillut. Uskon, että tämäkin asia tuo aivan erilailla sisältöä elämään, kun saa kokea asuvansa viihtyisässä elinympäristössä.

Toki ulkomailla asuminen uudestaan saattaa tulla todennäköisemmäksi sitten, kun ei ole enää tätä työssäkäyntiä ja työelämää.

Vierailija
129/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on sellainen Suomi-haukkumisketju, missä pari trollia hekumoi. Antaa heidän toteuttaa luovuuttaan. Ulkosuomalaisia tunnen, ihan tyytyväisiä he ovat, eivätkä ole katkeria vanhalle kotimaalleen, vaan mielellään lomailevat Suomessa. Yksi pariskunta palasi Suomeen, eikä todellakaan sillä maitojunalla, vaan koti-ikävä iski, ja perustivat tänne yrityksen. Lapset heillä jo aikuisia ja omillaan. Joillakin tutuillä on etelässä loma-asunto jossa ovat talvisin ja kesät kuluu Suomessa ja eivät hekään tärise katkeruudessaan kotimaataan koht

Ehkä Suomessa kuitenkin on huonoja puolia ja riippuen ihmisten valinnoista miten ympäristöä kohdellaan. Ei kai kaikesta ole pakko pitää väkisin. Ei se kaikille ole haukkumista välttämättä, enemmän huomioita. Hyviäkin puolia toki löytyy.

Vierailija
130/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös "maitojunalla palaaminen" koske ainoastaan miehiä (peräkamarinpoikia)? Vahvojen ja itsellisten naisten kotiinpaluusta ei puhuttaisi koskaan "maitojunalla palaamisena", oli syy sitten mikä hyvänsä. 

Ei siinä mitään vikaa ole jos palaa mansikkamaitojunalla kotiin. Saa nainenkin palata. Mutta joskus tuntuu että kovalla somejulkisuudella sinne lähdetään äänekkäästi ja yhtäkkiä taas tullaan takaisin räntään. Mitä tapahtui? Ulkomailla voi olla kyllä hankala saada töitä, ellei niitä ole siinä lähellä ja kaikki toimi. Mutta voiko siellä muuttaa ettei palaa Suomeen, jos on vielä rahaa siihen. Sukulainen voisi lähettää? Kaikilla ei ole tosin sukua elossa.

Vierailija
131/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison sisko palasi 20 vuoden jälkeen briteistä koska Suomessa oli parempi sossusysteemi silloin eikä häntä työnteko kiinnostanut, ei nähtävästi kiinnostanut briteissäkään. Pari pussillista vaatteita oli koko omaisuus kun palasi.

Silloin se kertoo että pitäisi olla joku perusturva sielläkin. Täällä ei ole automaattisesti hyvä perusturva. 

Vierailija
132/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mouhoaa keskustelussa, että ulkomaillakin voi opiskella, vaikka englanniksi, eikä sen takia kannata Suomeen palata.

Joissain maissa englanninkieliset bachelor-tason koulutusohjelmat on lähinnä jotain international business-opintoja ammattikorkeakoulua vastaavassa oppilaitoksessa. Jos tradenomihommat ei kiinnosta, niin pitää läpäistä kielikoe päästäkseen yliopistoon, tai pohjalla on oltava ennestään joku alempi korkeakoulututkinto jotta voi hakea kansainväliseen maisteriohjelmaan. 

On ihan harhaluulo, että kaikki ovet aukeaa, kunhan vaan osaa englantia. 

Vierailija
133/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin pitkään kaukana, mutta sukulaiset alkoivat vanhentua ja päätin muuttaa takaisin. Arki on arkea missä vaan, oma työni on sitä samaa teki sitä sitten kuinka kaukana Suomesta tahansa. Huvittavaa, miten Suomessa ikänsä asuneet kuvittelivat minun tulleen maitojunalla takaisin tai että arki olisi jotenkin juhlaa ja lomaa kaikkialla muualla. Ihan yhtä lailla olisin voinut jäädä töihin maahan, jossa olin eikä arkeni olisi erityisemmin muuttunut muuten kuin, että illat olisivat lämpimämpiä. Viikonloput taas paranivat Suomessa huomattavasti. Luontoon ja liikuntaharrastuksiin on todella lyhyt matka ja mökkeilen todella paljon. Mikään harrastaminen ei oikeastaan maksa yhtään mitään eikä missään ole valtavia ruuhkia. Mitään ei tarvitse suunnitella etukäteen, sen kun menee ja tekee. Aiemmassa asuinmaassani oli paljon ihmisiä joka puolella, mikä oli toisaalta mukavaa, mutta toisaalta myös rasittavaa ruuhkien ja kalliiden harrastusmaksujen takia. Ja kaikki

Itse pitkään ulkomailla asuneena ymmärrän sinua hyvin. Toki esim. nyt on mukava viettää viikonloppua, kun on päivällä yli 20 astetta ja saattaa mennä helleraja rikki lähipäivinä, mutta nauttisin varmasti myös kotimaassa raikkaasta ilmasta ja ulkoilusta. Suomessa voi monin paikoin lähteä jopa hiihtolenkille vaikka kotiovelta, ja se on luksusta, jollaisesta en voi täällä toki viihtyisässä ja monien puistojen täplittämässä mutta täyteenrakennetussa kotikaupungissani voi kuin uneksia. Aito luonto on kaukana. Sellainen pieni tihkusadekin tms. Suomessa - jota jotkut pitävät varmaan kauheana ilmana - tuntuu tosi raikkaalta lenkillä vs. monessa paikassa todella kuuma ilma kesällä. Suomen luonto on mahtava, ja päälle toimiva yhteiskunta,  vaikkei se täydellinen olekaan, kuten ei muuallakaan. Suurin syy, miksi olen ulkomailla silti hyvin viihtyvänä harkinnut palaavani joskus Suomeen, liittyy ihmisiin, erityisesti omiin vanhempiini - joita tapaamme harvoin - ja omaan perheeseen/lapsiini. 

Vierailija
134/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palannut Suomeen kaksi kertaa. Kummallakin kerralla tein sen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ollut.

Ulkomailla asuessani huomasin, että Suomessa tehdään joitakin asioita todella hyvin ja joitakin todella typerästi. Sama se on ollut kohdemaissakin. Myös niissä tehtiin jotkut asiat todella hyvin ja jotkut todella typerästi. Se on vain omista arvoista kiinni millaisessa maassa lopulta haluaa asua pysyvästi.

Viimeaikoina Suomessa on kuitenkin tehty sellaisia päätöksiä, jotka vähentävät Suomen vetovoimaa. Täältä lähtee nyt pois sellaisia asioita, joiden ansiosta Suomessa asuminen on pienistä palkoista ja heikohkosta elintasosta huolimatta ollut miellyttävää.

Nyt tuntuu siltä, että meille vaan tuodaan vanhojen huonojen puolien rinnalle uusia huonoja puolia. Se on aika sietämätöntä. Tuntuu kuin kaikki hyvä oltaisiin viemässä pois. Ihan kuin Suomi olisi muuttumassa venäjäksi.

Joo, tätä ei kysytty, mutta AP:n kysymys auttoi huomaamaan tämän asian nykypäivän Suomessa.

Vierailija
135/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen palannut Suomeen kaksi kertaa. Kummallakin kerralla tein sen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ollut.

Ulkomailla asuessani huomasin, että Suomessa tehdään joitakin asioita todella hyvin ja joitakin todella typerästi. Sama se on ollut kohdemaissakin. Myös niissä tehtiin jotkut asiat todella hyvin ja jotkut todella typerästi. Se on vain omista arvoista kiinni millaisessa maassa lopulta haluaa asua pysyvästi.

Viimeaikoina Suomessa on kuitenkin tehty sellaisia päätöksiä, jotka vähentävät Suomen vetovoimaa. Täältä lähtee nyt pois sellaisia asioita, joiden ansiosta Suomessa asuminen on pienistä palkoista ja heikohkosta elintasosta huolimatta ollut miellyttävää.

Nyt tuntuu siltä, että meille vaan tuodaan vanhojen huonojen puolien rinnalle uusia huonoja puolia. Se on aika sietämätöntä. Tuntuu kuin kaikki hyvä oltaisiin viemässä pois. Ihan kuin Suomi olisi muuttumassa venäjäksi.<

Suomi ei ole muuttumassa Venäjäksi vaan päinvastoin vihdoin viimein ottamassa Venäjän vastaisen rajan ja muutkin rajat haltuun.

-Ulkosuomalainen

Vierailija
136/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mouhoaa keskustelussa, että ulkomaillakin voi opiskella, vaikka englanniksi, eikä sen takia kannata Suomeen palata.

Joissain maissa englanninkieliset bachelor-tason koulutusohjelmat on lähinnä jotain international business-opintoja ammattikorkeakoulua vastaavassa oppilaitoksessa. Jos tradenomihommat ei kiinnosta, niin pitää läpäistä kielikoe päästäkseen yliopistoon, tai pohjalla on oltava ennestään joku alempi korkeakoulututkinto jotta voi hakea kansainväliseen maisteriohjelmaan. 

On ihan harhaluulo, että kaikki ovet aukeaa, kunhan vaan osaa englantia. 

Varmaan aivan asiaa kommenttisi, mutta toisaalta jos ei tiedä mitä aikoo isona tehdä ja missä maassa, niin englanti kannattaa joka tapauksessa ottaa haltuun hyvin.

Vierailija
137/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin pitkään kaukana, mutta sukulaiset alkoivat vanhentua ja päätin muuttaa takaisin. Arki on arkea missä vaan, oma työni on sitä samaa teki sitä sitten kuinka kaukana Suomesta tahansa. Huvittavaa, miten Suomessa ikänsä asuneet kuvittelivat minun tulleen maitojunalla takaisin tai että arki olisi jotenkin juhlaa ja lomaa kaikkialla muualla. Ihan yhtä lailla olisin voinut jäädä töihin maahan, jossa olin eikä arkeni olisi erityisemmin muuttunut muuten kuin, että illat olisivat lämpimämpiä. Viikonloput taas paranivat Suomessa huomattavasti. Luontoon ja liikuntaharrastuksiin on todella lyhyt matka ja mökkeilen todella paljon. Mikään harrastaminen ei oikeastaan maksa yhtään mitään eikä missään ole valtavia ruuhkia. Mitään ei tarvitse suunnitella etukäteen, sen kun menee ja tekee. Aiemmassa asuinmaassani oli paljon ihmisiä joka puolella, mikä oli toisaalta mukavaa, mutta toisaalta myös rasittavaa ruuh

Juuri näin. Jotkut myös luulivat, että tulin takaisin, sillä en olisi menestynyt työssäni maailmalla. Jopa jotkut sukulaiset luulivat näin. Suomalaisena en jaksanut alkaa heille selitellä, olkoot siinä luulossa, eivätpä ole ainakaan kerjäämässä. Oikeasti olin ehtinyt tehdä aikamoisen omaisuuden ennen paluumuuttoani ja voisin edelleen melkein vapaasti valita mihin maahan muutan seuraavaksi jos sellainen fiilis tulee.

Vierailija
138/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin. Jotkut myös luulivat, että tulin takaisin, sillä en olisi menestynyt työssäni maailmalla. Jopa jotkut sukulaiset luulivat näin. Suomalaisena en jaksanut alkaa heille selitellä, olkoot siinä luulossa, eivätpä ole ainakaan kerjäämässä. Oikeasti olin ehtinyt tehdä aikamoisen omaisuuden ennen paluumuuttoani ja voisin edelleen melkein vapaasti valita mihin maahan muutan seuraavaksi jos sellainen fiilis tulee."

Antaa ihmisten luulla mitä haluavat.

Vierailija
139/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tulin takaisin koska jatkoin opiskeluja ja suku asuu Suomessa.

Toki lähden takaisin jossain vaiheessa. Vihaan tätä kylmyyttä, ankeutta, holhousta ja verotusta.

Eli jatkat verovaroin tuettua opiskelua, mutta sitten kun tulisi aika maksaa takaisin, pakenet.

Vierailija
140/140 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen säännöllisen epäsäännöllisesti asunut ulkomailla töiden vuoksi ja välillä palannut Suomeen ja sitten taas lähtenyt  millon työt mihinkin kutsuneet. Tuskin koskaan asetun pysyvästi mihinkään maahan ympärivuotisesti asumaan. Sukulaisia myös asunut koko työuransa ulkomailla ja palanneet sitten eläkepäivillään Suomeen, ihan siksi että ovat vaan kaivanneet kotiseudulleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän