Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset palaavat maitojunalla ulkomailta kylmään Suomeen?

Vierailija
05.04.2024 |

Joskus. Mitä syitä on. Miten sen voi välttää? Eikö maavalinta menekään putkeen. Onko vaihtoehtona muu kuin Suomi.

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasin ystäviäni ja perhettäni. Läheisimmät ystäväni saivat lapsia, ja halusin olla mukana heidän elämässään enkä tavata elämäni tärkeimpiä ihmisiä vain muutaman kerran vuodessa. 

Kaipasin myös mökkeilyä, luontoa ja hiljaisuutta. Entisessä asuinmaassani oli kovin tiiviisti rakennettua, ja aloin haaveilla yhä useammin siitä, että voisipa lähteä viikonlopuksi mökille. 

Hain ja sain opiskelupaikan Suomesta. Pystyn opiskelemaan äidinkielelläni sellaista alaa yliopistossa, jonka opiskeluun kielitaitoni ei olisi riittänyt entisessä asuinmaassani. 

En sanoisi että maavalinta oli epäonnistunut, vaan että aika aikaansa kutakin. Elämäntilanne muuttui, aikuistuin, halusin koiran ja metsäkävelyitä ja rauhallista elämää sekä jotain uutta mielekästä tekemistä. Ja elää arkea lähempänä perhettä ja ystäviä.

Vierailija
2/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat niitä maata pitkin matkustavia, ketkä välttävät lentomatkailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks maitojunalla? Minä en ole palannut Suomeen, mutta jos tulisin, syynä voisi olla läheiset Suomessa tai omaa alaa vastaava työpaikka.

Vierailija
4/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan sovi kaikille ja vaatii itsekuria ettei halpa alko vie mukana. Kyllä se rutiineja vaatii tai pää sekoaa.

Vierailija
5/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiteknisistä syistä joita helpommin tapahtuu jos menee Euroopan ulkopuolelle. En ole jäämässä.

Vierailija
6/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sovi kaikille ja vaatii itsekuria ettei halpa alko vie mukana. Kyllä se rutiineja vaatii tai pää sekoaa.

Vaatii itsekuria? Ehkä jos on alkkis. Toki monella suomalaisella on alkkisgeenit, onneksi valtio holhoaa.

Vierailija
7/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnen kaukoranta on aina kaukana.

Vierailija
8/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin takaisin koska jatkoin opiskeluja ja suku asuu Suomessa.

Toki lähden takaisin jossain vaiheessa. Vihaan tätä kylmyyttä, ankeutta, holhousta ja verotusta.

Vierailija
9/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bile-Dani ja Eve palaavat Suomeen!

Naapurista seuranneena sanoisin, ettei ole mikään ihme. Jamppa pääosin joutilaana, viime ajat kuvasi tyttöystävänsä jumppavideoita. Ei espanjan kielen taitoa, ei paikallisia kavereita, ei palkkatyötä jne. eihän siitä mitään tullut.

Vierailija
10/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtijällä pitää olla sellainen koulutus, jolla töitä saa ja asuinmaan kielitaito. Niiden kanssa on vaikeaa ja ilman niitä aika lailla mahdotonta.

Vierailija
11/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on tasan yhtä monta kuin palaajiakin. Itse olen palannut kahdesti ulkomaan keikoilta, joiden pituuden olin jo ennakkoon suunnitellut pariksi vuodeksi.

Ja mainitsemasi kylmyys on esimerkiksi itselleni Suomen parhaita puolia.

Vierailija
12/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin puhua äidinkieltäni ja olla samanhenkisten ihmisten kanssa. Vaikka toisen kielen osaisi juurta jaksain, se ei silti ole sydämen kieli. Eikä se huumorintaju osu täydelleen yksiin kuin sellaisten kanssa, jotka ovat tänne pimeään kylmään pohjolaan syntyneet velivenäläisen ja sveamamman väliin.

Oli se aikansa mukavaa elellä ensin etelän lämmössä ja sitten katsastaa Atlantin kauempaakin rantaa, mutta aikansa kutakin. Nähtyä tuli.

Täällä sitä nyt takkatulen äärellä mätetään mämmiä ja seurataan, kun lunta hiljalleen leijailee. Mieli lepää.

Vierailija
13/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks maitojunalla? Minä en ole palannut Suomeen, mutta jos tulisin, syynä voisi olla läheiset Suomessa tai omaa alaa vastaava työpaikka.

Maitojunista puhuvat vain ne, jotka eivät ole kotimaasta ikinä uskaltaneet edes poistua. Ap todennäköisesti asuu edelleen siellä samaisessa tuppukylässä missä on syntynytkin.

Vierailija
14/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni syy oli vain liian hyvä tarjous Suomesta. Tiedän myös muutaman pariskunnan jotka ovat palanneet Suomeen kun on aika tehdä lapsia. Minulla siis ura oli se syy, heillä turvallisuus ja koulutus.

Vierailija
15/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii, että se on Fachhochschule Bergedorf tai opinnot Helsingin ytimessä mihin vaan jaksaa lukea.  Siihen amikseen olisi päässyt ilman mitään kokeita. On siis Hampurin ulkopuolella sijaitseva amis, nykyään joku HAW. Olisihan se ollut kokemus, mutta jämähtäminen sinne ei innostanut. 

Olkoonkin ilmasto aika syvältä, mutta täällä on kyllä paljon helpompaa monella tapaa. Useammillehan se että on vanhemmat, mökki tms. Ulkomailla ei heti pääse piireihin ja voi olla että elämä pyörisi vaan oman kämpän ja työpaikan välillä. 

Kyllä minunkin piti muuttaa ulkomaille, edes Ruotsiin opintojen jälkeen. Näin ei vaan käynyt, vielä.

Vierailija
16/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset eivät inhoa kylmyyttä.

Vierailija
17/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maitojuna? 

en minä ainakaan suomeen ole takaisin tulossa käyn lukemassa palstaa välillä ja muistutan itseäni miksi 😆

Vierailija
18/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteen laitettiin iso kasa rahaa, etuja ja mahdollisuus lähteä takaisin koska vaan.

Vierailija
19/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni syy oli vain liian hyvä tarjous Suomesta. Tiedän myös muutaman pariskunnan jotka ovat palanneet Suomeen kun on aika tehdä lapsia. Minulla siis ura oli se syy, heillä turvallisuus ja koulutus.

Missä ihmeessä sitten asuit? En ole vielä koskaan kuullut että kukaan muuttaisi Suomeen takaisin TÖIDEN takia; muualla on niin paljon paremmat palkat ja työtilaisuudet, että Suomi häviää niille aina. Todella poikkeuksellista jos sulle on käynyt toisin päin.

Vierailija
20/140 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu maa mustikka, oma maa mansikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä