Miksi ihmiset palaavat maitojunalla ulkomailta kylmään Suomeen?
Joskus. Mitä syitä on. Miten sen voi välttää? Eikö maavalinta menekään putkeen. Onko vaihtoehtona muu kuin Suomi.
Kommentit (140)
Mä tulin Suomeen omaishoitamaan äitini hautaan asuttuani ulkomailla 25 vuotta. Lähden takaisin kunhan olen hommani täällä hoitanut.
Millä ihmeen maitojunalla? Aika harva varmaan on muuttanut ulkomaille varmana siitä, että sinne jäädään. Useimmille ulkomailla työskentely tai opiskelu on vain yksi vaihe elämässä, joka päättyy aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks maitojunalla? Minä en ole palannut Suomeen, mutta jos tulisin, syynä voisi olla läheiset Suomessa tai omaa alaa vastaava työpaikka.
Maitojunista puhuvat vain ne, jotka eivät ole kotimaasta ikinä uskaltaneet edes poistua. Ap todennäköisesti asuu edelleen siellä samaisessa tuppukylässä missä on syntynytkin.
Tampereella asun. En tarkoittanut maitojunaa ilkeästi, se on suomalainen sanonta "maitojunalla takaisin".
Nimenomaan. Tuppukylä Euroopan laidalla.
Palasivat ennen kuin nykyhallitus alkoi tuhota maatamme.
Riippuu tapauksesta. Ehkä haluaa vaan maahan jonka tuntee parhaiten, kielen ja kulttuurin?
Maasta muuttaa keskimäärin 14 000 suomalaista vuosittain. Osa heistä palaa ja osa jää sijoilleen. Ruotsiin lähti aikoinaan 400 000 suomalaista työn perässä kun täällä sössittiin. Heistä osa ja heidän jälkeläisiään palasi takaisin mutta suurin osa jäi. On täysin kiinni siitä miten asiat maassa ovat kuinka suureksi maasta muuttaminen kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jokin ulkomaa on paras paikka, kunhan ensin on itse käyty koulut Suonessa ja sitten vielä lapsetkin kasvatettu Suomessa aikuiseksi ja jopa sen yli?
Huomaatko mitään ristiriitaa? Tällä tyylillä sinne ulkomaille unelmien maahan pääsee joskus viidenkympin jälkeen jos sittenkään.
Sitä ulkomaille muuttoa odotellessa elämä hujahtikin siellä kamalassa Suomessa, jossa kaikki on huonosti.
En huomaa ristiriitaa.
Koulujen jälkeen samantien ulkomaille ja kun lapset lukio/korkeakouluiässä 5-10v reissu Suomeen ja sitten heti takaisin.
Ulkomaan keikalla natsat kasvaa ja rakkaus Suomeen kuolee, joten pääset nauttimaan Suomen "eduista" täysillä.
Työpaikan vuoksi palasin ainakin itse. Syitä ja elämäntilanteita on monia ja ne voivat muuttua. Enköhän ole itsekin taas jossain kohtaan lähtemässä, nytkin vietän neljäsosan vuotta entisessä asuinmaassa.
Maitojunasta puhuvat tosiaan vaan katkerat ja kateelliset, jotka eivät koskaan uskaltaneet itse lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jokin ulkomaa on paras paikka, kunhan ensin on itse käyty koulut Suonessa ja sitten vielä lapsetkin kasvatettu Suomessa aikuiseksi ja jopa sen yli?
Huomaatko mitään ristiriitaa? Tällä tyylillä sinne ulkomaille unelmien maahan pääsee joskus viidenkympin jälkeen jos sittenkään.
Sitä ulkomaille muuttoa odotellessa elämä hujahtikin siellä kamalassa Suomessa, jossa kaikki on huonosti.
En huomaa ristiriitaa.
Koulujen jälkeen samantien ulkomaille ja kun lapset lukio/korkeakouluiässä 5-10v reissu Suomeen ja sitten heti takaisin.
Ulkomaan keikalla natsat kasvaa ja rakkaus Suomeen kuolee, joten pääset nauttimaan Suomen "eduista" täysillä.
Miksi ihmeessä koko ikänsä ulkomailla asuneita lapsia kannattaisi raahata ulkomailta Suomeen, kun he voivat aivan hyvin opiskella siellä ulkomailla, jossa perhe muutenkin haluaa asua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koko ikänsä ulkomailla asuneita lapsia kannattaisi raahata ulkomailta Suomeen, kun he voivat aivan hyvin opiskella siellä ulkomailla, jossa perhe muutenkin haluaa asua?
ÖÖ! Se ilmainen koulutus!
Minä ainakin lähdin tietoisena siitä että palaisin Suomeen kartuttamaan kokemustani ulkomailla. Ulkomailla voi saada hyviä ideoita, joita voi sitten panna täytäntöön kotimaassa. Asuin 4 vuotta ulkomailla. Kyllä kannatti. Maa, jossa asuin, hyötyi kokemuksestani Suomessa ja nyt Suomi toivottavasti hyötyy kokemuksestani ulkomailla. Olisin saanut 2,5 x enemmän palkkaa, jos olisin jäänyt siihen maahan missä asuin, mutta Suomessa hommia tehdessäni voin tehdä sitä koko sydämelläni, eikä palkka kaikkea ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Maasta muuttaa keskimäärin 14 000 suomalaista vuosittain. Osa heistä palaa ja osa jää sijoilleen. Ruotsiin lähti aikoinaan 400 000 suomalaista työn perässä kun täällä sössittiin. Heistä osa ja heidän jälkeläisiään palasi takaisin mutta suurin osa jäi. On täysin kiinni siitä miten asiat maassa ovat kuinka suureksi maasta muuttaminen kasvaa.
Suomi on kyllä siitä hieno maa, kun koulutus on laadukasta, niin on valmiudet työskennellä ulkomaillakin ja maasta voi vapaasti muuttaa ja palata. Näitä tarinoita kun lukee niin huomaa että suomalainen voi lähteä, mutta suomalaisuus ei lähde hevillä lähtijästä, vaan kyllä se kotimaa aina on kotimaa.
Ap:lle vinkiksi, että kantasuomalainen kyllä tietää, jos kysytään että palasitko maitojunalla, niin se on aina kettuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan se ihan järjettömän kalliiksi, jos pitää sitä varten muuttaa maasta toiseen. Lukio on yleenså maksuton missä tahansa sivistysmaassa ja jos asuu maassa, jossa on lukukausimaksut, tietenkin siellä asuvilla suomalaisilla on vastaavasti paremmat palkat. Ei silloin kannata muuttaa Suomeen ja laittaa koko uraa sekaisin.
Osaahan ne aikuiset lapset itsekin hakea haluamaansa maahan jos välttämättä haluaa Suomeen. Ei kukaan opiskelemaan lähtevä halua raahata vanhempiaan mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta muuttaa ulkomaille vain reilu 8000 Suomen kansalaista vuodessa. Maahan tulijoista suomalaisia on 7000. Eli jos lukemat ei kovin paljoa muutu, selkeä enemmistö asuu muualla tilapäisesti.
Mulla syy ihan että normaali arkielämä sujuu, suihkusta tulee tasalämpöistä vettä, ei sähkökatkoja, asunnot ei ole kylmiä ja kosteita, ei ole torakoita jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan se ihan järjettömän kalliiksi, jos pitää sitä varten muuttaa maasta toiseen. Lukio on yleenså maksuton missä tahansa sivistysmaassa ja jos asuu maassa, jossa on lukukausimaksut, tietenkin siellä asuvilla suomalaisilla on vastaavasti paremmat palkat. Ei silloin kannata muuttaa Suomeen ja laittaa koko uraa sekaisin.
Osaahan ne aikuiset lapset itsekin hakea haluamaansa maahan jos välttämättä haluaa Suomeen. Ei kukaan opiskelemaan lähtevä halua raahata vanhempiaan mukanaan.
Suomen kielellä ei ole paskan arvoa Euroopassa. Ison euromaan, suomen ja englannin kielen hallitseminen C1-C2 tasolla on ylivoimeinen etu opiskelu ja niitä vielä tärkeämpiä opiskeluaikaisia harjoittelupaikkoja haettaessa SUOMESSA.
Vanhemmat täällä raahaa lapset hakemaan kansainvälistä kokemusta Suomesta.
Miten niin maitojunalla? Kai sitä nyt voi kotimaahansa palata ihan huvikseenkin eikä sitä tarvitse kenellekään perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks maitojunalla? Minä en ole palannut Suomeen, mutta jos tulisin, syynä voisi olla läheiset Suomessa tai omaa alaa vastaava työpaikka.
Maitojunista puhuvat vain ne, jotka eivät ole kotimaasta ikinä uskaltaneet edes poistua. Ap todennäköisesti asuu edelleen siellä samaisessa tuppukylässä missä on syntynytkin.
Ehkä peräkammarissakin 🤣
Vierailija kirjoitti:
Mulla syy ihan että normaali arkielämä sujuu, suihkusta tulee tasalämpöistä vettä, ei sähkökatkoja, asunnot ei ole kylmiä ja kosteita, ei ole torakoita jne. jne.
Arkielämä sujuu, kunnes tulee hoitotakuuta vaativa terveysjuttu.
Yli vuosikymmen ulkomailla ilman ainoatakaan sähkökatkoa. Sitä ennen Suomessa asuessa oli varageneraattori, koska sähköt meni poikki, koska tuuli, ukkonen, lumisade ja liian kova pieru.
Ehkä hän ei tykkää maksaa suuria veroja palkasta mutta ei ole varaa myöskään maksaa opiskelua ulkomailla kun siihen ei Suomessa ole tapana säästää rahaa eikä ole stipendisysteemiäkään. Mutta tämä nyt on vain veikkaus.