Miksi ihmiset palaavat maitojunalla ulkomailta kylmään Suomeen?
Joskus. Mitä syitä on. Miten sen voi välttää? Eikö maavalinta menekään putkeen. Onko vaihtoehtona muu kuin Suomi.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni syy oli vain liian hyvä tarjous Suomesta. Tiedän myös muutaman pariskunnan jotka ovat palanneet Suomeen kun on aika tehdä lapsia. Minulla siis ura oli se syy, heillä turvallisuus ja koulutus.
Missä ihmeessä sitten asuit? En ole vielä koskaan kuullut että kukaan muuttaisi Suomeen takaisin TÖIDEN takia; muualla on niin paljon paremmat palkat ja työtilaisuudet, että Suomi häviää niille aina. Todella poikkeuksellista jos sulle on käynyt toisin päin.
Kun asuu riittävän kauan ulkomailla ja menettää suomalaisuuden syntyy kyky ja halu hyväksikäyttää Suomen vikoja. Siitä maksetaan todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks maitojunalla? Minä en ole palannut Suomeen, mutta jos tulisin, syynä voisi olla läheiset Suomessa tai omaa alaa vastaava työpaikka.
Maitojunista puhuvat vain ne, jotka eivät ole kotimaasta ikinä uskaltaneet edes poistua. Ap todennäköisesti asuu edelleen siellä samaisessa tuppukylässä missä on syntynytkin.
Tampereella asun. En tarkoittanut maitojunaa ilkeästi, se on suomalainen sanonta "maitojunalla takaisin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni syy oli vain liian hyvä tarjous Suomesta. Tiedän myös muutaman pariskunnan jotka ovat palanneet Suomeen kun on aika tehdä lapsia. Minulla siis ura oli se syy, heillä turvallisuus ja koulutus.
Missä ihmeessä sitten asuit? En ole vielä koskaan kuullut että kukaan muuttaisi Suomeen takaisin TÖIDEN takia; muualla on niin paljon paremmat palkat ja työtilaisuudet, että Suomi häviää niille aina. Todella poikkeuksellista jos sulle on käynyt toisin päin.
Tuo taitaa olla kuitenkin melkoista yleistystä tuo, että ruoho olisi vihreämpää aidan takana. Joo, jotkut jossakin tienaavat hyvin, mutta jos vertaillaan keskimääräisiä palkkoja vaikkapa eri EU-maiden välillä, niin Suomihan pärjää siellä aivan hyvin, oliko samoilla hujakoilla Saksan kanssa, vaikka yleistysten perusteella voisi kuvitella jotakin aivan muuta?
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin takaisin koska jatkoin opiskeluja ja suku asuu Suomessa.
Toki lähden takaisin jossain vaiheessa. Vihaan tätä kylmyyttä, ankeutta, holhousta ja verotusta.
Mikä on asia, mihin tarvitset nyt sukua, mutta et myöhemmin tarvitse?
Ja mikä sinua estää opiskelemasta muualla?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on parhaat sosiaalituet
Ilmeisesti et ole edes muista Pohjoismaista kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki lähden takaisin jossain vaiheessa. Vihaan tätä kylmyyttä, ankeutta, holhousta ja verotusta.
Olen eri, mutta monen voisi tuoda takaisin myös jo melko iäkkäät vanhemmat, ja valitettavasti sitä syytä ei sitten välttämättä enää ole jokunen vuosi myöhemmin.
Rehellisesti mua alkoi ärsyttämään kaikki. Se, että ihan yksinkertaisen asian hoitaminen vaati sata virastokäyntiä ja lauman ihmisiä ihmettelemään ja kaikki toki sellaiseen aikaan, mitä ei oltu sovittu. Mistään aikatauluista ei pidetty kiinni. Manjanamanjana vaan. Ihmiset puhuivat liian kovaa ja heitä oli liikaa. Missään ei saanut olla yksin ja rauhassa. Kierrätyksestä ei kukaan ollut kuullutkaan vaan kaikki roskat kipattiin samaan säiliöön, jos niitä ei vaan heitetty tien viereen jne jne
Siis kyllästyin ja kaikki alkoi näyttämään siltä, että Suomi on onnen ja rauhan ihmemaa ja nyt myös oikeasti tuntuu siltä!
Läheisteni eli parhaiden ystävieni ja perheen takia. Suomessa myös tuntee sikäli olevansa kotonaan, että suomalaiset ymmärtävät toisiaan hyvin - meillä on hyvin samanlaisia kokemuksia ja jaettu kulttuuri, samantapainen huumorintaju ja tietysti yhteinen äidinkieli, jolla kommunointi on aina ilmaisuvoimaisempaa kuin millään muulla kielellä. Suomessa on ihmisten kaikesta valituksesta huolimatta monin tavoin toimiva yhteiskunta - byrokratian kanssa ei joudu tappelemaan yhtä paljon kuin monessa muussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Saksassa maksetaan nykyyän vuokrat yms, 600€ burgergeldiä ja 250€ per lapsi päälle. Hintataso on 30% matalampi ja töitäkin on tarjolla vaikka kuinka.
Ei missään tapauksessa kannata jäädä tänne työttömäksi lasten kanssa. Elämä on kylmää, köyhää ja lapsen tulevaisuus on pilalla.
Erehdyt !
Ei he millään maitojunalla palaa Suomeen.
Vaan tekevät viisaimman päätöksensä ikinä.
Plussat ja Miinukset vastaan Suomi - Muu Maa, niin EI OLE Suomen voittanutta. Eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta monen voisi tuoda takaisin myös jo melko iäkkäät vanhemmat, ja valitettavasti sitä syytä ei sitten välttämättä enää ole jokunen vuosi myöhemmin.
Hän puhui kuitenkin suvusta, ei vain vanhemmista. Opiskelut onnistuu mainiosti muissa maissa. Ei niiden takia tarvitse muuttaa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Saksassa maksetaan nykyyän vuokrat yms, 600€ burgergeldiä ja 250€ per lapsi päälle. Hintataso on 30% matalampi ja töitäkin on tarjolla vaikka kuinka.
Ei missään tapauksessa kannata jäädä tänne työttömäksi lasten kanssa. Elämä on kylmää, köyhää ja lapsen tulevaisuus on pilalla.
Saksassa on myös maan tapa, että jos yritys irtisanoo, työntekijöille maksetaan erittäin muhkeita irtisanomispaketteja.
On se vähän eri asia lähteä työnhakuun vuoden tai pidemmänkin ajan palkkasummaa vastaava erokorvaus takataskussa kuin tämä Suomen malli, jossa jatkossa jo kahdeksan viikon työttömyys aiheuttaa ansiosidonnaisen romahduksen. Vain johtajille maksetaan Suomessa isoja erorahoja.
Suomen kieli, kirjastot, luonto, vuodenajat, suku ja ystävät syynä paluuseen seitsemän vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä maitojuna?
en minä ainakaan suomeen ole takaisin tulossa käyn lukemassa palstaa välillä ja muistutan itseäni miksi 😆
Sanopa muuta! Hyvä että sekin maa joillekin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on myös maan tapa, että jos yritys irtisanoo, työntekijöille maksetaan erittäin muhkeita irtisanomispaketteja.
On se vähän eri asia lähteä työnhakuun vuoden tai pidemmänkin ajan palkkasummaa vastaava erokorvaus takataskussa kuin tämä Suomen malli, jossa jatkossa jo kahdeksan viikon työttömyys aiheuttaa ansiosidonnaisen romahduksen. Vain johtajille maksetaan Suomessa isoja erorahoja.
Lapsiperheiden kannattaa ehdottomasti muuttaa Saksaan, jos vaan aukeaa mahdollisuus.
Ero Suomeen on valtava. Perheverotus, järkevä koulujärjestelmä, toimiva terveydenhuolto, koulutusmahdollisuudet, valtavasti työpaikkoja, paremmat palkat, parempi sää, autolla pääsee ympäri Eurooppaa jne...
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt !
Ei he millään maitojunalla palaa Suomeen.
Vaan tekevät viisaimman päätöksensä ikinä.
Plussat ja Miinukset vastaan Suomi - Muu Maa, niin EI OLE Suomen voittanutta. Eikä tule.
Lääkitys kohdallaan. :D
Oma haave olisi päästä työskentelemään tyyliin risteijälle välimerellä ja tiedän tähän mahdollisen väylänkin.
Espanja olisi itselle tuleva kotimaa, kielen opiskelu käynnissä jo nyt.
Vuosia vielä menee, mutta menköön.
Ei ole kukaan pyytäytynyt sitoutumaan enkä varmaan osaisikaan, niin parempi alkaa toteuttaa omia unelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo taitaa olla kuitenkin melkoista yleistystä tuo, että ruoho olisi vihreämpää aidan takana. Joo, jotkut jossakin tienaavat hyvin, mutta jos vertaillaan keskimääräisiä palkkoja vaikkapa eri EU-maiden välillä, niin Suomihan pärjää siellä aivan hyvin, oliko samoilla hujakoilla Saksan kanssa, vaikka yleistysten perusteella voisi kuvitella jotakin aiv
Minuakin monet "pelottelivat" ja uhittelivat että "ei se paratiisi siellä ulkomailla ole, kyllä Suomi on hyvä (ellei paras) maa". Onhan se joillekin, minulla kuitenkin sujui lähes kaikki paremmin noilla nk. ulkomailla vaikkei mikään maa paratiisi olekaan. Ei tarvitse haukkua Suomea lyttyyn mutta en myöskään ymmärrä sitä asennetta että ulkomailla tulee sitten ikävä Suomea kuitenkin ja maitojunalla sieltä tullaan kuitenkin takaisin.
Missään muualla ei jaeta rahaa niin kuin täällä