Mikä ammatti sopisi herkälle introvertti-ihmiselle erityisen hyvin?
Mikä ammatti sopisi herkälle introvertti-ihmiselle erityisen hyvin?
Kommentit (61)
Melkein mikä tahansa tieteen, tekniikan ja lääketieteen koulutus, jossa ei olla suoraan asiakkaan tai potilaan kanssa tekemisissä. Anestesiologi, patologi, radiologi, laborantti, kemisti, metallurgi, biologi, ilmastotieteilijä, tilastotieteilijä, mittalaitteiden kalibroija, sähköasentaja, ...
Välillähän kaikessa joutuu muiden kanssa tekemisissä olemaan, esim. sopimaan, mitä tänään tehdään, mutta esim. biologi kenttätyössä tutkimassa puiden tai perunan kasvua, ja sitten tutkijan kammiossa koostamassa dataa, saa olla aika rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Rekka/kuorma-auto kuski, monet asennustyöt suoritetaan yksin, yövartija, varhaisjakelija, uinninvalvoja, monet luovat työt jos lahjakkuuksia, it-alan koodaukset jne, puhelinmyyntiä tai aspaa kotoa käsin,
Herkkä ja puhelinmyynti ei toimi missään todellisuudessa. Rekkakuskinakin pitää olla aika ronski, että pärjää alalla. Sehän ei ole vain yksin hytissä istumista.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kirjastovirkailijoista kaikki toimi tapahtumatyöntekijöinä. Suurin osa kirjaston tapahtumista on ulkopuolisen tahon järjestämiä. Kirjasto toimii vain tilana.
t. kirjastossa työskennellyt
Nyt meni niin vikaan kun vaan voi. Toisekseen ja lisäksi kaikki koululaisten vinkkaukset, satutunnit, tiedonhaunopetukset, lukupiirit, tapahtumat mitä nyt missäkin on ja keksitään, hoidetaan työntekijöiden toimesta.
Motokuski.
Mä olen tekninen dokumentoija. Teen myös vähän toimistotöitä. Palaverit lähinnä firman sisäisiä, todella harvoin mitään firman ulkopuolella. Jonkun verran viestintää asiakkaiden kanssa, mutta todella vähän puhelimessa; omalta osaltani ne on lähinnä "tässä linkki tiedostoihin" -tyyppisiä. Asiakkaat ovat yli 90%:sesti muita yrityksiä, ei yksityisiä asiakkaita.
Marjanpoimija saa tehdä töitä kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, ei tarvitse kommunikoida oikeastaan kenenkään kanssa ja on suorastaan näkymätön muille. Lehdenjakaja, yövartija.
Kotisiivouksissa usein asiakkaat kotona siivouksen aikaan ja monet kovasti juttutuulella.
Liiketilojen ja toimistojen siivooja tulee usein vasta sitten, kun muut ovat lähteneet. Tai aamuvarhaisella ennen kuin muut tulevat töihin.
Mä oon ollu toimistosiivoojana yhden kesän. Tehtiin tston aukioloaikana ja se oli kauhein homma ikinä. Nimenomaan henkisesti, ei fyysisesti.
Minä olen introvertti, herkkä ja esiintymispelkoinen. Minusta tuli juristi ja olen pärjännyt työssäni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Melkein mikä tahansa tieteen, tekniikan ja lääketieteen koulutus, jossa ei olla suoraan asiakkaan tai potilaan kanssa tekemisissä. Anestesiologi, patologi, radiologi, laborantti, kemisti, metallurgi, biologi, ilmastotieteilijä, tilastotieteilijä, mittalaitteiden kalibroija, sähköasentaja, ...
Välillähän kaikessa joutuu muiden kanssa tekemisissä olemaan, esim. sopimaan, mitä tänään tehdään, mutta esim. biologi kenttätyössä tutkimassa puiden tai perunan kasvua, ja sitten tutkijan kammiossa koostamassa dataa, saa olla aika rauhassa.
Olen tilastotieteilijä ja kiroan kohtaloani kun joudun olemaan jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisissä. Ollapa postinjakaja, ei joka päivä tuntitolkulla palavereita ja jonninjoutavia jauhavia työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Motokuski.
Mä olen tekninen dokumentoija. Teen myös vähän toimistotöitä. Palaverit lähinnä firman sisäisiä, todella harvoin mitään firman ulkopuolella. Jonkun verran viestintää asiakkaiden kanssa, mutta todella vähän puhelimessa; omalta osaltani ne on lähinnä "tässä linkki tiedostoihin" -tyyppisiä. Asiakkaat ovat yli 90%:sesti muita yrityksiä, ei yksityisiä asiakkaita.
Miten tuollaiseen pääsee tai millaisella koulutuksella?
Kyllä herkälle introvertille ihmistenkin parissa tehtävä työ sopii, pitää vain huolehtia palautumisesta ja akkujen lataamisesta vapaa-aikana. Itse olen kotihoidossa töissä ja tykkään tosi paljon. Asiakastilanteissa ollaan yleensä yhden ihmisen kanssa kerrallaan rauhallisessa koti-ilmapiirissä. Herkkänä ihmisenä minun on myös helppoa päästä ihmisten kanssa samalle aaltopituudelle ja ns.lukea tilanteita, ja olen saanut rauhallisesta tyylistäni hyvää palautetta asiakkailta. Mielestäni työpaikallani on paljon muitakin herkkiä introvertteja. Olen työskennellyt myös sairaalassa, mutta siellä ilmapiiri oli liian hektinen ja ihmiskontakteja oli liikaa, se ei sopinut minulle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa ammatti. Introvertti on keinotekoinen lokero, johon mahtuu hyvin monenlaisia ihmisiä. Minäkin on määritelmällisesti introvertti, vaikka työskentelen ihmisten parissa myyntihommissa.
Eli et ole oikeasti introvertti. Myyntihommat ja asiakaspalvelu saa todelliselle introlle paniikkihäiriön lähinnä. Introvertti nyt oikeasti ei ole sosiaalinen eikä viihdy kovinkaan hyvin ihmisten parissa.
Samaa kysymystä pohtii täällä työtön autistinen introvertti, jolla koulutus it-alalta. Töitä ei irtoa mistään.
Nykyään myös etätyöpaikkojen työpaikkailmoituksissa vaaditaan, että pitää olla ulospäin suuntautunut tiimipelaaja jolla ei hymy hyydy tiukoissakaan paikoissa 😂
Mitkä ovat vahvuutesi? Missä olet hyvä? Siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Esim. tutkijan työ voisi sopia, jos pitkäjänteinen työ jonkin aiheen parissa kiinnostaa ja sinulla on tarvittavaa kyvykkyyttä. Herkkyys voi olla myös tärkeä voimavara monessa työssä. Se siis kannattaa nähdä myönteisenä asiana. Samoin introverttiys. Introvertit ovat monesti hyviä kuuntelijoita ja sitä tarvitaan myös monessa työssä. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä herkälle introvertille ihmistenkin parissa tehtävä työ sopii, pitää vain huolehtia palautumisesta ja akkujen lataamisesta vapaa-aikana. Itse olen kotihoidossa töissä ja tykkään tosi paljon. Asiakastilanteissa ollaan yleensä yhden ihmisen kanssa kerrallaan rauhallisessa koti-ilmapiirissä. Herkkänä ihmisenä minun on myös helppoa päästä ihmisten kanssa samalle aaltopituudelle ja ns.lukea tilanteita, ja olen saanut rauhallisesta tyylistäni hyvää palautetta asiakkailta. Mielestäni työpaikallani on paljon muitakin herkkiä introvertteja. Olen työskennellyt myös sairaalassa, mutta siellä ilmapiiri oli liian hektinen ja ihmiskontakteja oli liikaa, se ei sopinut minulle.
Mä taas olen herkkänä introverttinä ihan elementissäni ekassa ammatissani sairaalahuoltajana. Kieltämättä työskentelen ihmisten keskellä, mutta enimmäkseen yksin, joten saan pidettyä oman kuplani. Small talk potilaiden kanssa on enimmäkseen automaattirepliikkejä, ja potilaskontaktit hyvin lyhyitä (tarjoilu). Suurin ero on kuitenkin siinä, että ne kontaktit ovat positiivisia, vrt. työ puhelinajanvarauksessa, jossa sain kahdessa kuukaudessa sekä nukahtamis- että verenpainelääkkeet ja korvat täyteen kuraa ja negaa joka päivä. Se oli aivan järkyttävän raskas, siisti toimistotyö. Never again.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kiinnostel mitä tekevät. Olen ansaitulla eläkkeellä kun myin isältä perimäni firman pois pari vuotta sitten.
M24
NO MITÄ SITTEN EDES KOMMENTOIT? AP kysyi ja sä heität ..EI MUA KIINNOSTA MITÄ TEKEVÄT. Oletko yksinkertainen?
Köyhällä ja katkeralla vassarinpaskalla tunteisiin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kiinnostel mitä tekevät. Olen ansaitulla eläkkeellä kun myin isältä perimäni firman pois pari vuotta sitten.
M24
NO MITÄ SITTEN EDES KOMMENTOIT? AP kysyi ja sä heität ..EI MUA KIINNOSTA MITÄ TEKEVÄT. Oletko yksinkertainen?
Olen introvertti,siksi vastasin.
Oletko yksinkertainen??
Ap kysyi mikä sopisi työksi hänelle? Hän ei ole myynyt ISÄNSÄ OMISTAMAA yritystä, jollaista ei ilmeisesti ole, vaan kyselee mitä voisi tehdä ammatikseen? Joten kysymys edelleen sulle on..oletko yksinkertainen?
Luulin intovertteja kuitenkin älykkäiksi ja toiset HUOMIOON ottaviksi sinä taas totesit.. ei kuulu mulle.
Katsokaa neuroottinen pillueläin sekosi 😂
Olen introvertti metallimies konepajassa. Ei rautapalikat paljoa juttele. Radiokuulosuojaimet päässä työskentelen ja tauoilla voin muutaman sanan jonkun kanssa vaihtaa.
M37
Julkisen sektorin asiantuntijatyöt, hallinto. Ihmisten kanssa joutuu tekemisiin, mutta kohtuudella ja usein toisten introverttien asiantuntijoiden kanssa.