Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"
Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi.
Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".
Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.
Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…
Kommentit (1067)
Vierailija kirjoitti:
Asunut Uudellamaalla pienellä pikkupaikkakunnalla. Onkohan entisessä koulussa kiusattu ja eskaloitui Vantaalla. Ei normi lapsi tapa ihmisiä.
Ei normi lapsi kiusaa toista.
Ainahan näitä ampujien ja murhaajien toimia jotkut yrittää oikeuttaa.
Jos se kosovolainen ei selviä niin alkaakohan siitä koston kierre ja tuli mieleen , että onkohan ampuja enää turvassa missään siellä etelä suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole aina niin yksioikoinen. Meidän lapsen luokalla yksi tyttö syytti kaikkia kiusaamisesta jotka eivät tanssineet hänen pillinsä mukaan. Itse oli todella ilkeä. Kotona äidille valitti kiusaamista joka uskoi kaiken ja nosti hirveän metelin. Lopputulema oli että koko luokka oli heidän mielestään kiusaajia kun itse asiassa tämä tyttö oli itse. Muut vain karttoivat hänen seuraansa koska oli määräilevä ja ilkeä. Ja tiedän tämän koska asuin naapurissa ja olin lasten kanssa aina ulkona. Hänen äitinsä ei koskaan.
Näitä vastaavia tapauksia on paljon. Varmasti vähintään puolet "kiusatuista" on juuri tällaisia kiusaajia ja narsisteja. Toinen puoli on sitten oikeasti kiusattuja. Kiusaamiskortti on samanlainen kuin razzistikortti. Kelpaa tekosyyksi joka asiaan.
Useinmiten ainoita lapsia jotka
Yhden ainokaisen vanhempana allekirjoitan tämän. Kyllä se on vaatinut selittämistä ja maalailua, että ainokainen oppii ottamaan huomioon, että myös sillä toisella osapuolella on omat toiveet ja tarpeet. Ei se ole tahallista ilkeyttä tai itsekkyyttä, vaan ihan oikeasti on vain vähemmän niitä varhaislapsuuden tilanteita joissa olisi joutunut neuvottelemaan ja jakamaan turvallisessa ja tasapuolisessa ympäristössä. Sitten kun siellä onkin vastassa sisarusten kanssa kouliintunut voimakastahtoinen, neuvottelutaitoinen lapsi, niin oman kokemus oli varsin usein, että "epäreilua". Se oli mun tehtävä vanhempana selittää, ettei toisen tahdon toteutuminen ole sen epäreilumpaa kuin olisi ollut sinunkaan. Pikkuhiljaa siinä neuvottelutaidossa sitten harjaantuu rakentavammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuisi, jos joku koulun henkilökunnasta tai oppilaista sanoisi , että ampujaa 12-vuotiasta on kiusattu.
Eihän kukaan voi sanoa,koska olis pitänyt myös toimia?
Joo, kyllä nämä 12-vuotiaat tavalliset lapset ovat salattua yhteyttä käyttäen keskenään ja opettajien kanssa yhteistuumin sopineet, että kukaan ei puhu, vaikka vesikidutettaisiin kuinka monta tuntia.
ehkä jo etukäteen sopineet?
VALOJA PÄÄLLE NYT. Nuo tenavat on lallatelleet itkien kaiken minkä vaan pystyvät.
Eihän kukaan voi sanoa koska olis pitänyt myös toimia. Taas on traumat sulla päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalla on ainakin vakavia mielenterveydellisiä ongelmia, se on varmaa.
Niiden ongelmien syntyyn on aina jokin syy.
Kyllä eikä välttämättä liity mitenkään muihin lapsiin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010338952.html
HS: Poliisilla ei tiedossa, että uhrit olisivat kiusanneet Vantaan kouluampumisesta epäiltyä
Tulee varmasti mammoille tyhmä olo kun luulivat koko ajan muuta. Bää-bää
Kyllä niin pistää vihaksi poliisi ja media. Miettikääpä omalle kohdalle; lapsi makaa sairaalassa tai patologin pöydällä ja some on lietsottu hirveään hurmokseen, jossa 'ihmiset' ilakoivat vahingoniloisina juuri sinun pienen lapsesi elämän päättymisellä [sellaisena kuin se oli].
Tekeekö kiusaamisen uhrina oleminen ihmisestä täysin kyvyttömän empatiaan vai kumpi olikaan ensin, muna vai kana. Alkaa vähän mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole aina niin yksioikoinen. Meidän lapsen luokalla yksi tyttö syytti kaikkia kiusaamisesta jotka eivät tanssineet hänen pillinsä mukaan. Itse oli todella ilkeä. Kotona äidille valitti kiusaamista joka uskoi kaiken ja nosti hirveän metelin. Lopputulema oli että koko luokka oli heidän mielestään kiusaajia kun itse asiassa tämä tyttö oli itse. Muut vain karttoivat hänen seuraansa koska oli määräilevä ja ilkeä. Ja tiedän tämän koska asuin naapurissa ja olin lasten kanssa aina ulkona. Hänen äitinsä ei koskaan.
Tällaisia tapauksia tosiaankin on paljon. On olemassa oikeaa kiusaamista sekä tällaista koettua kiusaamista. Eli jos nyt joku ei satu olemaan sinun paras ystäväsi niin se onkin kiusaaja, jos et pääse juuri siihen porukkaan mukaan, johon haluat niin he ovatkin kiusaajia. Vaikka tosiasiassa kaikki ei voi olla kaikkien kavereita, sellainen ei toimi oikeassa maailmassa, ei koskaan koko luokka "leiki" yhdessä välitunnilla vaan jokaisella on omat kaverinsa. Jos jotakuta systemaattisesti haukutaan, mustamaalataan ym. Niin se on kiusaamista. Se että Matti ei nyt leikkinyt Pekan kanssa, koska eivät satu olemaan kavereita keskenään, ei ole kiusaamista. Mutta Pekka haluaisi olla Matin kaveri, koska Matti on suosittu ja hyvä jalkapallossa ja näin Pekasta tulee katkera ja "kiusattu".
Vierailija kirjoitti:
HS: Poliisilla ei tiedossa, että uhrit olisivat kiusanneet Vantaan kouluampumisesta epäiltyä
Kun aletaan omista kokemuksista lähtien tuomitsemaan, solvaamaan ja haukkumaan uhreja kiusaajiksi. Kaikkea värittää vain oma kokemus eikä osata katsoa peiliin. Sitten käy kaiken koohkaamisen jälkeen näin.
Tuo kiusaaminen tuntuu olevan sellainen taikasana, että kun et jostain tykkää niin syytä sitä kiusaajaksi. That'll do it. Mitään näyttöä ei vaadita, sinun tunne riittää näytöksi. Jos joku ei niele kertomustasi sellaisenaan, pistä some ja omat vanhemmat ajamaan asiaasi, siis jos ovat sen luontoisia kuin täällä ca 30% kirjoittajista. Äitiä kokeilisin ensin, tää ihan mutulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin pistää vihaksi poliisi ja media. Miettikääpä omalle kohdalle; lapsi makaa sairaalassa tai patologin pöydällä ja some on lietsottu hirveään hurmokseen, jossa 'ihmiset' ilakoivat vahingoniloisina juuri sinun pienen lapsesi elämän päättymisellä [sellaisena kuin se oli].
Tekeekö kiusaamisen uhrina oleminen ihmisestä täysin kyvyttömän empatiaan vai kumpi olikaan ensin, muna vai kana. Alkaa vähän mietityttää.
En voisi olla enempää samaa mieltä kanssasi.
Näissä lasten tekemissä surmissa on aika usein joku tappanut sisaruksensa. Miten surmaaja voisi usein olla ainoa lapsi? Älkää yleistäkö näin ikävällä tavalla. Lapsi ei voi sille mitään, jos on perheensä ainoa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia tapauksia tosiaankin on paljon. On olemassa oikeaa kiusaamista sekä tällaista koettua kiusaamista. Eli jos nyt joku ei satu olemaan sinun paras ystäväsi niin se onkin kiusaaja, jos et pääse juuri siihen porukkaan mukaan, johon haluat niin he ovatkin kiusaajia. Vaikka tosiasiassa kaikki ei voi olla kaikkien kavereita
Joo en tajua mikä tässä on porukan niin vaikeaa ymmärtää.
Parhaan ystäväni lapsi on samanikäinen kuin omani ja vielä samaa sukupuolta. Mikään ei olisi ollut niin tervetullutta kuin ystävyys heidän välillään. Mutta kun ei kemiat kohtaa niin ei. Ystävän lapsi oli 2-3 vuotiaasta saakka täysin välinpitämätön mun lapseni suhteen. Hän viihtyi aina paremmin aikuisten seurassa ja nyt teininä pelien ja korkeintaan oman sisaruksensa. Mun lapseni kulki aikansa perässä kuin koiranpentu kunnes alkoi itsekin pitää toista tylsänä ja luovutti. Ja tilaisuuksia oli, aika paljon vietettiin porukassa aikaa.
Mutta koulussa pitäisi jokaisen saada valita olla juuri tuon Hennan tai Kallen ystävä, josta kaikki tykkää. Jos ei Henna tai Kalle, ja heidän kolme parasta kaveriaan, repeä joka paikkaan, jokaisen ystäväksi, niin kiusaamisestahan siinä on kyse. Oon yrittänyt kysyä miksei aina yksin oleva Antti ja ulkopuoliseksi itsensä tunteva Janne ala kimppaan ja tule parhaiksi kavereiksi, mutta turhaan. Joku totesi vaan, että mikähän siinä sitten muka on, ettei Antti voisi olla Kallen kaveriporukassa :/
Vierailija kirjoitti:
poliisien on pakko sanoa niin. Poliisi ei voi suoraan sanoa että uhrit olivat kiusaajia. Kukaan ei uskalla sanoa niin, vaikka olisikin totta.
Ihan järkyttävää, miten keskustelut sos.mediassa keskittyy siihen, että m u r haaja oli kiusattu, ilman minkäänlaisia todisteita asiasta, muuta kuin tämän a m p ujan sana. Ihmiset kiihkossa huutavat, että oikeus on tapahtunut samalla kun jonkun lapsi on k u o llut ja kaksi edelleen lähellä samaa lopputulosta. Mikään ei oikeuta tällaiseen tekoon. Ei mikään.
Samalla mediassa kerrotaan, että a m p uja on saanut nähdä vanhempansa ja että sos.toimi miettii nyt, että tehdäänkö huostaanotto vai saako tämä kullannuppu elää kotona avohuollon tukitoimilla. Ja puheet on sitä luokkaa, että mikä on lapselle parhaaksi, miten häntä tuetaan jne. Miksi hänen hyvinvoinnistaan ollaan niin huolissaan?
On uskomatonta, että voit viedä lapsen hengen ja päästä kuin koira veräjästä.
poliisi teki virkavirheen julistamalla ampujan heti kiusatuksi. muita ei ollut edes kuultu saatikka kuulusteltu. heikinheimolle näyttää olevan aina syy seksuaalisessa häirinnässä tai kiusaamisessa. nyt syyllistää syyttömiä uhreja. usko suomen poliisiin ja oikeus käytäntöön mennyt kokonaan. nyt häirikkö poika kotona ja selittelee netissä miten kova jätkä hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poliisien on pakko sanoa niin. Poliisi ei voi suoraan sanoa että uhrit olivat kiusaajia. Kukaan ei uskalla sanoa niin, vaikka olisikin totta.
Höpöhöpö. Johan ne sanoivat: teon motiiviksi on paljastunut kiusaaminen. Kuinka paljon suoremmin asian voi sanoa? Jos minä sanon, että nitistin tuon Villen ja motiivi on r**skatuksi tuleminen, niin kuinka moni miettii, että ei sitä tiedä, ehkä se ei ollut Ville ollenkaan kun r**skasi?
Sitten kun asiaa vaivaudutaan kysymään joltain muultakin ja selviää, ettei se todennäköisesti ollut Ville ollenkaan, vaan Taisto ja tapahtumastakin on 8 vuotta, niin mitenkäs poliisi tätä lähtee korjaamaan? Syyttää Taistoa teosta, jota ei aikoinaan tutkittu, eikä Taistoa ole myöskään tuomittu? Vai toteaan vain, ettei ole tietoa, että juuri Ville olisi tekoa tehnyt?
Poliisi kiirehti tiedottamaan motiivista ennen kuin oli kuullut ketään muuta kuin syytettyä.
Poliisi tiedotti asiasta niin epämääräisesti passiivissa, että epäilys kohdistui heti uhreihin, todennäköisesti täysin aiheetta. Hienosti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tietoa onko uhrit kiusanneet poikaa. Eihän poika ehtinyt kauan olla, koulu alkoi 8.1. viikko talvilomaa.
kiusaaminen on voinut tapahtua koulun ulkopuolella. Ei Vantaa niin suuri paikka ole. Se on voinut olla jopa yksittäinen erittäin nöyryyttävä tapaus. Jossain oli että tekijä olisi hankkinut uhrille sähkötupakkaa ja jotain, mutta uhri ei ollut suostunut maksamaan saamiaan tuotteitaan. Vähän niinkuin Atson tapauksessa tekijät olivat ennen murhaa ryöstäneet Atson ja lopuksi kiduttaneet kuoliaaksi. Luulin että Atson tapauksen jälkeen olisi puututtu tarkemmin kiusaamiseen, mutta tuntuu että kaikki vain sulkevat silmänsä. Pelosta? Mitä tuommoinen 12-vuotias voi tehdä jos hänen tekemisiin puututaan? Ei mitään. Asiasta TÄYTYY tehdä rikosilmoitus
Mitä tapahtuisi, jos joku koulun henkilökunnasta tai oppilaista sanoisi , että ampujaa 12-vuotiasta on kiusattu.
Eihän kukaan voi sanoa,koska olis pitänyt myös toimia?