Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ampuja oli koulukiusattu!

Vierailija
03.04.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9

No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.

Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.

Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.

Kommentit (3048)

Vierailija
581/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian pohdintaa yleisesti. Jos joku kiusataan hengiltä niin silloin ei tule ministerit telkkariin eikä suruliputeta, mutta jos kiusattu antaa takaisin niin asia onkin aivan toisin. Teknisesti asiat ovat kuitenkin samanlaisia. Ihmisen harkitun teon seurauksena toiselta lähtee henki.

Hmmm.. eli jos joku kokee vaikkapa sinun kirjoittelusi täällä somessa kiusaamiseksi, niin hän saa ihan hyvillä mielin kostaa sen henkirikoksella? 

Somesta pääsee pois. Kiusattu ei pääse koulusta pois. Saivartelijat vertaavat somekirjoitusta vuosia jatkuneeseen väkivaltaan.

Vierailija
582/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on väärin. Silti monesti näissä väitteissä on vähintäänkin tekijän oman hauraan psyykkeen tuottamaa valheellista tietoa mukana.

Katsoin eilen ohjelmia ja luin artikkeleita Kauhajoen mur haa ja Matti Saaresta, joka sanoi olleensa pahasti koulukiusattu. Tai näin oli lähipiirilleen kertonut, vaikkei kiusaamisesta ollut mitään näyttöä. Kuitenkin tämä kiusattu oli heilutellut veitseä luokkaretkellä ja uhannut itse mur hal la toisten opiskelijoiden seurassa ollessaan. Puhui myös avoimesti kouluampumisista ihannoivaan sävyyn ja muutti tyylinsä muistuttamaan Pekka-Eric Auvisen tyyliä. Armeijasta sai fudut ku oli ammuskellut miten sattuu aiheuttaen vaaran muille. Mun on myös todella vaikee uskoo väitettä, että toinen varusmies olis oikeesti kiusannut Saarta ja kussut hänen vuoteeseensa. Noi väitteet oli silkkaa potaskaa ja niillä hän vaan oikeutti omat tekonsa.

12-vuotiaalla oli paha olla, se oli selvää, mutta johtuko se kiusaamisesta, psyykkisistä ongelmista vai yksinäisyydestä tai ulkopuolisuuden tunteesta, joka voi johtua tuhannesta eri syystä. Siinäpä vasta pulma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt meillä on presidenttinä entinen koulukiusaaja ja eduskunnan puhemiehenä henkilö, jonka mielestä "väkivalta on aliarvostettu ongelmanratkaisukeino".

Ei mikään ihme, että Suomi on niin sairas paikka nykyään.

Vierailija
584/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et estä oman lapsesi joutumista kiusatuksi? Eikö ole vaivan arvoista? 

Ei vttu miten lapsellista porukkaa täällä on. Ihan kuin yksittäinen vanhempi voisi yksinään estää systemaattisen väkivallan, jota tapahtuu jokaisella Suomen paikkakunnalla jokaisessa koulussa. Ja suuri osa tapauksista ihan näkyvästi aikuisten silmien alla. Tosin omille vanhemmille asiasta uskaltaa kertoa hyvin harva. 

Vierailija
585/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ampuminen ei ole IKINÄ uhrien syy ja jos johtuu kiusaamisesta niin sekin ratkeaa yleensä sillä kun kiusattu vaihtaa koulua.

Miksi mielestäsi kiusatun ( ja nyky-Ruotsissa jopa koulussa raiskatun! ) tulisi vaihtaa koulua?

Eivätkö ne kiusaajat pitäisi siirtää muualle, niin oppisivat olemaan?

Vierailija
586/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa kehityspsykologiaa, te kiusaamisen seurausten kieltäjät, kun ette muiden kommentteihin usko. Tai no, älkää sittenkään lukeko. Jatkakaa kieltämistä ja tulkaa tänne taas parin kuukauden päästä seuraavaa vakavaa tapausta päivittelemään -ja kieltämään. Oma valintanne. Live with it.

Kukaan ei kiellä kiusaamista, joten älä valehtele. Muista äänestää seuraavalla kerralla kansanedustajaksi kovan kurin kannattaja, jotta kiusaajatkin pistetään ruotuun ankaralla kädellä.

Turha lässytys hittoon!

Hyvin moni yrittää kovinkin kiivaasti kiistää väkivallan seuraukset. Sinäkin vähättelet asiaa puhumalla kiusaamisesta väkivallan sijaan. 

Koulukiusaaminen ei ole väkivaltaa, mikäli se ei ole fyysistä, vaikka kuinka kenkuttaisikin.

Säädätä kansanedustajillasi uusi laki, joka kieltää ja sanktioi koulukiusaamisen.

Vierailija
587/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on totta että on erästä etnistä pussihousu-vähemmistöä, niin en tiedä mitä joku koulu olisi voinut tehdä yhteiskunnan rakenteellista rasismia vastaan 

Ei pidä paikkaansa. Se sukunimi on aikuisen väärinkäsittämä nuorten käyttämä termi joka lähti Jodelista. Se on englanninkielinen verbi jonka joku aikuinen väärinkäsitti sukunimeksi. Esimerkki: Markku slaidasi hienosti! Aikuinen: Ai nimi on Markku Slaidasi.

Suomenkielinen nimi yhdistyy alueella vaikuttavaan saman sukunimen ja aseharrastuksen jakavaan Suomen Sisu / PS aktiiviin.

Ööh, mä katsoin valokuvia väitetystä tekijästä . Nimestä minulla ei ole tietoa 

Vierailija
588/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja listittiin koska hän teki virheen. Hän ei Jokelan ja Kauhajoen jälkeen uskonut, että se voi tapahtua myös hänelle.

Vierailija
589/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarttuu aseeseen kertoo se ihmisestä ihan tarpeeksi. Lopettaa tuo pitäisi.

Jos tosiaan oli kiusattu ja jos ampui vain syylliset, niin teki oikein.

Jos sun lapsesi tekee väärin, hänet saa ampua? 

Vierailija
590/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt meillä on presidenttinä entinen koulukiusaaja ja eduskunnan puhemiehenä henkilö, jonka mielestä "väkivalta on aliarvostettu ongelmanratkaisukeino".

Ei mikään ihme, että Suomi on niin sairas paikka nykyään.

No ei kait se nyt koko maa mene päin vi ttu a jonkun muutaman kuukautta vallassa olleen hallituksen takia.

Vierailija
591/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, ketkä eivät koskaan ole suunnitelleet vastaavaa, voivat olla hiljaa. Kannattaa katsoa elokuva Valkoinen raivo, mutta ette tule koskaan ymmärtämään sitä tunnetta, joka kou luampu jilla on.

Olen pienikokoinen nainen. Minua kiu sattiin päiväkodista alkaen, myös omat "kaverini" kius asivat. Opettajat laittoivat mielikuvitukseni piikkiin. Vuosia, vuosia vih asin itseäni, kunnes ysillä pojat alkoivat po tkia ja tö niä. Vi ha kääntyi heihin. Fantasioin kid utuksesta, koska niin kauan minua oli kid utettu. Olin kuori, en elävä ihminen. Kun Kauhajoen koul usur ma tapahtui, eräs opettajamme totesi, että Matti katui tekojaan. Ei, hän tiesi, että hänet tuo mittaisiin ja hänellä tuskin olisi mitään hävittävää, ihmiset vih aisivat häntä joka tapauksessa. Mietin itse myös vastaavan toteuttamista, mutta en halunnut viattomien kuo l evan, ja kius aajiani oli varmaan joka luokassa, en olisi saanut kaikkia he ngiltä ja amp u minen olisi ollut liian nopea, olisin halunnut kid uttaa heitä. Tiesin myös, että joka ikinen ihminen Suomessa vi haisi minua sen jälkeen. 

Muutin paikkakunnalta heti peruskoulun jälkeen. Siellä oli kuitenkin kotini ja juureni vielä noin 15 vuoden ajan, kunnes sain esikoiseni ja paikka ei tuntunutkaan enää kodilta. Olen menestynyt elämässäni, minulla on ihana perhe ja kaipa olen onnellinen. En enää ole pelkkä kuori, mutta elämäni ei ole koskaan ollut helppoa ja minun on vaikeaa olla onnellinen, koska aina tulee jonkinlaisia vastoinkäymisiä. Voin kuitenkin sanoa olevani tyytyväinen. 

En ole koskaan edes ly önyt toista ihmistä, ja tiedän, että harvoin v äki valta on ratkaisu. En tiedä Vantaan tapauksesta tarpeeksi analysoidakseni tilannetta.

Vierailija
592/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minfosta kopioitu: "Viimeisin "totuus" on, että kyseessä oli ollut perinteinen kolmiodraama:

Siskon lapsi on kyseisessä koulussa. Kuulemma parisuhde riita ollut. Riku ampui ensiksi x nimisen pojan, joka oli kiinnostunut samasta tytöstä. Sen jälkeen ampui tyttöä ja sen parasta kaveria päähän."

Mikä sitten on totuus.

Whaaat?? Parisuhderiita 12-vuotiaalla??? Mitään parisuhteita ei pitäisi olla tuossa iässä vielä kellään!

Kuulin kerran lähijunassa ku jotku 13-15-vuotiaat pojat jutteli ja sit yks sano vaan "se oli mun exä ala-asteella".

Oli mulla naurussa pidättelemistä.

Mun koulussa oli 6. luokalla yks pariskunta kihloissa.

Mun koulussa 6. luokalla kävi yhden tytön aina hakemassa koulusta autolla sen poikakaveri. Oli tehnyt abortinkin kuulema. Oli "kehittyneempi" kuin me muut, mut hemmetin outoa, ja nykyään puututtais eri tavalla.

Vierailija
593/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut koulukiusattu, se on sen ampujan oma selitys. Uhreja tuskin on kuultu vielä edes vakavien vammojen takia.

Niin ajattelin kanssa samaa.Jos itse oli häirikkö niin eivät välttämättä muut halunneet sen kanssa olla ja piti sitä kiusaamisena.

Vierailija
594/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa yllätys.   Eikö kiusaajia saa kuriin?  Jotain on mennyt pieleen kasvatuksessa, kun kakarasta tulee kiusaaja.

Vierailija
595/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle:llä kerrotaan, että poika on tullut kouluun, joululoman jälkeen.

Heti tammikuun alussa, kun koulut alkoivat.

No onhan tuossa ollut 3 kk aikaa rääkätä uutta oppilasta. Niin livenä kuin somessakin.

Sitähän ne koululaiset huutaa netissä, että tapa ittes.  Ja muuta sairasta tekstä.

Juuri kerrottiin ettei Vantaan koulussa ole tullut ilmi mitään erityistä kiusaamiseen liittyvää, eli lähtökoulussa tapahtanut?

Ei vaan ne Vantaan koulussa ovat olleet täysin kujalla. Se että he eivät myönnä nähneensä kiusaamista ei tarkoita että sitä

Hehän eivät halua opiskella, onko kokenut kouluun menon kiusaamisena, joku kenties veetuillut opiskelijalle. Mikään ei kuitenkaan oikeuta murhaamaan ikinä ketään. Tässä saa pikkasen sellaisen kuvan kun juttuja lukee että "sankariteko"

Vierailija
596/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusatuksi julistautumalla saa nykyään anteeksi kaikki. Ampuja oli muuten myöntänyt teon, muttei ilmeisesti sen kummemmin pyydellyt anteeksi.

Miksi pyytäisi? Tuskin kiusaajatkaan ovat anteeksi pyytäneet.

Vierailija
597/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen tuota opettajien väitettä, että eivät ole huomanneet mitään kiusaamista. Täyttä puppua, joka kuvastaa hyvin asianomaisia. Ihminen on kykenevä vaikka mihin ihmetekoihin, mutta koulukiusaamista ei saada kuriin. Ei herran pieksut sentään!

No jos ovat kääntäneet päänsä pois niin sen tiedon kanssa saavat elää loppuelämänsä. Toivottavasti omatunto kolkuttelee säännöllisesti ja tapahtumat tulee uniin.

Vierailija
598/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen kohdalla on tapahtunut niin, että kun on kertonut, että X kiusaa, niin nuori naisope on sanonut 7-vuotiaalle: "X ei kiusaa eikä koskaan valehtele. X on kiltti." Kun sanoin lapselle, että pysyy kaukana X:stä, niin ope valitti että lapsi syrjii X:ä. Tällaisia nämä kivat koulut ja opet on. Ope valitsee kuka saa kiusata ja ketä.

Niinhän kaikkien kiusaajienkin vanhemmat uskoo täysin mitä oma lapsi sanoo ja valittaa kaikkien muiden, mukaan lukien opettajien toiminnasta.

Vierailija
599/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ampuja koki että häntä kiusataan. Muut taas kuvaili häiriköksi Vaikea mennä tuosta sitten sanomaan mikä on totuus, vaikka tokihan se tunne on sitä kokevalle henkilölle aina aito, vaikkei aina oikeutettu. Sillä niinhän ne narsistitkin kokevat olevansa uhreja tai kiusattuja, vaikka itse olisivat petoja. 🤦🏼

Tullut tuohon kouluun tammikuussa vasta, eli joo ollut se ns uusi oppilas joka ei ole vielä ehtinyt muodostaa ystävyyssuhteita jotka varmasti vaikeita jos muut pitivät häirikkönä. 

Huhun mukaan ampui ensin pojan jonka kanssa tykkäsi samasta tytöstä ja sitten tämän tytön ja sen parhaan kaverin. 🤦🏼

Onko se kiusaamista jos ei halua jonkun kanssa olla tekemisissä jos toinen on häirikkö? Tai jos ei ole vaikka samanlaista arvomaailmaan tai yhtään samoja kiinnostuksen kohteita? Eihän se ole kiusaamista jos esim ei olisi mitään yhteistä. Missä vaiheessa lapset saavat valita ne omat kaverinsa vai pitäisikö tytön olla sitten sellaisen pojan kanssa kenestä ei pidä pelon takia ettei poika nyt vain koe kiusaamiseksi ja saattaa ampua!? 🤦🏼 Vai saisiko olla sen pojan kanssa kenestä pitää? 

Lapset toki osaa olla toisilleen myös ilkeitä, mutta oliko kiusaamista (jonka olen kokenut, eikä sieltä ala- ja yläasteelta ole ketään kaveria tai edes halua heihin yhteyttä pitää) vai saiko pakit (jotka voi lapsena saada tylystikin) ja sitä ei ego kestänyt ja päätti kostaa sen kiusaamisen 🤷🏼

Mutta jos kyseisessä koulussa ollut vasta 3kk ajan, niin eivät ne tuon koulun oppilaat sitä ole vuosikausia kiusanneet. Eihän ne edes tunteneet vielä kunnolla 

Vierailija
600/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et estä oman lapsesi joutumista kiusatuksi? Eikö ole vaivan arvoista? 

Ei vttu miten lapsellista porukkaa täällä on. Ihan kuin yksittäinen vanhempi voisi yksinään estää systemaattisen väkivallan, jota tapahtuu jokaisella Suomen paikkakunnalla jokaisessa koulussa. Ja suuri osa tapauksista ihan näkyvästi aikuisten silmien alla. Tosin omille vanhemmille asiasta uskaltaa kertoa hyvin harva. 

Sitten on kotioloissa pahasti vikaa, jos ei uskalla. 

Ketju on lukittu.