Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka sopia tyttären kanssa?

Vierailija
08.09.2026 |

Tyttäreni on miltei 30-vuotias ihan normaali, fiksu omillaan asuva ja pärjäävä. Hän työskentelee somen parissa ja hänellä on käsittääkseni niin paljon seuraajia, että pystyy tällä työllään maksamaan laskunsa ja rahoittamaan asumisensa yms. 

Lähinnä kuvaa asujaan, syömisiään, matkojaan yms. 

Tytär tuli käymään luonamme ja olimme siitä oikein iloisia, isänsä ja minä olemme ns normitöissä, sh ja insinööri.

Tytär on nyt koko tämän viikon selittänyt suu vaahdossa miten armoton väsymys painaa ja on miltei burnis taas tulossa, kun niin moni deadline lähestyy jne. Tietokonettaan näpyttää ja kun kysyn voisinko jotenkin auttaa, pyörittelee silmiään, kuin olisi taas 5-vuotias. Nukkuu kuitenkin puoleenpäivään ja sen jälkeen hyvin hitaasti heräilee, aloittaa sen ruokakuvien maanisen naputtelun vihaisena ehkä kolmelta. Naputtaa pari tuntia ja lisää someensa jonkun tekstin siitä miten kaikkien pitäisi tehdä elämässään juuri sitä mitä haluavat ja siihen kylkeen kuva omenista ja teekupista? 

Kun tyttäreni sitten raivoissaan tiuski, että hänen on otettava kone mukaan kampaamoon ja tehtävä sieltä töitä menin sanomaan, että ei sinun varmaan ole pakko sitä sinne ottaa? Että mitä jos vaan teet hommasi kotona ja nautit kampaamoreissustasi ilman stressiä? Tytär kilahti ihan täysin, eikä ole puhunut minulle sen jälkeen! En vain tajua miksi hänen pitäisi muka tehdä jotain töitä sielläkin? Enkö vain tajua, kun olen elämäni tehnyt sellaisia töitä keskisuuren sairaalan lasten teholla, missä sitten kai on pienempi stressi. Meilläkin kyllä on todella kova paine, varsinkin nyt kun kaikesta säästetään ja henkilökunta on erittäin kovilla. Yhteiskunnan tilanne on alkanut myös näkyä potilastapauksissa. Olin kuvitellut, että tiedän mitä on työstressi, mutta en olekaan koskaan kuvannut ruoka annoksia ja asuja someen työkseni.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh

Vierailija
2/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sille kullannupulle sanoa, että laittaa perskule rajat siihen työhön, eikä tule teille kitisemään. Tuossa on ovi ja heippa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha totuus on ettei raha tule helposti, sama pätee vaikka keinot muuttuvat.

Vierailija
4/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok boomer.

Vierailija
5/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok boomer.

Sinulla ei taida olla sanavarastossa kuin tuo yksi ainoa sana. Kuule, tuo on jo ihan loppuun kulunut jäänne.

Vierailija
6/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kyllä tiedän ja tajuan, että olen boomer, mutta eikö siihenkin ole jo joku uudempi sanonta? Eikö boomer sana ole jo vähän menneen talven lumia?

No oli miten oli? Miten saan tyttären taas puhumaan minulle tai jos ei puhumaan niin miten saan hänet lähtemään kotiinsa niin, että olemme väleissä? Nyt hän on majaillut täällä täyshoitolassa kiukutellen koko viikon ja pitää tällä hetkellä mykkäkoulua, kun en ymmärtänyt miten kauhean raskasta hänen elämänsä on. Meillä olisi hänen isänsä kanssa tässä mökin laitto talviteloille, pihan haravointi ja marjojen/omenoiden hillous, töissä on yt:t menossa ja kauhea paine, työpaikalla hirveä tunnelma ja joka päivä joutuu antamaan itsestään 200 %, tuntuu että jokin flunssa olisi jatkuvasti tulossa päälle, selkää särkee niin että on aivan pakko varmaan hakeutua lääkäriin ja pelottaa mikä tuo märkä läikkä katossa on, jos se on kosteutta en tiedä mitä teemme, rahaa sen korjaukseen ei ainakaan ole?

Niin ja sitten pitää yrittää ymmärtää miten rankkaa on, kun oikeanlainen valo ei onnistu valokuvassa? En vaan taida ymmärtää nykysukupolvea? Tarvitaan tosiaan joku toinen kertomaan sinulle, että pysähdy hetkeen ja nauti elämästä? Kyllä minä osaan nauttia rauhallisesta aamukahvistani ja hiljaisesta iltateestäni ilman kehoitustakin? Ja ei minun tarvitse jakaa kuvaa kenellekään kun teen oikein hyvää ruokaa mieheni kanssa? Miksi minä niin tekisin ja kuka sen edes haluaisi nähdä?

Vierailija
7/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret eivät pärjää tavallisessa työelämässä. Siitä oli juuri eilen uutisissa. Eivät osaa olla, eivätkä pärjää tavallisissa paineissa. Pitää siis suhteuttaa. 

Vierailija
8/8 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tyttärellä on burn out, uupumus. Kuulostaa samalta millaista mullakin oli kun olin uupunut. Olin just äreä, stressaantunut, väsynyt, nukuin puoleenpäivään ja aloin tekemään asioita vasta kun huvitti. Nyt pyydä tyttäresi keskustelemaan ja sano että olet hänestä huolissasi. Et tarkoittanut mitään pahaa kun ehdotit läppärin ottamista kampaamoon, vaan näit että hän tarvitsee rentoutumista. Kysy miten hän erottaa työn ja vapaa-ajan, koska se on tärkeää (myös some työntekijälle). Kannusta, ymmärrä ja tue häntä. Hänen kannattaisi nyt miettiä arkeaan uusiksi, jotta uupumus alkaisi hellittää. Sen kanssa eläminen on rankkaa.

N39

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi