Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 12-vuotias tytär ja todellakin sen ikäisen täytyy olla aivan päästään vialla ja häiriintynyt pölliäkseen aseen ja lähteäkseen tappamaan luokkakavereitaan. Oma tytär totesi, että poika on ollut varmaan joku häirikkö. Ei mikään todellinen tai oletettu kiusaaminen aiheuta tuollaista vaan häiriintynyt mieli.
Mitäs mieltä tyttäresi ja sinä olette lapsesta, joka pahoinpitelee koulukaveriaan henkisesti ja fyysisesti joka päivä sanotaan nyt vaikka 6 vuoden ajan? Onko se mielestänne ihan ok, jos vaan ei käytä asetta? Oletteko sitä mieltä, että kiusata saa, kunhan jättää aseen kotiin?
Olen eri, mutta tottakai sekin on ihan yhtä lailla kiellettyä ja tuomittavaa.
Yllättävän monen mielestä ei näytä olevan. Yllättävän moni tuijottaa vain sokeasti seurausta sulkien silmät syyltä. En minäkään tietenkään ole sitä mieltä, että ampuminen on oikea tapa ratkoa asioita. Mutta järjellä voi päätellä, että mielen ollessa tarpeeksi piinattu, ihminen voi päätyä myös äärimmäisen epätoivoisiin tekoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle:llä kerrotaan, että poika on tullut kouluun, joululoman jälkeen.
Heti tammikuun alussa, kun koulut alkoivat.
No onhan tuossa ollut 3 kk aikaa rääkätä uutta oppilasta. Niin livenä kuin somessakin.
Sitähän ne koululaiset huutaa netissä, että tapa ittes. Ja muuta sairasta tekstä.
Juuri kerrottiin ettei Vantaan koulussa ole tullut ilmi mitään erityistä kiusaamiseen liittyvää, eli lähtökoulussa tapahtanut?
Ei vaan ne Vantaan koulussa ovat olleet täysin kujalla. Se että he eivät myönnä nähneensä kiusaamista ei tarkoita että sitä ei olisi ollut. Vaan sen että Vantaalla ei puututt
Jos on totta että on erästä etnistä pussihousu-vähemmistöä, niin en tiedä mitä joku koulu olisi voinut tehdä yhteiskunnan rakenteellista rasismia vastaan
Vierailija kirjoitti:
Mites inkluusio? Tarkkislaiset muiden sekaan. Toimiiko oikeasti? Epäilen.
Toimii. Meidän 1. luokkalaisen koulussa on erityisluokka joiden oppilaan jakaa useita samoja tunteja ei-erityis oppilaiden kanssa. Lapset puhuvat keskenään ihan avoimesti esim ad-hd:sta jos sellainen jollain on. Niistä lapsista kasvaa paljon maailmaa paremmin ymmärtäviä kuin niistä joiden silmistä kaikki erilainen yritetään piilottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä kuolleita kukaan syyllistä. Monesti hyvin kiusattu ihminen tulkitsee muita ihmisiä vain sen ainoan ikkunansa kautta, ja siinä jokainen sana ja lause tulkitaan sen mukaan että sen tarkoitus on satuttaa.
Tämä on kyllä totta. Minua kiusattiin lapsena koulussa paljon. Vielä monien vuosien jälkeen otan ihmisten sanomiset, jopa katseetkin aina melkein negatiivisesti.
Minä edelleen yli 40 vuoden jälkeen. Ihmisvihasta ei tunnu pääsevän irti koko elämänsä aikana. Satoja tai tuhansia hylkäämiskokemuksia koettu.
Eri
Jotain meni poika paralta sietokyvyn yli. Toivottavasti kaikki tutkitaan eikä mitään lakaista maton alle. Teko on tuomittava, mutta niin on myös kiusaaminen.
Oikein, kiusaajien hyvä oppia, että karma is a bitch.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minfosta kopioitu: "Viimeisin "totuus" on, että kyseessä oli ollut perinteinen kolmiodraama:
Siskon lapsi on kyseisessä koulussa. Kuulemma parisuhde riita ollut. Riku ampui ensiksi x nimisen pojan, joka oli kiinnostunut samasta tytöstä. Sen jälkeen ampui tyttöä ja sen parasta kaveria päähän."Mikä sitten on totuus.
Whaaat?? Parisuhderiita 12-vuotiaalla??? Mitään parisuhteita ei pitäisi olla tuossa iässä vielä kellään!
Kuulin kerran lähijunassa ku jotku 13-15-vuotiaat pojat jutteli ja sit yks sano vaan "se oli mun exä ala-asteella".
Oli mulla naurussa pidättelemistä.
Mun koulussa oli 6. luokalla yks pariskunta kihloissa.
Vierailija kirjoitti:
Aika pahasti sai kiusata jos vain 3 kuukautta siinä koulussa sai kiusatun ampumaan kiusaajat.
Aika pihalla saa olla, jos ei osaa hahmottaa, että kyse ei ole siitä ajasta, jonka lapsi oli juuri tuossa koulussa. Väkivalta on voinut jatkua vuosiakin. Niin kuin kouluväkivaltatapauksissa usein on. Koulun vaihtaminen viittaisi tyypilliseen nykyratkaisuun, jossa väkivallan kohde laitetaan vaihtamaan koulua sen sijaan että väkivallalle tehtäisiin jotain. Jos on vuosia kohdannut väkivaltaa, uudessa koulussa suhteellisen pienikin asia voi olla niin sanottu viimeinen pisara. Lapsi on voinut ajatella, että "sama meno jatkuu täälläkin, joten ihan sama". Ja sitten teki niin kuin teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi vahvisti nyt että motiivi on kiusaaminen. Mutta ampuiko tämä tekijä kiusaajia, vai sattumanvaraisesti? Oli kuitenkin uhannut ampua ulkonakin vastaan tulevia satunnaisia ohikulkijoita.
Älä hölise tyhmyri. Pojan liikkeistä, hänen lähtiessään koululta, ei poliisi tiedä vielä mitään.
Jos poika ois uhkaillut aseella ihmisiä, kävellssään pois koululta, sata varmasti ihmiset olisivat soittaneet
hätäkeskukseen. Hätäkeskukseen on soiteltu leikki aseillakin uhkailuja. Noilla seudulla ihmiset eivät jätä
tuollaisia asioita sattuman varaan.
Normaalisti uhkaillaan pällisteleviä aikuisia? Juttu haisee, tai olivatko ne pällistelijätkin kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa kehityspsykologiaa, te kiusaamisen seurausten kieltäjät, kun ette muiden kommentteihin usko. Tai no, älkää sittenkään lukeko. Jatkakaa kieltämistä ja tulkaa tänne taas parin kuukauden päästä seuraavaa vakavaa tapausta päivittelemään -ja kieltämään. Oma valintanne. Live with it.
Kukaan ei kiellä kiusaamista, joten älä valehtele. Muista äänestää seuraavalla kerralla kansanedustajaksi kovan kurin kannattaja, jotta kiusaajatkin pistetään ruotuun ankaralla kädellä.
Turha lässytys hittoon!
Hyvin moni yrittää kovinkin kiivaasti kiistää väkivallan seuraukset. Sinäkin vähättelet asiaa puhumalla kiusaamisesta väkivallan sijaan.
Mielestäni paras ratkaisu kiusaamiseen on, että kiusatuksi tuleva vaihtaa koulua. On helmpompaa että yksi vaihtaa kuin että useampi vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on totta että on erästä etnistä pussihousu-vähemmistöä, niin en tiedä mitä joku koulu olisi voinut tehdä yhteiskunnan rakenteellista rasismia vastaan
Ei pidä paikkaansa. Se sukunimi on aikuisen väärinkäsittämä nuorten käyttämä termi joka lähti Jodelista. Se on englanninkielinen verbi jonka joku aikuinen väärinkäsitti sukunimeksi. Esimerkki: Markku slaidasi hienosti! Aikuinen: Ai nimi on Markku Slaidasi.
Suomenkielinen nimi yhdistyy alueella vaikuttavaan saman sukunimen ja aseharrastuksen jakavaan Suomen Sisu / PS aktiiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle:llä kerrotaan, että poika on tullut kouluun, joululoman jälkeen.
Heti tammikuun alussa, kun koulut alkoivat.
No onhan tuossa ollut 3 kk aikaa rääkätä uutta oppilasta. Niin livenä kuin somessakin.
Sitähän ne koululaiset huutaa netissä, että tapa ittes. Ja muuta sairasta tekstä.
Juuri kerrottiin ettei Vantaan koulussa ole tullut ilmi mitään erityistä kiusaamiseen liittyvää, eli lähtökoulussa tapahtanut?
Ei vaan ne Vantaan koulussa ovat olleet täysin kujalla. Se että he eivät myönnä nähneensä kiusaamista ei tarkoita että sitä
Pskat mitä valehtelua. Kaikki tietää.
Epäilen tuota opettajien väitettä, että eivät ole huomanneet mitään kiusaamista. Täyttä puppua, joka kuvastaa hyvin asianomaisia. Ihminen on kykenevä vaikka mihin ihmetekoihin, mutta koulukiusaamista ei saada kuriin. Ei herran pieksut sentään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämänkin lähisukulainen olisi noudattanut lakia ja pitänyt aseensa asianmukaisessa säilytyksessä, ei tätäkään olisi tapahtunut. Ei se jollain linkkuveitsellä luultavasti olisi ehtinyt edes vahingoittaa ketään tai ainakaan tappaa. Kuopion miekkaiskussakin suurempi tragedia estyi sillä, että tyyppi ei saanut asetta käyttöönsä vaikka yritti.
Aika vähän täällä puhutaan siitä että miten on mahdollista että lapsi sai aseen. Koska se on ainoa asia millä pitäis olla merkitystä.,
Nimenomaan tuo on tässä kaikessa kaikkein vähämerkityksisin asia, sillä eihän maailmassa ole mitään esinettä, jolla ei pystyisi vahingoittamaan muita.
Olihan pojalla pidätyskuvan perusteella sukatkin jalassa ja koulupiha ollee täynnä omenankokoisia kiviä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä voidaan edes tietää että kiusataan jos kiusaaminen sattuu tapahtumaan esimerkiksi kokonaan somessa? Ei ylipäätään koulussa. Siellä saatetaan kohdellakin kiusattua normaalisti, mutta netti näyttää toisen puolen.
Ei todellakaan jokainen lapsi avaudu vanhemmilleen kiusaamisesta.
Minä en kertonut kiusaamisesta koskaan kenellekään. Äitini oli yksinhuoltaja ja sanotaanko näin että hyvin viinaan ja miehiin menevä. Häntä ei kiinnostanut minä ollenkaan, usein tunsin olevani hänen tiellään ja tämän usein sanoikin
Valtavan raskas taakka pienelle lapselle tai nuorellekin kantaa yksin.
Minua kiusattiin koulussa, mutta isää ei kiinnostanut ja äiti pilkkasi, koska minua kiusattiin. Aina kun hän suuttui minuun, sain kuulla olevani itse syypää siihen, että minua kiusattiin ja että minulla ei ollut kavereita. Mietin monta kertaa itsemurhaa. Mutta jokin toivon kipinä piti minua elossa. Ajattelin, että elämä muuttuu vielä joskus paremmaksi. Nyt vuosikymmenien päästä yksinäisenä aikuisena voin todeta, että jos olisin silloin lapsena tiennyt, mitä kaikkea elämä heittää vastaan, olisin varmaan oikeasti lopettanut itseni tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä voidaan edes tietää että kiusataan jos kiusaaminen sattuu tapahtumaan esimerkiksi kokonaan somessa? Ei ylipäätään koulussa. Siellä saatetaan kohdellakin kiusattua normaalisti, mutta netti näyttää toisen puolen.
Ei todellakaan jokainen lapsi avaudu vanhemmilleen kiusaamisesta.
Minä en kertonut kiusaamisesta koskaan kenellekään. Äitini oli yksinhuoltaja ja sanotaanko näin että hyvin viinaan ja miehiin menevä. Häntä ei kiinnostanut minä ollenkaan, usein tunsin olevani hänen tiellään ja tämän usein sanoikin
No tapoitko kiusaajasi? Vai olitko normaali?
En tappanut. Normaali minusta el tullut ja liekö koskaan olin ollutkaan. Aikuisiällä puhkesi skitsofrenia ja koulukiusaamisen todettiin liittyvän siihen vahvasti koska olin elänyt kauan "kaksoiselämää"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien vika. Aina kun on lapset.
Turha tässä lapsia syyttää.
Kuka kylmäsydäminen vanhempi antaa lastansa kiusata? Kuka rakastava vanhempi saa aikaiseksi kiusaajan?
"Antaa kiusata". Oletpa lapsellinen. Ihan kuin vanhemmat voisivat estää, jos lapsi päättää harjoittaa kouluväkivaltaa. Ei siihen vanhempien lupia tarvita.
Miten et voi estää? Eikö lapsi kerro sinulle?
Ei helvetti, miten pihalla olet! No ei todellakaan väkivaltaiset kakarat kerro kotona että "mä muuten hakkasin tänään Leksan" tms. HALOO!
No miksi et estä oman lapsesi joutumista kiusatuksi? Eikö ole vaivan arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on syvvällä suomalaisissa. Purrasta saksineen näkee että se on kiusaaja. Kaikkeen erilaiseen tartutaan ja pyritään lyttäämään maahan. Tässäkin ketjussa puhuttiin alentavasti wt-perheestä. Sellainenkin on kiusaamista.
Okei. Mun mielestä Marin oli kiusaaja. "Get over it" ja muu ylimielinen kuittailu. Mut kai se on aina niin et oma vihollinen nähdään kiusaajana.
Tulihan se Marin sieltä! Sota Ukrainassa ja Gazassa on varmaan myös suoraan hänen syytään, eikö vaan? Olet säälittävä, surkea, mitätön ihmisen irvikuva. Et ansaitse mitään hyvää. Jatka pikkusieluista ulinaasi, mihinkään muuhun sinusta ei olekaan.
Oman lapsen kohdalla on tapahtunut niin, että kun on kertonut, että X kiusaa, niin nuori naisope on sanonut 7-vuotiaalle: "X ei kiusaa eikä koskaan valehtele. X on kiltti." Kun sanoin lapselle, että pysyy kaukana X:stä, niin ope valitti että lapsi syrjii X:ä. Tällaisia nämä kivat koulut ja opet on. Ope valitsee kuka saa kiusata ja ketä.