Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten pitää tottua, että palvelua ei aina saa suomeksi ja että englannin kielen osaaminen muuttuu tärkeämmäksi.

Vierailija
03.04.2024 |

https://yle.fi/a/74-20079949

Näin arvioivat kokeneet rekrytoijat, joita Yle haastatteli tätä juttua varten.

Trendi näkyy jo pääkaupunkiseudulla ja Pohjois-Suomessa, joissa esimerkiksi ravintolassa ei välttämättä saa palvelua suomeksi.

Kommentit (235)

Vierailija
141/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa yhtään vaikka ei saisikaan palvelua suomeksi. Ei ole millään tavalla ratkaiseva asia minun kannaltani. Kielitaidottomat menkööt sinne minne voivat. minä menen sinne minne haluan 😁

No mene sitten sinne englanninkielisiin maihin, joissa pääset käyttelemään sitä mahtavaa kielitaitoasi

Haluan saada omassa maassani palvelua suomeksi 

Enköhän itse päätä missä maassa oleskelen ja asioin. Se ei ole sinulta pois jos minä käyn missä haluan etkä sinä määräile minun valintojani. Kansainvälisyys on iso plussa enkä tule rajoittamaan kanssakäymisiäni jonkun nationalistin vuoksi.

Olisipa kiva, jos täällä olisi vaikka jotain kosmopoliittipaikkoja, joissa voisi asioida. Voisi olla vaikka ravintoloita, joissa voisi asioida vähän erilaisillakin kielillä ja olisi vaikka ihan minkän maan keittiön ruokia tahansa tarjolla. 

Vierailija
142/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Turkin rantalomakohteissa törmännyt tarjoilijoihin ja basaarikauppiaisiin, jotka ovat opetelleet hieman suomea, ruotsia ja venäjää ja aloittavat keskustelun kanssani jollain noista kielistä, ulkonäköni perusteella. Eivätkä ole koskaan edes käyneet näissä maissa, mutta hyvää asiakaspalvelua turisteille tarjotakseen ovat opetelleet kieliä. Miten Suomessa pysyvästi asuva ei kykene samaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useita ulkomaalaisia, jotka ovat oppineet puhumaan hyvää suomea vain parissa vuodessa. Ei suomen kieli ole ollenkaan mahdoton, jos siihen vain riittää motivaatio. Erottaa jyvät akanoista tämä kieliasia, sikäli että huomaa, ketkä oikeasti haluavat sopeutua tänne. Yleensä kehitysmaista ja englanninkielisistä länsimaista tulevat vastustavat kielen oppimista eniten. Omissa kokemuksissa itäeurooppalaiset naiset oppivat suomen nopeasti, koska haluavat oikeasti integroitua. 

Vierailija
144/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa yhtään vaikka ei saisikaan palvelua suomeksi. Ei ole millään tavalla ratkaiseva asia minun kannaltani. Kielitaidottomat menkööt sinne minne voivat. minä menen sinne minne haluan 😁

No mene sitten sinne englanninkielisiin maihin, joissa pääset käyttelemään sitä mahtavaa kielitaitoasi

Onko sinulta kielletty suomenkielinen palvelu? Sinä haluat itse kieltää muun kieliset palvelut. Kuka sinulle on sellaisen vallan antanut?

Kuka sulle on antanut vallan pakottaa suomalaiset omassa maassaan vieraskieliseen palveluun? Vaikka sinä just osaisitkin jotain svahilin kieltä. 

Joo. Oot varmaan tosi mahtava tyyppi jee 

Vierailija
145/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos firma uskoo menestyvänsä kieltä osaamatta niin saahan sitä yrittää...

Nyky-Helsingissä on paljon firmoja, joiden kohderyhmä ei edes ole suomenkieliset. Jos joku haluaa pitää vaikka herkkukauppaa venäläisille, niin idiootti on se suomalainen, joka sinne menee määkimään vaatimustaan suomenkielisestä palvelusta. 

Toki, mutta nyt puhuttiin siitä kun ihan kaikissa normiravintoloissa ja pikaruokaketjuissakaan ei saa ainakaan Helsingissä suomen kielellä palvelua.

Miksi tarvitsee saada? Jos yhdessä ei saa, yhdeksässä muussa saa. Ja niissä pikaruokapaikoissakin on ne taulut, joilla tilata. Vai onko se näkemyksesi vain se, että haluat ne

Kyllä käyn viikottain, kiitos kysymästä. 😁 Minusta on väärin, että omassa kotimaassani en voi puhua tämän oman kotimaani kieltä. Ja ne aspat, jotka eivät osaa suomea niin pistäisin suomen kielen tunnille, sitten töihin. Ja englantia osaan ihan ok, joten ruuan tilaaminen ja laskun pyytäminen onnistuu ei ole kyse kielitaidottomuudesta minun kohdallani. Jos minä muuttaisin ulkomaille, haluaisin ihan omasta tahdostani oppia maan kielen itsekin. En ymmärrä, miten jotkut eivät halua.

Vierailija
146/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsytti radiossa tuon äijän haastattelu: "Kyllä se alkaa suomalaisellekin maistumaan" (että saa palvelunsa vain englanniksi).

Pakko kai se on, jos ei osaa itsekään suomea. Se on nimittäin "alkaa maistua", ei "alkaa maistumaan".

Nykyään molemmat muodot ovat hyväksyttäviä. 

Vierailija
147/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useita ulkomaalaisia, jotka ovat oppineet puhumaan hyvää suomea vain parissa vuodessa. Ei suomen kieli ole ollenkaan mahdoton, jos siihen vain riittää motivaatio. Erottaa jyvät akanoista tämä kieliasia, sikäli että huomaa, ketkä oikeasti haluavat sopeutua tänne. Yleensä kehitysmaista ja englanninkielisistä länsimaista tulevat vastustavat kielen oppimista eniten. Omissa kokemuksissa itäeurooppalaiset naiset oppivat suomen nopeasti, koska haluavat oikeasti integroitua. 

Itse asiassa kielen oppii yllättävän nopeasti. Kun vaan viitsii. 

Vierailija
148/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulta kielletty suomenkielinen palvelu? Sinä haluat itse kieltää muun kieliset palvelut. Kuka sinulle on sellaisen vallan antanut?

Kuka sulle on antanut vallan pakottaa suomalaiset omassa maassaan vieraskieliseen palveluun? Vaikka sinä just osaisitkin jotain svahilin kieltä. 

Onko sinua pakotettu jotenkin englanninkieliseen palveluun? Köysissä viety ravintolaan ja aseella uhaten käsketty tilata pizzaa englanniksi? Vai oletko ihan itseksesi sinne mennyt ja et ole osannut käyttää ulko-ovea? Käytkö useinkin ulkona syömässä?

Vierailija
149/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE ja ylen kokeneet rekrytoijat

Kuka yllättyi?

Vierailija
150/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et millään opi maan kieltä sille tasolle että selviät töistä ja arjesta, edes vuosien asumisen jälkeen, ja syynä ei ole esimerkiksi paha lukihäiriö tai muu oikea syy, kannattaa alkaa miettimään uudestaan miksi edes asut kyseisessä maassa. En itse lähtisi edes vaihtoon tai parin kuun työkomennukselle maahan, jonka kieltä en osaa.

Mistä sinä tiedät koska se tarjoilija muutti Suomeen. Se on voinut tulla kaksi kuukautta aikaisemmin ja sen sijaan, että makaisi kotona muutaman vuoden oppimassa suomea, se on mennyt heti töihin. Juuri tällaisia ihmisiä me tänne tarvitsemme. Käytkö useinkin ulkona syömässä?

Hei hyvä, tajusit kirjoitukseni pointin! "Tai muu hyvä syy", eli se että muutit tänne vasta ja opettelet suomea tietenkin samalla, mutta se ei vielä ihan suju. Mutta minulle jäi epäselväksi se, miten tämä liittyy siihen että joku olisi vuosia täällä töissä eikä silti opi kieltä, arjessahan sitä parhaiten oppii. Olen itseasiassa töissä ravintolassa ja ainoa ulkomaalainen työntekijämme oppi parissa kuukaudessa sille tasolle, että pärjää suomen kielellä perus asiakaspalvelutilanteet. Ja käyn myös itse usein ulkona syömässä, kiitos kysymästä.

Vierailija
151/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on huono enne. Isämme ovat tämän maan meille taistelleet ja näin me sitä arvostamme.

Myymme rahalla kauniit rannat. Tarjoamme monikansallisille yhtiöille ilmaisen infran, kunhan kelpuuttavat meidät maan matoset yrityksensä kohteeksi.

Annamme niiden kaivaa tulevien sukupolvien omaisuudet maaperästä ja mikä älyttömintä voivat tuosta vaan ottaa jopa luonnonsuojelualueilta tutkimusmaastokseen alueita. 

Sitten mainostamme ympäri maailmaa, kuinka hieno systeemi meillä on, että tulkaat tänne kaikki raskautetut.

Suomalainen äänestää eduskuntaan kansanedustajaksi afrikkalaisen, joka halveksuu häntä ja kertoo kuinka sisäsiittoista kansaa se on.

Suomalainen on ylpeä kiltteydestään ja tottelevaisuudestaan. Se antaa ison rahan edustajien määrätä, että siltä saa viedä jopa äidinkielensä. Ja oikeastaanhan meitä ei enää kuulemma olekaan.

Meille kerrotaan joka tuutista, että olemme milloin ruotsalaisia, venäläisiä, sekasikiöitä ja olemme kaiken lisäksi tulleet ajaneeksi alkuperäisraukat mailtansa.

Alkuperäiset vantaalaiset ja saamelaisraasut. Olemme olleet liian julmia sodissa, kun olisi pitänyt antaa vaan olla. Piispa Henrikiltäkin piti kallo halkaista ja pelotella viikingitkin pois, niin että kaitpa me olemme juntteina ansainneet kovan kohtalomme.

Joku voisi luulla, että olemme uhrautujiakin. Eikä siinäkään ole väärässä.

Vaikka paremmaksi kaikki muuttuu silti hyväksi ei milloinkaan.

Jos yhtään lohduttaa, Suldaan Said Ahmed putosi viime vaaleissa eduskunnasta, mikäli puhuit nyt vasemmistosta. Muutenkin aika erikoista, että nimenomaan Suomalaiset olisivat sisäsiittoista kansaa, vaikka eihän meillä edes harrasteta serkusavioliittoja. Itseasiassa tilanne on päinvastainen. Meillä on monipuolinen geeniperimä mikä kiinnostaa tutkijoita globaalisti. Silti meitä haukutaan Suomi vijaajien tasolta insestiseksi

Vierailija
152/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten kahvilan tai ravintolan vika,jos ruuassani on pähkinää tai maitoa ja joudun sairaalaan. En siedä maitoa YHTÄÄN,en ole laktoosi-intolerantikko. Maito ja pähkinä voivat tappaa minut. Jos kielimuurin takia olen olen kOTIMAASSA vaarassa kahvilassa niin hulluksi on mennyt.

Vierailija
153/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisille tulee turvata palvelut ruotsiksi.

Miksi suomenkielisille ei tule turvata palveluja suomeksi, vaan pitää tottua englantiin?

Vierailija
154/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinun ei ole mikään pakko asioida sellaisessa paikassa jossa et saa mieleistäsi palvelua. Pysyt vain poissa ja käyt siellä missä sinua palvellaan juuri haluamallasi tavalla. Minä käyn siellä missä haluan ihan kuten sinäkin joten kumpikin on tyytyväisiä. Ei ole olemassa ongelmaa kunhan pysytään vain poissa toistemme tieltä.

Vierailija
155/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käyn viikottain, kiitos kysymästä. 😁 Minusta on väärin, että omassa kotimaassani en voi puhua tämän oman kotimaani kieltä. Ja ne aspat, jotka eivät osaa suomea niin pistäisin suomen kielen tunnille, sitten töihin. Ja englantia osaan ihan ok, joten ruuan tilaaminen ja laskun pyytäminen onnistuu ei ole kyse kielitaidottomuudesta minun kohdallani. Jos minä muuttaisin ulkomaille, haluaisin ihan omasta tahdostani oppia maan kielen itsekin. En ymmärrä, miten jotkut eivät halua.

Minä taas tykkään hernekeitosta, enkä ymmärrä ettei joku siitä tykkää. Miksi aspan pitäisi olla pois työmarkkinoilta ja töistä, jos hän kykenee nytkin työllistymään ja makselee palkastaan veroja? Miksi hänen työnteko-oikeuttaan pitäisi rajoittaa vain koska sinä et ymmärrä?

Vierailija
156/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo

Sun mukaasi suomen kielen oppiminen ei ole lainkaan tarpeen ravintoloiden työntekijöille, joten kyllä. Sun mielestäsi suomen kieliset täytyy pakottaa siihen tai sitten saavat luvan pysyä poissa ravintoloista omassa kotimaassaan. 

Oot varmaan tosi mahtava ja harvinainen tyyppi, kun osaat oikein vieraita kieliä, niin kuin tuossa aikaisemmin mainostit 

Ainakin osaat jankuttaa. Jankuti jankuti vaan. Loputtomasti kymmenen minuutin välein koko viikko 

Vierailija
157/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo

Ei siihen voi aina varautua. Kerran syödessäni ulkona pöytään ohjaaja oli suomea puhuva, mutta laskun toi englanninkielinen. Olisiko pitänyt ottaa juoksusafkat siinä kohtaa? 

Vierailija
158/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkielisille tulee turvata palvelut ruotsiksi.

Miksi suomenkielisille ei tule turvata palveluja suomeksi, vaan pitää tottua englantiin?

Hetki sitten vielä raivottiin jos ei "hienot rouvvat" saaneet nenä pysyssä palvelua ruotsin kielellä ja nyt ei sitten saa enää vaatia edes suomenkielistä palvelua, tyypillistä super naurettavaa woke touhua.

Ja eihän ne suomalaiset hoitajatkaan päässeet hetki sitten Vaasaan töihin kun eivät osanneet ruotsia ja samaan aikaan suomeen tuodaan kielitaidottomia hoitajia ympäri maailmaan?

T Tekopyhyyden huippu

Vierailija
159/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli on taantumassa muutenkin ns. pidgin-kieleksi, joten mitä väliä. 

Vierailija
160/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomi ole vaikea kieliä oppia ulkomaalaiselle, jos tavoitteena on oppia asioimaan yksinkertaisissa tilanteissa. Suomi on vaikeaa vain, jos vaaditaan täydellistä kieliopin hallintaa.

Natiivina ymmärrän ulkomaalaista suomen puhujaa, vaikkei hän osaisikaan sijapäätteitä ja verbin taivutuksia. Se riittää mainiosti bussikuskin, tarjoilijan yms työhön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi