Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten pitää tottua, että palvelua ei aina saa suomeksi ja että englannin kielen osaaminen muuttuu tärkeämmäksi.

Vierailija
03.04.2024 |

https://yle.fi/a/74-20079949

Näin arvioivat kokeneet rekrytoijat, joita Yle haastatteli tätä juttua varten.

Trendi näkyy jo pääkaupunkiseudulla ja Pohjois-Suomessa, joissa esimerkiksi ravintolassa ei välttämättä saa palvelua suomeksi.

Kommentit (235)

Vierailija
121/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos firma uskoo menestyvänsä kieltä osaamatta niin saahan sitä yrittää...

Nyky-Helsingissä on paljon firmoja, joiden kohderyhmä ei edes ole suomenkieliset. Jos joku haluaa pitää vaikka herkkukauppaa venäläisille, niin idiootti on se suomalainen, joka sinne menee määkimään vaatimustaan suomenkielisestä palvelusta. 

Toki, mutta nyt puhuttiin siitä kun ihan kaikissa normiravintoloissa ja pikaruokaketjuissakaan ei saa ainakaan Helsingissä suomen kielellä palvelua.

Vierailija
122/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan tätä keskustelua. Minulle helsinkiläisenä ei tuota ongelmaa, jos lounaspaikassa ei puhuta suomea. Jos käytetään englantia, se on ihan ok minulle. En myöskään näe tarvetta esim. siivoojan osata suomea, kampaajakin käy kyllä englanniksi. Olen ulkomailla käynyt lääkärissäkin, joten ei se lääkärinkään suomenkieli ole niin tärkeää. Jos jollekin kieli on kynnyskysymys, niin sopii asioida suomenkielisissä paikoissa. Enemmistö on niitä. En ymmärrä miksi suhtaudutaan muun kielisiin palveluihin niin negatiivisesti. 

Kyse on periaatteesta. Kun ollaan Suomessa, puhutaan suomea. En halua tämän maan muuttuvan miksikään apinoiden ungalabungala-planeetaksi, jossa solkotetaan huonosti kaikenlaisia kieliä sekaisin. Laissa on sovittu, että meidän yhteinen kieli tässä maassa on suomi. Se ruotsikin pitäisi uno

Sinäkö sen päätät mitä kukakin saa valita 😆😆😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky-Helsingissä on paljon firmoja, joiden kohderyhmä ei edes ole suomenkieliset. Jos joku haluaa pitää vaikka herkkukauppaa venäläisille, niin idiootti on se suomalainen, joka sinne menee määkimään vaatimustaan suomenkielisestä palvelusta. 

Tunnen ulkomaalaisen kaverin kautta italialaisen naisen joka on opiskellut suomea vuosia, ja oli Helsingissä ollessaan ihmetellyt kun joissain paikoissa ei puhuttu kieltä. Siis maan pääkaupungissa!

Vierailija
124/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta nyt puhuttiin siitä kun ihan kaikissa normiravintoloissa ja pikaruokaketjuissakaan ei saa ainakaan Helsingissä suomen kielellä palvelua.

Miksi tarvitsee saada? Jos yhdessä ei saa, yhdeksässä muussa saa. Ja niissä pikaruokapaikoissakin on ne taulut, joilla tilata. Vai onko se näkemyksesi vain se, että haluat ne englanniksi työtään tekevät työttömiksi. Ihan vain kiusallasi. Tai ravintolat kiinni, jos eivät saa sivistynyttä suomalaista ammattilaista töihin? Vähemmän veroja ja kaikilla vähemmän kivaa. Vain koska sinä haluat reteesti marssia ihan jokaiseen ruokapaikkaan vain suomeksi. Käytkö edes useinkin ulkona syömässä?

Vierailija
125/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No no no no, no ingles!

Maassa maan tavalla.

Vierailija
126/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa yhtään vaikka ei saisikaan palvelua suomeksi. Ei ole millään tavalla ratkaiseva asia minun kannaltani. Kielitaidottomat menkööt sinne minne voivat. minä menen sinne minne haluan 😁

Vierailija
127/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kertoo surkeasta bisnesosaamisesta jos ei halua sinne uusia asiakkaita ja idiootti on  se  herkkukaupan pitäjä, jos ei palkkaa sinne suomea osaavaa myyjää.

Vierailija
128/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä asioin jatkossakin Suomessa suomeksi. Ihan sama osaako asiakaspalvelija suomea,siinähän oppii.

Vierailija
129/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee saada? Jos yhdessä ei saa, yhdeksässä muussa saa. Ja niissä pikaruokapaikoissakin on ne taulut, joilla tilata. Vai onko se näkemyksesi vain se, että haluat ne

Jos et millään opi maan kieltä sille tasolle että selviät töistä ja arjesta, edes vuosien asumisen jälkeen, ja syynä ei ole esimerkiksi paha lukihäiriö tai muu oikea syy, kannattaa alkaa miettimään uudestaan miksi edes asut kyseisessä maassa. En itse lähtisi edes vaihtoon tai parin kuun työkomennukselle maahan, jonka kieltä en osaa.

Vierailija
130/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et millään opi maan kieltä sille tasolle että selviät töistä ja arjesta, edes vuosien asumisen jälkeen, ja syynä ei ole esimerkiksi paha lukihäiriö tai muu oikea syy, kannattaa alkaa miettimään uudestaan miksi edes asut kyseisessä maassa. En itse lähtisi edes vaihtoon tai parin kuun työkomennukselle maahan, jonka kieltä en osaa.

Mistä sinä tiedät koska se tarjoilija muutti Suomeen. Se on voinut tulla kaksi kuukautta aikaisemmin ja sen sijaan, että makaisi kotona muutaman vuoden oppimassa suomea, se on mennyt heti töihin. Juuri tällaisia ihmisiä me tänne tarvitsemme. Käytkö useinkin ulkona syömässä?

Vierailija
131/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaikaan pitää kotimaassaan palvella myyjää opettelemalla/osaamalla kielen, jonka myyjäkin halittsee. Mielenkiintoista.

Vierailija
132/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaako kukaan muu tässä mitään outoa?

- Suomalaisten pitää tottua, että palvelua ei aina saa suomeksi ja että englannin kielen osaaminen muuttuu tärkeämmäksi.

- Ulkomaalaistaustaisten on ollut vaikeaa työllistyä Suomeen. He kokevat, että suurin este on kielitaito.

Riippunee siitä, kenen kielitaito tässä on se ongelma...

Vierailija
133/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattumoisin kun olen katsellut oman nuoren kanssa esim avoimia kesätöitä, niin hotellit ei taida edes hakea kausityöntekijöitä Suomesta. Ottavat nähtävästi "harjoitteluihin" nuoria jostain maailmalta, mitenkähän palkka-asiat sitten?

Mistäköhän sinä katselit noita paikkoja? Itse vilkaisin juuri TE-palvelujen sivuilla työpaikkoja hakusanoilla "kesätyö" ja "hotelli", enkä saanut ilmoituksista sellaista kuvaa, etteivät suomalaiset hakijat kelpaisi. 

Vierailija
134/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä: Kreegah Bundolo.

Jaffa kree!

'Tää Jaffa kree oli mulle outo, mutta Kreegah Tarzan bundolohan on "varo, Tarzan tappaa" 

Itse asiassa tässä kontekstissa tuohon voisi lisätä vielä swahiliksi Hatari! 

Vierailija
135/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsytti radiossa tuon äijän haastattelu: "Kyllä se alkaa suomalaisellekin maistumaan" (että saa palvelunsa vain englanniksi).

Pakko kai se on, jos ei osaa itsekään suomea. Se on nimittäin "alkaa maistua", ei "alkaa maistumaan".

Vierailija
136/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa yhtään vaikka ei saisikaan palvelua suomeksi. Ei ole millään tavalla ratkaiseva asia minun kannaltani. Kielitaidottomat menkööt sinne minne voivat. minä menen sinne minne haluan 😁

No mene sitten sinne englanninkielisiin maihin, joissa pääset käyttelemään sitä mahtavaa kielitaitoasi

Haluan saada omassa maassani palvelua suomeksi 

Vierailija
137/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

M44h4nmuuuuuutto=suomalaisten väestönv4444ihto ja kansanmurha. Kieli, kulttuuri ja lopulta koko suomalainen rotu heivataan historian romukoppaan. Jee kiva. Tämän puolestako me äänestettiin? Ainiin, ei me äänestetty ollenkaan tämän puolesta, vaan poliitikkopetturit vain runnoivat omat agendansa läpi kysymättä. 

Vierailija
138/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mene sitten sinne englanninkielisiin maihin, joissa pääset käyttelemään sitä mahtavaa kielitaitoasi

Onko sinulta kielletty suomenkielinen palvelu? Sinä haluat itse kieltää muun kieliset palvelut. Kuka sinulle on sellaisen vallan antanut?

Vierailija
139/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät koska se tarjoilija muutti Suomeen. Se on voinut tulla kaksi kuukautta aikaisemmin ja sen sijaan, että makaisi kotona muutaman vuoden oppimassa suomea, se on mennyt heti töihin. Juuri tällaisia ihmisiä me tänne tarvitsemme. Käytkö useinkin ulkona syömässä?

Eikä ole muka edes siinä ajassa asiakaspalvelutyössä oppinut yleisimpiä fraaseja?

Vierailija
140/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enköhän itse päätä missä maassa oleskelen ja asioin. Se ei ole sinulta pois jos minä käyn missä haluan etkä sinä määräile minun valintojani. Kansainvälisyys on iso plussa enkä tule rajoittamaan kanssakäymisiäni jonkun nationalistin vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä