Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat

Vierailija
02.04.2024 |

Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.

Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.

Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.

Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan puuta heinää. Olen ollut useita useita kertoja toimeentulotuen asiakas ja hakenut lääkkeitä ilmaiseksi vuosia. Koskaan ei missään apteekissa kukaan korvaansa lotkauta, se on heille aivan arkipäivää. 

ja sulle ihan arkipäivää elellä tuilla.onneks niitä leikataan.

Tulet yllättymään sekä järkyttymään seurauksista, joita leikkaukset tuovat tullessaan. Kuten myös niiden hinnasta veronmaksajille pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna. Psyk.sh.

Vierailija
62/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan puuta heinää. Olen ollut useita useita kertoja toimeentulotuen asiakas ja hakenut lääkkeitä ilmaiseksi vuosia. Koskaan ei missään apteekissa kukaan korvaansa lotkauta, se on heille aivan arkipäivää. 

No ei ole puuta heinää vain sen takia että sinä olet ollut onnekas. Tässä ketjussa on useita jotka ovat joutuneet nöyryytetyksi.

Ette ole. Olette vain hävenneet itse, ja tulkinneet muusta johtuvan ihmettelyn ottamalla itseenne. 

Farmaseutti nyt poistuu selittelemästä tökeröä käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käynyt sama Prisman kassalla, sain diakoniasta 40 e maksusitoumuksen jolla sääntöjen mukaan ei saa ostaa tupakkaa eikä alkoholia. Rahaa ei saa takaisin ja ylimenevän joutuu maksamaan itse. Nämä aivan selviä asioita ja olin kiitollinen avusta. Kassa sitten ihmettelemään ja pyörittelemään paperia, kailottamaan ettei sillä saa ostaa tupakkaa eikä alkoholia. En ollut ostamassakaan. Vajaa kaksi euroa meni ostokset yli ja siitä sitten seuraava haloo. Varmasti tuli koko kaupalle selväksi että olin maksusitoumuksen kanssa ostoksilla. 

Vierailija
64/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksusitoumukset ovat arkipäivää apteekeissa. Itselleni on aivan se ja sama onko asiakkaalla maksusitoumus PAITSI jos huomaan että sitä selkeästi käytetään hyväksi ja yhtäkkiä tarvitaankin ne kaikki 1,5 v sitten kirjoitetut yskänlääkkeet ja vanhat antibioottikuurit. Kyllähän se vähän harmittaa toimittaa lääkkeitä yhteiskunnan piikkiin kun tietää että nämä jäävät vaan kaapin perällä pölyttymään. Tai perusvoiteiden hamstraajat jotka vievät toimeentulotuella haetut putelit kirpparille myyntiin.

Vierailija
65/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hammaslääkärissä julkisella. Hoitaja tiedusteli jostakin maksu-palvelusetelistä kovaan ääneen siinä huoneen ovella joltakin asiakkaalta.

Ei voinut siellä huoneen sisällä kysyä tai jutella asiasta

Ja tämäkin ihan puuta heinää. Hammaslääkäristä tulee lasku kotiin ja toimeentulotuen asiakas laittaa laskun kelaan.

No ei kyllä ole vaan se omavastuuosuus maksetaan siellä hammaslääkärissä. Älä selitä asioita mistä sulla ei ole tietoa.

Eihän makseta. Käyn kunnallisella ja siis ikinä ei ole ollut maksaria. Olen niillä lääkkeitä toimittava ohis.

Jos menet yksityiselle palvelusetelillä josta tässä puhuttiin, niin siellä maksetaan julkisen puolen omavastuuosuus käynnin yhteydessä. Älkää sotkeko asioita. 

Vierailija
66/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Sinun kannattaa teettää laskelma sossussa saisitko silmälasit, jos palkka ei riitä. Ne sangat ovat sitten rumimmat ja halvimmat mahdolliset.

Ja jos on yhtään "vaativammat" lasit, niistä tulee hyvin epämukavat, kun kaikkia hiontoja ei saa. Esim. kaksiteholaseista tehdään huomattavasti huonommat kuin silloin, jos voi omalla rahalla maksaa kunnolliset.

Vierailija
67/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut apteekissa töissä ja ainakaan siellä apteekissa maksusitoumusten käsittely ei todellakaan ollut arkipäivää. Ehkä se on alueesta kiinni, mutta ko kaupunginosassa on omakotitaloja ja kerrostalotkin omistusasuntoja. Ei siellä asu maksusitoumusväkeä. Pari oli, mutta toisen lääkkeet haki kotipalvelu ja toisen laskut laskutettiin vakuutusyhtiöltä. 

Ap en halua mitenkään mollata kokemuksiasi, toki tuo on mahdollista. Mutta voi myös olla, että tilanne on ollut vieras henkilökunnalle ja eivät oikeasti tiedä miten siinä pitäisi toimia. Hämmentynyt ihminen voi vaikuttaa tylyltä, vaikka ei sitä olisi. 

Hienotunteisuus ei ole vaikeaa. Sitä ei tarvitse huutaa niin että koko kauppakeskus raikaa.

Kukaan ei ole huutanut. Kun häpeät, se tuntuu vain ihan siltä.

Ai, olitko paikalla. Sinä se sitten paremmin tiedät kuin minä joka tuota kohtelua vastaanotin.

Vierailija
68/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt usko, monet ihmiset hakevat lääkkeensä maksusitoumuksella joka on jo siellä apteekissa valmiina. Näin on ollut vuosia, muistan kun sain jo vuonna 2018 haettu lääkkeet joten eivät takuulla ihmettele tänä päivänä 

Kyllä, maksusitoumus on sähköisenä mutta kohtelevat kuin saastaa.

Vierailija
69/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan itse lääkkeeni jos niitä tarvitsen ja olen käynyt useamassakin eri apteekissa, olen huomannut ettei kovin ystävällistä palvelua niissä saa itsekään maksava. Ei kuulu suomalaiseen asiakaspalveluun.

Kyllä Kela maksaa sinunkin lääkkeitäsi jos haet reseptillä. Tuosta Kelan osuudesta on nykyään vaikea päästä irti kun se menee automaattisesti. Ennen sentään jos jätti näyttämättä kela-korttia niin sai maksaa itse kokonaan.

Hölöhölö, lue ajatuksella... en kyllä sitä kelakorvausta tarkoittanut, vaan sitä ettei ole ollut maksusitomusta koskaan, siitähän Ap aloituksessa kertoi. Ja on ollut reseptillä jotain kipugeelejä ja vatsalääkettä, ja rasvaa tohtorin kirjoittamana mutta ei niistä korvausta saanut vaikka olivatkin reseptillä. 

Vierailija
70/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille. :) Olen yllättynyt kuinka vähän on tullu "mene töihin"-vastauksia.

Toivottavasti tästä asiasta puhuttaisiin enemmän julkisesti ja opastettaisiin henkilökuntaa palvelemaan ammattitaitoisesti jokaista asiakasta, lähtökohdista piittaamatta. Ap

Vierailija
71/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vetäisin itseni köydenjatkoksi kuin kehtaisin mennä moisen lapun kanssa kauppaan.

Vierailija
72/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Älä puhu kakkaa. Jos olet töissä, niin aivan varmasti voit ostaa specsaverista neljälläkympillä lasit. Säästät vaikka 5 euroa kuussa siitä palkastasi niin marraskuussa sulla on rillit.

Ihan höpsöjä puhut.

Vierailija
73/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vetäisin itseni köydenjatkoksi kuin kehtaisin mennä moisen lapun kanssa kauppaan.

Siinä tekisit meille palveluksen.

Vierailija
74/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Ja esim. e-pillereitä vielä kovaan ääneen monen farmaseutin joukolla ihmetellään, kuuluuko maksusitoumukseen, vaikka selvällä suomen kielellä lukee, että kuuluu. Joka ikinen kerta, vaikka olisi sama farmaseutti. 

Miksi et sano, että kyllä kuuluu, tämä asia on käyty sinun kanssasi jo useaan kertaan läpi aiemmilla kerroilla. Jos alkaa kimittää vastaan, sanot, että lopeta nyt se huutaminen, tässä ei ole mitään epäselvää. Sen jälkeen yhteydenotto apteekin omistajalle ja kerrot tilanteen mahdollisimman tarkasti, liioittelematta (myös itsellesi epäedulliset asiat, jos sanoit jotain rumaa). Kyllä omistaja laittaa henkilökuntansa kuriin.

Omituista, jollei rutiiniasioita osata apteekeissa, mutta vielä käsittämättömämpää on suomalaisten käsittämätön lammasmaisuus.

Vierailija
75/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaupassa noita tulee tosi harvoin vastaan. Olin töissä isossa kaupassa n. 5 vuotta ja koko tuona aikana törmäsin yhteen maksusitoumusasiakkaaseen. Ei siis ollut minkäänlaista rutiinia maksusitoumuksen käsittelyyn eikä mihinkään siihen liittyen.

No itse aloin tätä nyt miettimään, että yhtään maksusitoumusta ei ole mulle tullut vastaan, ja toisekseen, ikinä ei kyllä ole perehdytetty sellaisen käsittelemiseen. En edes tiedä, osaisiko joku muu työpaikallani. 

Vierailija
76/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu kakkaa. Jos olet töissä, niin aivan varmasti voit ostaa specsaverista neljälläkympillä lasit. Säästät vaikka 5 euroa kuussa siitä palkastasi niin marraskuussa sulla on rillit.

Ihan höpsöjä puhut.

Mun pelkät linssit maksaa 600 €. 🤷🏻

-joku muu

Vierailija
77/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaa tuollaista asiattomuutta niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä apteekin tai kassan esimieheen ja kertoa tapahtumien kulku. Loppuu asiakkaiden "opettaminen" siihen.

Mitä se auttaa kun olen todistanut tällaista käytöstä ihan sen apteekin yrittäjän toimesta. Helppohan sitä on köyhää ja sairasta rikkaan porvarin kyykyttää. Luvat tuollaiselta pitäis ottaa pois.

Sitten vaihdat apteekkia. Ja muistat kertoa kaikille ystäville ja tuttavillesi sopivassa yhteydessä kuinka töykeästi sinua on tuossa apteekissa kohdeltu.

Itsekin jouduin vaihtamaan apteekkia kun farmaseutti siellä katsottuaan anopin lääkelistaa toistuvasti ääneen huokaili että onpas täällä paljon lääkkeitä. Eikä ollut ainoa ongelma heidän kanssaan. Ikävää että se oli tietenkin se lähin apteekki.

Vierailija
78/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpsöjä puhut.

Sinulla ei taida olla laseja. 

Vierailija
79/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela/sosiaalitoimi korvaa silmälaseista korkeintaan noin sata euroa. Jos palkkasi on pieni niin hae ihmeessä Kelalta maksusitoumusta silmälaseihin. Jos Kela ei myönnä sitä niin voit kokeilla hakea sitä vielä kuntasi sosiaalitoimelta. Veikkaanpa kuitenkin, että palkkasi olisi todellisuudessa aivan riittävä silmälasienkin hankintaan, mutta tuhlaat kaikki rahasi suurien velkojen maksuun ja kaiken maailman hömpötykseen.

Vierailija
80/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rupee paska luuseriks ni maksaa eikä pelkkii silmälaseja vaan asumisen ja ruuat ja kaiken.senkun elelee muitten rahoilla.

Siellä on taas uponnut kiljupullo poikineen.