Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat

Vierailija
02.04.2024 |

Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.

Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.

Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.

Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.

Kommentit (199)

Vierailija
81/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa yhteyttä esimieheen, apteekon proviisoriin. Tuollainen on todella törkeää "asiakaspalvelua"! Ja ammattitaidottomuutta!

Vierailija
82/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika ihmeellistä toimintaa apteekissa. Kun asiakas hakee lääkkeitä niin tietokone hakee Kelalta maksukoodit ja sitten tulostuu maksulappu. Miten tuo eroaa siitä että saa diabeetikkona ilmaiset insuliinit, jolloin tulee 2,5euron lappu kuin tt-tuella tulee 0 euron lappu. Kela sen maksaa. Ja kun tulee maksukatto täyteen niin silloinkin lääkkeet on ilmaiset. Vain toimitusmaksu.

Kyllä apteekille nuo ilmaiset lääkkeet on enemmän kuin arkipäivää.

Ai? Minulle maksaa insuliinit 4,5€ satsi. Mistä niitä saa 2,5€?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin kassa niin kyllä nyrpistelisin. Ei tuntuis kivalta tiedostaa olevansa niidenkin lääkkeiden tms. maksaja. Toivottavasti maksusitoumuksella asioivat ymmärtävät hävetä. Varmaan myyjät em syystä jollain tasolla tosiaan haluavat saada asiakkaan tuntemaan häpeää. 

Alkuomavastuun, eli 50 euron, jälkeen Kela maksaa sinunkin reseptilääkkeistäsi erittäin suuren osan. Kun vuosiomavastuu täyttyy, niin sen jälkeen Kela maksaa kaikki sinun lääkkeesi. Maksat vain 2,50€/lääke/ostokerta.

Suomessa ei ole olemassa yhtäkään ihmistä jonka menoja Kela tai jokin muu taho ei maksaisi. Kaikkia avustetaan tavalla tai toisella.

Vierailija
84/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle käynyt sama Prisman kassalla, sain diakoniasta 40 e maksusitoumuksen jolla sääntöjen mukaan ei saa ostaa tupakkaa eikä alkoholia. Rahaa ei saa takaisin ja ylimenevän joutuu maksamaan itse. Nämä aivan selviä asioita ja olin kiitollinen avusta. Kassa sitten ihmettelemään ja pyörittelemään paperia, kailottamaan ettei sillä saa ostaa tupakkaa eikä alkoholia. En ollut ostamassakaan. Vajaa kaksi euroa meni ostokset yli ja siitä sitten seuraava haloo. Varmasti tuli koko kaupalle selväksi että olin maksusitoumuksen kanssa ostoksilla. 

Tökerölle kassalle saa kyllä huomauttaa ettei tarvitse kailottaa koko kansan kuullen, eikä ostoksissa ole tupakkaa tai alkoholia. Ja esimiehelle viestiä.

Vierailija
85/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maksusitoumukset ovat arkipäivää apteekeissa. Itselleni on aivan se ja sama onko asiakkaalla maksusitoumus PAITSI jos huomaan että sitä selkeästi käytetään hyväksi ja yhtäkkiä tarvitaankin ne kaikki 1,5 v sitten kirjoitetut yskänlääkkeet ja vanhat antibioottikuurit. Kyllähän se vähän harmittaa toimittaa lääkkeitä yhteiskunnan piikkiin kun tietää että nämä jäävät vaan kaapin perällä pölyttymään. Tai perusvoiteiden hamstraajat jotka vievät toimeentulotuella haetut putelit kirpparille myyntiin.

No minä en kirpparilta tuollaista ostaisi, hyi hitto, ties mitä ovat sinne laittaneet yök.

Vierailija
86/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te asutte? Asun Helsingissä ja mulle ne vain apteeksissa muistuttaa, että täällähän on tämä maksusitoomus voimassa. Ei moralisoi tai mitään muutakaan, rahaa ne saa ihan samalla tavalla.

Se ei ole edelleenkään mikään hel..vetin sitoomus.

Vierailija
87/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päinvastainen kokemus. Olen joskus ollut apteekin kassalla rahoineni, kun minulle onkin ilmoitettu, ettei maksa mitään. Olen sitten itse ollut ihan ihmeissäni, että miksi ei. En edes ajatellut mitään sitoumuksia. 

Vierailija
88/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Älä puhu kakkaa. Jos olet töissä, niin aivan varmasti voit ostaa specsaverista neljälläkympillä lasit. Säästät vaikka 5 euroa kuussa siitä palkastasi niin marraskuussa sulla on rillit.

Ihan höpsöjä puhut.

Mun pelkät linssit maksaa 600 €. 🤷🏻

-joku muu

Mulla lähes 1000€, onneksi on vanhat sangat kestäneet kun uusiin ei ole varaa. En osaa edes kuvitella minkälaista kuraa saisin sossusta tai specsaverista.

Vierailija
89/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te asutte? Asun Helsingissä ja mulle ne vain apteeksissa muistuttaa, että täällähän on tämä maksusitoomus voimassa. Ei moralisoi tai mitään muutakaan, rahaa ne saa ihan samalla tavalla.

Sama kokemus Helsingissä. Mainitsivat, että maksusitoumus voimassa, haluanko tyhjentää muutkin reseptit? :D Mutta niiden muiden käyttö oli jo loppunut. Mutta kieroon ei ole katsonut kukaan. Aina kun on ollut maksusitoomus, niin ovat jo olettaneet, että otan koko 3kk satsin vaikka sitoomus olisi vain kuukaudeksi. 

Sairastan astmaa ja lisänä useampi allergia, lääkkeet ovat hintavia. 

Vierailija
90/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin kassa niin kyllä nyrpistelisin. Ei tuntuis kivalta tiedostaa olevansa niidenkin lääkkeiden tms. maksaja. Toivottavasti maksusitoumuksella asioivat ymmärtävät hävetä. Varmaan myyjät em syystä jollain tasolla tosiaan haluavat saada asiakkaan tuntemaan häpeää. 

Alkuomavastuun, eli 50 euron, jälkeen Kela maksaa sinunkin reseptilääkkeistäsi erittäin suuren osan. Kun vuosiomavastuu täyttyy, niin sen jälkeen Kela maksaa kaikki sinun lääkkeesi. Maksat vain 2,50€/lääke/ostokerta.

Suomessa ei ole olemassa yhtäkään ihmistä jonka menoja Kela tai jokin muu taho ei maksaisi. Kaikkia avustetaan tavalla tai toisella.

Edelleen, omavastuu lääkkeistä on 4,50€, on ollut jo vuosikausia. Alkuomavastuu toki 50€.

Vierailija
91/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Älä puhu kakkaa. Jos olet töissä, niin aivan varmasti voit ostaa specsaverista neljälläkympillä lasit. Säästät vaikka 5 euroa kuussa siitä palkastasi niin marraskuussa sulla on rillit.

Ihan höpsöjä puhut.

Kuulostatnuin idiootilta, että varmaan turha vastata, mutta yritetään.

Ne halvat peruslinssit ei käy kaikille. On erilaisia taittovirheitä ja muita silmän rakenteesta tai aiemmista operaatioista johtuvia näkövirheitä, joiden korjaaminen linsseillä edellyttää monimutkaista optiikkaa. Linssi saattaa maksaa 500€/kpl eikä tämä ole mikään oma valinta.

Vierailija
92/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, joka luulit tietäväsi että yskänlääkkeet ja antibiootit jäävät pölyttymään kaappiin. Öööö, ihmisillä voi olla Iso perhe, kavereita... ja joku voi saada idean, että hommaanpa ne hommaamatta jääneet jutut ja annan tarvitseville, niin heidän ei tarvitse ostaa. Yskänlääke on turhuutta joka tapauksessa, mutta se ei ollut homman pointti. Tiedän myös vallan mainiosti, ettei reseptilääkkeitä saisi jaella eteenpäin, mutta tässäkin voi käyttää järkeä. Esim. Resepti-buranaa voi ihan kuka tahansa syödä, kunhan on lukenut tuoteselosteen eikä siellä ole ollut mitään rajoitusta. Itse ottaisin koska tahansa ilolla vastaan vahvempaa Buranaa toisen reseptillä, jos saisin. 

Vierailija
93/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maksusitoumukset ovat arkipäivää apteekeissa. Itselleni on aivan se ja sama onko asiakkaalla maksusitoumus PAITSI jos huomaan että sitä selkeästi käytetään hyväksi ja yhtäkkiä tarvitaankin ne kaikki 1,5 v sitten kirjoitetut yskänlääkkeet ja vanhat antibioottikuurit. Kyllähän se vähän harmittaa toimittaa lääkkeitä yhteiskunnan piikkiin kun tietää että nämä jäävät vaan kaapin perällä pölyttymään. Tai perusvoiteiden hamstraajat jotka vievät toimeentulotuella haetut putelit kirpparille myyntiin.

1. Kela korvaa erittäin suuren osan kaikkien ihmisten reseptilääkkeistä.

2. Kuvitteletko, että ihmiset ostavat kirpputorilta voiteita ja vieläpä kalliimmalla kuin apteekista? Heh heh heh! Ja ennen kuin alat sekoilemaan lisää niin kerronpa heti, että maksusitoumuksella voi hankkia vain reseptilääkkeitä eikä maksusitoumuksellakaan saa kaikkia. Siinä on tietyt rajat.

3. Et taida edes tietää mikä toimeentulotuki on.

Vierailija
94/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei edelleenkään ole mikään hel....vetin sitoomus, tajutkaa jo!!!! Huoh.

Vierailija
95/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen maksusitoumus kauppaan??? Apteekkiin sen saa ja harkinnanvaraisena huhun mukaan mutta ei muuten.

Vierailija
96/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ap antaa palautetta nöyryyttävästä käytöksestä. Sain kerran vastaavaa apteekissa, en edes maksusitoumusasiakas. Mutta ostin lihavuuslääkettä, kallista semmoista ja täysin omakustanteisesti. Minuakin lihavampi myyjä alkoi nöyryyttää minua järkyttävällä tavalla. Pahinta oli se, että juoksutti perääni nuoren ilmeisesti harjoittelijan, että enkai laittanut laukkuuni mitään. Olin tyttären kanssa liikenteessä. Valitin apteekin esimiehelle ja olivat puhuneet asiasta ja pyydettiin sentään anteeksi. Ajattelin, että muitakin kohtaan varmasti samanlainen, jos tuohon ei puutu.

Vierailija
97/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran ruokakaupassa on edessäni ollut maksusitoumuksella asioiva. Kaupan kassa alkoi kovaan ääneen kertomaan, ettei alkoholi ja tupakka kuuluu sitoumuksella ostettavien asioiden piiriin, vaikkei asiakkaalla ollut hihnalla kumpaakaan. Tuli siinä sivustaseuraajana fiilis, että haluttaisi jotenkin nolata.

Joo aika törkeää, varsinkaan kun ei ollut hihnalla kumpaakaan. :/

Kela ei muuten myönnä ruokakauppaan maksusitoumuksia, ruokakaupan maksusitoumukset on muiden tahojen, esim. seurakunnan diakoniatyön sitoumuksia. Nykyään onneksi ainakin täällä suositaan diakoniatyössäkin sellaisia kaupan omia lahjakortteja (jotka rajoitettu siten, ettei sillä voi ostaa tupakkaa tai alkoholia). Nämä on huomaamattomampia, maksusitoumuksen kanssa piti aina läväyttää ne paperit siihen kassalle ja laittaa allekirjoitukset moneen eri lappuun, mikä hävetti kun oli jonoa takana.

Vierailija
98/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, omavastuu lääkkeistä on 4,50€, on ollut jo vuosikausia. Alkuomavastuu toki 50€.

Vuosiomavastuun täyttymisen jälkeen se todellakin on 2,50€.

https://www.kela.fi/laakkeet

Vierailija
99/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä enää ihmettele kun paikallisessa fb kirppiksellä joku myy isoja arvaamattomia pumppu pulloja perusrasvaa. Luulis että yhdellä ois kokeillut sopiiko itselle mutta tietty jos ilmatteeks saa ni pitäähän kaikki lunastaa ja laittaa myyntiin

Vierailija
100/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on apteekissa onnistuttu kohtelemaan asiallisesti, mutta optikolla vuosi sitten, kun myyjä kuuli että minulla on maksusitoumus niin sain halveksuvan katseen ja myyjän äänensävy muuttui ilkeäksi.