Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat

Vierailija
02.04.2024 |

Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.

Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.

Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.

Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.

Kommentit (199)

Vierailija
101/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

--> No sairastu vaikka syöpään ettet pääse edes sinne töihisi, niin saatat saadakin.

Vierailija
102/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa tylyttyvää apteekkia ja kauppaa. Kertokaa jokaikiselle kuinka teitä kohdeltiin. Antakaa palautetta halpamaisesta/halveksivasta asiakaspalvelusta apteekin omistajalle tai kaupan siitä kailottavasta kassasta.

Nykyaikana tuota ei siedetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Jos tarvitset töissä näyttöpäätelaseja, niin työnantaja voi hyvinkin kustantaa ne. Meillä ihan varallisuudesta riippumatta saa työterveyshuollon fysioterapeutin lähetteellä, kun hän käy tarkistamassa työpisteen säädöt.

Jep, valtioneuvoston päätös näyttöpäätetyöstä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19931405#Pidm46651396191008

Jos kyseessä on näyttöpäätetyö ja tarvitsee sitä varten lasit, työnantaja kustantaa.

Vierailija
104/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kassalle tuttu tilanne. Mitä te sitä häpeätte? Te olette ihan vitu köyhiä ja siksi teillä se sitoumus on. Miksi hävetä sitä mitä oikeesti on?

Vierailija
105/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markettien kassoilla on aika iso vaihtuvuus. Ei uudet voi tietää kaikkia tuollaisia, alkuun on ihan tarpeeksi siinä kassan normaalitoiminnassakin.

Vierailija
106/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain korona-aikana vuokranantajalta jonkinlaisen lahjakortin lidliin, mutta ei ollut ihan perus lahjakortti vissiin. Se jaettiin siis vähävaraisille lapsiperheille, jotka sitä haki vaikean taloustilanteen vuoksi. 

No kassalla ensin myyjä alkoi korvanappiin kuuluttaa että täällä on joku maksusitoumuslappu tuutko kattoo. Sit siinä kassalla kahden myyjän voimin vielä isoon ääneen ihmeteltiin miten tämmönen maksusitoumus oikeen toimii. Todellakin itseäni hävetti, tunsin olevani huonompi ihminen kuin kaikki muut jonossa olevat (joita oli kerääntynyt mun taakse paljon). Kauhea kokemus. 

Vierailija
107/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset toisten rahoilla elävät ovat tämän maan syöpä. Eipä ihme että maan on konkurssissa kun rahaa jaetaan kaiken maailman turhuuteen.

Vierailija
108/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa muutkin vähätuloiset laittaa kuluja Kelalle maksettavaksi. T. Köyhä eläkeläinen 

Vierailija
109/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun köyhät

Vierailija
110/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--> No sairastu vaikka syöpään ettet pääse edes sinne töihisi, niin saatat saadakin.

Miten syöpä liittyy silmälaseihin?

Vierailija
111/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain korona-aikana vuokranantajalta jonkinlaisen lahjakortin lidliin, mutta ei ollut ihan perus lahjakortti vissiin. Se jaettiin siis vähävaraisille lapsiperheille, jotka sitä haki vaikean taloustilanteen vuoksi. 

No kassalla ensin myyjä alkoi korvanappiin kuuluttaa että täällä on joku maksusitoumuslappu tuutko kattoo. Sit siinä kassalla kahden myyjän voimin vielä isoon ääneen ihmeteltiin miten tämmönen maksusitoumus oikeen toimii. Todellakin itseäni hävetti, tunsin olevani huonompi ihminen kuin kaikki muut jonossa olevat (joita oli kerääntynyt mun taakse paljon). Kauhea kokemus. 

Mitä jos menisit töihin tienaamaan palkkaa. Ihan oikein että sait vähän kärsiä.

Vierailija
112/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuossa ihmeellistä, kyllä minäkin vaikka sitten tahallaan ääneen tuosta kyselisin.

Vituttaa, että porukka saa tuollaisia sitoumuksia, töissäkäyvien kustannuksella.

Kyllä niitä verorahoja voisi järkevämminkin käyttää.

Jokainen on omasta elämästään vastuussa.

Vierailija
113/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan puuta heinää. Olen ollut useita useita kertoja toimeentulotuen asiakas ja hakenut lääkkeitä ilmaiseksi vuosia. Koskaan ei missään apteekissa kukaan korvaansa lotkauta, se on heille aivan arkipäivää. 

ja sulle ihan arkipäivää elellä tuilla.onneks niitä leikataan.

Sä et ymmärrä normaalien ihmisten elämästä yhtään mitään.  Voisit olla hiljaa.  

Mun mies saa syöpälääkkeet ilmaiseksi,  ilman Kelan korvausta maksaisi 750e/kpl. 

Ja mies,  kuten minäkin,  olemme töitä tehneet lähes 40 vuotta.  On maksettu veroja.  Eikä ole koskaan tullut mieleenkään haukkua köyhiä tai sairaita.  

Vierailija
114/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos menisit töihin tienaamaan palkkaa. Ihan oikein että sait vähän kärsiä.

Kyllä mä käyn töissä, mitä sä selität. Moni työssäkäyväkin saa esim. toimeentulotukea. Aika pullossa oot elänyt, jos et tälläisiä asioita tiedä. Korona-aikana lasten koulut meni kiinni moneksi kuukaudeksi ja ei niitä voinut yksin kotiinkaan jättää. Tuli myös lomautuksia. Oli taloudellisesti tiukkaa monista syistä silloin. 

Vierailija
115/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle käynyt sama Prisman kassalla, sain diakoniasta 40 e maksusitoumuksen jolla sääntöjen mukaan ei saa ostaa tupakkaa eikä alkoholia. Rahaa ei saa takaisin ja ylimenevän joutuu maksamaan itse. Nämä aivan selviä asioita ja olin kiitollinen avusta. Kassa sitten ihmettelemään ja pyörittelemään paperia, kailottamaan ettei sillä saa ostaa tupakkaa eikä alkoholia. En ollut ostamassakaan. Vajaa kaksi euroa meni ostokset yli ja siitä sitten seuraava haloo. Varmasti tuli koko kaupalle selväksi että olin maksusitoumuksen kanssa ostoksilla. 

Kassa toimi juuri oikein.

Itsehän olet hakenut tuollaisen sitoumuksen, kyllä siitä voikin vähän "rankaista".

Vierailija
116/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaa tuollaista asiattomuutta niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä apteekin tai kassan esimieheen ja kertoa tapahtumien kulku. Loppuu asiakkaiden "opettaminen" siihen.

Juuri näin. Lisäksi apteekin maksusitoumus ei ole mihinkään yhteen apteekkiin, lääkkeet voi hakea vaikka naapurikaupungista jos asuu jossain pienemmällä paikkakunnalla. Törkeää käytöstä.

Vierailija
117/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kassalle tuttu tilanne. Mitä te sitä häpeätte? Te olette ihan vitu köyhiä ja siksi teillä se sitoumus on. Miksi hävetä sitä mitä oikeesti on?

Mitä parempaa väkeä markettien kassat luulevat olevansa, alinta työväenluokkaa heti työttömistä sossuasiakkaasta seuraavia jotka itsepalvelukassat aikanaan korvaavat kokonaan.

Vierailija
118/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuossa ihmeellistä, kyllä minäkin vaikka sitten tahallaan ääneen tuosta kyselisin.

Vituttaa, että porukka saa tuollaisia sitoumuksia, töissäkäyvien kustannuksella.

Kyllä niitä verorahoja voisi järkevämminkin käyttää.

Jokainen on omasta elämästään vastuussa.

Kyllä ne työssäkäyvätkin joskus voi joutua tilanteeseen, jossa tarvitaan maksusitoumusta.

Vierailija
119/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saispa muutkin vähätuloiset laittaa kuluja Kelalle maksettavaksi. T. Köyhä eläkeläinen 

Mikäli normien mukaiset menosi esimerkiksi terveydenhuollon osalta ylittyvät, olet oikeutettu samoihin tukiin kuin kaikki muutkin eikä puutteista tarvitse täällä kitistä. Tosin kun aletaan tarkemmin perata asioita, tekoköyhiltä eläkeläisiltä alkaakin löytyä autoa, kesämökkiä, pankkitalletuksia. 

Vierailija
120/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä parempaa väkeä markettien kassat luulevat olevansa, alinta työväenluokkaa heti työttömistä sossuasiakkaasta seuraavia jotka itsepalvelukassat aikanaan korvaavat kokonaan.

Ei kannata häpeillä. Varmaan tuuraajia eikä kokemusta maksusitoumuksista. Ennen vanhaan sossu antoi maksusitoumuksia ja ne oli varmaan erilaisia lomakkeita. Siksikin voivat mennä sekaisin. Sitäpaitsi ei kannata häpeillä niitä sitoumuksia, ne jonossa muutkin olevat ovat voineet niitä joskus saada, vaikka ei siltä vaikutakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi