Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat
Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.
Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.
Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.
Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.
Kommentit (214)
Toimeentuloasiakkaana sanon että Kela on nirsu avustamaan. Tytär muutti omaan yksiöön siis kela maksaa. Saatiin myös kuljetus kelalta mutta mukana oli vain yksi mies kuski joten jouduimme tytön kanssa kantamaan tavaroita ja pakkaamaan. Olinnpyytänyt kelalta että saan tavaroiden muuttoon pakkaussuunnittelu jac2 muuttomiestä. Kelalta on tosi pihi.
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaa tuollaista asiattomuutta niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä apteekin tai kassan esimieheen ja kertoa tapahtumien kulku. Loppuu asiakkaiden "opettaminen" siihen.
Saksassa löytäisi itsensä vastaavassa tapauksessa raastuvasta. Asiakkaiden opetus on loppunut jo kauan aikaa sitten.
Hiljattain kävin sossuasiakkaani kanssa etukäteen katselemassa laseihin sankoja, kun olimme muitakin asioita hoitamassa. Asioimme ilman lappuja, siis tiesimme, että lappu on tulossa. Ilman nimiä. Minua koulutettiin sen jälkeen toimistolla asiakkaan datanschutzin vaarantamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Toimeentuloasiakkaana sanon että Kela on nirsu avustamaan. Tytär muutti omaan yksiöön siis kela maksaa. Saatiin myös kuljetus kelalta mutta mukana oli vain yksi mies kuski joten jouduimme tytön kanssa kantamaan tavaroita ja pakkaamaan. Olinnpyytänyt kelalta että saan tavaroiden muuttoon pakkaussuunnittelu jac2 muuttomiestä. Kelalta on tosi pihi.
Mitä, jouduitte pakkaamaankin, vaikka ei edes huvittanut?
Vierailija kirjoitti:
Pakkausapua
!!
Ehkä meidän pitää päivitellä kovaan ääneen, että on se kamalaa kun rikkaiden lapsilla on ylipainoa, vaikka teinien kuullen tai että kun lääkärin lapsi polttaa tupakkaa.
Ensi kerralla taidan päivitellä kovaan ääneen sairaalan kahvilassa, että on se kamalaa, kun sydänkirurgin lapsi polttaa tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä. Aika usein asiakkaat kertovat, että maksusitoumuksella asioiminen on hankalaa ja valitussa kaupassa ei osata sen kanssa toimia. Tällä perusteella pitäisi sitten maksaa rahana tilille. Ei onnistu. Jos maksusitoumus on myönnetty, sillä mennään.
Sä mikään sosiaalityöntekijä ole. Maksusitoumus ei ole enää mikään lappu jolla mennään kassalle vaan kortti joka vilautetaan maksupäätteeseen, ikään kuin lahjakortti ja kuitissa näkyy summa mitä jää vielä katetta jos jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä. Aika usein asiakkaat kertovat, että maksusitoumuksella asioiminen on hankalaa ja valitussa kaupassa ei osata sen kanssa toimia. Tällä perusteella pitäisi sitten maksaa rahana tilille. Ei onnistu. Jos maksusitoumus on myönnetty, sillä mennään.
Sä mikään sosiaalityöntekijä ole. Maksusitoumus ei ole enää mikään lappu jolla mennään kassalle vaan kortti joka vilautetaan maksupäätteeseen, ikään kuin lahjakortti ja kuitissa näkyy summa mitä jää vielä katetta jos jää.
Täällä on tietoa asiasta: https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-toimeentulotuki-maksusitoumukset
Kelan mukaan kyseessä on "asiakirja" ja niin näkyy olevan tuossa kuvassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat.
Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.
Ei sossu, mutta kelalta voi saada maksusitoumukseen halvimpiin reseptinmukaisiin laseihin, mikäli perustoimeentulotuen ehdot täyttyvät.
Kuinka hiton pieni palkka sulla on jos et saa vaikka viittäkymppiä kuussa sivuun, tai ostettua laseja osamaksulla?
Mua ei ole kohdeltu yhtään sen huonommin. Silmälasit ja lääkkeitä joskus sain maksusitoumuksella.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana (lukio + yliopisto) töissä ruokakaupassa melkein 8 vuotta ja olen käsitellyt maksusitoumuksen yhden kerran. Ei ole oikeasti mitenkään arkipäivää myyjille käsitellä niitä ja todella isolla todennäköisyydellä joutuvat pyytämään toista työntekijää avuksi ja pakkohan sille toiselle on selittää tilanne.
No minä olen asiakkaana Prismassa ollessa tuon saman ajan kuluessa seisonut kassajonossa useasti odottamassa, kun niitä maksusitoumuksia käsitellään ja pyöritellään siinä edessä. Miksi aina osunkin sellaiseen kassajonoon, jossa joku jumittaa. Eikö noita voi opettaa siellä perehdytyksessä.
Miksette käy noiden maksusitoomusten kanssa kaupassa öisin niin ei ole ylimääräisiä ihmettelemässä?