Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat

Vierailija
02.04.2024 |

Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.

Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.

Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.

Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaa tuollaista asiattomuutta niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä apteekin tai kassan esimieheen ja kertoa tapahtumien kulku. Loppuu asiakkaiden "opettaminen" siihen.

Mitä se auttaa kun olen todistanut tällaista käytöstä ihan sen apteekin yrittäjän toimesta. Helppohan sitä on köyhää ja sairasta rikkaan porvarin kyykyttää. Luvat tuollaiselta pitäis ottaa pois.

Vierailija
42/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelan maksusitoumus silmälaseihin on todella pieni. esim minä jolla miinusta paljon, jouduin halvimmista kehyksistä huolimatta maksamaan 500e vielä itse. tämä joskus nelisen vuotta sitten.  kyllä nykyään työssäkäyvänäkin kirpaisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika ihmeellistä toimintaa apteekissa. Kun asiakas hakee lääkkeitä niin tietokone hakee Kelalta maksukoodit ja sitten tulostuu maksulappu. Miten tuo eroaa siitä että saa diabeetikkona ilmaiset insuliinit, jolloin tulee 2,5euron lappu kuin tt-tuella tulee 0 euron lappu. Kela sen maksaa. Ja kun tulee maksukatto täyteen niin silloinkin lääkkeet on ilmaiset. Vain toimitusmaksu.

Kyllä apteekille nuo ilmaiset lääkkeet on enemmän kuin arkipäivää.

Kyllä ne ohjelmat välillä kertoo/väittää, että ei kuulu toimeentulotukeen esim melatoniinin kohdalla (joka kyllä kuuluu).

Ohjelma ei ei korvattavien lääkkeiden kanssa toimi automaattisesti vaan farmasistin pitää tietää, voiko laittaa sitoumukseen vai ei. 

Jep, ja aivan taannoin opin, että apteekkien itsensä valmistama foolihappo ei mene, mutta lääketehtaan valmistama menee. 

Vierailija
44/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oikeus saada kaikki suomilaisen raha. Asunto, huonekalu, lääke, tulkki, lääkäri, kaikki minä ihmisoikeus, asylum. Maksa.

Muhammad

Unohdit pil lunsaannin.;)

Vierailija
45/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Sinun kannattaa teettää laskelma sossussa saisitko silmälasit, jos palkka ei riitä. Ne sangat ovat sitten rumimmat ja halvimmat mahdolliset.

Vierailija
46/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan puuta heinää. Olen ollut useita useita kertoja toimeentulotuen asiakas ja hakenut lääkkeitä ilmaiseksi vuosia. Koskaan ei missään apteekissa kukaan korvaansa lotkauta, se on heille aivan arkipäivää. 

No ei ole puuta heinää vain sen takia että sinä olet ollut onnekas. Tässä ketjussa on useita jotka ovat joutuneet nöyryytetyksi.

Vierailija
47/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt viiteentoista vuoteen hammaslääkärissä kun ei ole rahaa. Täytyy vaan pestä ahkerasti. Voi kumpa sais maksusitoumuksen. Elämä on eriarvoista sille ei voi mitään. Mut oon ihan tyytyväinen elämään.

Vierailija
48/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina saanut hyvää palvelua apteekeissa, vaikka useita vuosia olin maksarilla.

Tampereen YA mun vakioapteekki, ehkä siellä vaan parhaat työntekijät :)

Sieltä saat jopa käytettyjä insuliinineuloja :) Niin hyvä se on.

Vierailija
49/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan puuta heinää. Olen ollut useita useita kertoja toimeentulotuen asiakas ja hakenut lääkkeitä ilmaiseksi vuosia. Koskaan ei missään apteekissa kukaan korvaansa lotkauta, se on heille aivan arkipäivää. 

No ei ole puuta heinää vain sen takia että sinä olet ollut onnekas. Tässä ketjussa on useita jotka ovat joutuneet nöyryytetyksi.

Ette ole. Olette vain hävenneet itse, ja tulkinneet muusta johtuvan ihmettelyn ottamalla itseenne. 

Vierailija
50/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hammaslääkärissä julkisella. Hoitaja tiedusteli jostakin maksu-palvelusetelistä kovaan ääneen siinä huoneen ovella joltakin asiakkaalta.

Ei voinut siellä huoneen sisällä kysyä tai jutella asiasta

Ja tämäkin ihan puuta heinää. Hammaslääkäristä tulee lasku kotiin ja toimeentulotuen asiakas laittaa laskun kelaan.

No ei kyllä ole vaan se omavastuuosuus maksetaan siellä hammaslääkärissä. Älä selitä asioita mistä sulla ei ole tietoa.

Vierailija
51/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hammaslääkärissä julkisella. Hoitaja tiedusteli jostakin maksu-palvelusetelistä kovaan ääneen siinä huoneen ovella joltakin asiakkaalta.

Ei voinut siellä huoneen sisällä kysyä tai jutella asiasta

Ja tämäkin ihan puuta heinää. Hammaslääkäristä tulee lasku kotiin ja toimeentulotuen asiakas laittaa laskun kelaan.

No ei kyllä ole vaan se omavastuuosuus maksetaan siellä hammaslääkärissä. Älä selitä asioita mistä sulla ei ole tietoa.

Eihän makseta. Käyn kunnallisella ja siis ikinä ei ole ollut maksaria. Olen niillä lääkkeitä toimittava ohis.

Vierailija
52/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut apteekissa töissä ja ainakaan siellä apteekissa maksusitoumusten käsittely ei todellakaan ollut arkipäivää. Ehkä se on alueesta kiinni, mutta ko kaupunginosassa on omakotitaloja ja kerrostalotkin omistusasuntoja. Ei siellä asu maksusitoumusväkeä. Pari oli, mutta toisen lääkkeet haki kotipalvelu ja toisen laskut laskutettiin vakuutusyhtiöltä. 

Ap en halua mitenkään mollata kokemuksiasi, toki tuo on mahdollista. Mutta voi myös olla, että tilanne on ollut vieras henkilökunnalle ja eivät oikeasti tiedä miten siinä pitäisi toimia. Hämmentynyt ihminen voi vaikuttaa tylyltä, vaikka ei sitä olisi. 

Hienotunteisuus ei ole vaikeaa. Sitä ei tarvitse huutaa niin että koko kauppakeskus raikaa.

Vierailija
53/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan itse lääkkeeni jos niitä tarvitsen ja olen käynyt useamassakin eri apteekissa, olen huomannut ettei kovin ystävällistä palvelua niissä saa itsekään maksava. Ei kuulu suomalaiseen asiakaspalveluun.

Vierailija
54/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut apteekissa töissä ja ainakaan siellä apteekissa maksusitoumusten käsittely ei todellakaan ollut arkipäivää. Ehkä se on alueesta kiinni, mutta ko kaupunginosassa on omakotitaloja ja kerrostalotkin omistusasuntoja. Ei siellä asu maksusitoumusväkeä. Pari oli, mutta toisen lääkkeet haki kotipalvelu ja toisen laskut laskutettiin vakuutusyhtiöltä. 

Ap en halua mitenkään mollata kokemuksiasi, toki tuo on mahdollista. Mutta voi myös olla, että tilanne on ollut vieras henkilökunnalle ja eivät oikeasti tiedä miten siinä pitäisi toimia. Hämmentynyt ihminen voi vaikuttaa tylyltä, vaikka ei sitä olisi. 

Hienotunteisuus ei ole vaikeaa. Sitä ei tarvitse huutaa niin että koko kauppakeskus raikaa.

Kukaan ei ole huutanut. Kun häpeät, se tuntuu vain ihan siltä.

Vierailija
55/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon ihmiset tekevät töitä ja maksavat verot. Ilmeisesti et kuulu tähän porukkaan. 

Mä olen kerran yhtenä kuukautena joutunut turvautumaan toimeentulotukeen, vaikka käyn kokopäivätöissä. Tuona kuukautena tulot olivat niin pienet että sain toimeentulotukea. Einollut kiva asioida apteekissa kun hain lääkkeitä kun apteekkari päätti nöyryyttää minua. Eli älä yleistä. Ihmiset saavat toimeentulotukea vaikka käyvät töissä. 

Vierailija
56/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt usko, monet ihmiset hakevat lääkkeensä maksusitoumuksella joka on jo siellä apteekissa valmiina. Näin on ollut vuosia, muistan kun sain jo vuonna 2018 haettu lääkkeet joten eivät takuulla ihmettele tänä päivänä 

Vierailija
57/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan itse lääkkeeni jos niitä tarvitsen ja olen käynyt useamassakin eri apteekissa, olen huomannut ettei kovin ystävällistä palvelua niissä saa itsekään maksava. Ei kuulu suomalaiseen asiakaspalveluun.

Kyllä Kela maksaa sinunkin lääkkeitäsi jos haet reseptillä. Tuosta Kelan osuudesta on nykyään vaikea päästä irti kun se menee automaattisesti. Ennen sentään jos jätti näyttämättä kela-korttia niin sai maksaa itse kokonaan.

Vierailija
58/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla apteekin kassalla usein nollakuitti, eikä yhtään ihmetellä. Mut johtuuko siitä että mulla kulut menee sairauskassan piikkiin. Tai sit täällä on vaan fiksut apteekkityöntekijät :)

Vierailija
59/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika ihmeellistä toimintaa apteekissa. Kun asiakas hakee lääkkeitä niin tietokone hakee Kelalta maksukoodit ja sitten tulostuu maksulappu. Miten tuo eroaa siitä että saa diabeetikkona ilmaiset insuliinit, jolloin tulee 2,5euron lappu kuin tt-tuella tulee 0 euron lappu. Kela sen maksaa. Ja kun tulee maksukatto täyteen niin silloinkin lääkkeet on ilmaiset. Vain toimitusmaksu.

Kyllä apteekille nuo ilmaiset lääkkeet on enemmän kuin arkipäivää.

Insuliinit maksavat kylläkin 4,50€. Aloittajalle sanoisin, että suhtautuminen on johtunut jostain muusta kuin maksusitoumuksesta. Niihin liittyvät säännöt muuttuvat aika-ajoin, eikä farmaseutti saa tehdä niissä virheitä. Sinä vain oletat, että ihmettely on sinun häpäisemistäsi, koska sinua itseäsi hävettää. 

Jaa meitä muitakin vain hävettää? Ootko joku apteekkari tällä selittelemässä.

Vierailija
60/199 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Hae toimeentulotuesta. Jos sinulla on yhtä vähän rahaa kuin edellisellä, niin saat lasit sossusta. Joillakin lasit on työetu.