Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat

Vierailija
02.04.2024 |

Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.

Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.

Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.

Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Moni myös maksaa erotuksen itse. Olisit jos suinkin kysynyt Kelalta mikä on summa mikä maksetaan. olisit maksanut itse ensin sen ja siitä tosite kelaan, viikko kaksi saisit rahan taksisin, eikä moista nöyryytystä. Ja jos halua-pystyy maksamaan erotuksen jotta saa mileisemmät, sitten ne maksaa sen taulukon mukaan. Kotivakuutuskin, teityy taksa minkä hyvittävät, jos kaliimpi vakuutus, erotus jää itselle. Hyvä että osan edes saat, aika iosnkin osan. Mutta olipa tarkoituksellista noloa käytöstä sun kohdalle, kyllä siinä kanssa tyyppi ei teidä elämästä mitään. Hienotunteisuuttahan ei tajuta. Maksusitoumus rikkoo lakia jos sillä kiristetään ainoaksi mahdolisuudeksi saada apua. Asiakkusteito on salasspidettävää. Mkasusitoumuksissa asikas pannaaan åuun ja kuoren väliin- Luovuta itse tietosi epäsuorasti kolmansille tahoille tai jäät ilman. Mutta Klea  hyväksyy jos sunkin voit maksa ensin itse ja hae tositte vastaan hyvititys sen jälkeen. 

Vierailija
142/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaupassa noita tulee tosi harvoin vastaan. Olin töissä isossa kaupassa n. 5 vuotta ja koko tuona aikana törmäsin yhteen maksusitoumusasiakkaaseen. Ei siis ollut minkäänlaista rutiinia maksusitoumuksen käsittelyyn eikä mihinkään siihen liittyen.

No harvemmin kauppaan mitään maksusitoumuksia kenelläkään onkaan. Mutta apteekkiin se kuuluu perustoimeentulotukeen.

Voit hakemuksessasi kiletää ottamasta vastaan apteekin maksusitoumusta. Ilmoita siinä maksavasi itse ensin ja tositteella esität hyvityspyyntöä jälkiperoisesti. Kelan asiakkuusteito on salista eikä kuulu apteekille, eikä kolmansille tahoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijänä myönnän toisinaan maksusitoumuksia erilaisiin asioihin tarvehankintaisesti. Aika vaikeaa niiden käyttö tuntuu olevan. Niihin on äärimmäisen tarkasti kirjattava kaikki mitä niillä saa ostaa ja silti asiakas saattaa kertoa ettei onnistunut. Joissain paikoissa niitä ei pysty kassalla käyttämään lainkaan, vaan niiden kanssa asioidaan esim. infopisteessä. Jotkut pyytävät siitä syystä rahan rahana tilille. Siihen meillä ei suostuta. 

Mä olin aikoinaan Kodin1 aspassa töissä ja muistan yhden nuoren miehen, joka tuli sinne maksusitoumuksen kanssa ja sillä oli vielä joku ryhmäkodin ohjaaja mukana. Niori mies olisi halunut ostaa pelikoneen, olisiko ollut pleikka, pelejä, dvd-soittimen, dvd-levyjä ja telkkarin. Maksusitoumuksessa luki, että sillä saa ostaa astioita, petivaatteita, verhot ja maton, ja mitä nyt oli sellaista ensimmäisen kodin sälää. Oli aika selittäminen, että miksi se ei saa ostaa mitä huvittaa, vaan pitää ostaa sitä, mitä sitoumuksessa lukee. Ohjaajakin oli tosi turhautunut, kun nuorimies siinä vähän suuttui ja alkoi kiukuttelemaan. No lopulta se sitten osti sen mitä pitikin, kun sanoin sille, että pyytää sossusta erillisen maksusitoumuksen elektroniikkaa varten, niin sitten voi ostaa sitä.

Vierailija
144/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaa tuollaista asiattomuutta niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä apteekin tai kassan esimieheen ja kertoa tapahtumien kulku. Loppuu asiakkaiden "opettaminen" siihen.

Juuri näin. Lisäksi apteekin maksusitoumus ei ole mihinkään yhteen apteekkiin, lääkkeet voi hakea vaikka naapurikaupungista jos asuu jossain pienemmällä paikkakunnalla. Törkeää käytöstä.

Tästä on aikaa, mutta joskus hammaslääkäri sanoi, että laittoi sähköisesti reseptin tiettyyn apteekkiin, joten jouduin hakemaan lääkkeet kyseisestä apteekista. Mikäli tuolloin olisin tiennyt ettei reseptiä enää saa paperisena vaan se menee sähköisenä tiettyyn apteekkiin, niin olisin pyytänyt sen omien kulkureittieni varrella olevaan apteekkiin.

Miten tuo lääkeresepti nykyään toimii - voiko lääk

Sähköisen reseptin on AINA pystynyt noutamaan mistä tahansa reseptikeskusta käyttävästä apteekista. Nykyään sitä käyttävät ne kaikki. Ehkä kyseinen hammaslääkäri oli seniorikansalainen, jonka ymmärrys ATK:sta oli rajallista.

Vierailija
145/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit sain kerran maksusitoumuksella. Kohdeltiin yhtä ystävällisesti ja asiallisesti kuin asioidessani maksavana asiakkaanakin. Hyvät lasit sain, ei valittamista. Näin Jyväskylän Nissessä.

Vierailija
146/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hammaslääkärissä julkisella. Hoitaja tiedusteli jostakin maksu-palvelusetelistä kovaan ääneen siinä huoneen ovella joltakin asiakkaalta.

Ei voinut siellä huoneen sisällä kysyä tai jutella asiasta

Eri asia kuin toimeentulotuki tai aksusitoumus. Kunnat joilla ei ainakin yhdessä vaiheessa ollut omai resursseja hoitaa asiakas/potilaitaan, oli käytössä palvelusetelit( maksuisotumus eräällä tavalla). Eri asia täysin, ja täysin riippumaton varallisuudestasi. Sai yksitytiselle ja saa ilm. vieläkin joissain kunnissa tämän, jonot mm.julkisella . ET tunne sanastoa. Ja huomaa Obs!!! Raha-asioita ei käsitelläa julkisella,ei hammshoito, ei lääkärissä mitenkään, millä maksat tai  mitään sinusta. Lasku tulee n 2 vko kuluttua kotiisi,joko paperilaskuna tai e-laskuna. Maksat sen itse, toimita siitä Kelalle tositteet jos kuulut toimeentulotuen piiriin. Kuten muutkin menosi mitkä sisältyvät t-t tukeen-

Vierailija
147/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Ja esim. e-pillereitä vielä kovaan ääneen monen farmaseutin joukolla ihmetellään, kuuluuko maksusitoumukseen, vaikka selvällä suomen kielellä lukee, että kuuluu. Joka ikinen kerta, vaikka olisi sama farmaseutti. 

Miks muiden pitää maksaa sun ehkäisy? Käsittämätöntä.

Vierailija
148/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

No hae sieltä sossusta se maksusitoumus jos ei kerta palkka riitä.

Vierailija
149/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon ihmiset tekevät töitä ja maksavat verot. Ilmeisesti et kuulu tähän porukkaan. 

Tapaus, nainen aloittanut työn ja koilut 16 vuotiaana. Koko iän töissä pienpalkkaisella alalla/ aloilla, tehdasompelua, kotiäitinä olosa, siivojaana jne. Työeläkertymää suht ok ja kansaeläkettä mukaan . Ikää 74. Useasti sairaalajaksoja, aivoinfarkteja 2, sydämen vajaatoiminta, diabetes, kaihi. Sairaajaksot kaliita, pinellä eläkkeellä niitä ei vaan pysty maksamaan. Lääkkeet oma lukunsa kukkarolle. Eli toimentulotukea tarvitaan täydentämään, ei kokonaan makseta, mutta avustetaan.

Vierailija
150/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison Omenan Matinkylän ja Yliopiston apteekeissa nöyryytetään urakalla maksusitoumuksella ostavaa. Oikeita Susanna Koski (kokkare köyhät risumetsään) klooneja tiskin takana.

Vierailija
151/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin kassa niin kyllä nyrpistelisin. Ei tuntuis kivalta tiedostaa olevansa niidenkin lääkkeiden tms. maksaja. Toivottavasti maksusitoumuksella asioivat ymmärtävät hävetä. Varmaan myyjät em syystä jollain tasolla tosiaan haluavat saada asiakkaan tuntemaan häpeää. 

Miksi pitäisi hävetä? Olen minäkin veroja maksanut. Mistä olen voinut joskus tietää, että lapseni sairastuu, mies ei jaksa ja jättää ja mulla ei lapsen hoidon ohella aika ja jaksaminen riitä työssäkäyntiin. Toinenkin lapsi on. Toivon toki, ettei tässä tilanteessa tarvitse kauaa olla. Mut hei, kiva jos sulla menee ja tulee aina menemään kaikki hienosti ja hyvin. Sehän on tottakai ihan sun oman erinomaisuuden ansiota.

Vierailija
152/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aahhahhah, ihan kuin kenenkään kassan palkka olisi niin suuri, että olisi nettosaajan sijaan nettomaksaja.

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin kassa niin kyllä nyrpistelisin. Ei tuntuis kivalta tiedostaa olevansa niidenkin lääkkeiden tms. maksaja. Toivottavasti maksusitoumuksella asioivat ymmärtävät hävetä. Varmaan myyjät em syystä jollain tasolla tosiaan haluavat saada asiakkaan tuntemaan häpeää. 

vastaapa; mites jos hnekilö ansaitullaan pieneläkeläisenä kymmenien vuosien työpukti ohi, joutuu useita tai kerrankin sairaalaan, aivoinfarktia, sydän jne. lääkkeet maksavat, jotta niistä ei selviä, sairaahoitojaksot kaliita, rahat ei riitä. kehotatko häntä häpeämään syvästi, tkemään passiivis-itsemurhan. Ja kuulepas,, jos itse kiletäydyt, se ei paljon paina jos  s----tna sut on viety tajuttomana sairaalaan, sua hoidetaan kun heitteillejättö on rikos. Kun tulet tolkkuun,, sopertelet oikdestasi päästä pois, pääset jos katsotaan omalla vastuulla suht ok, mutta juurikin se heitteillejättö,,jos huomataan, sanoja ei pysty tuottaman, ei teidä mihin päin lähtisi ovesta, riksi uudell kohtauksell, juuri tehty pallolaajennus,,,, on toki oikeus poistua sairaalasta,,mutta panostavat jäämään,, uuden kohtauksen riksi,, hekin joutuvat vastuuseen.. laskua kertyyyyyyy- sano kun noin teidät. ja kuulepas,,pilkka ossuu ommaan nilkkaan vielä sulle,,

Vierailija
153/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain joskus diakonilta 40e maksusitoumuksen kauppaan. Näytin lapun ennen kun kassa alkoi piippaamaan ostoksiani ettei se tule yllätyksenä. Kassa alkoi kovaan ääneen sättimään että maksulaput annetaan lopuksi ja TÄHÄNHÄN EI SITTEN KUULU ALKOHOLIT JA TUPAKKATUOTTEET. Kyllähän minä sen tiesin kun lapussa niin luki eikä hihnalla ollutkaan em tuotteita... Lopuksi alkoi hirveä haloo kun summa ylittyi noin kahdella eurolla. TÄMÄ ON NYT MENNYT YLI TUON MAKSUSITOUMUSSUMMAN!!! SE PITÄÄ MAKSAA ITSE TAI OTTAA JOTAIN POIS! MITÄ OTETAAN POIS?! Ei meinannut ymmärtää kun sanoin että maksan itse... Ei ollut kauheasti tunnetaitoja tai sosiaalisia taitoja tolla kassahenkilöllä. Aivan hirveän nöyryyttävä kokemus. Tämä tapahtunut vuosia sitten eräässä Citymarketissa enkä varmasti unohda ikinä.

Nykyään en tarvitse maksusitoumuksia ruokakauppaan enkä enää edes pieraise tuon kaupan suuntaan. En ole vuosiin siellä käynyt enkä käy. Kannan rahani mielelläni muualle. 

Vierailija
154/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vetäisin itseni köydenjatkoksi kuin kehtaisin mennä moisen lapun kanssa kauppaan.

kovat on uhot, paskat housussa apu kelpaa kun tosi hätä sattuis. entäs jos sun työtulo tai eläke ei riitä syöpähoidot, aivoinfarktit,sydänoperaatiot, lääkkeet,,joutisit hakemaa jo sairaalahoitojaksoihin t-tukea. lääkkeisiin jne.  etkö hae ikinä apua,,joka sulle kuuluisikin..lupaatko. olet jo viikon syömättä,,kurnii,heikottaa,,sairaana kotona ..et hakisi. elämä panee sun laisen vielä polvilleen. pilkka osuu omaan nilkkaan,,kukkopoika parka. munkin tutulla oli 2vko sairaalajakso,sydän ja aivot. koko ikänsä tehnyt työtä,mutta pienpalkkaine, ei kerry säästöjä, sairastuessakin asuminen jne juoksevat menot. monesti jputunut miettimään ja jättämään lääkeostot. sitten lääkäri luule,että potilas ei ymmärrä, ei ymmärrä ottaa lääkkeitään, hankkimaan niitä, tahallinen laiminlyönti. arvaa ja kirjaa se potilastietoihin. siitä se mainehaitta vasta syntyykin,muka mölli, ymmärtämätön jne tai vajausta aivotoiminnoista, tarviiko jo laitospaikan kun ei ota lääkkeitään. mutta syyy,kun ei ole rahaa. lääkkeet vs ruoka,,kun sekin aika kapea-alaista.

Vierailija
155/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vetäisin itseni köydenjatkoksi kuin kehtaisin mennä moisen lapun kanssa kauppaan.

Siinä tekisit meille palveluksen.

pliiiis tee jo ennaltaehkäisevästi,,

Vierailija
156/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Ei sossu välttämättä, vaan ihan rikaskin ihminen voi saada tietyissä tilanteissa kunnalta maksusitoumuksen silmälaseihin. Yhdellä kaverillani oli verkkokalvon rappeuma, ja se sai maksusitoumuksen sellaisiin erikoisesti sävytettyihin laseihin.

Samoin ihan tuloista riippumatta syöpäpotilaat tai aleopegiapotilaat saavat maksusitoumukset peruukkiin.

Vierailija
157/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, joo. Jatkuvasti on jollain Specsaverillä ym tarjouksia, että silmälasit alk. 39€ jne, niin kyllä työssäkäyvällä on varaa ostaa itselleen lasit.

Monitehoja ei kyllä saa noilla hinnoilla, ja niitähän päätetyössä yleensä tarvitaan.

Vierailija
158/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelija on perehdytetty tehtäviinsä surkeasti, jos ei hallitse asiakaspalvelutilannetta, joka tuskin on ainutkertainen hänen työssään.

Toimin alalla, jossa on aina painotettu asiakkaan kohtaamiseen kuuluvaa hienotunteisuutta.

Jos tilanne on asiakaspalvelijalle uusi, hänen tulee kääntyä kollegan puoleen, mutta siten, ettei asiakkaan tietoturva vaarannu.

Tietoturvaan kuuluu todellakin myös se, ettei kailoteta asiakkaan asioita missään tilanteessa niin, että ääni kantautuu yhdenkään sivullisen korviin.

Apteekkari saa aina rahansa, tulivatpa ne mitä reittiä tahansa, joten sieltä valkoisen takin suojista ei ole mitään syytä nyrpistellä.

Vierailija
159/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran ruokakaupassa on edessäni ollut maksusitoumuksella asioiva. Kaupan kassa alkoi kovaan ääneen kertomaan, ettei alkoholi ja tupakka kuuluu sitoumuksella ostettavien asioiden piiriin, vaikkei asiakkaalla ollut hihnalla kumpaakaan. Tuli siinä sivustaseuraajana fiilis, että haluttaisi jotenkin nolata.

Mä olen todistanut tälllaista vastaavaa. Olin ihan raivona tämän asiakkaan puolesta. Mitä helvettiä se tuolle kassalle kuuluu. Kuka helvetti halu nöyryyttää toista ihmistä tuollaisessa tilanteessa.

Niillä on varmaan ohjeistus sanoa niin, koska itse olen asiakkaana kuullut tuon saman keskustelun. Eikä kassa sitä mitenkään ilkeästi tai kailottamalla sanonut, toteavalla äänellä vaan. Varmaan sama ohjeistus kuin se, että apteekissa aina kysyvät, "onko tuttu lääke", vaikka hyvin näkevät että olen syönyt sitä 10 vuotta. Mutta niiden vaan kuuluu varmistaa.

Olen muuten myös nähnyt, miten ihminen maksaa ruokansa maksusitoumuksella ja sitten rahalla kaljat ja tupakat perään. Häpeällistä kerjätä rahaa ruokaan tavallisten tukien päälle, kun kumminkin haaskaa päihteisiin.

Vierailija
160/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut apteekissa töissä ja ainakaan siellä apteekissa maksusitoumusten käsittely ei todellakaan ollut arkipäivää. Ehkä se on alueesta kiinni, mutta ko kaupunginosassa on omakotitaloja ja kerrostalotkin omistusasuntoja. Ei siellä asu maksusitoumusväkeä. Pari oli, mutta toisen lääkkeet haki kotipalvelu ja toisen laskut laskutettiin vakuutusyhtiöltä. 

Ap en halua mitenkään mollata kokemuksiasi, toki tuo on mahdollista. Mutta voi myös olla, että tilanne on ollut vieras henkilökunnalle ja eivät oikeasti tiedä miten siinä pitäisi toimia. Hämmentynyt ihminen voi vaikuttaa tylyltä, vaikka ei sitä olisi. 

Hienotunteisuus ei ole vaikeaa. Sitä ei tarvitse huutaa niin että koko kauppakeskus raikaa.

Kukaan ei ole huutanut. Kun

Ei sinun kokemuksesi mitään todista, se on vain pääsi sisässä. Ihan samoin kuin kaikki r-a-s-i-s-ti-set mikroaggresiot, joita ihmiset kuulemma kohtaavat koko ajan. Joku sattuu vaihtamaan kadun toiselle puolelle vesilätäkköä väistääkseen, mutta tottahan se johtuu sinun ihonväristäsi...

Kannattaa ihan itse kunkin hankkia elämäänsä muutakin sisältöä kuin sen kyttääminen, katsooko kaikki nyt varmasti kauniisti ja puhuu riittävän kunnioittavalla äänellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi