Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat

Vierailija
02.04.2024 |

Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.

Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.

Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.

Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.

Kommentit (199)

Vierailija
121/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

Joo, joo. Jatkuvasti on jollain Specsaverillä ym tarjouksia, että silmälasit alk. 39€ jne, niin kyllä työssäkäyvällä on varaa ostaa itselleen lasit.

Jos halvimmat kehykset saa tuolla hinnalla, pitää toki linsseistä maksaa lisäksi joitakin satoja euroja.

Vierailija
122/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas osalla ylimielisiä kommentteja täällä. Ihan varmasti maksusitoumuksella maksava maksaisi mieluummin omalla rahalla, mutta aina elämä ei mene niinkuin toivoisi. Se on hyvä ihan kaikkien pitää mielessä. 

Mutta alkuperäiseen viestiin, itse laittaisin tuossa tilanteessa palautetta ko. paikkaan ja pyytäisin ohjeistamaan työntekijät toimimaan hienovaraisemmin jatkossa. Olet ihan samanlainen ja yhdenvertainen asiakas, turha siinä on kenenkään silmiään pyöritellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitenkään mahdollista, älkää asioiko näissä liikkeissä ja jättäkää negatiivista palautetta. Jättäkää ostamatta, jos tällaista ilmenee. Tällaiset liikkeet eivät ansaitse asiakkaita.

Ja joku purkaa omaa pahaa oloaan oikein monen viestin voimin tällä sivulla. On varmaan huono olo noiden kirjoittajalla.

Vierailija
124/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksusitoumuksella ostavat ovat asiakkaita siinä missä muutkin. Oma kokemukseni on isosta kaupasta (pk-seutu, Turun seutu) ja ostajia on monenlaisia. Jos asiakas ostaa ruokaa ja hygieniatuotteita, näyttää henkkarit tarvittaessa ja ostokset saa paperiin merkatulla summalla niin tilanne hoituu ripeästi. Jos summasta jää käyttämättä niin ehdotan usein että haluatko ottaa vielä jonkun suklaan tai jotain että saa koko summan täyteen. 

Mutta: Aikaa menee siihen kun asiakkaalle joutuu selittämään että ei, tällä lapulla ei saa olutta, tupakkaa, meikkejä, vauvan kylpyammetta eikä sillä voi ostaa kaverille vaatteita. Parhaassa tapauksessa tulkki on luurin toisessa päässä. Tai tt-asiakas käskee piilottaa lapun syliin että naapurit eivät näe kassalla millä lapsen luistimet maksetaan ja palvelua pitäisi saada kuiskaamalla. Sitten sohlataan tavaroita eri kuiteille, maksellaan kahdella kortilla ja rahat loppuu, pin-koodi on hukassa ja sitä soitellaan siskolta. Eikä kaverin kortilla saisi maksaa. 

Vierailija
125/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran ruokakaupassa on edessäni ollut maksusitoumuksella asioiva. Kaupan kassa alkoi kovaan ääneen kertomaan, ettei alkoholi ja tupakka kuuluu sitoumuksella ostettavien asioiden piiriin, vaikkei asiakkaalla ollut hihnalla kumpaakaan. Tuli siinä sivustaseuraajana fiilis, että haluttaisi jotenkin nolata.

Minä olisin tuossa kailottanut kovaan ääneen, että myyjällä ei ole nyt kaikki muumit laaksossa, kun en edes käytä päihteitä, vaikka varaton olenkin.

Normaalitilanteissa olen aina muistuttanut työntekijän olevan asiakaspalvelussa töissä, jos olen saanut törkeää palvelua. Jos kovasti inhoaa hommiaan, vaihda työpaikkaa. Jos ei pysty, ota sen verran vastuu omista valinnoistaan, kun on nimensä pistänyt työsoppariin ja siihen hommaan on sitoutunut.

Vierailija
126/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä valitsen apteekin sen perusteella millaista palvelua saan. Kokemuksesta voin sanoa, että vanhemmat rouvat ovat töykeimpiä, ei mitään tapoja ja eivät kykene piilottamaan inhoaan maksusitoumuksella lääkkeitä ostavia kohtaan.

Yliopiston apteekista saa aina hyvää palvelua, pienistä apteekeista huonoa.

Minäkin käyn vain Yliopiston apteekissa. Siellä on riittävästi asiallista henkilökuntaa. Koskaan ei ole oltu töykeitä, vaan neuvotaan ja ja kysytään vointia. Maksusitoumuksesta ei huomauteta tippaakaan.

Vierailija
127/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää etten hae maksusitoumuksia kauppoihin, jos myyjät ovat noin tolloja ettei niille opeteta miten niiden kanssa toimitaan. Syön vaikka kynsiä mieluummin.

Vierailija
128/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hammaslääkärissä julkisella. Hoitaja tiedusteli jostakin maksu-palvelusetelistä kovaan ääneen siinä huoneen ovella joltakin asiakkaalta.

Ei voinut siellä huoneen sisällä kysyä tai jutella asiasta

Ja tämäkin ihan puuta heinää. Hammaslääkäristä tulee lasku kotiin ja toimeentulotuen asiakas laittaa laskun kelaan.

Nuo palvelusetelit voivat olla terveyskeskuksen antamia tilanteessa kun potilaan on täytynyt päästä hammaslääkäriin, mutta heillä ei ole ollut tarjota aikaa. Silloin annetaan palveluseteli.

Vierailija
129/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te asutte? Asun Helsingissä ja mulle ne vain apteeksissa muistuttaa, että täällähän on tämä maksusitoomus voimassa. Ei moralisoi tai mitään muutakaan, rahaa ne saa ihan samalla tavalla.

Asun Rovaniemellä ja aina olen saanut ystävällistä ja asiallista palvelua apteekeista silloinkin, kun olen ostanut ne maksusitoomuksella.

Vierailija
130/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks hyvä keino on käydä ostoksilla naapurin mummon puolesta, voit maksaa maksusitoumuksella ruokia ja sitten ostaa itselle kaljat käteisellä. 👍🏻

Vierailija
131/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole asiallista käytöstä. Mutta toisaalta ymmärrät jos kaupan kassaa vituttaa tuollainen. Tekee duunia pienellä palkalla ja toiset "saa ilmaiseksi"....Mutta pitäisihän tuo ketutus pitää sisällä eikä purkaa asiakkaisiin.

Vierailija
132/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat. 

Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.

No, työläinen saa sossussa hänkin, jos palkka ei riitä ja tulot alittaa normaalin. Itse asiassa hyvin moni työläinen rahoittaa elämistään sossulla. On yleinen luulo, et kaikki sossut on työttömiä luusereita.

Vierailija
133/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä enää ihmettele kun paikallisessa fb kirppiksellä joku myy isoja arvaamattomia pumppu pulloja perusrasvaa. Luulis että yhdellä ois kokeillut sopiiko itselle mutta tietty jos ilmatteeks saa ni pitäähän kaikki lunastaa ja laittaa myyntiin

Niitä ei muuten kannata ostaa, koska ei voi olla varma onko säilytetty oikein. joistakin voi nähdä ettei ole avattu, mutta kaikista ei, joten senkään vuoksi ei kannata

Vierailija
134/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijänä myönnän toisinaan maksusitoumuksia erilaisiin asioihin tarvehankintaisesti. Aika vaikeaa niiden käyttö tuntuu olevan. Niihin on äärimmäisen tarkasti kirjattava kaikki mitä niillä saa ostaa ja silti asiakas saattaa kertoa ettei onnistunut. Joissain paikoissa niitä ei pysty kassalla käyttämään lainkaan, vaan niiden kanssa asioidaan esim. infopisteessä. Jotkut pyytävät siitä syystä rahan rahana tilille. Siihen meillä ei suostuta. 

Vierailija
135/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hammaslääkärissä julkisella. Hoitaja tiedusteli jostakin maksu-palvelusetelistä kovaan ääneen siinä huoneen ovella joltakin asiakkaalta.

Ei voinut siellä huoneen sisällä kysyä tai jutella asiasta

Palveluseteli ei ole sossutuki, vaan jononpurkukeino. Eli ko. asiakas tuli todennäköisesti julkisen hammaslääkärin arvioon palvelusetelin kirjoittamista varten. Se tarkoittaa, että julkinen maksaa yksityishammaslääkärille niin, että hinta olisi sama kuin julkisella.

Vierailija
136/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, joo. Jatkuvasti on jollain Specsaverillä ym tarjouksia, että silmälasit alk. 39€ jne, niin kyllä työssäkäyvällä on varaa ostaa itselleen lasit.

Ei siihen tarvita kuin miinusta vähän yli varastovahvuuksien ja hajataittoa, niin sen jälkeen lasit maksavat ihan tarjouksista huolimatta vähintään muutama

Ei todellakaan maksa kaksitehot tonnia. Mulla on kolmitehot (eli näyttöpäätelasit) merkkikehyksillä ja maksoi alle 500 eur. Tästä meni siis yli puolet kehyksiin.

Vierailija
137/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaa tuollaista asiattomuutta niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä apteekin tai kassan esimieheen ja kertoa tapahtumien kulku. Loppuu asiakkaiden "opettaminen" siihen.

Juuri näin. Lisäksi apteekin maksusitoumus ei ole mihinkään yhteen apteekkiin, lääkkeet voi hakea vaikka naapurikaupungista jos asuu jossain pienemmällä paikkakunnalla. Törkeää käytöstä.

Tästä on aikaa, mutta joskus hammaslääkäri sanoi, että laittoi sähköisesti reseptin tiettyyn apteekkiin, joten jouduin hakemaan lääkkeet kyseisestä apteekista. Mikäli tuolloin olisin tiennyt ettei reseptiä enää saa paperisena vaan se menee sähköisenä tiettyyn apteekkiin, niin olisin pyytänyt sen omien kulkureittieni varrella olevaan apteekkiin.

Miten tuo lääkeresepti nykyään toimii - voiko lääkkeet käydä ostamassa mistä tahansa apteekista?

Vierailija
138/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa maksusitoumuksessa iso lakiongelma. Kelan asiakkuusteito olkoon lajia mitä hyvänsä on salasspidettävää. Maksusitoumuksen kauttahan se välittyy muuttofirmoille, apteekkiin, v.vakuuteen t,s silmälasit. Kelalle on ok jos asikas on ensin itse maksanut ja tositetta vastaan hakee jälkiperoisesti hyvityksen, joko maksetaan kokonaan tai osittain. Jos suinkin maksa aina ensin itse. T. Voutilainen on tuonnut esille jo  yli 10 v sitten, että Kelan pitää pystyä antamaan vaihotehto. V vakuus mm. pankin sulkutilille, silloin vuokranantajlle ei välity teitosi. Vaan se vakuus on siellä turvassa ja vuokraajataholle kuitti että moinen on olemassa häntä varten jos sitä edes tarvitaan.

Maksa lääkkeesi itse. Mutta se, jääkä apteekin järjestelmään vanhaba tietona historiaasi, siitä ei täyttä varmuutta. Apteekkiliitolta voisi kysyä,mutta sekin onko yksiläkohtaista per yksikkö, sekin eri asia. Mutta siitä voisi kysyä teitosuojavaltuuteltakin, jos tietoa jä, laisinkaan tai määräajaksi, poistuuko joskus. Yritä säästää raha  tai lähiomainen lainaa käteistä ja maksa ensin itse.

Tuota sun kokemaa kuulee liian usein, se on niin sa---nana nöyryttävää heille. Kohta moni on ilman tarvitsemaansa. Tuntuu että oksentaa jo oven ulkopuolella, fiiliksillä,onko pakko mennä ..

Sitten tuota en  ymmärrä kuinka moni nauttii noista maksusitoumuksista. Koultusta palveluntuottajille. Tilanteista jolloin hnekilö tarvitsee maksusitoumusta. SE ei ole yhtä kuin elämänhallinallinen ongelma tai  osaa hoitaa asioitaan. Isot sairaalakuluktin jos vie muuta elinrahaa. Työttömyyden -sairauden,ikääntymisen eri muodot jolloin toimentulo kaventuu. Monet työntekijät tunne arjen asioita .

Tapaus x ei ole 12 vuoden vuokrasuhteen aikana tuonut esille vuokranantalleen koskaan Kela etuisuuksiaan. Vuokrat ajoissa tukimuodoista. Pedantti kodin hoito, ei maksuhäiriöitä koskaan. En voi ymmärtää miksi moni haluaa ,että asumistuki menee suoraan vuokranantajan tilille. Ja maksaa loput itse. 

Vierailija
139/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan apteekeille samantekevää, kun kuitenkin rahansa saavat.

Aivan. Ja  rahallakin maksaville lasketaan Kela korvattavat lääkkeet miinustaen. Silloinkin tuo Kela tulee mukaan olkoon vaika miljonääri

Vierailija
140/199 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole asiallista käytöstä. Mutta toisaalta ymmärrät jos kaupan kassaa vituttaa tuollainen. Tekee duunia pienellä palkalla ja toiset "saa ilmaiseksi"....Mutta pitäisihän tuo ketutus pitää sisällä eikä purkaa asiakkaisiin.

Pienipalkkainen saa asumistukea ja toimeentulotukeakin tarvittaessa, joten kassa voi unohtaa samantien vitutukset ja hoitaa vain sen työnsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme