Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat
Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.
Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.
Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.
Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut apteekissa töissä ja ainakaan siellä apteekissa maksusitoumusten käsittely ei todellakaan ollut arkipäivää. Ehkä se on alueesta kiinni, mutta ko kaupunginosassa on omakotitaloja ja kerrostalotkin omistusasuntoja. Ei siellä asu maksusitoumusväkeä. Pari oli, mutta toisen lääkkeet haki kotipalvelu ja toisen laskut laskutettiin vakuutusyhtiöltä.
Ap en halua mitenkään mollata kokemuksiasi, toki tuo on mahdollista. Mutta voi myös olla, että tilanne on ollut vieras henkilökunnalle ja eivät oikeasti tiedä miten siinä pitäisi toimia. Hämmentynyt ihminen voi vaikuttaa tylyltä, vaikka ei sitä olisi.
Hienotunteisuus ei ole vaikeaa. Sitä ei tarvitse huutaa niin että koko kauppakeskus raikaa.<
Tämä on muuten niin totta. 90 % siitä, miten ihmiset kohtelevat sinua, on itse asiassa ihan vaan omassa päässä. Tiedän tämän omasta kokemuksesta; minulla oli joskus mt-ongelmia, ja tuntui tosiaan siltä että kyllä ollaan niiin epäkunnioittavia joka paikassa, lääkärissäkin saa vaan huonoa kohtelua, työkkäristä puhumattakaan. Sitten kun alkoi mt-ongelmat helittää, päätin että alan vaan kuvitella, että minua kohdellaan aina hyvin.
Ihminen voi aina päättää, miten mihinkin asiaan suhtautuu, eikä ainakaan kannata vielä sitä huonoa kokemusta vahvistaa sillä, että itkee asiasta netissä. Olleet ja menneet on olleita ja menneitä.
Maailma muutenkin reagoi tosi paljon siihen, miten itse tulet tilanteisiin. Mutta tätähän ei ole kiva uskoa, koska on paljon helpompaa syytellä muita kuin ottaa itse vastuu siitä, miltä se oma elämä tuntuu.
Sossusta ei saa mitään designerilaseja. Vain ne halvimmat. Tietty valikoima josta voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Ja esim. e-pillereitä vielä kovaan ääneen monen farmaseutin joukolla ihmetellään, kuuluuko maksusitoumukseen, vaikka selvällä suomen kielellä lukee, että kuuluu. Joka ikinen kerta, vaikka olisi sama farmaseutti.
Miks muiden pitää maksaa sun ehkäisy? Käsittämätöntä.
Hyvä etä maksavat, koska uusi kansalaisia ei tarvita, hyvä, etä joku ymmärtää rajoittaa lisääntymistä. Abortit vielä kaliimpia maksaa toimeentulotuessa esim. tai itsekin, Sterilisaatiot pitäisi olla ilmaisia, vasektomia ukoille. Säästyy rahaa noin pitkällä aikajanalla, ei lapsilisiä, elatuksia yms.. toinen näkökulma on toki,mettä yhdynnät eivät pakollisia ellei ole aikeissa lisääntyä. Eläinmailmassakin se toimitetaan pääsääntöisesti lisääntymistä ajatellen. Eli ei kuulu ns. pakollisiin menhoihin ehkäisivalmisteet, tätä itse ajatelin ensisijaisesti.mutta kuitenkin toimivat miten toimivat, siksi hyvä ehkäistä lisääntyminen. Monen ihmisaineksen kohdall erittäin tarpeellista, rikolliset, kyvyttömyys elää ihmisiksi, tapetaan lapsensa, lapsista tulee tappajia jne..
Kaikkia työterveysasiakkaitakin pitäisi tällä samalla logiikalla kohdella kuin lörttiläjää. Eihän työterveysasiakas maksa itse kaikkia kalliita verikokeita ja kuvantamistutkimuksia. Samanlaisia pummeja ollaan, kun hyväksikäytetään järjestelmää ja imetään kaikki mitä saadaan irti.
En ole köyhin, vaan tavallinen alle 3000 euron bruttopalkkaa saava. Kyllä siinä joutuu säästämään useamman kuukauden uusiin silmälaseihin (viimeksi maksoivat vähän alle 1000e). Eikä kaikkea voi ostaa heti nyt, vaan usein joutuu odottamaan tilipäivää tai tosiaan säästämään muutaman kuukauden kun jotain isompaa pitää hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat.
Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.
Maksaa ja arvo on muutama kymppi.ei maksa kalliita vaan pitää maksaa itse erotuksen ja esim linssien karkaisu ja ohennus täytyy itse maksaa.silmälaseja ei saa joka vuosi on oltava vähintään kolme vuotta väliä.
Optikolta tarvitsee todistuksen silmälasien tarpeesta joka toimitetaan kelalle ja kela päättää antaako maksu sitoumuksen jonka arvo on muutama kymppi ja kela määrää mistä ketjusta silmälasit saa hommata.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat.
Helsingin kaupungilla työnantaja kustantaa näyttöpäätelasit työntekijälle, jos ne on työssä tarpeen. Muista työnantajista en tiedä, mutta kannattaisi ehkä selvittää asia.
Harmittaako myyjiä ostositoumuksella maksavan asiakkaan tapauksessa se kun eivät saane myytyä asiakkaalle lisäjuttuja tai jos jokin myyntiprovisio jää pieneksi? Olettaen että maksusitoumus ei kata esim. silmälasien tapauksessa ylimääräisiä pinnoitteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan itse lääkkeeni jos niitä tarvitsen ja olen käynyt useamassakin eri apteekissa, olen huomannut ettei kovin ystävällistä palvelua niissä saa itsekään maksava. Ei kuulu suomalaiseen asiakaspalveluun.
Kyllä Kela maksaa sinunkin lääkkeitäsi jos haet reseptillä. Tuosta Kelan osuudesta on nykyään vaikea päästä irti kun se menee automaattisesti. Ennen sentään jos jätti näyttämättä kela-korttia niin sai maksaa itse kokonaan.
Hölöhölö, lue ajatuksella... en kyllä sitä kelakorvausta tarkoittanut, vaan sitä ettei ole ollut maksusitomusta koskaan, siitähän Ap aloituksessa kertoi. Ja on ollut reseptillä jotain kipugeelejä ja vatsalääkettä, ja rasvaa tohtorin kirjoittamana mutta ei niistä korvausta saanut vaikka olivatkin reseptillä.
Oot vaan joku urpo, joka et tajua, että kyllä sä niistäkin oot saanut kelakorvauksen...
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen maksusitoumus kauppaan??? Apteekkiin sen saa ja harkinnanvaraisena huhun mukaan mutta ei muuten.
Tavalliseen kauppaankin saa maksusitoumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Enpä enää ihmettele kun paikallisessa fb kirppiksellä joku myy isoja arvaamattomia pumppu pulloja perusrasvaa. Luulis että yhdellä ois kokeillut sopiiko itselle mutta tietty jos ilmatteeks saa ni pitäähän kaikki lunastaa ja laittaa myyntiin
Maksusitoumuksella voi hankkia vain reseptilääkkeitä, eikä kukaan täysijärkinen osta reseptilääkkeitä kirpputorilta. Tuskinpa niitä saa yhdelläkään kirppiksellä edes myydä.
Mistä ihmiset siis saavat ilmaiseksi "isoja avaamattomia pumppupulloja perusrasvaa"? Kerro kun selvästikin tiedät.
Minulta on ystävällisesti kysytty apteekissa että saanko lääkkeet maksusitoumuksella. En tiennyt mistä on edes kyse. Vastasin että ööö..ihan itse maksan (oli n. 450euron lääkkeet, kalliita ei-korvattavia)
Nyt luettuani tämän ketjun ymmärrän mistä on kyse.
En ole hakenut milloinkaan tt-tukea, Palkallani olen elänyt ja nyt pienellä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä enää ihmettele kun paikallisessa fb kirppiksellä joku myy isoja arvaamattomia pumppu pulloja perusrasvaa. Luulis että yhdellä ois kokeillut sopiiko itselle mutta tietty jos ilmatteeks saa ni pitäähän kaikki lunastaa ja laittaa myyntiin
Maksusitoumuksella voi hankkia vain reseptilääkkeitä, eikä kukaan täysijärkinen osta reseptilääkkeitä kirpputorilta. Tuskinpa niitä saa yhdelläkään kirppiksellä edes myydä.
Mistä ihmiset siis saavat ilmaiseksi "isoja avaamattomia pumppupulloja perusrasvaa"? Kerro kun selvästikin tiedät.
Minullekin on tarjottu näitä hamstrattuja lääkkeitä, on haettu kuulemma resepti tyhjäksi kun ilmaiseksi saa perusvoiteista osa kuuluu myös lääkkeisiin. Jotain rajaa näihin!
Vierailija kirjoitti:
Optikolta tarvitsee todistuksen silmälasien tarpeesta joka toimitetaan kelalle ja kela päättää antaako maksu sitoumuksen jonka arvo on muutama kymppi ja kela määrää mistä ketjusta silmälasit saa hommata.
Se menee juurikin noin. Maksusitoumus on normaalisti korkeintaan jotain 80 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on tarjottu näitä hamstrattuja lääkkeitä, on haettu kuulemma resepti tyhjäksi kun ilmaiseksi saa perusvoiteista osa kuuluu myös lääkkeisiin. Jotain rajaa näihin!
Tuo touhu on onnistuttu kitkemään jo sangen hyvin. Sekakäyttäjät, jotka niitä reseptilääkkeitä yleensä eteenpäin ovat yrittäneet myydä, eivät enää saa lääkkeitä itselleen, vaan lääkkeen ottaminen tapahtuu valvotusti. Siitä huolimatta katukaupassa on edelleen paljon laittomia reseptilääkkeitä, joista iso osa on kuitenkin peräisin ulkomailta.
Edelleenkin turha selitellä jostain "ilmaisista perusvoiteista". Sellaisia ei yksinkertaisesti saa reseptillä.
Töissäkäyvät eivät vaan katso hyvällä sosiaalitukien varassa eläviä. Näin se vaan on. Jotkut osaa piilottaa sen paremmin, kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Kerran ruokakaupassa on edessäni ollut maksusitoumuksella asioiva. Kaupan kassa alkoi kovaan ääneen kertomaan, ettei alkoholi ja tupakka kuuluu sitoumuksella ostettavien asioiden piiriin, vaikkei asiakkaalla ollut hihnalla kumpaakaan. Tuli siinä sivustaseuraajana fiilis, että haluttaisi jotenkin nolata.
Mä olisin sanonut tolle kassalle että hän ei asiakaspalveluun selkeästi sovellu, jos alkaa selvästi tahallaan nolaamaan ihmisiä. Eihän kassa saa edes kommentoida ostoksia, miksi se saisi alkaa paasaamaan jostain jos ei ole kerta aihetta?
Onhan sitä luuseri jos menee sossuun
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä luuseri jos menee sossuun
Eihän se välttämättä oma vika ole. On voitu ilman omaa syytä vaikka savustaa ulos töistä tai tullut yt-neuvotteluissa kenkää.
Tiesitkin varmaan, että e-pillereitä määrätään myös muihin tarkoituksiin kuin ehkäisyyn.
-ohis